Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #1 Skrevet 16. februar 2022 At skikk og bruk og sånne ting følges? Eller at alt ikke er så høytidelig, bare maten og drikken og kakene er der. Er det det at lokalet må være sånn og sånt pyntet, at det er en rød tråd? For jeg vil jo gjerne at det skal pyntes koselig, men jeg er ikke flink på stiler og røde tråder, må det være sånn rød tråd gjennom alt? Da sliter jeg. Jeg tar de blomstene og lysene jeg synes er fine Vi er 50 stk, tenker vi dropper bordkort, det skal være sommerfest med mye tapas, og jeg vil ha stor kakebord, og noe enkel nattmat. Og rikelig drikke. Vi skal ikke hestesko, men tenker mer 6 -7 bord med ca 8 personer på hver. Det blir buffet, og folk kan mingle litt i baren og flytte på seg mens vi rydder. Vi blir på forhånd om å opplyse at dette er en uhøytidelig fest, vi skal danse og spiseog bare være sammen, jeg skal IKKE ha for lite mat og kaker og IKKE for lite drikke, hverken alkoholfritt eller med alkohol. Hva tenker dere? Ville du vært gjest i et slikt bryllup? Anonymkode: 4af10...bd2
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #2 Skrevet 16. februar 2022 Høres veldig hyggelig ut!! Men jeg ville ha hatt bordkort og tenkt litt på hvem som kan få det hyggelig sammen. 50 stk er for mange til at det er enkelt å ramle ned på et bord, og noen synes kanskje det blir litt vanskelig å finne sin plass/vil ikke trenge seg på osv. Anonymkode: 99ec8...341
Himmel og hav Skrevet 16. februar 2022 #3 Skrevet 16. februar 2022 Med 50 gjester ville jeg absolutt hatt bordkort. Tenk på de fem siste som skal inn og finne plass. De får neppe velge å få sitte sammen med partneren sin eller ved siden av noen de kjenner. Avslappet og uhøytidlig er helt greit, men et omtenksomt vertskap legger omtanke i bordplassering sånn at måltidet også blir hyggelig for alle, og at ikke blir trasig for den ene som ikke kjenner noen av den vennegjengen på 7 som kapret et bord sammen, eller at bestemor, som hører dårlig, havner i kroken lengst unna de som holder tale, osv. Enten bordkort eller langt flere sitteplasser enn folk. Pent pynta bord setter også en slags tone for stemningen, men du kommer langt med rene duker og noen blomster og lys.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #4 Skrevet 16. februar 2022 Av erfaring -mitt beste råd er bordkort! Trengs ved første sitt, men så mingler jo folk etterhvert. Men de blir litt sånn hodeløse høns uten bordkort i begynnelsen. Ellers hørtes det helt fantastisk ut. Elsker uformell stemning! Og for meg med cøliaki, så blir jeg alltid VELDIG glad hvis noen har tatt hensyn til det. Men forventer ingenting. Anonymkode: 16c56...51c
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #5 Skrevet 16. februar 2022 Ok, jeg hadde faktisk tenkt å droppe bordkort, men da er det på lista igjen, Bordkort! Jeg vil nemlig at alle skal få sitte med noen de kjenner. Takk for tips Anonymkode: 4af10...bd2
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #6 Skrevet 16. februar 2022 Det verste jeg har opplevd i bryllup er når man splitter par slik at par ikke får sitte sammen, men skal tvangssosialisere med en ny bordmann/borddame. Dette ødelegger dagen totalt, da jeg er veldig sjenert og å bli satt sammen med helt ukjente og mannen i andre enden er ikke hyggelig. Anonymkode: 98397...384
HeiteH Skrevet 16. februar 2022 #7 Skrevet 16. februar 2022 Høres supert ut, men bordkort er nødvendig ja! Vi var i et bryllup uten i sommer og det var helt bånn. Kjedet meg gjennom hele middagen da vi havnet på et bord med bare folk vi ikke kjente, men som kjente hverandre og var null interessert i å innlemme oss i samtalen.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #8 Skrevet 16. februar 2022 Høres veldig hyggelig ur! Anonymkode: 696e7...cef
