Gå til innhold

Hva tenker vi egentlig om nok et kull uten eksamen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uten å ha reflektert mye over alle sider av saken (og derfor gjerne hører deres argument) er jeg skeptisk til argumentasjonen for nok en gang å avlyse eksamen. Jeg har en sønn som nå ligger an til å aldri ha eksamen (avlyst i 10., 1. og 2. trinn. Etter det er det lærlingtid og fagprøve. Det er jo strengt tatt ikke noe problem i seg selv, men for de som skal gå videre på skolen så møter de jo eksamen som en vegg. 
I tillegg får elevene uten eksamen kunstige høye karakterer, og er umulig å konkurrere mot om man ikke hoppet rett på videre studier etter vgs. Selv om de på ingen måte er bedre rustet, tvert imot.

Argumentet om at de ikke skal ha eksamen fordi undervisningen har vært dårlig er hårreisende strutsetaktikk🙈

Fortsetter under...

Skrevet

Det er ikke viktig å ha eksamen. 

Anonymkode: a40f1...6ec

Skrevet

Det er definitivt ikke en ideell situasjon, har selv en som fikk avlyst 10, og nå to år på videregående. Når de gikk på grønt nivå og noen redde tanter satt hjemme på tastaturet mens de fyrte av at ungdommen måtte tåle såpass, tenkte jeg mitt. Koronakullet, det er ikke deres eget valg at de er der nå. Samtidig ser jeg absolutt argumentet at de har gått glipp av så mye at en normal eksamen nå ville blitt helt overveldende, i tillegg til mange som kommer til å bli smittet midt i moroa. 

Jeg er delt. For det er urimelig at de plutselig skal smette inn i normal skole når de aldri har opplevd det, samtidig som de går glipp av nødvendig erfaring. 

Anonymkode: 4806a...3f6

Skrevet

Jeg synes det er litt problematisk. På den ene siden har nedstenging av skolene vært svært skjevt fordelt, så en nasjonal eksamen vil kunne oppleves «urettferdig» for elever i de hardest rammede områdene. På den andre siden får 03-kullet et stort forsprang på de andre kullene når det gjelder opptak til studier. Det å ta eksamen i seg selv håper jeg de videregående skolene klarer å trene ungdommene i ved heldagsprøver og muntlige prøver. 

Anonymkode: 77a92...331

Skrevet

og i mine år på videregående så greide  de som var heldige seg helt fint med at det var sensorstreik  på eksamen. syns ikke de eksamnene jeg hadde da gjorde meg så forberedt, eksamen på videre studier var anderledes uansett.

det ble  folk av de uten eksamen og..

Anonymkode: eccef...925

Skrevet

Som du sier, de som ikke går rett fra vgs til høyskole, eller som søker på andre vilkår er jo maks uheldige. Snittet er jo blitt presset opp grunnet manglende eksamen, og jeg vet at mange elever har jukset seg til bedre karakterer pga hjemmeskole, vikarer som ikke følger med, tilgang til telefon på grupperom der de har utsatte prøver osv. Og uten relevant erfaring når de skal videre på skole.. 

Anonymkode: 5e3a7...58f

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

og i mine år på videregående så greide  de som var heldige seg helt fint med at det var sensorstreik  på eksamen. syns ikke de eksamnene jeg hadde da gjorde meg så forberedt, eksamen på videre studier var anderledes uansett.

det ble  folk av de uten eksamen og..

Anonymkode: eccef...925

Sensorstreiken varte vel ikke fra ungdomsskolen og gjennom hele videregående? Her er det kull som aldri har opplevd eksamen før de evt møter det i høyere utdanning.

Skrevet

Jeg tenker at det er til ulempe for noen og til fordel for andre. For min 10.ende klassing er det en fordel å ikke ha skriftlig eksamen og en skikkelig ulempe å ikke få muntlig eksamen . Sånn totalt sett så er det ikke lett å vite hva som er rett. Blir litt feil begge deler.

Skrevet

Jeg er litt delt.

Har barn i 2. og 3.klasse på vgs nå, og han som går i 2.klasse skal ut som lærling til sommeren. Han vil aldri ha hatt noen eksamen, ikke i 10.klasse, ikke i 1.klasse og ikke nå i 2.klasse på vgs. Vi bor i et område som ikke er særlig hardt rammet av korona så han kunne fint hatt eksamen denne våren, men jeg skjønner at en nasjonal prøve er vanskelig når undervisningen har vært så ujevn dette året.

