gale damen Skrevet 16. februar 2022 #26 Skrevet 16. februar 2022 Det er resultatet av en idé om at alle er like, alle har krav på både vitnemål og videre studier, og det er urimelig å stille krav til noe som helst.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #27 Skrevet 16. februar 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Billig unnskyldning for hva? Forrige kull gikk ut med et unormalt høyt snitt, og det vil dette kullet også, det er derfor snittet er høyere mange steder. Om han hadde søkt de siste 7-8 årene ville han kommet inn med glans, nå gjorde han ikke det. Hadde han droppet året i forsvaret og søkt seg rett til studiet ville han ha kommet inn. Det er derfor hverken en unnskyldning og langt fra billig. Han har brukt ett år i forsvaret og så går det antagelig to år der han ikke kommer inn på ønsket studie. Han tar andre fag i mellomtiden, som er nyttige for utdannelsen, men han ender jo med to år mer med studielån og to år forsinket jobb og lønn. Om noen i fjorårets eller dette årets kull velger et år i militæret, så vil de fortsatt ha et høyere snitt når de søker seg inn på studier og derfor ha et konkurransefortrinn. Anonymkode: 5cbbe...62e Man mister da ikke fortrinnsretten når man er i forsvaret. Anonymkode: 2ff7c...41f
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #28 Skrevet 16. februar 2022 gale damen skrev (1 time siden): Det er resultatet av en idé om at alle er like, alle har krav på både vitnemål og videre studier, og det er urimelig å stille krav til noe som helst. En god grunn til å avlyse skriftlig eksamen i det minste, er at den er sentralgitt. Altså skal alle fra hele landet måles helt likt uavhengig av hvilket tilbud de har hatt på skolen de siste tre årene. Dette blir urettferdig da noen bor steder som knapt har vært rammet av tiltak, mens andre har fått veldig oppstykket opplæring og har større kunnskapshull pga. mange og omfattende tiltak. Derimot er jeg skeptisk til at muntlig eksamen må avlyses. Denne er lokalgitt og kan i større grad tilpasses, skjønt den har jo også den svakheten at i et slikt scenario får faglærer mer makt enn ekstern sensor, og det er også uheldig. Anonymkode: ccda1...dcc
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #29 Skrevet 16. februar 2022 Jeg syns det er helt på sin plass. Vi har en gutt som går ut av videregående nå....det har vært noen tragiske år de fikk på videregående og elever uten sterk selvdisiplin sliter med mange fag. Ikke nok med at det har vært mye rødt nivå - så har det også vært veldig mye sykdom og lærere borte. Bare de to siste ukene har han fått TRE timer undervisning på skolen - resten har bitt avlyst grunnet syke lærere og ingen vikar å oppdrive. Med mindre man da i utgangspunktet er skoleflink eller evner å sitte alene å lese hele tiden er det klart at mye kunnskap faller vekk. Nå kjører de på med vurderinger og prøver og innleveringer for å ha nok grunnlag til å sette karakterer. En ussel eksamen definerer ikke all kunnskap. Anonymkode: 50819...6b4
gale damen Skrevet 16. februar 2022 #30 Skrevet 16. februar 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): En god grunn til å avlyse skriftlig eksamen i det minste, er at den er sentralgitt. Altså skal alle fra hele landet måles helt likt uavhengig av hvilket tilbud de har hatt på skolen de siste tre årene. Dette blir urettferdig da noen bor steder som knapt har vært rammet av tiltak, mens andre har fått veldig oppstykket opplæring og har større kunnskapshull pga. mange og omfattende tiltak. Derimot er jeg skeptisk til at muntlig eksamen må avlyses. Denne er lokalgitt og kan i større grad tilpasses, skjønt den har jo også den svakheten at i et slikt scenario får faglærer mer makt enn ekstern sensor, og det er også uheldig. Anonymkode: ccda1...dcc Men det du sier er jo gjeldende. Det blir "urettferdig" for den eller den, og derfor må alle unntas. Ungdom i den alderen må kunne forventes å finne ut hva som er "læringsmål" (ettersom pensum er for mye å kreve at de kan), for så å lese boka. Ja, noen har fått god undervisning, og noen har fått dårlig. Noen elever er flinke og disiplinerte, og noen er det ikke. Dette er helt normalt. Eksamen er ikke en slags utidig straffedom som vi utsetter elevene for når det passer, det er et mål på hva de kan. Dersom de ikke kan noe som helst, for de har "kunnskapshull" som følge av dårlig undervisning og manglende selvdisiplin - ja da har de ikke noe på høyere utdanning å gjøre. Jo høyere opp du kommer uten å kunne det du skal, dess vanskeligere er det å tette hullet. Da får en heller ta et ekstra år og bøte på det man burde ha lært, i stedet for å hyle "urettferdig" fordi man skal ha eksamen.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #31 Skrevet 16. februar 2022 gale damen skrev (3 timer siden): Men det du sier er jo gjeldende. Det blir "urettferdig" for den eller den, og derfor må alle unntas. Ungdom i den alderen må kunne forventes å finne ut hva som er "læringsmål" (ettersom pensum er for mye å kreve at de kan), for så å lese boka. Ja, noen har fått god undervisning, og noen har fått dårlig. Noen elever er flinke og disiplinerte, og noen er det ikke. Dette er helt normalt. Eksamen er ikke en slags utidig straffedom som vi utsetter elevene for når det passer, det er et mål på hva de kan. Dersom de ikke kan noe som helst, for de har "kunnskapshull" som følge av dårlig undervisning og manglende selvdisiplin - ja da har de ikke noe på høyere utdanning å gjøre. Jo høyere opp du kommer uten å kunne det du skal, dess vanskeligere er det å tette hullet. Da får en heller ta et ekstra år og bøte på det man burde ha lært, i stedet for å hyle "urettferdig" fordi man skal ha eksamen. Ok, siden du åpenbart ikke vet noe særlig om skole og læring, skal jeg forklare litt nærmere. For det første så er det i liten grad korrelasjon mellom selvdisiplin og det å lære seg hvordan man løser kompliserte fysikkoppgaver eller skriver en god drøftende artikkel, bare for å nevne noe. De aller, aller smarteste kan muligens klare å få dette perfekt til helt til alene, men de fleste har behov for undervisning og veiledning. Man er altså avhengig av undervisning på skolen, av en lærer, over tid for å få på plass den kunnskapen man trenger for å oppnå kompetansemålene. Og ja, det blir faktisk urettferdig dersom denne skal måles likt for alle når utgangspunktet er så ulikt. At det er et problem med hull i kunnskapen, er derimot et poeng, og et viktig et, men da er det jo ekstra fint med nettopp avlyst eksamen. I stedet for å kaste bort tid på dette, kan faglærere nå bruke denne tiden til å tette disse hullene mest mulig slik at elevene er best mulig rustet til høyre utdanning. Vanligvis forsvinner 1,5 mnd bort i bare eksamen, men nå kan altså denne tiden brukes til læring i stedet. Er ikke det bra da? Jeg har hatt drøssevis av eksamener opp igjennom, men faktisk ingen i vgs pga. diverse streiker, og det var virkelig ikke et problem å ikke ha den erfaringen før eksamener ved unvi. Anonymkode: ccda1...dcc
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #32 Skrevet 16. februar 2022 Er det noen som vet hvordan andre land løser dette? Jeg vet IB har kjørt eksamen gjennom hele pandemien i Norge. Det paradoksale er at vi her har store deler av tre hele kull som antas å ha hatt for dårlige læringsforhold til å mestre eksamen, men at de samme kullene går ut med historisk gode standpunktkarakterer. Til syvende og sist har da elever (spesielt i sentrale strøk) fått for dårlig opplæring. Ville det ikke da være naturlig å se på hvordan dette kunne kompenseres for, i stedet for å bare droppe å måle læringsutbyttet? Anonymkode: 77a92...331
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #33 Skrevet 16. februar 2022 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Billig unnskyldning for hva? Forrige kull gikk ut med et unormalt høyt snitt, og det vil dette kullet også, det er derfor snittet er høyere mange steder. Om han hadde søkt de siste 7-8 årene ville han kommet inn med glans, nå gjorde han ikke det. Hadde han droppet året i forsvaret og søkt seg rett til studiet ville han ha kommet inn. Det er derfor hverken en unnskyldning og langt fra billig. Han har brukt ett år i forsvaret og så går det antagelig to år der han ikke kommer inn på ønsket studie. Han tar andre fag i mellomtiden, som er nyttige for utdannelsen, men han ender jo med to år mer med studielån og to år forsinket jobb og lønn. Om noen i fjorårets eller dette årets kull velger et år i militæret, så vil de fortsatt ha et høyere snitt når de søker seg inn på studier og derfor ha et konkurransefortrinn. Anonymkode: 5cbbe...62e Hvorfor mener folk at kullene får unormalt høyt snitt? Er det enklere å få gode standpunktkarakterer under korona? Trekker eksamen alltid ned snittet? Anonymkode: 87e73...c05
