Gå til innhold

Vil tiltakene komme tilbake?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

De kan jo komme tilbake dersom viruset muterer til en farligere variant eller en ny pandemi oppstår.

Anonymkode: 4a9d3...3f9

Altså, skal vi gjeninnføre tiltak som viste seg å ikke fungerer i stedet for å bruke all tid og penger på å ruste opp helsevesenet? Er det ikke bedre å forberede seg på nye pandemier slik at man SLIPPER å innføre tiltak? Begrunnelsen for koronatiltak har lenge vært å hindre overbelastningen på sykehusene. Da må man gjøre noe med sykehuskapasiteten, ikke bare stenge folk inne neste gang når et nytt virus kommer, og man er like dårlig forberedt som før.

Anonymkode: b3c2b...bb6

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

De kan jo komme tilbake dersom viruset muterer til en farligere variant eller en ny pandemi oppstår.

Anonymkode: 4a9d3...3f9

Ny pandemi? Det håper jeg virkelig ikke 

Anonymkode: eedb3...543

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Ny pandemi? Det håper jeg virkelig ikke 

Det kommer helt sikkert nye pandemier, dette er nok bare starten. WHO forventer flere, og mer alvorlige, pandemier i fremtiden. 

Anonymkode: 0afef...7b1

Annonse

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Altså, skal vi gjeninnføre tiltak som viste seg å ikke fungerer i stedet for å bruke all tid og penger på å ruste opp helsevesenet? Er det ikke bedre å forberede seg på nye pandemier slik at man SLIPPER å innføre tiltak? Begrunnelsen for koronatiltak har lenge vært å hindre overbelastningen på sykehusene. Da må man gjøre noe med sykehuskapasiteten, ikke bare stenge folk inne neste gang når et nytt virus kommer, og man er like dårlig forberedt som før.

Så du mener det er lurt å ha tusenvis av intensivplasser (som det hadde vært behov for uten tiltak), som skal døgnbemannes hele tiden, som ikke er i bruk utenom når vi står i en pandemi? Så hensiktsmessig.

Anonymkode: 17dfd...bd7

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så du mener det er lurt å ha tusenvis av intensivplasser (som det hadde vært behov for uten tiltak), som skal døgnbemannes hele tiden, som ikke er i bruk utenom når vi står i en pandemi? Så hensiktsmessig.

Alternativet er jo mye dårligere. Å stenge ned har vist seg å ha minimal, om noen, effekt. Og disse vaksinene som kun virker i to, tre måneder? Forbedringspotensial!

Anonymkode: 995b7...bfd

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg snakker om å ha beredskap. Sykehuskapasitet har vært sprengt flere ganger tidligere, utenom pandemi. Vi har avdekket at Sverige bruker intensivsykepleiere mye mer effektivt enn vi gjør. Man burde ha rustet opp helsevesenet for lenge siden. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det kommer helt sikkert nye pandemier, dette er nok bare starten. WHO forventer flere, og mer alvorlige, pandemier i fremtiden. 

Så vi må bare bli vant med at landet stenges ned?

I verdenshistorien har det jo vist seg at etter en pandemi som er farlig for voksne, kommer det en pandemi som er farlig for barn. Og etter en stor pandemi kommer det flere små epidemier innen 5 år, så vi bør absolutt være klar over at dette kan være begynnelsen 

Anonymkode: e8451...3e2

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det tror jeg de kan, hvis det blusser opp igjen.

Anonymkode: 9ad30...2bb

Blusser opp igjen? Det har aldri vært så mye smitte som nå, enda så åpner de opp. Det er jo allerede «blusset» opp. 

Anonymkode: 73867...928

Annonse

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Så vi må bare bli vant med at landet stenges ned?

Jeg tror vi må bli vant med å leve med restriksjoner, ja. Å stenge ned hele landet tviler jeg på blir aktuelt igjen. 

Anonym bruker skrev (På 2/12/2022 den 18.12):

Hvor har du det fra at tiltakene ikke fungerte? De fungerte jo utrolig godt.

Jeg er enig i at vi trenger bedre kriseberedsksp, både når det gjelder sykehus og andre ting, men at både vaksiner og tiltak virker er det ikke tvil om.

Anonymkode: 414c4...599

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Hvor har du det fra at tiltakene ikke fungerte? De fungerte jo utrolig godt.

Jeg er enig i at vi trenger bedre kriseberedsksp, både når det gjelder sykehus og andre ting, men at både vaksiner og tiltak virker er det ikke tvil om.

Ikke alle tiltak fungerte og var hjemlet i norsk lovverk. Og "utrolig godt" fungerte de ikke, særlig ikke etter omikron kom.

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Ikke alle tiltak fungerte og var hjemlet i norsk lovverk. Og "utrolig godt" fungerte de ikke, særlig ikke etter omikron kom.

Vi har jo nesten ikke hatt tiltak etter at omikron kom, bare litt småtteri for å hindre de helt store massesmittesituasjonrne og bremse litt ellers.

Tiltakene virker, men selvfølgelig bare så lenge de gjennomføres. Å stenge skolene hadde for eksempel effekt, men det har jo ikke betydd noe for omikronsmitten siden skolene nå har vært åpne.

Hvor godt tiltakene har vært hjemlet i lov kan vi godt diskutere, men det påvirker ikke om de virker.

• Opprett ny...