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #9 Skrevet 16. februar 2022 Høres supert ut med småbord! Angrer litt på at vi hadde hestesko. Jeg blir VELDIG glad for bordkort. Anonymkode: f371d...50e
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #10 Skrevet 17. februar 2022 Enig med resten om at bordkort er fint. Ellers høres det supert ut! Jeg er veldig glad i uformell stemning. Ikke opptatt av rød tråd gjennom pyntingen. Anonymkode: 94411...dc1
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #11 Skrevet 17. februar 2022 Enig med resten. Det høres ut som en veldig hyggelig, uformell fest, men bruk helst bordkort 😄 Anonymkode: a3f41...929
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #12 Skrevet 17. februar 2022 Det som er viktig for meg er å sitte med folk jeg kjenner ganske godt. Jeg er utadvendt og god på smalltalk og kan i prinsippet sitte med hvem som helst, men jeg er også introvert og synes det er utrolig slitsomt å prate med folk jeg ikke kjenner, spesielt hvis de er sjenerte/stille, og den energien har jeg rett og slett ikke for tiden. Nå ville jeg aldri avlyst et bryllup men jeg avlyste faktisk å gå på jobbens julebord da jeg hørte at de skulle trekke plasser og ar vi ikke kunne velge selv (over 200 ansatte, jeg kjenner rundt 20 stykker). Det gadd jeg ikke. Anonymkode: 53e96...eb3
Luksusdyret Skrevet 17. februar 2022 #13 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): At skikk og bruk og sånne ting følges? Eller at alt ikke er så høytidelig, bare maten og drikken og kakene er der. Er det det at lokalet må være sånn og sånt pyntet, at det er en rød tråd? For jeg vil jo gjerne at det skal pyntes koselig, men jeg er ikke flink på stiler og røde tråder, må det være sånn rød tråd gjennom alt? Da sliter jeg. Jeg tar de blomstene og lysene jeg synes er fine Vi er 50 stk, tenker vi dropper bordkort, det skal være sommerfest med mye tapas, og jeg vil ha stor kakebord, og noe enkel nattmat. Og rikelig drikke. Vi skal ikke hestesko, men tenker mer 6 -7 bord med ca 8 personer på hver. Det blir buffet, og folk kan mingle litt i baren og flytte på seg mens vi rydder. Vi blir på forhånd om å opplyse at dette er en uhøytidelig fest, vi skal danse og spiseog bare være sammen, jeg skal IKKE ha for lite mat og kaker og IKKE for lite drikke, hverken alkoholfritt eller med alkohol. Hva tenker dere? Ville du vært gjest i et slikt bryllup? Anonymkode: 4af10...bd2 Det høres veldig intimt og koselig ut Jeg ville likevel ha vurdert bordkort, for da blir det litt mer ryddig. Og som flere andre sier - la par og folk som kjenner hverandre sitte sammen.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #14 Skrevet 17. februar 2022 Enig med de andre, la par og kjente sitte sammen. Bordkort er lurt Pynting er jeg ikke veldig opptatt av, tror de færreste egentlig er det.. Anonymkode: 4c462...4b5
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #15 Skrevet 17. februar 2022 Avslappet, men formelt er det beste. Litt stas skal det være, men ikke striglet. De beste festene er der alle kan slappe av og det ikke blir for stivt Anonymkode: 6f5e2...c49
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #16 Skrevet 17. februar 2022 Veldig smart med småbord. Det er det som ofte ødelegger kos og det å være avslappet for meg i store selskaper, å sitte sånn at en ser 50 mennesker samtidig, og de ser plutselig på deg, og man blir altfor sekvbevisst og bevisst på andre. Alt man vil er jo å nyte maten og snakke med folk man kjenner. Skulle ønske alle skjønte det. Det høres ut som et selskap jeg ville hatt det både koselig og gøy i. Husk bare å spille riktig musikk. Sett sammen sånn at det er musikk som alle aldersgrupper liker, og gammel musikk slår gjerne godt an blant unge også. Mer enn omvendt. Anonymkode: d67b3...cfb
