Gå til innhold

Kjenner du noen som sliter økonomisk etter viruset herjinger?

Anbefalte innlegg

Jeg synes de fleste klarer seg svært bra. Alle jeg kjenner har det like fint som før, om ikke bedre. Da de vanligvis har dyrt budsjett på ferie, uteliv og konserter som nå er penger spart. Mange har kjøpt dyre hytter. 
Vi har helt vanlig økonomi, og har verken mer eller mindre no.

Anonymkode: 98f35...7df

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja, alle veksthusprodusentene jeg kjenner vurderer om de må legge ned eller gå konkurs.

Anonymkode: 3bc31...a46

Men det er vel på grunn av strømprisen og ikke korona?

Anonymkode: 1e27f...b20

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men det er vel på grunn av strømprisen og ikke korona?

Det er begge deler i kombinasjon. Alle ekstrautgifter ved korona har tømt buffer for de fleste. Det er ingenting igjen å betale høye strømpriser med.

Anonymkode: 3bc31...a46

Ja, jeg kjenner en del. Mye av grunnen er nok jobben min, som autorisert regnskapsfører er jeg pliktet å utføre kontroll og bekreftelse på søknader om kompensasjon, da møter en jo gjerne flere i den gruppen som ble rammet. 

Privatøkonomisk har vel de fleste som beholdt jobben og eier egen bolig hatt en gunstig periode med lav rente. Men det har nok vært tøft for de som stadig ble permittert og i tillegg må håndtere økte matpriser og strømpriser. 

Anonymkode: 5bb36...003

Annonse

En har mistet det ene utestedet. En annen har mistet mange elever i det hun underviser i, og en tredje har fått nærmest ingen oppdrag. Det har jo økonomiske konsekvenser for alle tre. Vet om flere da, men ingen jeg kjenner personlig. 

Anonymkode: c417e...01c

Nei, kjenner ingen. De jeg kjenner som driver restaurant har klart seg veldig bra. En kombinasjon av lojale kunder, godt produkt og god markedsføring av take away har gjort at de har hatt inntekt hele veien og ansatt folk istedenfor å permittere.

Anonymkode: 752aa...cd3

Heldigvis ingen. Men alle jeg kjenner har enten trygge jobber i stat eller kommune, eller så jobber de med ting de kan gjøre like godt på hjemmekontor. Jeg kjenner ingen som jobber i butikker, restauranter eller kultur.

Anonymkode: bf32c...aab

Annonse

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Jeg synes de fleste klarer seg svært bra. Alle jeg kjenner har det like fint som før, om ikke bedre. Da de vanligvis har dyrt budsjett på ferie, uteliv og konserter som nå er penger spart. Mange har kjøpt dyre hytter. 
Vi har helt vanlig økonomi, og har verken mer eller mindre no.

Anonymkode: 98f35...7df

Hvis du har spart penger på å ikke benytte deg av uteliv og kulturtilbud så betyr jo det at andre har tapt på det? Er det mulig å være så korttenkt?

Kjenner en som sliter nå. Fikk korona før vaksinen kom. Begge de voksne i familien fikk long-covid og har nå gått fra ganske høye lønninger til 50% lønn og 50% aap. Når man har vært vant til å kjøpe det man ønsker seg, og så plutselig ikke kan leve så utsvevende som de gjorde, så sliter man. De har nok ikke egentlig veldig lav inntekt, men de kan ikke leve som før og arrangere store, svindyre fester. De har mistet noen venner fordi de ikke har råd til å reise på 100 000 kroners ferier og ikke kan arrangere luksusfester lenger. Det sier selvsagt mest om vennene deres, men at noen mennesker måler venner i hva de har råd til, ser man at de som kaller seg eliten er like snever nå som for 150 år siden

Anonymkode: 17b05...41f

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du har spart penger på å ikke benytte deg av uteliv og kulturtilbud så betyr jo det at andre har tapt på det? Er det mulig å være så korttenkt?

Det virker som mange kun har tenkt seg og sitt gjennom pandemien. "Vi trenger ikke kultur" og "uteliv er ikke nødvendig "... 🙈

• Opprett ny...