Gå til innhold

«37,5 er ikke feber»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda. Det er feber. For noen.

Var invitert på kaffe hos ei venninne i dag, men hadde så smerter i alle ledd. Målte feber og hadde 37,5. for meg, som normalt ligger på 35,8 ER det feber. Jeg har faktisk aldri hatt temp over 38,5 noen gang, og den ene gangen jeg hadde det, ble jeg lagt inn med crp på 230. 
Barna mine har også normaltemperatur på rundt 36, og et av de får ekstreme febersmerter med temperatur 37,5-38.

Hvorfor mener folk at temperatur forhøyet med en grad eller mer ikke er feber? Som om 38 er det tallet man må over for at folk skal tro på at du har feber? Noen har normaltemperatur på 38, og dermed ikke feber før de er på 39. Har sett det her inne også. Et barn eller en voksen som har 37,5 og ikke er i form, så får de svar «37,5 er ikke feber. Det er ikke feber før temperaturen er 38 eller mer». Men det er der jo for noen. Hvorfor tror ikke folk på det? Må jeg begynne å lyve på temperaturen min så folk ikke skal påstå at jeg ikke har feber?

Anonymkode: b8e67...0bc

Skrevet

Nei, det er ikke feber. For noen. Derimot er det forhøyet kroppstemperatur. Feber er pr def kjernetemperatur over 38. 37,5 til 37,9 er subfebrilia.

Anonymkode: 75034...939

Skrevet

Men hvorfor i himmelens navn går du rundt og forteller folk hva du har i feber?? Holder det ikke å si at du er syk? Eller at du har feber uten å gå inn på detaljer?

Anonymkode: 90abd...d3b

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det er ikke feber. For noen. Derimot er det forhøyet kroppstemperatur. Feber er pr def kjernetemperatur over 38. 37,5 til 37,9 er subfebrilia.

Men dette forholder seg jo til en foreldet «normaltemperatur». Nå om dagen er folk kaldere enn de var før! 
https://illvit.no/mennesket/kroppen/kroppstemperaturen-din-er-ikke-lenger-37-grader

Anonymkode: 091e5...534

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor i himmelens navn går du rundt og forteller folk hva du har i feber?? Holder det ikke å si at du er syk? Eller at du har feber uten å gå inn på detaljer?

Det er vel når legen spør at man vil si fra. Da må man kunne si «ja, jeg har feber» selv om grensen er satt ved 37,5. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men dette forholder seg jo til en foreldet «normaltemperatur». Nå om dagen er folk kaldere enn de var før! 
https://illvit.no/mennesket/kroppen/kroppstemperaturen-din-er-ikke-lenger-37-grader

Ja, men definisjonen forholder seg ikke til normaltemperatur.

Det er ikke praktisk at definisjonen på feber avviker fra den mer folkelige definisjonen, som nettopp går på høyere temperatur enn det man normalt har. Like fullt er det slik.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hva er det når jeg har 37 og ligger rett ut med febersmerter da? Er jeg ikke syk da?

Det bare datt ut av meg. «Jeg har fått feber og orker ikke reise ut». Hun spurte om jeg var skikkelig dårlig, og jeg svarte at jeg hadde smerter i kroppen, lett hodepine og 37,5 i temp. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det når jeg har 37 og ligger rett ut med febersmerter da? Er jeg ikke syk da?

Det bare datt ut av meg. «Jeg har fått feber og orker ikke reise ut». Hun spurte om jeg var skikkelig dårlig, og jeg svarte at jeg hadde smerter i kroppen, lett hodepine og 37,5 i temp. 

Jo, syk er du nok. Som sagt, feberdefinisjonen har sine svakheter. 

Skrevet

37,5 regnes ikke som feber uansett hvilken normaltemperatur man har. Jeg har og normaltemperatur på rundt 35,5 - 36,0, , men det regnes uansett ikke som feber når man har 37,5.

Anonymkode: 23189...e6a

Skrevet

Ja, men definisjonen forholder seg ikke til normaltemperatur.

Det er ikke praktisk at definisjonen på feber avviker fra den mer folkelige definisjonen, som nettopp går på høyere temperatur enn det man normalt har. Like fullt er det slik.

Og det betyr i alle fall ikke at man er frisk om man har temperatur på under 38. For de fleste er det sånn at man har feber når man får disse smertene og temperaturen er høyere enn normalt. Det finnes alt for mange som mener at temperatur under 38 ikke er feber og dermed er man ikke syk. For alle har jo 37 grader. 

Skrevet

Jo, syk er du nok. Som sagt, feberdefinisjonen har sine svakheter. 

Når jeg har den temperaturen, så er det feber for meg. Kroppen min reagerer som alle andre ved feber. Definisjonen har ikke svakheter, men er direkte feil. Hvis man regner at 38 grader er en grad forhøyet fra normal temperatur, så har alle med en grad forhøyet temperatur feber. Det vil si at jeg har feber med temperatur under 37 grader

Skrevet

Og det betyr i alle fall ikke at man er frisk om man har temperatur på under 38. For de fleste er det sånn at man har feber når man får disse smertene og temperaturen er høyere enn normalt. Det finnes alt for mange som mener at temperatur under 38 ikke er feber og dermed er man ikke syk. For alle har jo 37 grader. 

Men feber er ikke synonym for sykdom. Man kan være syk uten feber og ha feber uten sykdom, for eksempel under trening og opphold i badstu.

Feber er kroppstemperatur over 38. Enkelt og greit. (Og upraktisk, siden mange bruker ordet annerledes.)

Skrevet

Men feber er ikke synonym for sykdom. Man kan være syk uten feber og ha feber uten sykdom, for eksempel under trening og opphold i badstu.

Feber er kroppstemperatur over 38. Enkelt og greit. (Og upraktisk, siden mange bruker ordet annerledes.)

Man får ikke feber av trening eller etter opphold i badstu.

Skrevet

Når jeg har den temperaturen, så er det feber for meg. Kroppen min reagerer som alle andre ved feber. Definisjonen har ikke svakheter, men er direkte feil. Hvis man regner at 38 grader er en grad forhøyet fra normal temperatur, så har alle med en grad forhøyet temperatur feber. Det vil si at jeg har feber med temperatur under 37 grader

Definisjonen er ikke feil, rett og slett fordi det er definisjonen som styrer innholdet i et begrep. At du bruker ordet annerledes endrer ikke dette.

Problemet her er at mange bruker ordet feber om alle former for forhøyet kroppstemperatur og andre bruker det etter definisjonen. Og det fører til at folk snakker forbi hverandre.

En kan argumentere for at definisjonen burde endres. Men fram til så skjer er feber kjernetemperatur over 38. Enten man er enig i det eller ikke.

Skrevet

Ikke som i forhøyet kroppstemperatur som følge av sykdom, nei.

Men som i kjernetemperatur over 38 er det fullt mulig.

Skrevet

Jo, det gjør man. Man kan få temperatur over 38 grader av dette. Gjelder sjelden voksne for de er gode på temperaturregulering, men det er ikke uvanlig for barn. 

Anonymkode: 7445f...dde

Skrevet

Jo, det gjør man. Man kan få temperatur over 38 grader av dette. Gjelder sjelden voksne for de er gode på temperaturregulering, men det er ikke uvanlig for barn. 

Anonymkode: 7445f...dde

De får forhøyet kroppstemperatur, forhøyet kroppstemperatur er ikke det samme som feber. Feber er et tegn på sykdom.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Feber er bare et symptom på sykdom/infeksjon kroppen jobber med, men når den forhøyede temperaturen medfører alle symptomer på feber, så er det ikke feber fordi temperaturen er feil. Og da regnes man ikke som syk. Det er ingen logikk i det. Tegn på feber er jo blant annet muskelsmerter. De har jeg allerede før temperaturen kommer seg til 37. Men da er jeg per definisjon ikke febril. Og er feber eneste symptom på sykdom, så er jeg per definisjon ikke syk før temperaturen er 38 eller mer. 

Skrevet

Jeg har feber når tempen min er 37.5. De har forsket på at normal temperaturen har gått ned hos mennesker. Så det snakk om å endre «grensen» på feber. Mange som har blitt avvist på legevakt pga dette og det kan ha katastrofale følger  

Anonymkode: b24fd...f5a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Feber er bare et symptom på sykdom/infeksjon kroppen jobber med, men når den forhøyede temperaturen medfører alle symptomer på feber, så er det ikke feber fordi temperaturen er feil. Og da regnes man ikke som syk. Det er ingen logikk i det. Tegn på feber er jo blant annet muskelsmerter. De har jeg allerede før temperaturen kommer seg til 37. Men da er jeg per definisjon ikke febril. Og er feber eneste symptom på sykdom, så er jeg per definisjon ikke syk før temperaturen er 38 eller mer. 

Feber er et vanlig sykdomstegn. Men fravær av feber er ikke et tegn på at man ikke er syk, spesielt ikke om man har høyere temperatur enn normalt.

Når du blir fortalt at du ikke har feber er det nok ikke med som "du er ikke syk". Det er bare korrigering av språket du bruker når du beskriver din sykdom. Absolutt ikke hjelpsomt eller høflig i situasjonen, men like fullt korrekt.

Skrevet

Jeg har feber når tempen min er 37.5. De har forsket på at normal temperaturen har gått ned hos mennesker. Så det snakk om å endre «grensen» på feber. Mange som har blitt avvist på legevakt pga dette og det kan ha katastrofale følger  

Anonymkode: b24fd...f5a

Joda, men definisjonen er enn så lenge ikke endret.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Feber er et vanlig sykdomstegn. Men fravær av feber er ikke et tegn på at man ikke er syk, spesielt ikke om man har høyere temperatur enn normalt.

Når du blir fortalt at du ikke har feber er det nok ikke med som "du er ikke syk". Det er bare korrigering av språket du bruker når du beskriver din sykdom. Absolutt ikke hjelpsomt eller høflig i situasjonen, men like fullt korrekt.

Om noen føler det er viktigere å korrigere noen på en definisjon som egentlig er irrelevant for om man er syk eller ikke, så er det faktisk noe veldig galt med den personen. Når jeg sier jeg har feber med alle symptomer feber fører med seg (høyere temperatur, ledd og muskelsmerter), så holder det med «god bedring» det blir ikke mindre feber av at noen korrigerer meg på en definisjon det diskuteres at skal endres. Når det er oppe til diskusjon om endring, så betyr det at definisjonen ikke nødvendigvis er korrekt.

Skrevet

For meg er det feber, for ungene er det ikke feber. Vi sier aldri hva vi har i temp når vi har feber, vi sier bare vi har feber. 

Anonymkode: 012a1...414

Skrevet

Helsepersonell har en definisjon for normal kroppstemperatur og feber. 38 og over er feber, under 38 er ikke feber. Så nei, feber er ikke individuelt og er ikke basert på hva du ligger på til vanlig. Det er en bestemt temperatur som er feber.

Men du kan jo være syk og føle deg dårlig uten at du har feber. Forstår ikke de som VIL at under 38 skal være feber for da er de offisielt syke. Du kan være syk og har lov til å føle deg dårlig og holde deg hjemme uten at du har feber. 

Hvem er det som spør deg hvor høy feber du har hvis du sier du har feber? Tror aldri noen har spurt meg om det, muligens utenom mannen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Om noen føler det er viktigere å korrigere noen på en definisjon som egentlig er irrelevant for om man er syk eller ikke, så er det faktisk noe veldig galt med den personen. Når jeg sier jeg har feber med alle symptomer feber fører med seg (høyere temperatur, ledd og muskelsmerter), så holder det med «god bedring» det blir ikke mindre feber av at noen korrigerer meg på en definisjon det diskuteres at skal endres. Når det er oppe til diskusjon om endring, så betyr det at definisjonen ikke nødvendigvis er korrekt.

Jo, så lenge feber defineres som temperatur over 38 av helsepersonell kan du ikke velge din egen definisjon. Du har forhøyet temperatur pga infeksjon, men ikke nok til at det defineres som feber. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...