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #34 Skrevet 16. februar 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor mener folk at kullene får unormalt høyt snitt? Er det enklere å få gode standpunktkarakterer under korona? Trekker eksamen alltid ned snittet? Anonymkode: 87e73...c05 Det er ikke bare noe vi mener https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MRMlWm/coronakullet-slapp-eksamen-fikk-rekordhoeyt-karaktersnitt-foer-studieopptak Anonymkode: 77a92...331
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #35 Skrevet 16. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke bare noe vi mener https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MRMlWm/coronakullet-slapp-eksamen-fikk-rekordhoeyt-karaktersnitt-foer-studieopptak Anonymkode: 77a92...331 Enkelte lærere gir også bedre standpunktkarakterer når de ikke blir kalibrert mot eksamen. Anonymkode: 77a92...331
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #36 Skrevet 16. februar 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Hvorfor mener folk at kullene får unormalt høyt snitt? Er det enklere å få gode standpunktkarakterer under korona? Trekker eksamen alltid ned snittet? Anonymkode: 87e73...c05 De aller fleste får lavere karakter på eksamen enn i standpunkt, så snittet blir høyere uten eksamen ja. Det er ikke bare noe som menes, det er statistikk. Anonymkode: 5b943...6ad
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #37 Skrevet 16. februar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Er det noen som vet hvordan andre land løser dette? Jeg vet IB har kjørt eksamen gjennom hele pandemien i Norge. Det paradoksale er at vi her har store deler av tre hele kull som antas å ha hatt for dårlige læringsforhold til å mestre eksamen, men at de samme kullene går ut med historisk gode standpunktkarakterer. Til syvende og sist har da elever (spesielt i sentrale strøk) fått for dårlig opplæring. Ville det ikke da være naturlig å se på hvordan dette kunne kompenseres for, i stedet for å bare droppe å måle læringsutbyttet? Anonymkode: 77a92...331 Det er jo det de gjør! Ved å droppe eksamen får lærerne omtrent 1,5 mnd mer tid til undervisning og mulighet til å tette kunnskapshull. Det må da være det viktigste? Anonymkode: ccda1...dcc
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #38 Skrevet 18. februar 2022 Tenker lite på det, du. Eksamen er en papirtiger. Anonymkode: 65b1d...ea1
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #39 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (På 16.2.2022 den 18.47): De aller fleste får lavere karakter på eksamen enn i standpunkt, så snittet blir høyere uten eksamen ja. Det er ikke bare noe som menes, det er statistikk. Anonymkode: 5b943...6ad Kan du vise hvor du fant den statistikken? Anonymkode: 65b1d...ea1
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #40 Skrevet 18. februar 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (På 15.2.2022 den 18.00): Argumentet om at de ikke skal ha eksamen fordi undervisningen har vært dårlig er hårreisende strutsetaktikk🙈 Man må jo i så fall prøves i det man HAR lært. Ikke i det man SKULLE HA lært. Og da kommer en sentralgitt eksamen til å slå ut veldig ulikt rundt i landet. Anonymkode: 65b1d...ea1
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #41 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (På 16.2.2022 den 17.51): Ok, siden du åpenbart ikke vet noe særlig om skole og læring, skal jeg forklare litt nærmere. For det første så er det i liten grad korrelasjon mellom selvdisiplin og det å lære seg hvordan man løser kompliserte fysikkoppgaver eller skriver en god drøftende artikkel, bare for å nevne noe. De aller, aller smarteste kan muligens klare å få dette perfekt til helt til alene, men de fleste har behov for undervisning og veiledning. Man er altså avhengig av undervisning på skolen, av en lærer, over tid for å få på plass den kunnskapen man trenger for å oppnå kompetansemålene. Og ja, det blir faktisk urettferdig dersom denne skal måles likt for alle når utgangspunktet er så ulikt. At det er et problem med hull i kunnskapen, er derimot et poeng, og et viktig et, men da er det jo ekstra fint med nettopp avlyst eksamen. I stedet for å kaste bort tid på dette, kan faglærere nå bruke denne tiden til å tette disse hullene mest mulig slik at elevene er best mulig rustet til høyre utdanning. Vanligvis forsvinner 1,5 mnd bort i bare eksamen, men nå kan altså denne tiden brukes til læring i stedet. Er ikke det bra da? Jeg har hatt drøssevis av eksamener opp igjennom, men faktisk ingen i vgs pga. diverse streiker, og det var virkelig ikke et problem å ikke ha den erfaringen før eksamener ved unvi. Anonymkode: ccda1...dcc Gode poeng, synes jeg. Mener jeg leste en artikkel om dette en gang, hvor de konkluderte med at læring og utvikling ble best ved kontinuerlig tilbakemeldinger. Altså, ikke i form av prøver, den viser kun status hvor en ligger an. Ved avsluttende eksamen var det ikke elevene med flest prøver, men elevene med flest evalueringer underveis, som fikk det beste snittet. Merk at jeg skriver på hukommelse noen år etter jeg leste dette 😅 Anonymkode: 4806a...3f6