Jeg tenker at en eksamenskarakter sier lite om kunnskapen til ungdommene, standpunkt og heldags holder i massevis for å fortelle hva de kan. Den ene eksamensdagen sier lite om evnene deres. Så sånn sett tenker jeg at de ikke trenger eksamen i grunnskole og vgs i det hele tatt.

Men så er det det med øvelse. At de har vært gjennom det før, vet hva det handler om. Det kan være at det gir mindre eksamensnerver på høyskole og universitet. Men er det nok til at de skal ha eksamen tidligere? Jeg er ikke så sikker på det.

Når de skal søke høyere utdanning og er avhengig av å ha en god dag på eksamensdagen på vgs er ikke helt riktig det heller...

Anonymkode: 5b943...6ad

Skrevet

Jeg føler det som et hån mot mitt arbeid og min profesjon. Jeg er altså så dårlig til å omstille meg og ha digital undervisning, at elevene ikke kan ha eksamen i år heller. 

Det er også svært nedlatende ovenfor så mange elever som har jobba hardt og stått på i tre år på vgs, og som må ikke skal få teste sine ferdigheter. Veldig mange opplever eksamen som en positiv greie som gir dem mestringsfølelse, trist at de fratas denne. 

Videre finnes det ikke ett eneste godt argument for å avlyse muntlig eksamen som faktisk er en lokalgitt eksamen. Jeg som faglærer bestemmer innholdet i den. 

Dette er resultatet av en småfeig regjering som ikke ønsker ta kampen om eksamen, særlig siden de er innerst inne motstandere av dagens eksamensform (hvilket man gjerne øå være, men da får man diskutere det i en egen diskusjon, ikke skyld på korona). 

Anonymkode: 1a531...a95

Skrevet

Vi kan ikke sy puter under armene på dem til evig tid. Selv krigsvåren 1940 ble det avviklet "nødeksamen". Nå virker det som tanken er at vitnemål, det får man uansett. Jeg er usikker på om eksamen burde vært avlyst våren 2020 en gang. Helt rettferdig blir det aldri, men under hele pandemien har det vært mulig for den som vil nok å lese pensum og forberede seg. Det burde vært fullt mulig å avvikle eksamen. 

Anonymkode: b64a7...1ed

Skrevet

Høgskoler og universiteter gjennomfører eksamen på tross av digital undervisning. Merkelig at det ikke lar seg gjennomføre for ungdommen i grunnskole og videregående. 
Norge er et rart land 

Anonymkode: 90b90...9a5

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg føler det som et hån mot mitt arbeid og min profesjon. Jeg er altså så dårlig til å omstille meg og ha digital undervisning, at elevene ikke kan ha eksamen i år heller. 

Det er også svært nedlatende ovenfor så mange elever som har jobba hardt og stått på i tre år på vgs, og som må ikke skal få teste sine ferdigheter. Veldig mange opplever eksamen som en positiv greie som gir dem mestringsfølelse, trist at de fratas denne. 

Videre finnes det ikke ett eneste godt argument for å avlyse muntlig eksamen som faktisk er en lokalgitt eksamen. Jeg som faglærer bestemmer innholdet i den. 

Dette er resultatet av en småfeig regjering som ikke ønsker ta kampen om eksamen, særlig siden de er innerst inne motstandere av dagens eksamensform (hvilket man gjerne øå være, men da får man diskutere det i en egen diskusjon, ikke skyld på korona). 

Bare skyter inn fra siden, men fra mitt ståsted som forelder, har i grunnen aldri tanken slått meg at årsaken er at lærere ikke har gitt god nok undervisning. Ser vel heller at rammen rundt har gjort det tilnærmet umulig å få en god flyt i undervisningen. Nå går min på en skole som har vært hardt rammet med mye karantene, fravær og digital undervisning, tross praktisk retning. Det har gitt store utfordringer å henge med i perioder. Men at det skyldes dårlig innsats eller manglende evne hos lærere eller elev, har ikke vært min tanke. Det er så mye rundt som har tullet det til. Min sønn var på kurs for de med dysleksi, hvor de fikk tilgang på app og program, hvordan det brukes. Har nå gått snart to år på videregående, så litt begrenset hvor mye nytte det ga, men kurset har ikke vært gjennomført før nå grunnet restriksjoner. 

Anonymkode: 4806a...3f6

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Vel, jeg må hvertfall dessverre få si at en del av dine kolleger ikke har klart omstilling og heller ikke har klart å favne om både de som har vært på skolen og de som har vært hjemme. Jeg har tre tette barn, så jeg har hatt russ i både 2019, i 2021 og nå i 2022. De har gått på samme skole, studiespesialisering i en av de største norske byene. Det er hevet over enhver tvil at undervisningen for de to yngste har vært mangelfull/ omtrent fraværende i store deler av skoleåret. 

Anonymkode: f8181...18a

Skrevet

Vi som jobber i skoleadministrasjonen er svært lettet over at eksamen ble avlyst i år også. Om det meldte smittetrykket kommer så vi for enorme utfordringer med å avvikle eksamen. Det trengs vakter og administrasjon, syke elever må utsette videreutdanning fordi de ikke får tatt eksamen igjen før til høsten osv. 

Anonymkode: 2ff7c...41f

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Det er jo bare leit at en lærer tror at vurdering har  verdi i seg selv.

Anonymkode: a40f1...6ec

Skrevet

For tiendeklassingen her, hvor det har vært ekstrem høy smitte siden pandemien startet, har det knapt vært normal undervisning siden mars i 8. klasse. Så at de som har hatt et år ekstra med pandemi i forhold til fjorårets elever, skulle hatt eksamen ville blitt feil. Ungdommen her i huset er selvgående og har klart undervisning og selvlæring greit, og ville taklet eksamen fint, men veldig mange av vennene hans har hatt set vanskelig med skole/undervisning og har ikke dannet seg et kunnskapsgrunnlag som ville slått positivt ut i en eksamens-sammenheng. 

Anonymkode: ef571...4cb

Skrevet

For min familie går det helt fint. 10 klassingen min har hatt en temmelig dårlig undervisningssituasjon siden mars 2020. Bor i Oslo. At han ikke må ha eksamen nå er helt ok, da det helt klart er kunnskapshuller etter all hjemmeskole, rødt/ gult nivå lenge, samt stort sykdomsfravær på lærerne. Han ville kommet dårligere ut enn nasjonalt, mot alle som har hatt nesten normal skolesituasjon mesteparten av koronaperioden. Det har vært mye «nødløsningsoppgaver» på hjemmeskolen.

Hun som gikk ut av vgs i våres uten eksamen, fikk marginalt høyere snitt enn hun kanskje ville fått med eksamen avholdt. Uansett i det helt øverste skiktet, så ser ikke de store konsekvensene der for henne eller de hun konkurrerer mot ang studieopptak.

Alt i alt, riktig avgjørelse av myndighetene, i mine øyne.

Anonymkode: c550a...98a

Skrevet

Som tante til noen som etter vgs har vært i militæret og så søkte seg inn på det studiet han ønsket uten å komme inn, så kjenner jeg på at det ikke er greit med et kull nummer to som skal surfe inn på standpunktkarakterer. Alle andre år ville han ha kommet inn med god margin, men kom da ikke inn i fjor. Tar et annet fag i år, men kommer da antagelig ikke inn til høsten heller. Det er ganske surt. 

Anonymkode: 5cbbe...62e

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Som tante til noen som etter vgs har vært i militæret og så søkte seg inn på det studiet han ønsket uten å komme inn, så kjenner jeg på at det ikke er greit med et kull nummer to som skal surfe inn på standpunktkarakterer. Alle andre år ville han ha kommet inn med god margin, men kom da ikke inn i fjor. Tar et annet fag i år, men kommer da antagelig ikke inn til høsten heller. Det er ganske surt. 

Det er en billig unnskyldning. Flere søker seg til utdanning, snittet er høyere mange steder og de er i militæret nå også.

Skrevet

Det var ett veldig lurt valg tenker jeg. Jeg har to barn på VGS og undervisningen de har hatt i år har ikke vært noe bedre enn når det var nedstengt, egentlig dårligere. Når skolen var på grønt nivå så var det helt kaos på skolen. Plutselig var de fire elever en dag, resten var syke. Så var en lærer syk og slik ahr det igrunn gått i hele år. 
Det var nesten bedre når skolen var stengt og de hadde hjemmeskole, for da fikk de ett godt opplegg. Slik som det har vært i år har de ikke fått ett skikkelig opplegg. For når det er planlagt å være på skolen og lærer har vært syk, så har de ikke fått noe å gjøre. Når nesten hele klassen har liggi syke så har ikke lærerene sett grunn til å lære de fire resterende noe nytt siden de uansett må gjøre det igjen når resten er tilbake. 

Begge mine unger er fornøyde med at eksamen er avlyst. De vet nå at det de gjør på skolen og prøver er det som teller for karakteren, så nå vet de hva de må jobbe med. Som i fjor så jobbet de mot eksamen, før den plutselig ble avlyst. Nå har de god tid. 

