Gå til innhold

Venne seg til ull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ekstremt sensitiv overfor ull og andre garntyper som mohair, alpakka osv. For dere som kan ull og strikking, jeg er den som klør av Drops Air og merinoull, som liksom skal være kløfrie.

Det jeg lurer på er om det er mulig å bli vant til ull likevel? Er det noen som har klart det? Akkurat nå har jeg på meg en genser jeg fikk i dag som både giver og jeg trodde var bomull, men etter en liten stund begynte jeg å klø skikkelig. Sjekket lappen, og joda, 6% ull. Jeg har bitt tennene sammen og beholdt den på likevel, og det går bedre, men klør fortsatt litt. Er det håp for meg?

Anonymkode: 3de25...d66

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er ekstremt sensitiv overfor ull og andre garntyper som mohair, alpakka osv. For dere som kan ull og strikking, jeg er den som klør av Drops Air og merinoull, som liksom skal være kløfrie.

Det jeg lurer på er om det er mulig å bli vant til ull likevel? Er det noen som har klart det? Akkurat nå har jeg på meg en genser jeg fikk i dag som både giver og jeg trodde var bomull, men etter en liten stund begynte jeg å klø skikkelig. Sjekket lappen, og joda, 6% ull. Jeg har bitt tennene sammen og beholdt den på likevel, og det går bedre, men klør fortsatt litt. Er det håp for meg?

Både eldste sønnen min og jeg prøvde å venne oss til ull, men vil klødde like forbanna mye og fikk utslett hver gang vi tok det på. Så her funket det ikke. Vi bruker fleece i stedet, og ingen av oss har frosset foreløpig.

Skrevet

Umulig, jeg klør av alt. Eneste som fungerer er plagg der innsiden er av bomull og utsiden ull. Eller fleece. Ull generelt er overvurdert.

Anonymkode: 8cd20...8bd

Skrevet

Både jeg og sønnen min klør første dagen med ull hver høst, så går det over. Men tror ikke jeg hadde giddet hvis det hadde tatt mer enn en dag. 😛

Anonymkode: 601fd...f32

Skrevet

Nei, det vil jeg si er umulig. Hvis du først ikke tåler ull, så gjør du ikke det. Det er akkurat som en som ikke tåler nøtter ikke kan trene seg opp til å tåle det. Dessverre. 

Anonymkode: 9a320...191

Skrevet

De fleste kan nok venne seg til det, men jeg vet ikke om det er verdt det for alle.

Både jeg selv om begge barna mine var veldig vare for ull da vi car små, men har blitt mye bedre. Jeg koser meg nå med den groveste ull uten å klø. Den yngste datteren min tåler også det meste nå  mens den eldste går problemer ned kløe hvis hun blir litt svett i det meste av ull. 

Anonymkode: 249b8...476

Skrevet

Det tror jeg ikke, men har du flaks så finner du ett garn du klarer å venne deg til. 

Drops merionoull er eneste garn mitt ene barn kan ha på seg av klær på overkroppen. Det var helt tilfeldig at hun oppdaget det, hun stjal en genser jeg hadde strikket til meg selv og siden jeg da var helt uerfaren ante jeg ikke hvilke gsrn som fulgte med garnpakken jeg kjøpte. Jeg fikk aldri den genseren og hun har fått mange gensere. Halsen må være vid nok til at den ikke går inn på huden, det går greit litt men vi ser st huden blir rød om den treffer huden. Det klør ikke eller stikker sier hun, men huden er ikke veldig glad i det. Jeg har kjøpt merionoull av andre merker for jeg tenkte at merionull er merionoull, men der tok jeg feil. Kun Drops sitt som blir godkjent av dattra. 
Merkelig nok har hun begynt å bruke raggsokker på sine gamle dager, 18år tok det før hun ba mormor strikke raggsokker til seg og hun strikker ikke med merinoull. Hun bruker ikke skikkelig raggegarn, så det er mye mykere. På beina klør eller stikker det ikke sier hun. 

Jeg har vent meg til ull, men er ganske kresen på hva. Det klør og stikker, men ikke slik jeg husker fra barndommen. Jeg husker mamma trøkte på meg ullgensere som klødde og stakk, men med gsrnet jeg nå strikker med så er det helt anderledes. Og jeg bor i ulljakker, går igrunn alltid med ulljakke og ulltøffler uansett årstid og grader. Idag hsr jeg tovede tøffler på beina, kort bukse, t-skjorte og ulljakke på meg. Helt normalt antrekk for meg inne. 

Anonymkode: 88813...588

Skrevet

Om du har allergi så er det vel tvilsomt.

Men om du "bare" er oversensitiv til konsistensen, da tenker jeg det er mulig å venne seg til.

Min mor, som både er allergisk og reagerer på "alt", hun tåler helt fint produktene fra Lanulva. De bruker merinoull som hun tåler.

Jeg er lite sensitiv, men ser at det er en del tykkere ullgensere som jeg klør av hvis jeg bare har en singlet under. Det løses enkelt med å bruke en langermet underskjorte under de gensrene som klør litt. Jeg ser forresten at jeg klør mer av noen av de billigere kjøpegensrene som inneholder litt ull og mer syntetiske materialer som skal ligne på ull - disse syntetiske garntypene klør jeg mye mer av enn ren ull.

Så lenge det ikke er snakk om allergier/kontakteksem så tror jeg mye er mulig å venne seg til, og så går det vel mye på preferanser i tillegg.

Anonymkode: 0dc82...e5b

Skrevet

Takker så mye for alle svar og erfaringer!

Jeg har en sønn som er allergisk mot lanolin, så det er jo mulig at jeg også er allergisk, men jeg synes ikke huden virker rød. Er mer at det stikker og klør, selv av det mykeste garn. Jeg har fortsatt genseren på, men må innrømme at jeg gleder meg litt til å ta den av nå 😅

HI

Skrevet

Kanskje man kan det, men er det virkelig verdt å klø i timesvis for det?

Anonymkode: 6732b...252

Skrevet

Det tror jeg ikke. Dessverre.

Anonymkode: 9ba43...4dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...