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #42 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Gode poeng, synes jeg. Mener jeg leste en artikkel om dette en gang, hvor de konkluderte med at læring og utvikling ble best ved kontinuerlig tilbakemeldinger. Altså, ikke i form av prøver, den viser kun status hvor en ligger an. Ved avsluttende eksamen var det ikke elevene med flest prøver, men elevene med flest evalueringer underveis, som fikk det beste snittet. Merk at jeg skriver på hukommelse noen år etter jeg leste dette 😅 Anonymkode: 4806a...3f6 Det er helt riktig, og dette jobbes det med i skoler nå. Man prøver å gå bort i fra mye prøver og karakterer, og over til andre former for vurderinger og mer fremovermeldinger. Det står i retningslinjene fra UDIR at man skal jobbe slik, men det tar tid å utvikle nye metoder, og det er faktisk også et problem at en del foreldre blir frustrert over manglende karakterer. I tillegg kan man jo ikke se bort i fra ironien ved å ønske å bevege seg bort fra klassiske vurderinger og samtidig tviholde på eksamen. Anonymkode: ccda1...dcc
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #43 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det er helt riktig, og dette jobbes det med i skoler nå. Man prøver å gå bort i fra mye prøver og karakterer, og over til andre former for vurderinger og mer fremovermeldinger. Det står i retningslinjene fra UDIR at man skal jobbe slik, men det tar tid å utvikle nye metoder, og det er faktisk også et problem at en del foreldre blir frustrert over manglende karakterer. I tillegg kan man jo ikke se bort i fra ironien ved å ønske å bevege seg bort fra klassiske vurderinger og samtidig tviholde på eksamen. Anonymkode: ccda1...dcc Norsk skole står i en umulig spagat. Den skal tilfredsstille de kunnskapsløse politikerne som fortsatt tror på metodene fra 1950, den skal roe ned foreldrene som ikke har annen erfaring enn sin egen skoletid, og den skal implementere stadig nye metoder der de fleste av dem handler om kontroll og tellemani fra et NPM-styrt ministerium. Og midt i dette våset skal lærerne, som sitter på nyeste kunnskap om pedagogikk og læring, prøve å navigere mellom kravene mens de hele veien har blikket festa på elevene. Anonymkode: 65b1d...ea1
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #44 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Norsk skole står i en umulig spagat. Den skal tilfredsstille de kunnskapsløse politikerne som fortsatt tror på metodene fra 1950, den skal roe ned foreldrene som ikke har annen erfaring enn sin egen skoletid, og den skal implementere stadig nye metoder der de fleste av dem handler om kontroll og tellemani fra et NPM-styrt ministerium. Og midt i dette våset skal lærerne, som sitter på nyeste kunnskap om pedagogikk og læring, prøve å navigere mellom kravene mens de hele veien har blikket festa på elevene. Anonymkode: 65b1d...ea1 Nettopp! Anonymkode: ccda1...dcc
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #45 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Norsk skole står i en umulig spagat. Den skal tilfredsstille de kunnskapsløse politikerne som fortsatt tror på metodene fra 1950, den skal roe ned foreldrene som ikke har annen erfaring enn sin egen skoletid, og den skal implementere stadig nye metoder der de fleste av dem handler om kontroll og tellemani fra et NPM-styrt ministerium. Og midt i dette våset skal lærerne, som sitter på nyeste kunnskap om pedagogikk og læring, prøve å navigere mellom kravene mens de hele veien har blikket festa på elevene. Anonymkode: 65b1d...ea1 Skjønner. Endring er vanskelig, i hvert fall når rammene rundt ikke henger med. Vi opplever også en viss kollisjon i vår bransje, jobber innen regnskap. Alt skal digitaliseres, men rammene rundt henger igjen fra før vi gikk digitalt. Man skulle tro med alle utgiftene til byråkrati i Norge at vi var folk nok til å gjennomføre nødvendige endringer, men det er ett stykke igjen, for å si det sånn. Anonymkode: 4806a...3f6
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #46 Skrevet 18. februar 2022 Eksamen og de andre karakterene skal vise hva du kan i faget og derfor ha betydning for hvor klar du er til å gjøre en jobb eller få utbytte av videre studier. Når det nå ikke gjennomføres eksamen mister lærerene rettesnoren for hvis karakterene bør ligge og de ender opp med å gi gode karakterer til elever som kan lite. Etter min mening burde dette vært løst ved å regulere alle standpunktkarakterer i forhold til siste års eksamensresultater slik at en skole som hadde 10% seksere, 30% femere osv i et fag måtte fordele standpunktkarakterer med samme prosent. Da ville lærerene bli tvunget til å gi reelle karakterer og vi ville sluppet problemet med at lærerene krever ulik kunskap for å oppnå samme karakter. Anonymkode: 77370...05e
Superdolly Skrevet 18. februar 2022 #47 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Eksamen og de andre karakterene skal vise hva du kan i faget og derfor ha betydning for hvor klar du er til å gjøre en jobb eller få utbytte av videre studier. Når det nå ikke gjennomføres eksamen mister lærerne rettesnoren for hvis karakterene bør ligge og de ender opp med å gi gode karakterer til elever som kan lite. Etter min mening burde dette vært løst ved å regulere alle standpunktkarakterer i forhold til siste års eksamensresultater slik at en skole som hadde 10% seksere, 30% femmere osv i et fag måtte fordele standpunktkarakterer med samme prosent. Da ville lærerne bli tvunget til å gi reelle karakterer og vi ville sluppet problemet med at lærerne krever ulik kunnskap for å oppnå samme karakter. Anonymkode: 77370...05e Så da mener du at elevene slett ikke skal vurderes på bakgrunn av sin egen måloppnåelse i faget, men at det skal vurderes hvor de ligger sammenliknet med sine medelever? Så hvis det er en spesielt skoleflink klasse skal elevene få dårligere karakterer enn de egentlig hadde fortjent, selv om de faglig gjør det veldig bra, og hvis det er en veldig svak klasse så skal elevene likevel få gode karakterer, selv om de faglig sett ikke fortjener det?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #48 Skrevet 18. februar 2022 Superdolly skrev (8 minutter siden): Så da mener du at elevene slett ikke skal vurderes på bakgrunn av sin egen måloppnåelse i faget, men at det skal vurderes hvor de ligger sammenliknet med sine medelever? Så hvis det er en spesielt skoleflink klasse skal elevene få dårligere karakterer enn de egentlig hadde fortjent, selv om de faglig gjør det veldig bra, og hvis det er en veldig svak klasse så skal elevene likevel få gode karakterer, selv om de faglig sett ikke fortjener det? Jeg tror det ville vært et mindre problem enn slik det fungerer nå. Små skoler kunne eventuelt ha samarbeidet om karakterpotten. Anonymkode: 77370...05e
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2022 #49 Skrevet 20. februar 2022 On 2/16/2022 at 6:46 AM, gale damen said: Det er resultatet av en idé om at alle er like, alle har krav på både vitnemål og videre studier, og det er urimelig å stille krav til noe som helst. synes det er tullete det ikke blir noe i år Anonymkode: 16884...a9d
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2022 #50 Skrevet 20. februar 2022 Anonym bruker skrev (På 18.2.2022 den 18.22): Eksamen og de andre karakterene skal vise hva du kan i faget og derfor ha betydning for hvor klar du er til å gjøre en jobb eller få utbytte av videre studier. Når det nå ikke gjennomføres eksamen mister lærerene rettesnoren for hvis karakterene bør ligge og de ender opp med å gi gode karakterer til elever som kan lite. Etter min mening burde dette vært løst ved å regulere alle standpunktkarakterer i forhold til siste års eksamensresultater slik at en skole som hadde 10% seksere, 30% femere osv i et fag måtte fordele standpunktkarakterer med samme prosent. Da ville lærerene bli tvunget til å gi reelle karakterer og vi ville sluppet problemet med at lærerene krever ulik kunskap for å oppnå samme karakter. Anonymkode: 77370...05e Og så lurer folk på hvorfor lærere slutter. Tilliten til jobben som blir gjort er jo tydeligvis på topp ... Kanskje du burde jobbe på noen ulike skoler først og lære litt om hvordan vurderingspraksisen fungerer? Anonymkode: ccda1...dcc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå