Gå til innhold

Det er ikke forkastelig å sladre om folk!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du lever så trangt at du trenger å forholde deg til sladder bør du kanskje skaffe deg litt horisont.

Anonymkode: 5c4e8...7f9

Jeg personlig trenger ikke det i det daglige.

Men hvis noen ønsker å ødelegge for meg ved å spre løgner, og andre, som HI, syns det er riktig å gjenfortelle disse løgnene, så kan det jo ha store konsekvenser. Eksemplene er jo gitt her i tråden.

Anonymkode: 69b55...f13

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Om det er typisk eller ikke spiller jo ingen rolle. Poenget står jo like fast: andres sladder kan ødelegge liv.

Anonymkode: 69b55...f13

Selvfølgelig spiller det en rolle. Det gjelder alt. Man må forholde seg til det generelle og ikke unntakene. 

Anonymkode: 908e7...97c

Skrevet

Var du der? Så du det? Hørte du det?

Hvis ikke, hold kjeft!

Anonymkode: 63235...16f

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Var du der? Så du det? Hørte du det?

Hvis ikke, hold kjeft!

Anonymkode: 63235...16f

Kjedelig og også dumt i noen tilfeller. 

Skrevet

Uten sladder hadde vi ikke vist hvem eller hva vi skulle stole på annet enn det vi opplever selv. Sladder, som i å snakke om hverandre, er nødvendig for kollektiv læring. Uten den ville vi vært omtrent på nivå med sjimpanser og ingen generasjoner hadde lært fra den forrige.

Anonymkode: 3adb0...e86

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hva skal man bruke denne sladderen til? Hva skal man informasjonen? Sånn utenom å spre den videre?

Anonymkode: f73c5...2f0

Du lærer hvem du kan stole på. Hvis bestemor og far forteller barnet at det kan stole på mor og mor at det skal høre på læreren for hen kan pensum er det sandynelig at barnet gjør det og dermed lærer. Sånn er det på alle områder.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Uten sladder hadde vi ikke vist hvem eller hva vi skulle stole på annet enn det vi opplever selv. Sladder, som i å snakke om hverandre, er nødvendig for kollektiv læring. Uten den ville vi vært omtrent på nivå med sjimpanser og ingen generasjoner hadde lært fra den forrige.

:smilyblomst:

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Kjedelig og også dumt i noen tilfeller. 

Der er vi ved sakens kjerne. Du syns det er spennende å sladre. Ikke gjem deg bak høyverdige årsaker, det er spenningen du søker. 

Anonymkode: 9108f...873

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Der er vi ved sakens kjerne. Du syns det er spennende å sladre. Ikke gjem deg bak høyverdige årsaker, det er spenningen du søker. 

Anonymkode: 9108f...873

Selvfølgelig det også! Har ikke lagt skjul på det i det hele tatt, men du og flere her leser ikke hva jeg skriver. Dere tolker det jeg skriver så det blir mest mulig stygt og mest mulig likt det dere selv legger i det. Bare les det jeg har skrevet fra begynnelsen! 

Det er spennende når det har vært drama på en fest fks. Det skjer bare ikke så ofte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner at du er farget av egne opplevelser, og de har jo tydeligvis vært drøye også. Det er forståelig at du blir provosert, men du bør jo skjønne at ikke alle er så drøye som dem du har vært utsatt for. Og de er ingen typiske eksempler i det hele tatt. 

Kunne gitt deg mange andre eksempler også. Men du fornekter jo alt. Jeg er farget av opplevelser... menn sladrer ikke... ikke bare drøye ting.

Poenget er at du fortsetter å bortforklare og ikke se forskjell på normal sosial kommunikasjon og sladder, og måten du skriver på viser at du har et behov for å forsvare sladder, bare det i dine øyne ikke er "for drøyt".

Sladder bør man holde seg unna og aldri spre videre, for det er upålitelig informasjon som kan skade andre stygt!

Anonymkode: 6e6ee...112

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Kunne gitt deg mange andre eksempler også. Men du fornekter jo alt. Jeg er farget av opplevelser... menn sladrer ikke... ikke bare drøye ting.

Poenget er at du fortsetter å bortforklare og ikke se forskjell på normal sosial kommunikasjon og sladder, og måten du skriver på viser at du har et behov for å forsvare sladder, bare det i dine øyne ikke er "for drøyt".

Sladder bør man holde seg unna og aldri spre videre, for det er upålitelig informasjon som kan skade andre stygt!

Hva tenker du er sladder og hva er normal kommunikasjon?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men hva skal man bruke denne sladderen til? Hva skal man informasjonen? Sånn utenom å spre den videre?

De som sprer ren sladder, de gjør det for å gjøre seg selv mer interessante, for å heve seg over andre, for å trykke andre ned og ev. også for å hevne seg. De som stadig sprer sladder om andre bruker det for egen nytte, uten omtanke for andre og de skadene de ev. forårsaker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva nøyaktig er det jeg bortforklarer? 

Jeg forsvarer sladder? Eh, ja det er det hele innlegget handler om! Og selvfølgelig er det nyanser når det gjelder dette som alt annet!!  Det sier vel seg selv at det ikke er særlig allright det du ble utsatt for. Jeg ville ikke vært med på noe sånt, og jeg kunne aldri jobbet i Se&Hør. Jeg liker sladder som helst er underholdende eller interessant. Normal sosial kommunikasjon og sladder. Jeg vet forskjell,det fikk jeg forklart,  men det er jo de i denne tråden som er mot begge deler, ikke jeg! Uansett hva av de to, så kan det være både morsomt og viktig å vite om. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Man kan ikke lære av fakta altså? Det er sladder som gjelder. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hva nøyaktig er det jeg bortforklarer? 

Jeg forsvarer sladder? Eh, ja det er det hele innlegget handler om! Og selvfølgelig er det nyanser når det gjelder dette som alt annet!!  Det sier vel seg selv at det ikke er særlig allright det du ble utsatt for. Jeg ville ikke vært med på noe sånt, og jeg kunne aldri jobbet i Se&Hør. Jeg liker sladder som helst er underholdende eller interessant. Normal sosial kommunikasjon og sladder. Jeg vet forskjell,det fikk jeg forklart,  men det er jo de i denne tråden som er mot begge deler, ikke jeg! Uansett hva av de to, så kan det være både morsomt og viktig å vite om. 

Nettopp, du liker å bruke upålitelig informasjon om andre og andres liv for egen underholdning. Hva det ev. koster de det går utover, det er ikke så viktig, så lenge du selv blir underholdt...

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

De som sprer ren sladder, de gjør det for å gjøre seg selv mer interessante, for å heve seg over andre, for å trykke andre ned og ev. også for å hevne seg. De som stadig sprer sladder om andre bruker det for egen nytte, uten omtanke for andre og de skadene de ev. forårsaker.

Noe viktig du har glemt her, og som nok er den største grunnen til at folk sprer sladder som i stygge ting om andre, gjør det for å få oppmerksomhet bort fra seg selv. 

Skrevet

Alle som skriver selvbiografier sprer ren sladder. Alle unger som forteller om skoledagen sprer sladder. Alle som kritiserer eller roser politikere sprer sladder. Alle som formidler nyheter dprer sladder osv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp, du liker å bruke upålitelig informasjon om andre og andres liv for egen underholdning. Hva det ev. koster de det går utover, det er ikke så viktig, så lenge du selv blir underholdt...

Tror ikke at det jeg blir underholdt av går særlig ut over noen som helst. Nå finner jeg meg jo fint i at folk snakker om meg også. Jeg tror ikke at jeg er så underholdende lenger bare. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Man kan ikke lære av fakta altså? Det er sladder som gjelder. 

Jo du kan lære av fakta, men uten sladder vet du ikke hvilke bøker fu kan stole på ol. Dermed må hver enkelt person lære alt helt fra grunnen av og kan ikke stole på noen andre.

Skrevet

Tror ikke at det jeg blir underholdt av går særlig ut over noen som helst. Nå finner jeg meg jo fint i at folk snakker om meg også. Jeg tror ikke at jeg er så underholdende lenger bare. 

Du liker kanskje at folk snakker om deg, for da føler du at du er interessant. De fleste liker det ikke. 

Skrevet

Jo du kan lære av fakta, men uten sladder vet du ikke hvilke bøker fu kan stole på ol. Dermed må hver enkelt person lære alt helt fra grunnen av og kan ikke stole på noen andre.

Hva er sladder (usannheter spredd med vilje) i faktabøker? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du liker kanskje at folk snakker om deg, for da føler du at du er interessant. De fleste liker det ikke. 

Hehehe, ja det er riktig. Det må jo være trist om ikke en eneste sjel fant meg interessant. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Må bare kommentere at de fleste ikke liker det også. Ble så selvopptatt at jeg kun svarte på det som angikk meg :nigo:

Men folk liker det ikke fordi de ikke har kontroll. Å være hysterisk tyder jo på at man er totalt kontrollfreak. Det er ikke særlig bra det da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Må bare kommentere at de fleste ikke liker det også. Ble så selvopptatt at jeg kun svarte på det som angikk meg :nigo:

Men folk liker det ikke fordi de ikke har kontroll. Å være hysterisk tyder jo på at man er totalt kontrollfreak. Det er ikke særlig bra det da. 

Og der mener du det er ofre for sladder som har problemer, ja, ikke det at det blir spredd upålitelig eller privat informasjon om dem - kun for at slike som deg kan forlyste seg i andres privatliv og løgner om dem.

Skrevet

Og der mener du det er ofre for sladder som har problemer, ja, ikke det at det blir spredd upålitelig eller privat informasjon om dem - kun for at slike som deg kan forlyste seg i andres privatliv og løgner om dem.

Hvis man er hysterisk fordi man ikke vet hva folk sier om dem, eller at helt uskyldige ting er blitt sagt om dem, så tyder det jo selvfølgelig på at de ikke takler å ikke ha kontroll. Alle må jo vite at alle blir snakket om i større eller mindre grad hvis de gjør seg litt bemerket. Det er jo i mange tilfeller et kompliment å bli et lite samtaleemne. Det betyr ikke at man skal starte stygge rykter om folk.

Slike som meg, på dette området, er alle. Alle som har noen å snakke med vel og merke. Eller de kan jo skrive her på forumet. Her er det mengder med sladder om andre  :) og jeg tror ikke at jeg står bak mer enn en eneste tråd om andre, og jeg tror heller ikke at jeg har nevnt noen andre som eksempler i kommentarer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...