Gå til innhold

Hvem betaler for bursdagsgaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når barna er hos far dagen bursdagen er, og far har 20% samvær og betaler bidrag? Mor eller far?

Anonymkode: aadcd...812

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det er bidragmottaker som skal betale for det om barnet skal i selskap til en venn.

Den som betaler bidrag skal etter loven bare holde barnet med mat og hygieneartikler når barnet er på samvær. Alt annet skal den som mottar bidrag dekke.

Men jeg kjenner ingen som følger lovverket slavisk på dette da, så om den som har barnet på samvær har mulighet kan det godt holde gaven.

Anonymkode: bcc78...725

Skrevet

Med mindre mor og far er enige om å spleise på noe dyrt, så er det vel naturlig at mor og far kjøper gaver hver for seg? Det gjorde i hvert fall mine foreldre, og det er vanlig hos alle andre jeg kjenner der foreldrene er skilt. Unntaket er spleising på dyrere ting.

Anonymkode: 05213...ca0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Med mindre mor og far er enige om å spleise på noe dyrt, så er det vel naturlig at mor og far kjøper gaver hver for seg? Det gjorde i hvert fall mine foreldre, og det er vanlig hos alle andre jeg kjenner der foreldrene er skilt. Unntaket er spleising på dyrere ting.

Anonymkode: 05213...ca0

Jeg tenker på når barna skal i bursdager til sine venner

Skrevet

Far skal selvfølgelig stå for alle utgifter den helgen far har barnet. 

Anonymkode: 8e531...5fe

Skrevet

Tenk å diskuterer for noe så lite.. En bursdagsgave til en venn er vel maks 250 kr. 

Jeg personlig hadde kjøpt selv, sammen med barnet, og barnet tatt med gaven til far. Litt fordi jeg har hatt bedre tid til å handle, og rett og slett visst hva barnet gir vennen. Jeg har iallefall litt bedre peiling når det kommer til gaver. 

Anonymkode: df614...544

Skrevet

Men dere kjøper vel ikke gave samme dag som selskapet og da blir det vel litt irrelevant hvem sin helg det er i? 

Anonymkode: fa1e6...f80

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det er ingen selvfølge om man skal følge regelverket. Dessuten er gjerne gaven handlet inn på forhånd...

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er ingen selvfølge om man skal følge regelverket. Dessuten er gjerne gaven handlet inn på forhånd...

Ikke når det er far sin helg,da får han faen meg gidde å løfte på den feite ræven sin å gjøre en innsats,for engangsskyld!

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ikke når det er far sin helg,da får han faen meg gidde å løfte på den feite ræven sin å gjøre en innsats,for engangsskyld!

Det kan du godt mene, men du kan faktisk ikke kreve det. Så du sparer deg for mye negativitet, frustrasjon og bitterhet ved å bare gjøre det selv. 

Om du er skilt fra en mann som ikke gidder da, for heldigvis et det mange menn som med glede fikser det...

Skrevet

Det er ikke det at dette er en stor diskusjon. Men jeg satt met sykt barn i isolasjon til og med fredag. Invitasjonen kom tirsdag, samma dag som barnet ble sykt. Jeg spurte da om far kunne ordne gave, han sa ok, og så sendte han krav på Vipps om 50kr han hadde lagt ut for meg. Jeg betalte så klart, men synes det var litt merkelig når han krever at jeg betaler for penklær for ting han skal på hvor jeg ikke er involvert. (Konfirmasjoner og begravelse på hans side av familien). For han betaler bidrag

Skrevet

Her snakker vi sammen om sånt. 

Jeg informerer far om bursdager i hans helger og spør om han vil at vi skal fikse gave og ta med til far eller om de skal ut å handle selv. Far syns faktisk at det er koselig å gjøre sånt med sønnen vår, men jeg har mye bedre tid og mindre tidsklemme. Derfor avtaler vi fra gang til gang. 

Sønnen vår er der annenhver helg. 

Anonymkode: 5ae10...bc4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke det at dette er en stor diskusjon. Men jeg satt met sykt barn i isolasjon til og med fredag. Invitasjonen kom tirsdag, samma dag som barnet ble sykt. Jeg spurte da om far kunne ordne gave, han sa ok, og så sendte han krav på Vipps om 50kr han hadde lagt ut for meg. Jeg betalte så klart, men synes det var litt merkelig når han krever at jeg betaler for penklær for ting han skal på hvor jeg ikke er involvert. (Konfirmasjoner og begravelse på hans side av familien). For han betaler bidrag

Men der har jo far retten på sin side ihht lovverket. Han betaler bidrag og da skal du i utgangspunktet sende med klær o.l som barnet har bruk for hos far. 

Jeg sender også med klær til spesielle begivenheter til far. Kun fordi det er unødvendig at far har det hos seg når det brukes kanskje 2 ganger i året. Da blir det fort for smått. Passende penklær sørger jeg for at barnet har til enhver tid, så koster meg lite å sende med til far de få gangene det trengs. 

Skrevet

I utgangspunktet tenker jeg at bidrsgsmottaker skal sørge for at barnet har klær både til hverdag og fest, men den som betaler bestemmer hvor dyrt tøy og hvilket tøy. Hvis den andre har spesielle krav må den betale, for eksempel om det kreves svarte sko til en begravelse.

Den barnet er hos bestemmer også hva de skal gjøre og betaler for det. Hvis barnet er hos far kan ikke han kreve at mor betaler gave, men mor kan heller ikke kreve at barnet blir sendt i selskap.

Deg beste er jo likevell om mor og far snakker sammen og finner løsninger som er gode for nåde bstn og begge foreldre.

Anonymkode: 6b255...0d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Men der har jo far retten på sin side ihht lovverket. Han betaler bidrag og da skal du i utgangspunktet sende med klær o.l som barnet har bruk for hos far. 

Jeg sender også med klær til spesielle begivenheter til far. Kun fordi det er unødvendig at far har det hos seg når det brukes kanskje 2 ganger i året. Da blir det fort for smått. Passende penklær sørger jeg for at barnet har til enhver tid, så koster meg lite å sende med til far de få gangene det trengs. 

Jeg har ikke penklær som passer til alt til enhver tid. Jeg har skjorter og pene bukser, men fikk beskjed om å kjøpe dress, slips og dressjakke til en konfirmasjon de skulle i på fars side. Aldri blitt brukt siden da han vokste fra det før ny anledning. Far har solgt det videre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har ikke penklær som passer til alt til enhver tid. Jeg har skjorter og pene bukser, men fikk beskjed om å kjøpe dress, slips og dressjakke til en konfirmasjon de skulle i på fars side. Aldri blitt brukt siden da han vokste fra det før ny anledning. Far har solgt det videre.

Men sa er det også din rett til å si nei til slike «krav» om spesielt tøy.

Anonymkode: cf22b...b43

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker det er bidragmottaker som skal betale for det om barnet skal i selskap til en venn.

Den som betaler bidrag skal etter loven bare holde barnet med mat og hygieneartikler når barnet er på samvær. Alt annet skal den som mottar bidrag dekke.

Men jeg kjenner ingen som følger lovverket slavisk på dette da, så om den som har barnet på samvær har mulighet kan det godt holde gaven.

Akkurat det der står da ikke noe sted i lovverket… 🙄 Bidragsmottaker skal ikke finansiere «alt» selv om den mottar bidraget. Bidraget er ikke tenkt for å kjøpe seg fri, det er tenkt for å utjevne på grunn av at barnet bor der flest dager. De dagene barnet ikke bor der, skal jo bidragsyter selv forsørge barnet. Og det innebærer alle behov barnet har - inkludert å måtte ha med gave i bursdag.  

Anonymkode: fa3e2...ab0

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Dere må nok bedre samarbeidet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så lenge det fins mødre som kjøper gaver fordi "de har mer peiling på gaver", og som undervurderer hans evner samt er så "behjelpelige" vil det alltid være fedre som ikke løfter på noe som helst. 

Anonymkode: 51275...d14

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Så lenge det fins mødre som kjøper gaver fordi "de har mer peiling på gaver", og som undervurderer hans evner samt er så "behjelpelige" vil det alltid være fedre som ikke løfter på noe som helst. 

Ja, for det er jo de samme mødrene… 🙄

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Ja, for det er jo de samme mødrene… 🙄

He? Samme mødre som hvem? :klo:

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Samværsforelder skal kun dekke mat og hygieneartikler når barnet er hos han/hun. Gaver mm er det bostedsforelder/bidragsmottaker stå for.

Anonymkode: 0c178...ac0

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dere må nok bedre samarbeidet.

For et idiotisk svar på en kompleks situasjon. På linje med «dere må kommunisere bedre» når noen har problemer i parforholdet.

Anonymkode: 96bca...600

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Samværsforelder skal kun dekke mat og hygieneartikler når barnet er hos han/hun. Gaver mm er det bostedsforelder/bidragsmottaker stå for.

Anonymkode: 0c178...ac0

Gaver har ingen krav på. Ingen er pålagt å betale for det.

Når barnet er hos far er det gan som bestemmer hva de skal gjøre og som må betale for det.

Anonymkode: 6b255...0d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...