Gå til innhold

Kollega slo meg i hodet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var nok ment som «tull», men var skikkelig hardt og nedverdigende foran andre kolleger. Hun ble litt sur pga jeg hadde fått valget av sjefen når det gjaldt noe, mens hun fikk ikke valget. Grunnen til at jeg fikk velge er at jeg er utdannet høyere enn henne og har et helt annen ansvarsområdet, men hun er mye eldre enn meg. Jeg gikk med vondt i hodet hele den vakten og kjente hvor slaget var lenge i etterkant. Er egentlig veldig glad i å jobbe med henne så det var veldig lite forventet å bli slått i hodet. Har aldri blitt slått så hardt før, aldri har noen slått meg i hodet før heller.  

Jeg burde sagt noe med en gang, men ble så paff. Det gjorde mine kolleger og. Synes det var så utrolig respektløst og ikke minst vondt. 
Hvordan kan jeg ta det opp på en grei måte? Jeg er et veldig følelsesmenneske også så ønsker ikke å lage diskusjon eller krangel. Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: 10395...852

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde bare regnet med at hun ikke mente noe med det, men latt henne høre at det var vondere enn hun nok hadde tenkt.

I morgen kunne jeg godt ha sagt noe som at jeg håper jeg ikke trenger å gå å være redd for deg fremover, for det slaget jeg fikk i hodet i går var hardt altså. Du har ikke tenkt å slå meg igjen håper jeg....?

Kunne sagt det på en litt spøkefull og konfliktsky måte, med et smil, men likevel latt henne forstå alvoret under, det var ikke så gøy.

Anonymkode: 70ee4...bc9

Skrevet

Jeg hadde blitt skikkelig sint, men det hadde nok tatt noen minutter før jeg fikk summet meg. Sånt gjør jo folk rimelig perplekse, men så hadde jeg bare spurt hva faen hun drev med. Akkurat sånn er jeg redd. 

Vet ikke helt hvordan du skal gjøre det, men si at du fikk skikkelig vondt i hodet etter at hun slo kanskje? Så kan du se om hun ber om unnskyldning. For ei kjerring! 

Anonymkode: eacdb...fec

Skrevet

Antakelig ikke vindt ment, så da ville jeg sagt at slaget ble hardere enn beregnet, og at det var skikkelig vondt, og at jeg ikke vil det skal skje igjen.

Så hadde jeg håpet på en unnskyldning 

Anonymkode: d2d96...f53

Skrevet

Ville tatt en rolig prat med henne og fortalt hvordan du opplevde det. 

Skrevet

Ja, får prøve å si noe med med en lett tone. Hva om det skjer igjen? Tror jeg kommer til å reagere med sinne da. Eventuelt gå videre til leder med det. Hun har slått meg i armen før også, men da bare regnet jeg med at det var jeg som var for hårsår og at det ble hardere enn antatt. Så glemte det. 

Jeg ble bare så tatt på senga. Slått i hode under en helt vanlig samtale. Jeg satt med ryggen halvveis til også så fikk slaget i bakhodet helt uforberedt. Blir sint på meg selv for at jeg ikke sa noe der og da, og for at jeg nå bruker tiden min på å gnage på dette. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, får prøve å si noe med med en lett tone. Hva om det skjer igjen? Tror jeg kommer til å reagere med sinne da. Eventuelt gå videre til leder med det. Hun har slått meg i armen før også, men da bare regnet jeg med at det var jeg som var for hårsår og at det ble hardere enn antatt. Så glemte det. 

Jeg ble bare så tatt på senga. Slått i hode under en helt vanlig samtale. Jeg satt med ryggen halvveis til også så fikk slaget i bakhodet helt uforberedt. Blir sint på meg selv for at jeg ikke sa noe der og da, og for at jeg nå bruker tiden min på å gnage på dette. 

