Gå til innhold

«37,5 er ikke feber»

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Om noen føler det er viktigere å korrigere noen på en definisjon som egentlig er irrelevant for om man er syk eller ikke, så er det faktisk noe veldig galt med den personen. Når jeg sier jeg har feber med alle symptomer feber fører med seg (høyere temperatur, ledd og muskelsmerter), så holder det med «god bedring» det blir ikke mindre feber av at noen korrigerer meg på en definisjon det diskuteres at skal endres. Når det er oppe til diskusjon om endring, så betyr det at definisjonen ikke nødvendigvis er korrekt.

Anonymkode: b8e67...0bc

Jo, en definisjon er korrekt helt frem til den faktisk er endret. Fordi det er definisjonen som nettopp definerer begrepet.

Men ja, ikke hjelpsomt eller høflig sv personen. Hva gjelder tråden så handler den jo nettopp om hva feber er og ikke din sykdom. Hvis ikke, må jeg si du ikke helt traff med innlegget ditt.

Anonymkode: 75034...939

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Pobie skrev (1 minutt siden):

Jo, så lenge feber defineres som temperatur over 38 av helsepersonell kan du ikke velge din egen definisjon. Du har forhøyet temperatur pga infeksjon, men ikke nok til at det defineres som feber. 

Så lenge jeg ikke snakker med helsepersonell, så er ikke definisjonen så viktig. Akkurat som når jeg ikke snakker med en bilmekaniker er det ikke viktig om jeg sier hjul eller dekk på bilen selv om det ikke er det samme

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Så lenge jeg ikke snakker med helsepersonell, så er ikke definisjonen så viktig. Akkurat som når jeg ikke snakker med en bilmekaniker er det ikke viktig om jeg sier hjul eller dekk på bilen selv om det ikke er det samme

Men når du sier at du har feber på 37,5 så må du jo nesten regne med at det kanskje kommenteres, for det er jo definisjonen på feber som de fleste går etter og tenker som feber, og da er ikke 37,5 feber.  Hvorfor sier du i det hele tatt hvor mye du har i feber?

Anonymkode: 23189...e6a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men når du sier at du har feber på 37,5 så må du jo nesten regne med at det kanskje kommenteres, for det er jo definisjonen på feber som de fleste går etter og tenker som feber, og da er ikke 37,5 feber.  Hvorfor sier du i det hele tatt hvor mye du har i feber?

Anonymkode: 23189...e6a

Hvorfor må jeg regne med det? Jeg regner faktisk med at folk da vil tenke korrigeringen i sitt indre og heller si «god bedring». 
Hvorfor jeg sa det i dag har jeg forklart. Her på forumet har jeg skrevet «lett feber» og da kan du banne på at noen spør om temperaturen. Eller man kan skrive «barnet har 37,5 i temperatur og er litt pjusk» og får da beskjed om at det ikke er feber. 
På folkemunne har man feber om man har febersmerter. Akkurat som at noen skifter til vinterdekk når de skifter til vinterhjul. Folk skjønner hva de mener, men føler et behov for å kverulere på noe som er irrelevant for forståelsen

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke feber. For noen. Derimot er det forhøyet kroppstemperatur. Feber er pr def kjernetemperatur over 38. 37,5 til 37,9 er subfebrilia.

Anonymkode: 75034...939

Det er jo ikke sant. Begrepet feber ble oppfunnet for hundrevis av år siden, og ble satt på +0,5 grader over en gjennomsnittstemperatur på 37,5. Gjennomsnittstemperatur der altså. 

Alt oppegående helsepersonell vet at feber er subjektivt, og det er derfor man skal oppgi at man har lavere kroppstemperatur enn snittet dersom man kontakter helseinstanser på grunn av feber. 

Anonymkode: 0a0e3...371

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor må jeg regne med det? Jeg regner faktisk med at folk da vil tenke korrigeringen i sitt indre og heller si «god bedring». 
Hvorfor jeg sa det i dag har jeg forklart. Her på forumet har jeg skrevet «lett feber» og da kan du banne på at noen spør om temperaturen. Eller man kan skrive «barnet har 37,5 i temperatur og er litt pjusk» og får da beskjed om at det ikke er feber. 
På folkemunne har man feber om man har febersmerter. Akkurat som at noen skifter til vinterdekk når de skifter til vinterhjul. Folk skjønner hva de mener, men føler et behov for å kverulere på noe som er irrelevant for forståelsen

Her snakker du om flere ting samtidig. Jeg tenker som så at når alle vet at definisjonen på feber er 38 og over, så er det å forvente at folk forholder seg til den definisjonen. Man kan ikke velge å omdefinere et begrep basert på subjektive opplevelser. Strengt tatt har du ikke feber slik definisjonen er nå.

Men jeg er selvsagt enig i at du fint kan føle deg febersyk, da ut fra tanken om at feber er lik forhøyet kroppstemp og andre tilhørende symptomer. Og det kan oppleves som pirkete og kverulerende at vennene dine liksom må utfordre deg på din opplevelse. Det er ikke så raust. Noen folk ser svart/hvitt på ting.

Anonymkode: ec9dd...bd4

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Her snakker du om flere ting samtidig. Jeg tenker som så at når alle vet at definisjonen på feber er 38 og over, så er det å forvente at folk forholder seg til den definisjonen. Man kan ikke velge å omdefinere et begrep basert på subjektive opplevelser. Strengt tatt har du ikke feber slik definisjonen er nå.

Men jeg er selvsagt enig i at du fint kan føle deg febersyk, da ut fra tanken om at feber er lik forhøyet kroppstemp og andre tilhørende symptomer. Og det kan oppleves som pirkete og kverulerende at vennene dine liksom må utfordre deg på din opplevelse. Det er ikke så raust. Noen folk ser svart/hvitt på ting.

Anonymkode: ec9dd...bd4

Jeg tenker at folk som har et behov for å påpeke at det ikke er feber når opplevelsen av det er identisk med feber kun har et behov for å være bedreviter

Skrevet

Er mest fascinert over folk som driver å måler tempen hver gang de føler seg dårlig. Hva skjer? Kan ikke huske sist jeg målte tempen. Er jeg syk en sjelden gang er det ikke temperaturen som definerer det.  

Anonymkode: fa4ef...f0e

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Er mest fascinert over folk som driver å måler tempen hver gang de føler seg dårlig. Hva skjer? Kan ikke huske sist jeg målte tempen. Er jeg syk en sjelden gang er det ikke temperaturen som definerer det.  

Anonymkode: fa4ef...f0e

Av og til er det greit å følge med på temperaturen for å se hvor mange grader den er forhøyet med. Har man over 40 i feber bør man ta febernedsettende for å unngå at infeksjonen går til angrep på indre organer. Er den under 40 bør man droppe febernedsettende slik at immunforsvaret får jobbe med infeksjonen. Det er i alle fall det sykehuset har gitt meg beskjed om

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Det er jo ikke sant. Begrepet feber ble oppfunnet for hundrevis av år siden, og ble satt på +0,5 grader over en gjennomsnittstemperatur på 37,5. Gjennomsnittstemperatur der altså. 

Alt oppegående helsepersonell vet at feber er subjektivt, og det er derfor man skal oppgi at man har lavere kroppstemperatur enn snittet dersom man kontakter helseinstanser på grunn av feber. 

Øh, nei. Helsepersonell vet at feber er 38 og over. 

Hvis du ikke vil at folk skal kommentere at du ikke har feber kan du jo bare la være å si at du har feber når du per definisjon ikke har det. 

Skrevet

Mitt inntrykk er at flere leger og annet helsepersonell begynner å bli mer oppmerksom på det at "feber" kan være individuelt, og ikke må være nådd den magiske grensen på 38 grader. Men det er altfor mange som fremdeles henger igjen og heller fokuserer på "definisjonen av feber" og ser på gjennomsnitt heller enn enkeltpasienten.

Jeg gikk "subfebril" i et år uten å bli tatt på alvor, for jeg hadde jo ikke feber. Da jeg omsider fikk tatt de prøvene jeg hadde mast om fra jeg ble dårlig (godt begrunnet mistanke om spesifikk sykdom), da viste det seg at jeg var alvorlig syk, og at jeg burde vært innlagt på sykehus da jeg først ble syk. Nå mener flere leger at det at jeg var nødt å presse meg når jeg egentlig var svært syk er årsaken til at jeg har endt opp med en kronisk tilstand som nå har gjort meg ufør.

Dette burde egentlig vært enkelt. Alle personer har en egen normaltemperatur, og hva som er feber burde da defineres ut fra denne, ikke ut fra et gjennomsnitt som ble satt for så lenge siden at det nå uansett ikke er gjeldende selv for gjennomsnittsbefolkningen. Men vi ser det på flere ulike områder, medisinen som fagområde har av og til en forbausende stor motstand mot endringer av tidligere oppleste og vedtatte sannheter - selv når nyere forskning og erfaring viser at det tidligere antatte likevel ikke er en absolutt sannhet. Enda større motstand mot endring er det ofte når ny viten har vist at det ikke er så enkelt som feber = eller over 38 grader celsius, men at begrepet feber kan være et flytende, individuelt begrep. Arbeidet til helsearbeiderne blir da langt vanskeligere, det blir flere faktorer å forholde seg til. Og når det kommer til forksning så vet vi at den ofte velger å unngå å forske når det blir for mange ulike faktorer å ta hensyn til - det er jo også hovedårsaken til at det forskes aller mest på menn når det kommer til sykdom og medisiner, fordi menn har langt mer stabile kropper, i motsetning til kvinner som gjennomgår menstruasjonssykluser, svangerskap, abort, går gjennom overgangsalder osv.

Anonymkode: eddcb...713

Skrevet
Pobie skrev (1 minutt siden):

Hvis du ikke vil at folk skal kommentere at du ikke har feber kan du jo bare la være å si at du har feber når du per definisjon ikke har det. 

Hvorfor kan man ikke kalle det feber når det er identisk med feber bortsett fra at temperaturen ikke når helt opp? Sier man at man har forhøyet temperatur, så tviler de på at du er syk nok til legebesøk eller innleggelse. 
Da datteren min ble født og forstevannet var misfarget var temperaturen hennes 37,8 ved fødsel. Da fortalte legen meg at hun var født med feber, og derfor måtte de passe ekstra godt på henne. Hun er per definisjon av overlegen på barneavdelingen født med feber uten å ha feber

Skrevet
Pobie skrev (18 minutter siden):

Nå har jeg vært langt over snittet ofte i kontakt med leger og spesialister siste ti årene. Det er stadig flere av disse som sier seg enig i at feber må ses individuelt. Noen spør også før jeg sier noe eller de har lest i journal, hva som er min normale temperatur, fordi de ser ev. feber ut fra den personlige normaltemperaturen. Fastlegen jeg har nå, og de to jeg hadde tidligere (de tre jeg har hatt på ca 20 år) har vært enige i dette også.

Definisjonen på feber er overmoden for en omdefinering som tar hensyn til den enkeltes individuelle normaltemperatur.

Anonymkode: eddcb...713

Skrevet
Pobie skrev (27 minutter siden):

Men det ER jo ikke det! 🙄🤦🏻‍♀️

Skrevet

Jeg har og kroppstemperatur på 36, og har sjelden feber over 38, den havner jo stort sett på 37,5. Har hatt 39 en eneste gang i livet, men da ble jeg lagt inn på sykehuset, klarte ikke å stå på bena.

Mens min ex mann fikk gjerne 41 i feber da han ble syk, og han måtte jo ikke legges inn, for det var bare en kraftig forkjølelse. Og han ble jo dårlig med så høy feber flere ganger. Jeg kunne føle meg like elendig, men lå rett under 38 i feber.

Anonymkode: 14a9a...36e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor kan man ikke kalle det feber når det er identisk med feber bortsett fra at temperaturen ikke når helt opp? Sier man at man har forhøyet temperatur, så tviler de på at du er syk nok til legebesøk eller innleggelse. 
Da datteren min ble født og forstevannet var misfarget var temperaturen hennes 37,8 ved fødsel. Da fortalte legen meg at hun var født med feber, og derfor måtte de passe ekstra godt på henne. Hun er per definisjon av overlegen på barneavdelingen født med feber uten å ha feber

Fordi feber per definisjon er 38 og over. Man kan ikke lage sine egne definisjoner. Du kan si du har forhøyet temperatur, eller at du føler deg dårlig. Men du kan ikke si du har feber når du per definisjon ikke har det og forvente at alle bare skal la det fare. 

Skrevet

Er det normalt å vite hva man går rundt og har når man ikke er syk? Måler jeg feber er det jo fordi jeg kjenner at jeg har det og vil følge med. Har aldri målt meg under 38 grader. Burde man det?

Anonymkode: 90abd...d3b

Skrevet
Pobie skrev (5 timer siden):

Fordi feber per definisjon er 38 og over. Man kan ikke lage sine egne definisjoner. Du kan si du har forhøyet temperatur, eller at du føler deg dårlig. Men du kan ikke si du har feber når du per definisjon ikke har det og forvente at alle bare skal la det fare. 

Selvfølgelig kan jeg forvente til en viss grad at folk ikke henger seg opp i detaljer. Jeg har altså, per definisjon, hatt feber kun en gang i livet, og den ene gangen jeg hadde feber ble jeg lagt inn. Altså er feber for meg livsfarlig

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Av og til er det greit å følge med på temperaturen for å se hvor mange grader den er forhøyet med. Har man over 40 i feber bør man ta febernedsettende for å unngå at infeksjonen går til angrep på indre organer. Er den under 40 bør man droppe febernedsettende slik at immunforsvaret får jobbe med infeksjonen. Det er i alle fall det sykehuset har gitt meg beskjed om

Så når det gjelder febernedsettende da er det plutselig en gitt og enhetlig temperaturgrense som gjelder??

Anonymkode: 19fb0...ec6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så når det gjelder febernedsettende da er det plutselig en gitt og enhetlig temperaturgrense som gjelder??

Anonymkode: 19fb0...ec6

Det har jo noe med hva de indre organene tåler at forhøyet temperatur, og slik jeg forstod det, er den lik hos alle.  Alle kan ta febernedsettende når den er så høy at den er plagsom uansett hva temperatur er. Jeg har aldri tatt febernedsettende for feberen, men har tatt smertestillende for hodepine og med det også febernedsettende.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Joda. Det er feber. For noen.

Var invitert på kaffe hos ei venninne i dag, men hadde så smerter i alle ledd. Målte feber og hadde 37,5. for meg, som normalt ligger på 35,8 ER det feber. Jeg har faktisk aldri hatt temp over 38,5 noen gang, og den ene gangen jeg hadde det, ble jeg lagt inn med crp på 230. 
Barna mine har også normaltemperatur på rundt 36, og et av de får ekstreme febersmerter med temperatur 37,5-38.

Hvorfor mener folk at temperatur forhøyet med en grad eller mer ikke er feber? Som om 38 er det tallet man må over for at folk skal tro på at du har feber? Noen har normaltemperatur på 38, og dermed ikke feber før de er på 39. Har sett det her inne også. Et barn eller en voksen som har 37,5 og ikke er i form, så får de svar «37,5 er ikke feber. Det er ikke feber før temperaturen er 38 eller mer». Men det er der jo for noen. Hvorfor tror ikke folk på det? Må jeg begynne å lyve på temperaturen min så folk ikke skal påstå at jeg ikke har feber?

Mine barn får heller ikke feber når de er syke, men vond i kroppen og helt utslått, gjerne uvi og. Når jeg må ringe lege, så må jeg si hver gang at de er dårlig og ikke har feber , og må forklare dette. For det første de spør om er jo, har barnet feber. Men får time da dette blir forklart. Opplevde for første gang nå, at minstemann hadde feber på 40 når den ble målt, hadde Covid..

Anonymkode: e72e4...e50

Skrevet

Problemet er ikke definisjonen men målemetoder. Definisjonen er definert ut i fra en kjernetemperatur. Pr i dag har man ingen helt pålitelige målemetoder da alle har sine svakheter og kan vise flere grader feil. Selv på sykehuset kan vi ha problemer med å måle kjernetemperatur, men der kan man tilpasse målemetoder mye mer. Uansett forholder vi oss til feber som temperatur ikke alle andre symptomer som gjerne følger med feber, de symptomene kaller vi da sykdomsfølelse.

At man møter helsepersonell som spør hvilken temperatur du normalt ligger på går ut på at pasienter som oftest bruker samme målemetoder hver gang og kan se sine temperatursvigninger utfra det. Men pr definisjon er feber over 38 grader og de vil gjøre ganske mye for å verifisere at det faktisk er feber når det er viktig.

Anonymkode: e66a4...291

Skrevet

Joda. Feber er det når temperaturen går opp som symptom på sykdom. Også selv om personen ikke kommer opp til 38,0 grader. Det er like fullt et symptom. 

Det er derimot ikke feber hvis man sitter i badstua helt til kroppstemperaturen er gått opp til 38. For ordet «feber» betyr ikke «temperatur over 38». Ordet «feber» betyr «symptom på underliggende sykdom». 

På samme måte som en rød flekk på huden ikke nødvendigvis er «utslett». Den er utslett - altså, man «slår ut» - dersom kroppen reagerer på noe som skaper utslettet. At man kan få røde merker ved å klø seg, brenne seg eller sminke seg er ikke utslett. Mens en tur i brenneslene gir utslett, altså begrepet utslett som symptom på noe. I dette tilfellet «allergisk reaksjon på stoffer i planten». 

Anonymkode: 091e5...534

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Problemet er ikke definisjonen men målemetoder. Definisjonen er definert ut i fra en kjernetemperatur. Pr i dag har man ingen helt pålitelige målemetoder da alle har sine svakheter og kan vise flere grader feil. Selv på sykehuset kan vi ha problemer med å måle kjernetemperatur, men der kan man tilpasse målemetoder mye mer. Uansett forholder vi oss til feber som temperatur ikke alle andre symptomer som gjerne følger med feber, de symptomene kaller vi da sykdomsfølelse.

At man møter helsepersonell som spør hvilken temperatur du normalt ligger på går ut på at pasienter som oftest bruker samme målemetoder hver gang og kan se sine temperatursvigninger utfra det. Men pr definisjon er feber over 38 grader og de vil gjøre ganske mye for å verifisere at det faktisk er feber når det er viktig.

Da jeg hadde ekstreme magesmerter og temperatur på 37,2 ble jeg med nød innlagt. Jeg hadde blindtarmbetennelse uten feber. Fikk en kraftig infeksjon etter operasjonen og hadde heller ikke da feber. Jeg har faktisk bare hatt feber en gang i livet. Ikke en gang ved alvorlig infeksjon har jeg hatt feber. Jobber man ut fra kun et tall, så kan det være mange som dør uten å få hjelpen de trenger fordi de ikke har høy nok temperatur.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Da jeg hadde ekstreme magesmerter og temperatur på 37,2 ble jeg med nød innlagt. Jeg hadde blindtarmbetennelse uten feber. Fikk en kraftig infeksjon etter operasjonen og hadde heller ikke da feber. Jeg har faktisk bare hatt feber en gang i livet. Ikke en gang ved alvorlig infeksjon har jeg hatt feber. Jobber man ut fra kun et tall, så kan det være mange som dør uten å få hjelpen de trenger fordi de ikke har høy nok temperatur.

Man har ofte ikke feber ved blindtarmbetennelse, mange er subfebril. Sprekker blindtarmen får man en heftig infeksjon ja og ofte feber. Nå kan jeg ikke svare i ditt tilfelle da det kan være mange variabler i bildet. Noen variabler kan være at medisiner du fikk under og etter operasjonen demper feberen. Målemetoder de brukte ikke var riktig for deg, men at alternative metoder ble "for mye" da de kan innebære ytterligere infeksjonsriko. Kanskje de syntes det var nok å følge blodprøver og det kliniske bildet for øvrig osv. 

Feber er bare et symptom. Forhåpentligvis har man andre symptomer også som kan hjelpe helsehjelpen for pasienten dør. Eldre mennesker kan for eksempel ha sepsis uten feber. Derfor har man en sjekkliste for andre ting man skal følge med på og som er røde flagg i helsebehandlingen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...