Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #26 Skrevet 16. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Samme tenker jeg. Hva slags svar er det du får her hi? Jeg har ALDRI i mitt voksne liv opplevd at folk «slår for tull». Jeg hadde sagt fra til ledelsen. Dette er totalt uakseptabelt og fortjener en advarsel. Fleip eller ikke, dama fortjent en skikkelig oppstrammer. Anonymkode: 13b46...78b Enig!! Anonymkode: 370fd...a37
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #27 Skrevet 16. februar 2022 Veldig glad denne tråden snudde! Veldig kjedelig for trådstarter at det skjedde, men veldig bra at hun skrev innlegget. Det er slike tråder som får oss til å tenke over ting. Anonymkode: eacdb...fec
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #28 Skrevet 16. februar 2022 Å slå en kollega så hardt i hodet at det gjør vondt lenge etterpå synes jeg er langt over streken, det gjør man jo bare ikke. Har hun ellers normal oppførsel og impulskontroll? Vet ikke hva man bør gjøre i en slik situasjon jeg, det er helt utenkelig for meg at en kollega skulle finne på å slå meg hardt i hodet. Det er et par stykker som godt kan tulle og tøyse litt, dulte borti eller klaske meg på ryggen og slikt, men å slå hardt i hodet blir noe annet. Anonymkode: 46771...508
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #29 Skrevet 16. februar 2022 For meg så svartner det fullstendig om jeg slår eller blir slått i hodet. Jeg hadde slått igjen, eller dyttet henne over ende. Hun hadde i hvert fall ikke gjort det igjen. Men alle er ikke som meg. Anonymkode: de002...286
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #30 Skrevet 17. februar 2022 Jeg kan ikke slå henne tilbake. Med en slik kraft hun slo meg, kunne aldri falt meg inn. Vurderer å snakke med den ene kollegaen som fikk det best med seg og høre hvordan han oppfattet det. Hadde det ikke vært så forferdelig hardt hadde jeg bare glemt det altså. Jeg har faktisk grått idag, er forferdelig sliten for tiden og dette var liksom det som tippet meg over. Skulle ønske folk var litt mer forsiktige, en vet aldri hva andre går gjennom på privaten. Om jeg går til lederen min kommer nok hun som slo til å avfeie det med at det var et lite dult. Det er jeg sikker på. hi Anonymkode: 10395...852
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #31 Skrevet 17. februar 2022 Trodde først det var en mann som slo deg, da ville jeg anmeldt for å få han straffet. Men siden det var en kvinne må vi stå sammen i feminismens navn og støtte hverandre. Lat som ingenting! Anonymkode: e2123...20c
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #32 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg kan ikke slå henne tilbake. Med en slik kraft hun slo meg, kunne aldri falt meg inn. Vurderer å snakke med den ene kollegaen som fikk det best med seg og høre hvordan han oppfattet det. Hadde det ikke vært så forferdelig hardt hadde jeg bare glemt det altså. Jeg har faktisk grått idag, er forferdelig sliten for tiden og dette var liksom det som tippet meg over. Skulle ønske folk var litt mer forsiktige, en vet aldri hva andre går gjennom på privaten. Om jeg går til lederen min kommer nok hun som slo til å avfeie det med at det var et lite dult. Det er jeg sikker på. hi Anonymkode: 10395...852 Folk kan ikke gå rundt og være forsiktige på jobb av frykt for hva folk går gjennom på privaten, sånn funker ikke verden. Men å slå er aldri greit. Og jeg tipper det ikke var det hun mente å gjøre heller, men at det var et dult som ble både hardere enn hun tenkte og feilplassert. Noen er mer fysiske enn andre. Omgås kollegaen din mye med menn er det ganske vanlig å gi en dult øverst i ryggen som en vennskapelig gest alla «bra jobba». Det som er enklest her er å ta det opp direkte med henne. Er du på bristepunktet fra før så orker du sannsynligvis ikke å gå gjennom alt du må gjennom om du går til leder. For det kan bli mye misnøye og baksnakking. Spør henne heller direkte om hva hun mente å gjøre og fortell henne hva hun gjorde og hva det gjorde med deg (hodepine) og at toleransegrensen din er lav fra før om dagen fordi du er så sliten. Og be henne unngå å gjøre det med deg i fremtiden. Sannsynligvis trenger hun høre det for å bli bevisst på det selv. Eller så kan du gjøre som folk foreslår her og lage rabalder på arbeidsplassen og risikere å bli uglesett av kollegaer. For det er dessverre sånn jeg har sett det fungerer i praksis selvom det ikke burde være sånn. Anonymkode: 7c400...6e5
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #33 Skrevet 17. februar 2022 Jeg skjønner at dette kan oppfattes som et dult. Men dette var et kraftig slag rett og slett, rett i bakhodet uten forvarsel. Vi er 90% damer på min arbeidsplass så har ingenting med mannsdominert osv. HI Anonymkode: 10395...852