Anonymkode: a52dd...a33

Skrevet

Når det gjelder grunnskolen er jeg enig. Godt de avlyste! De har hatt ett halvt normalår på ungdomsskolen. Det er en ny læreplan som blir innført- uten læremidler for alle skoler, kun noen halvferdige digitale mikkmakkløsninger. Ingen bøker til 10.trinn, for de er ikke utgitt ennå. Ny eksamensform som Udir ikke har klart å lage eksempeloppgaver med fasit til- så elevene ikke får trent. Mye fravær blant elever og voksne på skolen pga omikron. 

Anonymkode: e29d3...d36

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er en billig unnskyldning. Flere søker seg til utdanning, snittet er høyere mange steder og de er i militæret nå også.

Billig unnskyldning for hva? Forrige kull gikk ut med et unormalt høyt snitt, og det vil dette kullet også, det er derfor snittet er høyere mange steder. Om han hadde søkt de siste 7-8 årene ville han kommet inn med glans, nå gjorde han ikke det. Hadde han droppet året i forsvaret og søkt seg rett til studiet ville han ha kommet inn. Det er derfor hverken en unnskyldning og langt fra billig. Han har brukt ett år i forsvaret og så går det antagelig to år der han ikke kommer inn på ønsket studie. Han tar andre fag i mellomtiden, som er nyttige for utdannelsen, men han ender jo med to år mer med studielån og to år forsinket jobb og lønn.  Om noen i fjorårets eller dette årets kull velger et år i militæret, så vil de fortsatt ha et høyere snitt når de søker seg inn på studier og derfor ha et konkurransefortrinn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Når det gjelder grunnskolen er jeg enig. Godt de avlyste! De har hatt ett halvt normalår på ungdomsskolen. Det er en ny læreplan som blir innført- uten læremidler for alle skoler, kun noen halvferdige digitale mikkmakkløsninger. Ingen bøker til 10.trinn, for de er ikke utgitt ennå. Ny eksamensform som Udir ikke har klart å lage eksempeloppgaver med fasit til- så elevene ikke får trent. Mye fravær blant elever og voksne på skolen pga omikron. 

Anonymkode: e29d3...d36

Omtrent alt dette gjelder i VGS også, pluss at i mange fag blir de testet på kunnskap fra flere av årene, ikke bare inneværende. 

Anonymkode: ccda1...dcc

Skrevet

Jeg tenker det er å gjøre ungdommen en bjørnetjeneste. Særlig det kullet som nå går ut vgs uten å ha hatt normal skole eller eksamener i det hele tatt og er på vei ut i videre studier...."Ingen" vil ha eksamen,-hvis man kan slippe. Jeg har jo selv gått vgs og studert så husker jo det. Eksamen er og blir et herk... Samtidig så er det den eneste sjansen man har til å bli bedømt 100%objektivt og hverken få unaturlig god eller dårlig karakterer på grunn av at din faste foreleser/lærer skal bedømme deg,- som de gjør på "Heldag/tentamen".En dårlig eksamen kan skyldes uheldig valgt tema til nettopp den eksamen,- men det vil kanskje si at man bør ta opp det faget da,- hvis det er skikkelig ille, for da har man et "Hull" der som  bør tettes for videre utdanning? ... 

Også tenker jeg på argumentet om "dårlig/ulik undervisning";-noen skoler har hatt supert opplegg, andre ikke like bra. Noen har blitt påvirket psyksik og har mistet mye lærdom, det vil ikke være rettferdig å teste seg mot "alle andre".......DET er jo ikke noe gode argument for å avlyse i det hele tatt! Dette er jo argument for å ha eksamen i alle fag, Helst muntlig OG skriftlig,- for å fange opp hva man har mistet,- om det er hele fag, store deler av noen fag osv. Man kunne brukt eksamen for at elevene for sin egen del kan se hvor de eventuelt har hull og hva de bør jobbe med for å tette disse. Så kunne det heller vært slik at alle får tilbud om gratis opptak av eksamen for alle elever i alle de fag de måtte ønske. 

Jeg tror dette ikke har noe godt for seg,- men samtidig så er jeg fullt i stand til å innrømme at jeg tar feil om det viser seg å gå akkurat like bra/dårlig med koronakullene våre når det kommer til utdanning og videre yrkeskarrière, som det har gjort med tidligere kull. Men det tar vel en 4-5 år før vi har et sammenligningsgrunnlag....

Anonymkode: c3388...ddd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...