HI

Hun kan jo ikke være riktig i hodet? Man slår ikke andre slik. Helt utrolig, og ikke rart du reagerer på det. Jeg ville latt det ligge nå, men vært forberedt og tatt henne med en gang hvis det skulle skje igjen. 

Anonymkode: d858b...345

Skrevet

Takk for svar og gode ord. Usikker på om jeg tar det opp eller lar det ligge. Har plaget meg sånn i etterkant, synes det var helt ufortjent. Er vel uansett aldri fortjent å bli slått. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

HI

Det er ikke så rart at du ikke sa noe! Man blir veldig satt ut av sånt, men noen klikker litt for fort, som jeg ville gjort. Likevel hadde jeg også blitt rimelig paff her. 

Du grubler på det fordi du ble krenket på alvorlig måte, og ikke sto opp for deg selv. Det kan du tilgi deg selv for med en gang, for 90% ville reagert som du. Det ser du av svarene her også. "Det var nok ikke vondt ment". Så langt strekker man seg selv om man blir påført smerte ved et slag faktisk. 

Ta det opp med henne i morgen. 

Skrevet

Jeg hadde heller tatt det opp med deres leder, så får hun snakke med henne. 

Slag mot hodet er aldri greit, selv ikke som tull (og hvem i alle dager tuller med å slå..) 

Anonymkode: ea59a...12e

Skrevet

Hvis det var første gang kunne jeg muligens latt det fare, men dette er faktisk andre gang hun har slått deg på jobb. Jeg ville tatt det videre til leder. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde heller tatt det opp med deres leder, så får hun snakke med henne. 

Slag mot hodet er aldri greit, selv ikke som tull (og hvem i alle dager tuller med å slå..) 

Anonymkode: ea59a...12e

Jeg synes det kommer an på hvilke type slag det var og settingen. Var det ment som et humoristisk nakkadrag som skulle stryke håret, men bommet og traff hodet hadde jeg reagert annerledes enn om hun f.eks. slo med knyttet neve. Du sier hun har slått deg i armen før. Var det et vennskapelig knuff eller et slag av sinne? Det er ikke vanlig at voksne slår andre for at de skal få vondt eller bli skremt så med mindre jeg mistenkte at hun ikke er helt rett skrudd sammen ville jeg latt eventuelt tvil komme henne til gode. Mulig jeg uansett hadde nevnt at det hadde gjort veldig vondt.  

Anonymkode: b4e2f...1cd

Skrevet

Kan ikke fatte og begripe at folk sier at de ville latt vold på arbeidsplassen fare. Dette hadde jeg gått rett til ledelsen med. 

Anonymkode: 816f1...594

Skrevet

Tør du å kakke henne i hodet en annen gang med samme styrke?  Av og til må folk smake egen medisin for å skjønne korleis det smaker.

Anonymkode: 14239...e24

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Kan ikke fatte og begripe at folk sier at de ville latt vold på arbeidsplassen fare. Dette hadde jeg gått rett til ledelsen med. 

Det er ganske interessant å lese flere av svarene her ja. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det kommer an på hvilke type slag det var og settingen. Var det ment som et humoristisk nakkadrag som skulle stryke håret, men bommet og traff hodet hadde jeg reagert annerledes enn om hun f.eks. slo med knyttet neve. Du sier hun har slått deg i armen før. Var det et vennskapelig knuff eller et slag av sinne? Det er ikke vanlig at voksne slår andre for at de skal få vondt eller bli skremt så med mindre jeg mistenkte at hun ikke er helt rett skrudd sammen ville jeg latt eventuelt tvil komme henne til gode. Mulig jeg uansett hadde nevnt at det hadde gjort veldig vondt.  

Hvis hun bommet og traff hodet, hvorfor ble ikke hun selv forskrekket og ba om unnskyldning da? Hvilket som hadde vært en helt naturlig og ikke minst spontan reaksjon. 

Vennskapelig knuff som også forårsaket smerte? 

