Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #1 Skrevet 15. februar 2022 Når hen og den skal styre landet? Når 50% av regjeringen ha sosial angst og de andre 50% ikke takler å bli motsagt? når statsministeren taler på tiktok og VGs utsendte reporter kan rapportere om hvem bil hen stakk av med og kjørte mellom tunnelen. Når statsministeren må til psykolog fordi noen kalte hen for han, når finansministeren fortjente en lang ferie betalt av staten, for den har hatt det tøft med motgang 3 ganger. Når et hav av politikere har deltatt i nettmobbing eller blitt nettmobbet selv, og disse når det er helt legitimt å kalle andre stygge ting for egen vinning. Diverse psykiske lidelser de alle har som gjør at de ikke kan, ikke vil og ikke ønsker å gjøre jobben som må gjøres Jada! Det finnes mange flotte ungdommer osv. Men de fleste av dem er fintfølende og tåler ikke så mye motgang selv om de er flotte ungdommer. Mange vokser opp med foreldre som fikser alt for dem. Vennerelasjoner ser vi mange av her inne- skal foreldrene blande seg eller ikke? En gutt som hadde fått bot, og mor ville ordne opp. MÅ de jobbe ved siden av studier? Klarer de å stramme seg opp i tide, så er det jo bra. Og selvsagt vil mange si at de ikke har møtt sånn ungdom, og at det må være noe galt i min omgangskrets. Men veldig mange her inne mente at restriksjonene vi har levd under har ført til at mange ungdommer er blitt psykisk syke, og man der det jo i mange sosiale media også. Disse unge voksne som sliter med et eller annet. Disse skal styre landet vårt på sikt, og det bekymrer meg faktisk litt. Anonymkode: c2d28...983
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #2 Skrevet 15. februar 2022 Sett bort fra miljø, så ser jeg på utviklingen av større og større klasseforskjeller som den største trusselen fremover. Sammen med måten sosiale medier og medier påvirker mange negativt og styrer tilgang på informasjon og vinkling. Alt fører til en polarisering av samfunnet, som vil ødelegge stabiliteten og samholdet landet er bygget på. Og midt oppi alt dette blir ressurser til det som faktisk er viktig, helse, utdanning og miljø nedprioritert. Og dermed så får vi de fremtidige lederne vi selv legger opp til. Det er vi som må endre ting og egne holdninger og verdier. Anonymkode: 24191...d0f
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #3 Skrevet 15. februar 2022 Det blir ikke sånne tapere som styrer. Slapp av. Anonymkode: 91ddf...325
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #4 Skrevet 15. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det blir ikke sånne tapere som styrer. Slapp av. Anonymkode: 91ddf...325 Hvorfor kaller du dem tapere? Anonymkode: c2d28...983
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #5 Skrevet 15. februar 2022 Fornøyelig lesing. Men jeg tror vi kan slappe helt av, det blir nok fornuftige voksne av denne generasjonen også. Anonymkode: 5b3f7...386
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #6 Skrevet 15. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Fornøyelig lesing. Men jeg tror vi kan slappe helt av, det blir nok fornuftige voksne av denne generasjonen også. Anonymkode: 5b3f7...386 Problemet er at disse mest sannsynlig ikke vil styre landet, fordi de ikke blir valgt. Folk velger vanligvis noen som ligner dem selv. Anonymkode: 674b3...0ea
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #7 Skrevet 15. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Fornøyelig lesing. Men jeg tror vi kan slappe helt av, det blir nok fornuftige voksne av denne generasjonen også. Anonymkode: 5b3f7...386 Postet litt fort. Jeg vet ikke om min generasjon var bedre der vi drakk oss snydens som 14 åring, løy til foreldre som ikke kunne sjekke fordi mobiltelefonen ikke fantes og som slang gjennom vgs med russetiden som eneste inspirasjon. På mitt klassetrinn er det økonomer, landslagstrenere, direktører høyt oppe i systemet og noen med sete i Stortinget. Det var nok ikke mange som trodde at gutten på 15 år som kjørte moped i fylla og bommet på broen skulle sitte i et av landets høyeste embeter. Anonymkode: 5b3f7...386
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #8 Skrevet 15. februar 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Postet litt fort. Jeg vet ikke om min generasjon var bedre der vi drakk oss snydens som 14 åring, løy til foreldre som ikke kunne sjekke fordi mobiltelefonen ikke fantes og som slang gjennom vgs med russetiden som eneste inspirasjon. På mitt klassetrinn er det økonomer, landslagstrenere, direktører høyt oppe i systemet og noen med sete i Stortinget. Det var nok ikke mange som trodde at gutten på 15 år som kjørte moped i fylla og bommet på broen skulle sitte i et av landets høyeste embeter. Anonymkode: 5b3f7...386 Din generasjon leste bøker i stedet for å se andre game på en skjerm. De fant på leker ute og brukte hodet sitt, i stedet for å bli fôret med ferdig innhold fra morgen til kvelds. Det er stor forskjell på enkelte dumme feil i ungdommen og generelt fordummende livsstil og oppvekst. Jeg kunne gangetabellen i andre klasse. Mange fjerdeklassinger i dag kan den ikke. Foreldre hyler om å avskaffe lekser, idrett skal bare være moro, bøker er sååå 1990 og klassisk musikk/teater/dikt er for nerder. Anonymkode: 674b3...0ea
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #9 Skrevet 15. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Din generasjon leste bøker i stedet for å se andre game på en skjerm. De fant på leker ute og brukte hodet sitt, i stedet for å bli fôret med ferdig innhold fra morgen til kvelds. Det er stor forskjell på enkelte dumme feil i ungdommen og generelt fordummende livsstil og oppvekst. Jeg kunne gangetabellen i andre klasse. Mange fjerdeklassinger i dag kan den ikke. Foreldre hyler om å avskaffe lekser, idrett skal bare være moro, bøker er sååå 1990 og klassisk musikk/teater/dikt er for nerder. Anonymkode: 674b3...0ea Jeg har barn i alderen 9-30 år og kjenner meg ikke helt igjen. Ja, de gamer og de leser gjerne færre bøker, men det trenger ikke være bare negativt. Det er mye læring i gaming, ikke minst blir de noen kløppere i engelsk. Da jeg gikk i tredjeklasse øvde vi på gloser og innholdet i pennalet, mens min niåring har lange samtaler på engelsk og de eldste er like gode i engelsk som i norsk. De elsker å gå på teater og konserter og de to yngste spiller piano - inspirert av Kygo, av alle ting. Jeg har trua og håpet på dagens unge. Anonymkode: 5b3f7...386
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #10 Skrevet 15. februar 2022 Ingen generasjon er verre enn den som vokser opp nå. Sånn har det vært til alle tider. Skal "gæmliser" aldri slutte å klage på, og bekymre seg for "ungdommen nå til dags" og gud hjelpe oss "hva skal det bli av dem???" Det er ikke så mye å bekymre seg for. De har mer kunnskap og takler store endringer på kort tid. De blir hverken dummere eller mer hjelpesløs av å ha psykiske issues, det kan man bli frisk av, og hvem er egentlig helt psykisk uten sprekker? De blir ikke verre av foreldre som støtter og hjelper heller. Jeg tenker dette går helt fint. Alt er som det alltid har vært : gærne og bortskjemte ungdommer og bekymrede og oppgitte gamlinger. Historien gjentar seg for hver generasjon Anonymkode: 48756...8b5
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #11 Skrevet 15. februar 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Din generasjon leste bøker i stedet for å se andre game på en skjerm. De fant på leker ute og brukte hodet sitt, i stedet for å bli fôret med ferdig innhold fra morgen til kvelds. Det er stor forskjell på enkelte dumme feil i ungdommen og generelt fordummende livsstil og oppvekst. Jeg kunne gangetabellen i andre klasse. Mange fjerdeklassinger i dag kan den ikke. Foreldre hyler om å avskaffe lekser, idrett skal bare være moro, bøker er sååå 1990 og klassisk musikk/teater/dikt er for nerder. Anonymkode: 674b3...0ea Generasjonen før deg da? Hehehe. De var nok enda "bedre" enn deg og dine jevnaldrende da de vokste opp. Anonymkode: 48756...8b5
Himmel og hav Skrevet 15. februar 2022 #12 Skrevet 15. februar 2022 Det ordner seg nok. At man er litt skjør, sær eller bortskjemt som tenåring betyr ikke at man ikke blir en helt oppegående og dugende voksen. Heldigvis. Jovisst leste min generasjon bøker, men det var da ikke Ibsen og Shakespeare, og jeg tviler på at vi fikk med oss mye matnyttig av å lese Peters baby og Ina innepike. Det er i hvert fall ikke det som har preget meg som voksen. Sur og lettfornærma var jeg en periode også. Hadde en hel ferie der jeg ikke smilte på et eneste bilde, for jeg syntes det var romantisk å se lidende og lengtende ut etter å ha lest en eller annen roman om tapt kjærlighet (bildene viser ikke lidende og lengtende med furten og trumpete ). Jeg hadde også som 15-åring avfunnet meg med et fremtidig liv som peppermø med 17 katter, for det kunne neppe være noe i min framtid som var annerledes eller bedre enn det jeg opplevde akkurat da, og siden Ketil Gudim ikke ville ha meg selv om jeg kysset plakaten med han hver kveld, så var det nok ingen i verden for meg. Så jeg gråt mine tårer over et ensom voksenliv som måtte komme. Det er ikke til å tro, men det ble folk av meg også, jeg smiler til og med på bilder. Tror ikke vi skal dømme noen på bakgrunn av ungdomstida.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2022 #13 Skrevet 15. februar 2022 For 2400 år sia levde ein gresk filosof som heitte Sokrates. Han påstod at "ungdommen i dag bryr seg ikkje om anna enn luksus og laussleppt livsførsel" Anonymkode: aa4bc...aa3
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #14 Skrevet 18. februar 2022 Jeg har det helt motsatt, HI. Jeg gleder meg til den gamle generasjonen av rasistiske onkler og sladrete tanter er dødd ut: Gamle surpomper som vil stå på tomgang og brenne diesel bare på trass fordi de ikke tror på «klimahysteriet». Ubehagelige mannsgriser som forteller sjåvinistiske vitser i lunsjen og klasker etter rumpa på damene som går forbi, men selv leker offer når noen sier fra og vil stoppe dem. Trangsynte landsbyidioter som stemmer Sp kun i håp om at noen ulver vil bli skutt. Utdaterte peppermøer som syns unger skal oppdras med «smikk» på hånda og skammekrok. Sure gamlinger som mener de har krav på spesialforpleining i hele verden fordi de er norske. Vaksinenektere som tror de står over alle andre fordi de vokste opp uten bilbelter og dermed er blitt udødelige. Krigshissere og tastaturkrigere og hatpredikanter som skyter med skarpt på samiske veiskilt og kutter ned Pride-flagg fra offentlige flaggstenger. Mørkemenn som avhører jentene i menigheten om seksuell aktivitet og runker til notatene sine etterpå. Og rasistene. Evig og alltid de der furtne rasistene i sekstiårsalderen, med norsk flagg i stedet for profilbilde på Facebook, og en masse Resett-delinger som de kommenterer med sine gjennomgående skrivefeil: Rettskrivingsnormalen fra Live’ts Hareskole. Åh, Gud som jeg gleder meg. En vakker dag ligger den søplegenerasjonen i jorda. Anonymkode: b4af3...202
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #15 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg har det helt motsatt, HI. Jeg gleder meg til den gamle generasjonen av rasistiske onkler og sladrete tanter er dødd ut: Gamle surpomper som vil stå på tomgang og brenne diesel bare på trass fordi de ikke tror på «klimahysteriet». Ubehagelige mannsgriser som forteller sjåvinistiske vitser i lunsjen og klasker etter rumpa på damene som går forbi, men selv leker offer når noen sier fra og vil stoppe dem. Trangsynte landsbyidioter som stemmer Sp kun i håp om at noen ulver vil bli skutt. Utdaterte peppermøer som syns unger skal oppdras med «smikk» på hånda og skammekrok. Sure gamlinger som mener de har krav på spesialforpleining i hele verden fordi de er norske. Vaksinenektere som tror de står over alle andre fordi de vokste opp uten bilbelter og dermed er blitt udødelige. Krigshissere og tastaturkrigere og hatpredikanter som skyter med skarpt på samiske veiskilt og kutter ned Pride-flagg fra offentlige flaggstenger. Mørkemenn som avhører jentene i menigheten om seksuell aktivitet og runker til notatene sine etterpå. Og rasistene. Evig og alltid de der furtne rasistene i sekstiårsalderen, med norsk flagg i stedet for profilbilde på Facebook, og en masse Resett-delinger som de kommenterer med sine gjennomgående skrivefeil: Rettskrivingsnormalen fra Live’ts Hareskole. Åh, Gud som jeg gleder meg. En vakker dag ligger den søplegenerasjonen i jorda. Anonymkode: b4af3...202 Tror du at man noen gang blir kvitt sånne? For man leser stadig om jenter i svært lav alder som blir seksuelt trakassert på skolen. Overhørte 12-åringer som var på basketbanen og den ene sa «okei. Den som bommer er gay». Og så sa jeg «hæ!? Hvis man bommer på kurven er man homofil?» han svarte meg «nei, da er man gay. Det er ikke det samme. Gay er sånn at man er teit, homofil er å like gutter». Og så måtte jeg forklare at det ikke var sant, men han stod på sitt. Og dessuten visste jeg ingenting om språket til ungdommer, så jeg kunne ikke vite hva det betyr. De kaller hverandre legninger og vet ikke hva det er. Anonymkode: c2d28...983
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #16 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Tror du at man noen gang blir kvitt sånne? For man leser stadig om jenter i svært lav alder som blir seksuelt trakassert på skolen. Overhørte 12-åringer som var på basketbanen og den ene sa «okei. Den som bommer er gay». Og så sa jeg «hæ!? Hvis man bommer på kurven er man homofil?» han svarte meg «nei, da er man gay. Det er ikke det samme. Gay er sånn at man er teit, homofil er å like gutter». Og så måtte jeg forklare at det ikke var sant, men han stod på sitt. Og dessuten visste jeg ingenting om språket til ungdommer, så jeg kunne ikke vite hva det betyr. De kaller hverandre legninger og vet ikke hva det er. Anonymkode: c2d28...983 Jeg tror den typen slang kommer til å dø ut. Det er kjapp turnover på skjellsordene for tida. Da jeg var ung het det «noe så døvt» og nevøen min sa at søstera var «hemma». Ikke særlig sjarmerende å kalle hverandre funksjonshemninger heller… I Rådebank er man «moped» når man er dum. Men ungene mine sier «douche». Anonymkode: b4af3...202
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #17 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg tror den typen slang kommer til å dø ut. Det er kjapp turnover på skjellsordene for tida. Da jeg var ung het det «noe så døvt» og nevøen min sa at søstera var «hemma». Ikke særlig sjarmerende å kalle hverandre funksjonshemninger heller… I Rådebank er man «moped» når man er dum. Men ungene mine sier «douche». Anonymkode: b4af3...202 Her har jeg hørt barn og unge si «Har du CP eller?» «Du er så downs» «Du er gay» «Du er så hore ass!» «Jævla homse» «Mongotryne» Og dette er bare eksempler. Jeg kan ikke huske at vi snakket sånn. Å si «er du hemma?» betyr ikke noe annet enn at man spør om de er hemmet. Ikke funksjonshemmet. Vi hadde en med downs i klassen og han ble aldri en eneste dag mobbet. Han var en populær gutt til og med. Nå er disse på spesialskoler og adskilt fra andre barn i stedet for å sosialiseres med «vanlige» og heller ha eget opplegg på skolen. Man skal skille mellom «dem» og «oss» og da er terskelen lavere for å bruke skjellsord om tilstander man bare har hørt om Anonymkode: c2d28...983
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #18 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Her har jeg hørt barn og unge si «Har du CP eller?» «Du er så downs» «Du er gay» «Du er så hore ass!» «Jævla homse» «Mongotryne» Og dette er bare eksempler. Jeg kan ikke huske at vi snakket sånn. Å si «er du hemma?» betyr ikke noe annet enn at man spør om de er hemmet. Ikke funksjonshemmet. Vi hadde en med downs i klassen og han ble aldri en eneste dag mobbet. Han var en populær gutt til og med. Nå er disse på spesialskoler og adskilt fra andre barn i stedet for å sosialiseres med «vanlige» og heller ha eget opplegg på skolen. Man skal skille mellom «dem» og «oss» og da er terskelen lavere for å bruke skjellsord om tilstander man bare har hørt om Anonymkode: c2d28...983 Ok, statistikken viser vel det motsatte, at diskrimineringen av folk med funksjonsnedsettelser var verre før. Men ikke la meg kjede deg med saksopplysninger. Anonymkode: b4af3...202
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2022 #19 Skrevet 18. februar 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Her har jeg hørt barn og unge si «Har du CP eller?» «Du er så downs» «Du er gay» «Du er så hore ass!» «Jævla homse» «Mongotryne» Og dette er bare eksempler. Jeg kan ikke huske at vi snakket sånn. Å si «er du hemma?» betyr ikke noe annet enn at man spør om de er hemmet. Ikke funksjonshemmet. Vi hadde en med downs i klassen og han ble aldri en eneste dag mobbet. Han var en populær gutt til og med. Nå er disse på spesialskoler og adskilt fra andre barn i stedet for å sosialiseres med «vanlige» og heller ha eget opplegg på skolen. Man skal skille mellom «dem» og «oss» og da er terskelen lavere for å bruke skjellsord om tilstander man bare har hørt om Anonymkode: c2d28...983 "Hemma" var slang for "utviklingshemmet." Jeg husker også at det ble brukt skjellsord som "mongo", "emma" (fra Emma Hjort), "bonde" , "lærerunge", "kukk" og "homse". Det var for over 40 år siden. Anonymkode: b6409...13a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå