Gå til innhold

Blir man immun eller ikke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Fordi en ikke blir immun.

Anonymkode: afe1d...6e5

Kjerkhol sa dette i dag:

«Det vi skal huske på er at vi har veldig høy vaksinasjonsgrad. Nå får vi også bygget immunitet gjennom at mange blir syke.»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7dM0dv/helseministeren-naa-skal-ikke-politikerne-legge-begrensninger-lenger

Jeg blir bare ikke helt klok på dette.

Hi

Anonymkode: 5e401...71c

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kjerkhol sa dette i dag:

«Det vi skal huske på er at vi har veldig høy vaksinasjonsgrad. Nå får vi også bygget immunitet gjennom at mange blir syke.»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7dM0dv/helseministeren-naa-skal-ikke-politikerne-legge-begrensninger-lenger

Jeg blir bare ikke helt klok på dette.

Hi

Anonymkode: 5e401...71c

Jeg forstår det sånn at det bygges opp en, om enn midlertidig, immunitet i befolkningen, noe som gjør at det er vanskeligere for viruset å spre seg i samme omfang og hastighet som nå. Det vil føre til at de store smittebølgene vil avta. Det er mulig jeg er helt på jordet. 

Anonymkode: a5e1e...bd1

Det betyr at det over tid vil jevne seg i befolkningen på samme måte som influensa. Vi får alle spike-proteinet i kroppen og bygger opp immunitet og antistoffer. Det betyr ikke at vi blir fullstestendig immune, men immunsystemet blir godt utrustet. På samme måte som vi ikke blir immune mot influensa selv om vi har hatt det. Det skal derimot mindre til for at vi får det igjen svært raskt og på like kraftig måte som sist. Så dersom man får influensa, så går det oftest noen år før man får influensa igjen. Vi vet ikke 100% sikkert om det blir på samme måte med Corona, men vi antar det. Det kommer til syvende og sist an på de fremtidige mutasjonene. Grunnen til at mange har blitt smittet av både Delta og Omikron nå, er nemlig fordi variantene er såpass forskjellige. Om neste variant muterer like mye, er det altså stor sjans for å få den, selv om vi får Omikron nå.

Skjønner forøvrig at du er forvirret. Helsemyndighetene ordlegger seg jo litt bastant og vel optimistisk, uten at de vet noe sikkert. Men det kan like gjerne være media sin skyld mtp hvordan det blir fremstillt.

Anonymkode: e0033...6ff

• Opprett ny...