Dette er vold utført under dekke av å være spøkefullt. Helt forbanna utrolig så mange "lar det gå" og unnskylder det. Selv når dere leser trådstarter sin reaksjon og tanker. 

Om noen hadde verbalt trakkasert under dekke av at det "bare er en spøk", så hadde nok pipa fått en annen lyd antageligvis. Merkelige greier dette. Og ganske uforståelig  i mitt og heldigvis noen flere sitt syn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Tør du å kakke henne i hodet en annen gang med samme styrke?  Av og til må folk smake egen medisin for å skjønne korleis det smaker.

Anonymkode: 14239...e24

Det er en dårlig ide. Plutselig går denne kollegaen til ledelsen og klager på at hi har utøvd vold mot henne, og så er det hi som står der og har et problem. Hadde hi slått tilbake med en gang kunne hun ha sagt at det var en refleks og i selvforsvar, men alle skjønner at det ikke er tilfelle hvis hi slår henne nå.

Hi bør gå til ledelsen, fortelle hva som skjedde og at det var ordentlig vondt, og så bør hun oppgi navnene på de andre som var der og så det som skjedde. Hun bør også fortelle om den første gangen denne kollegaen slo. Så får ledelsen ta tak i det.

Jeg tror dessverre ikke at hi vil komme noen vei med å ta det med kollegaen på en humoristisk måte. Folk som slår kollegaene sine i hodet fordi de ikke får velge, er vel neppe særlig mottakelige for en lett humoristisk og konfliktsky tilbakemelding på voldsbruken sin.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror de forskjellige svarene bunner ut i at vi ser for oss forskjellige ting. Et vennskapelig knuff som bommet og ble hardere enn man hadde tenkt er jo det vanligste når det er snakk om voksne mennesker. Dette gjør man ikke så mye med annet enn å gjerne nevne at det gjorde veldig vondt og gjerne også at man setter pris at hun slutter med det. Noe helt annet  er slag i sinne og frustrasjon. Det krever at man tar det opp på en helt annen måte for det å slå er en ganske voldsom linje å  krysse for en voksen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror de forskjellige svarene bunner ut i at vi ser for oss forskjellige ting. Et vennskapelig knuff som bommet og ble hardere enn man hadde tenkt er jo det vanligste når det er snakk om voksne mennesker. Dette gjør man ikke så mye med annet enn å gjerne nevne at det gjorde veldig vondt og gjerne også at man setter pris at hun slutter med det. Noe helt annet  er slag i sinne og frustrasjon. Det krever at man tar det opp på en helt annen måte for det å slå er en ganske voldsom linje å  krysse for en voksen.

Det skal jo faktisk litt kraft til når det gjør vondt gjennom en hel vakt! Dette er vold uansett hva intensjonen var. Dette var i en situasjon hvor trådstarter fikk et valg kollegaen ikke fikk, og deretter slår henne i hodet så det gjør vondt en hel vakt. Den kollegaen er voldelig under dekke av at det var spøkefullt. Kanskje hun ikke gjorde det under det dekket engang. Tilmed kollegaene ble satt ut. 

Skrevet
Superdolly skrev (24 minutter siden):

Det er en dårlig ide. Plutselig går denne kollegaen til ledelsen og klager på at hi har utøvd vold mot henne, og så er det hi som står der og har et problem. Hadde hi slått tilbake med en gang kunne hun ha sagt at det var en refleks og i selvforsvar, men alle skjønner at det ikke er tilfelle hvis hi slår henne nå.

Hi bør gå til ledelsen, fortelle hva som skjedde og at det var ordentlig vondt, og så bør hun oppgi navnene på de andre som var der og så det som skjedde. Hun bør også fortelle om den første gangen denne kollegaen slo. Så får ledelsen ta tak i det.

Jeg tror dessverre ikke at hi vil komme noen vei med å ta det med kollegaen på en humoristisk måte. Folk som slår kollegaene sine i hodet fordi de ikke får velge, er vel neppe særlig mottakelige for en lett humoristisk og konfliktsky tilbakemelding på voldsbruken sin.

Veldig enig i dette, HI.

Jeg ville ikke tatt det direkte med denne kollegaen, for når hun slår i en slik situasjon, da vet du ikke hvordan hun vil takle en slik konfrontasjon, eller hva hun kan finne på å gjøre i ettertid. Jeg tror at hvis du tar dette på tomannshånd med henne, så er det stor risiko for at hun vil dikte opp en historie som hun går til ledelsen med i et forsøk på å komme deg i forkjøpet. F.eks. ikke vanskelig for henne å gå til ledelsen rett etterpå, vise til hendelsen hvor hun "såvidt dasket deg litt i hodet" og at du nå har truet henne.

Jeg er ikke den som lager drama, men har sett noen episoder selv som har fått meg til å innse at personer som tråkker over en slik grense som denne damen har gjort, de kommer man sjeldent noen vei med alene.

Gå rett til ledelsen og fortell hva som skjedde, og som Superdolly sier, fortell om den tidligere gangen hun også har slått og hvem som var tilstede da hun slo deg i hodet. Hvis man skal legge godviljen til og tenke at hun "bare" slår for hardt, ikke mener noe galt med det, så trenger hun likevel en korrigering av ledelsen på at det å slå en kollega ikke er akseptabelt uansett, og at hun bruker så mye kraft i slagene sine at hun påfører andre smerter, og at det er helt uakseptabelt.

Anonymkode: 59a5e...733

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det skal jo faktisk litt kraft til når det gjør vondt gjennom en hel vakt! Dette er vold uansett hva intensjonen var. Dette var i en situasjon hvor trådstarter fikk et valg kollegaen ikke fikk, og deretter slår henne i hodet så det gjør vondt en hel vakt. Den kollegaen er voldelig under dekke av at det var spøkefullt. Kanskje hun ikke gjorde det under det dekket engang. Tilmed kollegaene ble satt ut. 

Jeg var jo ikke der så jeg vet jo ikke hva som skjedde. HI og de andre som var der vet nok hvilke type slag det var. Konkluderer HI med at det ikke var en vennskapelig dult som bommet, men at det var slag av frustrasjon/sinne for å gjøre vondt må dette tas videre. Det er overhodet ikke greit at voksne slår og vold på arbeidsplassen (eller andre steder for den saks skyld) skal ikke tolereres. HI hadde jo i tillegg vitner som kan backe henne opp så det blir jo ikke en gang ord mot ord om hun tar det videre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Samme tenker jeg. Hva slags svar er det du får her hi?

Jeg har ALDRI i mitt voksne liv opplevd at folk «slår for tull». Jeg hadde sagt fra til ledelsen. Dette er totalt uakseptabelt og fortjener en advarsel. Fleip eller ikke, dama fortjent en skikkelig oppstrammer. 

Anonymkode: 13b46...78b

Skrevet

Jeg ville gått til leder. 

Anonymkode: 14b44...937

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Det er nok fordi flere av oss har vanskelig for å skjønne at en voksen kvinne kan slå av vond vilje. Vold mellom friske voksne, på en arbeidsplass, med vitner, er så hinnsides all normal oppførsel at det er vanskelig å fatte.

Så jeg ville tenkt at det var et sleiveslag som ikke var ment som vold...

Om dama faktisk er voldelig må hun jo stoppes, enig i det altså.

Anonymkode: 70ee4...bc9

Skrevet

Hadde meldt det til ledelsen. Om flere så det ville jeg også tatt det opp med de, om det var flere som stusset over adferden. Tenker om du går rundt å slår folk på jobb hvordan oppfører du deg da hjemme. Høres ut som ett menneske som trenger hjelpe

Anonymkode: e32ee...94d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...