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #17 Skrevet 17. februar 2022 Vil du ha støtte, eller et ærlig svar? Hvis du ønsker støtte: Ja, dette blir superhyggelig. Jeg vil komme til å kose meg med tapas, og ellers drifte rundt fra bord til bord og snakke med alle, bli lykkelig småfull og ende med å danse og synge til slutt. Slik er jeg. Det uformelle er min arena. Men det ærlige svaret er: slike selskaper har som mål å være uformelle, og ha en behagelig løs snipp; men ender ofte med å bli ekskluderende. De som er mer introverte, kommer ikke inn i fellesskapet. De blir sittende i utkanten og småsnakke med andre litt sjenerte folk, og gå tidlig hjem. Skikk og bruk i bryllup er ikke oppfunnet for å begrense folk og gjøre selskapet stivt. Skikk og bruk i bryllup er oppfunnet for å gjøre alle gjestene til likeverdige og sørge for at de får en fin kveld sammen. De som ikke naturlig går og mingler, trenger at man har satt opp bordkort og plassert dem sammen med noen man tror de vil passe med. De som blir usikre av løs snipp, trenger å vite hva forventningene er; f eks at det er middag, taler, dessert, underholdning, kaffe, dans. Da kan de delta på det som krever minst (spise middagen, høre på talene, drikke kaffe) og takke for seg hvis de syns det er kleint å delta i dansen. Anonymkode: f2e71...1f7
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #18 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Alt man vil er jo å nyte maten og snakke med folk man kjenner. Skulle ønske alle skjønte det. Jeg vil snakke med folk jeg IKKE kjenner, da. Så den antakelsen er jo bare din egen. Anonymkode: f2e71...1f7
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #19 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Vil du ha støtte, eller et ærlig svar? Hvis du ønsker støtte: Ja, dette blir superhyggelig. Jeg vil komme til å kose meg med tapas, og ellers drifte rundt fra bord til bord og snakke med alle, bli lykkelig småfull og ende med å danse og synge til slutt. Slik er jeg. Det uformelle er min arena. Men det ærlige svaret er: slike selskaper har som mål å være uformelle, og ha en behagelig løs snipp; men ender ofte med å bli ekskluderende. De som er mer introverte, kommer ikke inn i fellesskapet. De blir sittende i utkanten og småsnakke med andre litt sjenerte folk, og gå tidlig hjem. Skikk og bruk i bryllup er ikke oppfunnet for å begrense folk og gjøre selskapet stivt. Skikk og bruk i bryllup er oppfunnet for å gjøre alle gjestene til likeverdige og sørge for at de får en fin kveld sammen. De som ikke naturlig går og mingler, trenger at man har satt opp bordkort og plassert dem sammen med noen man tror de vil passe med. De som blir usikre av løs snipp, trenger å vite hva forventningene er; f eks at det er middag, taler, dessert, underholdning, kaffe, dans. Da kan de delta på det som krever minst (spise middagen, høre på talene, drikke kaffe) og takke for seg hvis de syns det er kleint å delta i dansen. Anonymkode: f2e71...1f7 For en måte å svare på! Hvorfor antyder du at hi ikke ønsker ærlige svar? Har du en kjepphest å ri her inne i dag? Her var du jo også rimelig bastant? Ikke alle føler det likt som deg, vet du. Noen liker å snakke med nye folk, og noen liker å holde seg med de kjente og trygge. Man kan ikke tilrettelegge for alle, men gjøre det slik at gjestene får sjans til å sette seg der de ønsker etter at middagen er over. Hi har snart at hun har bestemt seg for bordkort. Og ingen blir vel tvunget til å danse uansett? Anonymkode: a02b0...aa9
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #20 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): For en måte å svare på! Hvorfor antyder du at hi ikke ønsker ærlige svar? Har du en kjepphest å ri her inne i dag? Her var du jo også rimelig bastant? Ikke alle føler det likt som deg, vet du. Noen liker å snakke med nye folk, og noen liker å holde seg med de kjente og trygge. Man kan ikke tilrettelegge for alle, men gjøre det slik at gjestene får sjans til å sette seg der de ønsker etter at middagen er over. Hi har snart at hun har bestemt seg for bordkort. Og ingen blir vel tvunget til å danse uansett? Anonymkode: a02b0...aa9 Øøøøh - er det meg personlig eller er det emnet du har lyst til å skrive om her? "Man kan ikke tilrettelegge for alle" - vel, jo. Man kan jo det. Å følge vanlige bryllupsskikker garanterer et minste felles multiplum der. Hvis man har gjester man ikke ønsker å tilrettelegge for, så bør man ikke invitere dem. Anonymkode: f2e71...1f7
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #21 Skrevet 17. februar 2022 For meg er det viktig å få sitte sammen med noen jeg kjenner, synes det er helt grusomt å skulle smalltalke med bare fremmede. Anonymkode: 175af...fcd
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #22 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Øøøøh - er det meg personlig eller er det emnet du har lyst til å skrive om her? "Man kan ikke tilrettelegge for alle" - vel, jo. Man kan jo det. Å følge vanlige bryllupsskikker garanterer et minste felles multiplum der. Hvis man har gjester man ikke ønsker å tilrettelegge for, så bør man ikke invitere dem. Anonymkode: f2e71...1f7 Hvordan vil du klare å tilrettelegge både for den som hater å snakke med nye mennesker og den som elsker det og hater å bli stuck med de hn ellers snakker jevnlig med? Anonymkode: a02b0...aa9
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #23 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Vil du ha støtte, eller et ærlig svar? Hvis du ønsker støtte: Ja, dette blir superhyggelig. Jeg vil komme til å kose meg med tapas, og ellers drifte rundt fra bord til bord og snakke med alle, bli lykkelig småfull og ende med å danse og synge til slutt. Slik er jeg. Det uformelle er min arena. Men det ærlige svaret er: slike selskaper har som mål å være uformelle, og ha en behagelig løs snipp; men ender ofte med å bli ekskluderende. De som er mer introverte, kommer ikke inn i fellesskapet. De blir sittende i utkanten og småsnakke med andre litt sjenerte folk, og gå tidlig hjem. Skikk og bruk i bryllup er ikke oppfunnet for å begrense folk og gjøre selskapet stivt. Skikk og bruk i bryllup er oppfunnet for å gjøre alle gjestene til likeverdige og sørge for at de får en fin kveld sammen. De som ikke naturlig går og mingler, trenger at man har satt opp bordkort og plassert dem sammen med noen man tror de vil passe med. De som blir usikre av løs snipp, trenger å vite hva forventningene er; f eks at det er middag, taler, dessert, underholdning, kaffe, dans. Da kan de delta på det som krever minst (spise middagen, høre på talene, drikke kaffe) og takke for seg hvis de syns det er kleint å delta i dansen. Anonymkode: f2e71...1f7 Hun har forlengst skrevet at hun skal ha bordkort likevel.... Anonymkode: d67b3...cfb
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #24 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Jeg vil snakke med folk jeg IKKE kjenner, da. Så den antakelsen er jo bare din egen. Anonymkode: f2e71...1f7 Ok. Det går an å blande ukjente og kjente ved ett bord. Sorry, jeg tenkte litt typisk norsk. Anonymkode: d67b3...cfb
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #25 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Hvordan vil du klare å tilrettelegge både for den som hater å snakke med nye mennesker og den som elsker det og hater å bli stuck med de hn ellers snakker jevnlig med? Anonymkode: a02b0...aa9 Skudd i blinde herfra, men kanskje ved å følge det som er kutyme: gjøre bevisste og gjennomtenkte bordplasseringer der folk blir sittende i en passende miks? Anonymkode: f2e71...1f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå