Gå til innhold

Hospitering og oppflytting i håndball

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først lurer jeg på hospitering . Dere som har barn som hospiterer på eldre lag; er det trening i tillegg til eget lag eller får de lov å prioritere det eldre laget i stedet for trening med eget lag ?

oppflytting ; ved hvilken alder ble det flytting til eldre lag ?

Skrevet

Sønnen min har trent i tillegg til. Han spiller på 3 lag, og trener med alle. Man kan ikke spille kamper med lag man ikke trener med. Han ble tilbudt oppført da han var 9 år første gang, men da takket vi nei fordi de han skulle spille med da var 2 år eldre. Så er han tilbudt oppført til 14 år nå, men han er 11, så vi regner med å takke nei til det også. Viktig å trene sammen med de han går i klasse med

Anonymkode: 904af...3b3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Sønnen min har trent i tillegg til. Han spiller på 3 lag, og trener med alle. Man kan ikke spille kamper med lag man ikke trener med. Han ble tilbudt oppført da han var 9 år første gang, men da takket vi nei fordi de han skulle spille med da var 2 år eldre. Så er han tilbudt oppført til 14 år nå, men han er 11, så vi regner med å takke nei til det også. Viktig å trene sammen med de han går i klasse med

Ja, her trener han med 3 lag og spiller kamper for alle lag. Trener ønsker at min og en kompis som også spiller på de samme lagene skal prioritere det eldre laget en dag i uken og trene ekstra de andre dagene . Lurte bare på hvordan andres klubber og lag gjorde det. Jeg har også hørt at de ikke blir permanent oppflyttet før inn i ungdomshåndballen . Ved 14 års alder..  Det ligger i kortene at det skjer til høsten her.  

Skrevet

Stakkars unger. Mister det sosiale med lagkameratene som er like gamle, og snart blir de tatt igjen fysisk. Jeg skjønner meg ikke på foreldre som må være så ambisiøse på barnas vegne. Og tro meg, jeg vet hva jeg snakker om av erfaring, jeg har eldre barn.

Anonymkode: 95fe9...939

Skrevet

Ro ned ! Blir skader av å spille på tre lag. Spill heller fast på et godt lag i sin aldersklasse eller spill fast et år opp om de er supertalenter. Men da skal tilbudet i egen årgang være dårlig 

Anonymkode: 2d65f...137

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ro ned ! Blir skader av å spille på tre lag. Spill heller fast på et godt lag i sin aldersklasse eller spill fast et år opp om de er supertalenter. Men da skal tilbudet i egen årgang være dårlig 

Når jeg sier 3 lag så er det treninger med eget lag og med gutter 14. gutter14 spiller i både A og B serien . De trener sammen . Så min gutt trener nå med eget lag og med gutter 14. spiller kamp for alle 3 lag.  I vårt tilfelle er trener 14 og trener 13 enige om at disse 2 guttene trenger mer enn de får på 13 så de jobber mot en ordning slik at det ikke skal bli skader. Da skal de altså ikke trene dobbelt slik de gjør nå. Jeg lurte derfor på hvordan andre lag gjør det angående hospitering . 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Stakkars unger. Mister det sosiale med lagkameratene som er like gamle, og snart blir de tatt igjen fysisk. Jeg skjønner meg ikke på foreldre som må være så ambisiøse på barnas vegne. Og tro meg, jeg vet hva jeg snakker om av erfaring, jeg har eldre barn.

Ja, men noen foreldre er jo bare slik. Ikke mye å få gjort med, dessverre. 

Anonymkode: e3b4e...d34

Skrevet

Det høres ut som et vanvittig kjør på en så ung gutt! Noen ganger må man som foreldre sette ned foten. Det er en kropp i vekst som også trenger hvile. Man kan ikke forvente at ungdommen selv innser dette. 

Anonymkode: 3387a...1a7

Skrevet

Om noen år er noen andre mye bedre . Disse blir skadd/ overbelasta .

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Om noen år er noen andre mye bedre . Disse blir skadd/ overbelasta .

Ja, og disse er garantert født tidlig på året/ tidlig utviklet. Gi det to år så kommer de andre, de som har jobbet litt i motvind og som har sin egen indre drive, ikke mammas. 

HI bør heller bremse enn å legge til rette for alt for mye ensidig trening. Om de ikke får nok på aldersbestemt, finn på noe i tillegg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ja, og disse er garantert født tidlig på året/ tidlig utviklet. Gi det to år så kommer de andre, de som har jobbet litt i motvind og som har sin egen indre drive, ikke mammas. 

HI bør heller bremse enn å legge til rette for alt for mye ensidig trening. Om de ikke får nok på aldersbestemt, finn på noe i tillegg.

Det er svært få som hospiterer uten egen indre drive . Det blir feil å begrense de som vil og kan.

Anonymkode: 4cb84...87f

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det er svært få som hospiterer uten egen indre drive . Det blir feil å begrense de som vil og kan.

Det er aldri feil å være en fornuftig foreldre å sette begrensninger for hva som er fornuftig. Mulig de vil mye, men som voksen må man klare å se hva som er bra for ungdommen og hva som kan gi skader og varige belastninger.

Knær og ankler får kjørt seg. Overtråkk, Korsbånd som ryker, tretthetsbrudd som aldri fåe grodd osv. 

Anonymkode: 4e312...45a

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er aldri feil å være en fornuftig foreldre å sette begrensninger for hva som er fornuftig. Mulig de vil mye, men som voksen må man klare å se hva som er bra for ungdommen og hva som kan gi skader og varige belastninger.

Knær og ankler får kjørt seg. Overtråkk, Korsbånd som ryker, tretthetsbrudd som aldri fåe grodd osv. 

Og derfor kan det bli oppflytting /en god plan rundt hospitering . Det er en måte å la ungdommen gjøre det de elsker og samtidig unngå overbelastning . Bremser man ungdommen så gidder de til slutt ikke mer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Datteren min har trent i 8 år nå, er 13 år, har trent «bare» 3-4 dager i uken og på oppfordring trent egentrening også. I tillegg er det noen timer med gym i uken på skolen. Fikk nylig hoppekne/jumpers knee i begge knær. En diagnose det er vanskelig å bli kvitt og som normalt ødelegger «karrieren». Får kun trene to ganger i uken nå. 
Det du sier med at foreldre må være begrensningen er viktig. Barn og tenåringer føler seg uskadelige frem til de får en skade, og da er det ofte ingen vei tilbake. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Og derfor kan det bli oppflytting /en god plan rundt hospitering . Det er en måte å la ungdommen gjøre det de elsker og samtidig unngå overbelastning . Bremser man ungdommen så gidder de til slutt ikke mer. 

Det er svært sjelden at det er "det de elsker" som er hoved-drive.  De som ikke gidder er de som ikke har det sosiale på plass der de bruker mesteparten av tiden. Som hospitering. Du kan være like god men du er ikke like gammel, du er utenfor. Spesielt kanskje i ballidretter i lag som det HI lurer på. Det er tøft fysisk og det er kropper i vekst. Det må man ta hensyn til. 

Og ALL erfaring tilsier at de som ender opp på toppen til slutt er de som har brukt god tid. Ikke forsér men ha det gøy. Vær med kompiser. 

Skrevet

Hva med å snakke med trener? Du vil nok få utrolig mange forskjellige svar som ikke passer deg. I tillegg er det i k k e bra å overdrive trening. 

Anonymkode: 13e6d...fc7

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva med å snakke med trener? Du vil nok få utrolig mange forskjellige svar som ikke passer deg. I tillegg er det i k k e bra å overdrive trening. 

Vi skal selvsagt snakke med trener og har allerede gjort det. Planen er å legge opp et godt opplegg rundt dette. I samråd med begge trenere og oss som familie. Jeg lurer her på hvordan det er gjort for andre i liknende situasjon . 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Vi skal selvsagt snakke med trener og har allerede gjort det. Planen er å legge opp et godt opplegg rundt dette. I samråd med begge trenere og oss som familie. Jeg lurer her på hvordan det er gjort for andre i liknende situasjon . 

Men utgjør det noen forskjell?

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Jeg ville holdt barnet på laget det opprinnelig tilhører. Rett og slett fordi det er der det hører hjemme. Svært få lykkes med idrett nok til å bli profesjonelle, så det er ikke noe poeng i å la barn (som de fortsatt er) overtrene. Vi har droppet å flytte opp, men her fikk vi tilbud ganske tidlig da. Og også om deltakelse på kretslag som vi takket nei til. 

Skrevet

Husk at trenerene gjerne vil ha lag som gjør det bra nå, i år. Fokuset er sjelden å holde ungdommene skadefrie eller å skape den beste sosiale klubben.

Opprykk er en uting. Når de beste spillerene forsvinner blir hele laget dårligere. Da er det noen nye som er best og "trenger større utfordringer". Greit nok å la ungdomen trene med andre lag innimellom, men la dem spille kampene med sitt eget lag.

Anonymkode: a7e70...0c7

Skrevet

Jeg kjenner en familie der nå alle tre barn har pådratt seg tretthetsbrudd på grunn av ekstreme mengder trening. Her sier foreldrene at xxx og xxx eeeelsker trening og evner ikke å begrense.

Utrolig viktig å holde kontakten med eget lag og kompiser. I det skaden er et faktum er det det sosiale samholdet som er viktig.

Anonymkode: 23ad1...d7f

Skrevet

Og ved hospitering så kan kamper havne på samme tidspunkt. Hvilket lag velger dere da? Det laget som det egentlig tilhører, eller det laget der man er «ekstrahjelp»/under opplæring?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Og ved hospitering så kan kamper havne på samme tidspunkt. Hvilket lag velger dere da? Det laget som det egentlig tilhører, eller det laget der man er «ekstrahjelp»/under opplæring?

Eget lag blir alltid prioritert i kamp. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Eget lag blir alltid prioritert i kamp. 

Da er det vel det laget man bør fortsette å spille for. Det er også der den mentale tilhørigheten vil være sterkest.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Husk at trenerene gjerne vil ha lag som gjør det bra nå, i år. Fokuset er sjelden å holde ungdommene skadefrie eller å skape den beste sosiale klubben.

Opprykk er en uting. Når de beste spillerene forsvinner blir hele laget dårligere. Da er det noen nye som er best og "trenger større utfordringer". Greit nok å la ungdomen trene med andre lag innimellom, men la dem spille kampene med sitt eget lag.

Anonymkode: a7e70...0c7

Her samarbeider begge lags trenere og begge ser at noe må gjøres . Det var eget lags trener som oppfordret til hospitering i første omgang . Vedkommende vet da at det på sikt kan ramme dette laget, men vedkommende mener som sagt at min gutt og en til trenger noe mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...