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #34 Skrevet 17. februar 2022 Herregud folkens; slutt å bagatellisere det med «vennskapelig dult»! INGEN fornuftig person plasserer en «vennskapelig dult» i bakhodet på noen! Der var heller ikke noe «vennskapelig» ved situasjonen, megga var sint og sjalu, og tok det ut på HI. HI, dette er vold på arbeidsplassen og du bør gå til lege og til ledelsen. Hva gjør skrulla neste gang? Anonymkode: 8283b...f7e
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #35 Skrevet 17. februar 2022 Jeg tenker at dette IKKE er ok. Nå er det andre gangen hun har slått deg. Uansett om man kaller det dult, slag, klask eller annet så er det ikke ok. Slike folk er nok vant til å tulle bort mye og om man sier noe så skjønner de iiiingen ting, for de tulla jo bare. Hadde bare sagt fra en gang jeg var alene med henne. "Du Stine, jeg ville bare si fra om at jeg fikk skikkelig vondt i hodet den dagen du dunket/slo meg i hodet. Det var sikkert ikke ment sånn, men det synes jeg ikke er greit. Ville bare si fra, så regner jeg med at det ikke skjer igjen". Om det hadde skjedd flere ganger så er det på tide å gå til ledelsen. Da er det tredje gangen hun har slått deg på jobb. Anonymkode: cdb14...03a
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #36 Skrevet 17. februar 2022 I og med at du hadde vondt i hodet bør du vurdere om du skal melde til arbeidsgiver. Om du hadde blitt slått av feks en pasient skulle du meldt det inn mtp. mulige senskader. Tror jeg hadde vurdert å nevnt det til sjefen ved en passende anledning uansett. Anonymkode: cdb14...03a
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #37 Skrevet 17. februar 2022 Har vi virkelig høyere terskel for å melde inn fysisk mobbing enn psykisk? For en verden! Siden det er 90% kvinner, regner jeg med at vi begge jobber i helse/omsorg. Det ville vært helt utenkelig å la et slag passere i stillhet altså! Uhell kan skje, men ved uhell pleier den som forårsaket det be om unnskyldning! Jeg har blitt šlubba slik at jeg falt en gang, men det var ingen tvil om at vedkommende ikke mente å gjøre det. Dette må ledelse vite om. Du er neppe den eneste som opplever det, og hun trenger veiledning! Bud 1,ikke slå kollega.. Anonymkode: ea59a...12e
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #38 Skrevet 17. februar 2022 Ingen oppegående voksne mennesker slår folk i hodet helt ut av det blå. Jeg ville snakket med henne, og fortalt at du hadde vondt lenge etter slaget. Hun mangler kanskje noen antenner, men slik kan man ikke gå rundt på en arbeidsplass. Anonymkode: 77f2c...e82
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #39 Skrevet 17. februar 2022 Jeg ville ikke gått til ledelsen. Ikke hvis du egentlig liker å jobbe med henne og dette var et engangstilfelle. Tar du det til ledelsen, blir det drama på jobben, og stemningen mellom dere to vil for alltid være endret. Men jeg synes ikke du skal finne deg i dette heller. Jeg ville ha sagt til henne (evt skrevet en helt kort og nøktern e-post) at du ikke finner deg i å bli slått i hodet på jobb, at du skjønner om det ikke var vondt ment, men at du ber om at det ikke skjer flere ganger. Tar du det på e-post har du også dokumentasjon på at du har sagt fra. Hvis det skjer flere ganger, bør du ta det til ledelsen. Anonymkode: 3dc82...f6d
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #40 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Trodde først det var en mann som slo deg, da ville jeg anmeldt for å få han straffet. Men siden det var en kvinne må vi stå sammen i feminismens navn og støtte hverandre. Lat som ingenting! Anonymkode: e2123...20c Omg🙄 Anonymkode: de002...286
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #41 Skrevet 17. februar 2022 Jeg lurer litt på hvordan forhold mange av dere har til ledelsen. Hos oss kan vi gå til lederen og sparre litt. Her ville jeg gått til min leder og sagt at dette er en veldig god kollega jeg egentlig liker å jobbe sammen med, men at denne episoden var ikke grei. Så hadde vi snakket om hva er lurt og kanskje ikke så lurt. Hun kan råde meg til å snakke med vedkommende eller hun kan si at hun skal snakke med den. Kanskje tar man opp slike ting litt alment uten at det direkte er linket opp til akkurat denne hendelsen. Men vi har en veldig hod ledelse som vet at livet skjer en, og blir ferdig med hendelser når de er oppgjort og avklart. På lik linje med at hun ikke vet hva du sliter med av stress på jobb og privat vet du heller ikke noe om hennes stress. Kanskje leder vet, og kan ta en prat. Kanskje er det andre ting ved kollega og dette er en brikke i et større puslespill som leder trenger. Anonymkode: f0f66...030
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #42 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg lurer litt på hvordan forhold mange av dere har til ledelsen. Hos oss kan vi gå til lederen og sparre litt. Her ville jeg gått til min leder og sagt at dette er en veldig god kollega jeg egentlig liker å jobbe sammen med, men at denne episoden var ikke grei. Så hadde vi snakket om hva er lurt og kanskje ikke så lurt. Hun kan råde meg til å snakke med vedkommende eller hun kan si at hun skal snakke med den. Kanskje tar man opp slike ting litt alment uten at det direkte er linket opp til akkurat denne hendelsen. Men vi har en veldig hod ledelse som vet at livet skjer en, og blir ferdig med hendelser når de er oppgjort og avklart. På lik linje med at hun ikke vet hva du sliter med av stress på jobb og privat vet du heller ikke noe om hennes stress. Kanskje leder vet, og kan ta en prat. Kanskje er det andre ting ved kollega og dette er en brikke i et større puslespill som leder trenger. Anonymkode: f0f66...030 Hadde du skrevet det samme om kollegaen var en mann? Blir denne kollegaen unnskyldt fordi hun er kvinne og sikkert ikke mente noe vondt med det? Anonymkode: eacdb...fec
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #43 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Hadde du skrevet det samme om kollegaen var en mann? Blir denne kollegaen unnskyldt fordi hun er kvinne og sikkert ikke mente noe vondt med det? Anonymkode: eacdb...fec Hm, jeg var nok dårlig å formulere meg, beklager det. Det jeg prøver å si er at jeg ville gått til leder. Der hadde jeg og leder diskutert hva som er best for meg i situasjonen. Der hadde vi snakket om hvilket nivå denne konflikten bør håndteres på, lavest mulig nivå (kollega til kollega) eller ett hakk opp (leder til kollega). På min arbeidsplass trenger jeg ikke frykte for at leder blir å få et horn i siden til meg eller til den andre kollegaen med å ta den praten. Men det er viktig at leder får vite om situasjonen uannsett. Det kan hende at den aktuelle arbeidstaker har noe som trenger å følges opp. Det kan hende denne episoden hadde noe med en generell kultur på arbeidsplassen, der grenser utvides og til slutt sprenges. Ja, dette ville jeg ha sagt uavhengig mann eller kvinne. Anonymkode: f0f66...030
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #44 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Hm, jeg var nok dårlig å formulere meg, beklager det. Det jeg prøver å si er at jeg ville gått til leder. Der hadde jeg og leder diskutert hva som er best for meg i situasjonen. Der hadde vi snakket om hvilket nivå denne konflikten bør håndteres på, lavest mulig nivå (kollega til kollega) eller ett hakk opp (leder til kollega). På min arbeidsplass trenger jeg ikke frykte for at leder blir å få et horn i siden til meg eller til den andre kollegaen med å ta den praten. Men det er viktig at leder får vite om situasjonen uannsett. Det kan hende at den aktuelle arbeidstaker har noe som trenger å følges opp. Det kan hende denne episoden hadde noe med en generell kultur på arbeidsplassen, der grenser utvides og til slutt sprenges. Ja, dette ville jeg ha sagt uavhengig mann eller kvinne. Anonymkode: f0f66...030 Ok. Anonymkode: eacdb...fec
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #45 Skrevet 17. februar 2022 Jeg prøver å sette meg inn i situasjonen. Hadde jeg blitt slått sånn to!! ganger hadde jeg fått sjokk! Jeg hadde fått sjokk etter første gang også. Dette er ikke greit. Si det til leder med en gang. Dette får han/hun ta seg av. Anonymkode: e2a26...e00
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #46 Skrevet 17. februar 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Trodde først det var en mann som slo deg, da ville jeg anmeldt for å få han straffet. Men siden det var en kvinne må vi stå sammen i feminismens navn og støtte hverandre. Lat som ingenting! Anonymkode: e2123...20c Du får ikke helt til dette livet ditt, du. Anonymkode: af52b...77f
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2022 #47 Skrevet 17. februar 2022 HI; mange her mener at du skal ta det opp med henne som slo. Det ville jeg IKKE ha gjort uten verneombud og ledelse sammen med meg! Hun virker jo ikke til å ha normal impulskontroll, og det kan komme til å eskalere. Og husk, dette er IKKE første og eneste gangen hun har slått deg, hun har ikke lært av forrige gang. Hun har bare økt intensiteten! Sånn psykes man ut av voldelige folk, de starter i det små. En jobbrelasjon er ikke noe annet enn andre relasjoner, det kan foregå misbruk og manipulering også der. Anonymkode: 8283b...f7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå