Gå til innhold

Jobb i kulturliv og grenser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber for en kulturorganisasjon og skal i teorien samarbeide med ulike aktører, mange av dem store navn i norsk kulturliv.

Jo mer ansvar jeg får jo mer ser jeg at lederne mine ikke ønsker at vi på lavere nivå skal ha direkte kontakt med utøverne. Jeg tenker at det enten handler om at de ikke stoler på oss, eller at de ønsker å være nøkkelpersonene med tilgang på nettverk. Altså at det at vi ansatte får et større nettverk gjennom kontakt med aktører er en trussel på et vis.

Jeg begynte rett før corona, så min erfaring er relativt kort. Nå ser jeg at det blir mange misforståelser og at jeg går med en stor klump i magen konstant fordi jeg ikke vet med sikkerhet at all nødvendig informasjon har kommet frem til ukens «kjendis».

Har andre lignende erfaringer og tips til hvordan jeg kan ta dette opp uten å virke sutrete? 

Anonymkode: 03297...d1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du jobber i én virksomhet av flere som skal ha besøk av kulturaktørene så kan det være at de ønsker å forholde seg til én kontaktpersoner heller enn mange ansatte.

Da må dere heller jobbe internt med rutiner for informasjonsflyt. Det er mange «do’s» and «dont’s» i kommunikasjonen med artister og eventuelt management - jo større artist, jo flere forbehold. Det kan derfor være en god idé å ha én felles kontaktperson som kjenner til dette.

Men du sier så lite om hva du jobber med, naturlig nok, så det er vanskelig å gjette seg til årsaker for dagens praksis. 

Anonymkode: 5b39a...1c0

Skrevet

Om informasjonen ikke kommer frem, så er det jo ikke din feil, så hvorfor er du nervøs for det?

Anonymkode: 86b1a...b60

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Om informasjonen ikke kommer frem, så er det jo ikke din feil, så hvorfor er du nervøs for det?

Det er jo utrolig ubehagelig å være den som skal være vertskap for artisten når de ikke har fått viktig info. Da er det verten som fremstår som uproff og sikkert får klagene.. 

Skrevet

Hva mener du med at det blir en trussel? 

Anonymkode: 073b4...18e

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det er jeg som står ansvarlig ovenfor utøver og publikum under arrangementene. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hva mener du med at det blir en trussel? 

Anonymkode: 073b4...18e

Som jeg skriver over er jeg ansvarlig når de skal på. Det er jeg som må svare og skuffe publikum når de ikke får det de har betalt for fordi noen har misforstått. Da fremstår vi som uprofesjonelle og det skader organisasjonen på sikt. Jeg opplever at ledelsen blir stresset når behovet for direkte kontakt melder seg. Derfor lurer jeg på om det oppleves som en trussel mot deres personlige posisjon, mer enn mot organisasjonen for den lider under nåværende situasjon.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Som jeg skriver over er jeg ansvarlig når de skal på. Det er jeg som må svare og skuffe publikum når de ikke får det de har betalt for fordi noen har misforstått. Da fremstår vi som uprofesjonelle og det skader organisasjonen på sikt. Jeg opplever at ledelsen blir stresset når behovet for direkte kontakt melder seg. Derfor lurer jeg på om det oppleves som en trussel mot deres personlige posisjon, mer enn mot organisasjonen for den lider under nåværende situasjon.

Da må man passe på at det ikke oppstår misforståelser da. Og så kan man jo be om å få se «programmet» før det sendes

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da må man passe på at det ikke oppstår misforståelser da. Og så kan man jo be om å få se «programmet» før det sendes

Det har skjedd mange ganger at ledelsen har bekreftet f.eks forestilling, dato og tidspunkt som er feil. Det er ganske små forhold på tross av store navn og vi mister samarbeidspartnere i andre ender som er viktigere på sikt, fordi vi fremstår uprofesjonelle.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det har skjedd mange ganger at ledelsen har bekreftet f.eks forestilling, dato og tidspunkt som er feil. Det er ganske små forhold på tross av store navn og vi mister samarbeidspartnere i andre ender som er viktigere på sikt, fordi vi fremstår uprofesjonelle.

Ta det opp på et møte da?

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ta det opp på et møte da?

Litt av problemet er vel at jeg har inntrykk av at de ser på nettverk og direkte kontakt som sin personlige kapital. Derfor tror jeg temaet er for ømtålig for er møte i plenum.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Litt av problemet er vel at jeg har inntrykk av at de ser på nettverk og direkte kontakt som sin personlige kapital. Derfor tror jeg temaet er for ømtålig for er møte i plenum.

Du ønsker å ha kontakt med dem selv, gjør du ikke? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Dette må du jo ta opp, samme hvor ubehagelig det blir. Ingen kan jobbe på den måten. Du kommer til å slite deg fullstendig ut, og kommer aldri til å få noe medalje for det. 
Du trenger jo ikke å stille spørsmålet om det oppleves som en trussel, da går de garantert rett i forsvarsposisjon, men at uklar kommunikasjon fremstår uprofesjonelt og skader organisasjonen MÅ adresseres.

Så lenge dette bare er en følelse du har og du ikke tør å ta det opp må du enten finne deg en annen jobb, eller bare være sjørøver og ta den direkte kontakten, uten å la deg affisere av at ledelsen rynker på nesa. Du gjør faktisk bare jobben din.  

Anonymkode: b6f0c...541

Skrevet

Se svaret mitt over. Dersom det er et ønske fra artist/management med en fast kontaktperson så er det ikke vits i å spekulere på om ledelsen ser kontakten med artistene som sin kapital. Problemet ligger i kommunikasjonen mellom deg og ledelse. 

Skrevet

Du skal forlange å få kontaktinfo til artistens manager. Da vil ingen anklage deg for å ville smiske med kjendiser, og du vil slippe dårlige situasjoner der bookinger og avtaler er gjort feil. 
Jeg skjønner godt at dette stresser deg. Fallhøyden er så stor med sånne ting, man har ikke råd til å kløne det til. I alle fall ikke hvis man faktisk handler i god tro og ikke får mulighet til å korrigere evt feil! 

Anonymkode: bd7c0...7b2

Skrevet

Du ønsker å ha kontakt med dem selv, gjør du ikke? 

Idiotisk kommentar.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du skal forlange å få kontaktinfo til artistens manager. Da vil ingen anklage deg for å ville smiske med kjendiser, og du vil slippe dårlige situasjoner der bookinger og avtaler er gjort feil. 
Jeg skjønner godt at dette stresser deg. Fallhøyden er så stor med sånne ting, man har ikke råd til å kløne det til. I alle fall ikke hvis man faktisk handler i god tro og ikke får mulighet til å korrigere evt feil! 

Dette er ok dersom HI er den eneste som har behov for kontakt med artisten/management. Ikke gjennomførbart dersom flere ansatte har samme behov. 

Skrevet

Jeg synes ikke det høres ut som dere egentlig trenger direkte kommunikasjon med artisten. Jeg regner med at mange artister foretrekker få å forholde seg til og at få vet deres kontaktdetaljer. I tillegg vil det nok ende med en dårligere kommunikasjonsvei. Artisten/managementet vil jo da i stedet for å gi informasjonen én gang til én som skal gi den videre bli oftere kontaktet av diverse personer under dette igjen og gi de samme avklaringene flere ganger, få de samme spørsmålene etc. Det kan også føles utrygt for en artist å bli kontaktet av en de ikke kjenner og som de ikke vet om de kan stole på. 

Men slik dere har det nå kan dere jo ikke jobbe. Det er ganske nonchalant fra ledelsen å anta at det er greit å skuffe publikum og la dere lenger nede stå i stormen. Noe må jo gjøres. Kommunikasjonen må bedres om det f.eks. er misforståelser som er grunnen. Er problemet at det er for få som skal holde i tråene slik at de får for mange baller i luften og ikke klarer å jobbe godt nok med alle må det ansettes flere eller oppgavene omfordeles. Det er også mulig kulturen er problemet om noen skryter på seg avtaler de ikke har landet eller at artister ikke ser på forpliktende avtaler som forpliktende. Da må det jobbes med kulturen.

Kanskje det dere trenger er bedre kvalitet på produksjonsmøtene eller at disse organiseres annerledes? Noen må jo også tape økonomisk på opptredener som avlyses eller får redusert innhold og det er publikum som skuffes. Det er dermed i alles interesser at noe gjøres, men slik du beskriver det høres det ikke ut som om flere kommunikasjonsveier vil løse dette, men at kommunikasjonsveiene som allerede er der får bedre kvalitet. Dere må kunne stole på at informasjonen dere får stemmer og at informasjonen dere gir når riktig vedkommende. 

Anonymkode: 7dbde...4d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette er ok dersom HI er den eneste som har behov for kontakt med artisten/management. Ikke gjennomførbart dersom flere ansatte har samme behov. 

Den som er ansvarlig for arrangementet har behovet. Det er noen ganger meg og noen ganger en annen på mitt nivå.

Jeg vil anslå at kanskje 20% av de som bookes hos oss har management. Da får jeg ha kontakten selv. De resterende 80 omtales ved fornavn i ledelsen og avtaler slike oppdrag selv.

Den som booker mine arrangement er veldig opptatt av det, samt (tror jeg) opptatt av å please «kjendisene». Derfor skjer det ofte som du sier at jeg får beskjed og blir forsikret om at noen er booket og at jeg må annonsere, så viser det seg at de ikke har oppfattet at avtalen er i boks. 

I motsetning til en del andre jobber jeg her fordi jeg er opptatt av publikumsgruppene våre, ikke de som står på scenen. Jeg ser på de som bookes som samArbeidspartnere og folk som skal utføre en jobb for oss. Min erfaring er at de er veldig fornøyde med det, og at avtalene ros i land mye fortere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Den som er ansvarlig for arrangementet har behovet. Det er noen ganger meg og noen ganger en annen på mitt nivå.

Jeg vil anslå at kanskje 20% av de som bookes hos oss har management. Da får jeg ha kontakten selv. De resterende 80 omtales ved fornavn i ledelsen og avtaler slike oppdrag selv.

Den som booker mine arrangement er veldig opptatt av det, samt (tror jeg) opptatt av å please «kjendisene». Derfor skjer det ofte som du sier at jeg får beskjed og blir forsikret om at noen er booket og at jeg må annonsere, så viser det seg at de ikke har oppfattet at avtalen er i boks. 

I motsetning til en del andre jobber jeg her fordi jeg er opptatt av publikumsgruppene våre, ikke de som står på scenen. Jeg ser på de som bookes som samArbeidspartnere og folk som skal utføre en jobb for oss. Min erfaring er at de er veldig fornøyde med det, og at avtalene ros i land mye fortere. 

Men da må du nesten si fra om at dette er et problem.

Dere har et kommunikasjonsproblem om dere booker artister som ikke helt har skjønt at de har en jobb, og på sikt skader dette organisasjonen.

Skrevet

Manageren er betalt for å kommunisere. Så, jo. Da er det gjennomførbart.

Skrevet

Jeg er ellers musiker selv, og det verste som fins er jo halvveise avtaler og kompis-prat som erstatning for kontrakter.

HI; kanskje du kan utarbeide eller finne fram en standardkontrakt som du ber de bookingkåte folka i ledelsen bruke, og så annonserer du hendelsen først når du har fått denne i retur? Se f eks her: Kontrakter og skjemaer - Creo (creokultur.no)

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Manageren er betalt for å kommunisere. Så, jo. Da er det gjennomførbart.

Du skjønner sikkert at det er ønske om å forholde seg til én kontaktperson.

HI nevner at hun er en av flere ansatte som skal ha ansvar for arrangementer, og da er det helt forståelig at det er et ønske om at det ligger hos faste kontaktpersoner - og de bør ha mandat til å ivareta de økonomiske forpliktelsene.

Dette er ikke uvanlig i det hele tatt - snarere en normal når man jobber med å booke og følge opp artister.

Det trengs helt tydelig en opprydning i kommunikasjonen internt her. Men å anta at det bunner i prestisje og ønske om å hegne om et kjendisnettverk, det er lite konstruktivt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Du skjønner sikkert at det er ønske om å forholde seg til én kontaktperson.

HI nevner at hun er en av flere ansatte som skal ha ansvar for arrangementer, og da er det helt forståelig at det er et ønske om at det ligger hos faste kontaktpersoner - og de bør ha mandat til å ivareta de økonomiske forpliktelsene.

Dette er ikke uvanlig i det hele tatt - snarere en normal når man jobber med å booke og følge opp artister.

Det trengs helt tydelig en opprydning i kommunikasjonen internt her. Men å anta at det bunner i prestisje og ønske om å hegne om et kjendisnettverk, det er lite konstruktivt. 

Vet ikke helt hvorfor du siterer MEG her? Jeg har jobbet i 15 år med booking selv, i tillegg til 25 år som frilansmusiker, så du kan ikke akkurat lære meg noe; og jeg kom heller ikke med noen antakelser som du beskriver. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke helt hvorfor du siterer MEG her? Jeg har jobbet i 15 år med booking selv, i tillegg til 25 år som frilansmusiker, så du kan ikke akkurat lære meg noe; og jeg kom heller ikke med noen antakelser som du beskriver. 

Jeg svarte deg fordi du svarte meg. 

Mitt poeng var at det ikke er gjennomførbart dersom det er flere ansatte som skal ha ansvar for arrangementene, slik at artist eller management da må forholde seg til mange ulike kontaktpersoner. I alle fall når det gjelder artister av en viss størrelse så er det vanlig at det er én bookingansvarlig de har å forholde seg til, og at kommunikasjonen til de ansatte går via bookingansvarlig.

Jeg har også erfaring - fra bookingsiden.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg svarte deg fordi du svarte meg. 

Mitt poeng var at det ikke er gjennomførbart dersom det er flere ansatte som skal ha ansvar for arrangementene, slik at artist eller management da må forholde seg til mange ulike kontaktpersoner. I alle fall når det gjelder artister av en viss størrelse så er det vanlig at det er én bookingansvarlig de har å forholde seg til, og at kommunikasjonen til de ansatte går via bookingansvarlig.

Jeg har også erfaring - fra bookingsiden.. 

Men ikke noe av det jeg sa er i motsetning til at artisten kun kommuniserer med én person...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...