Gå til innhold

Hvordan klarer folk å jobbe i bhg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For meg er det drømmejobben. Har jobbet i bhg i 15 år og kommer nok aldri til å bytte yrke. Det er mye dere foreldre ikke ser. Som skrivearbeid, møter, telefoner, pedagogisk opplegg, relasjoner osv. Veldig variert og veldig spennende. 

Anonymkode: 9c235...65d

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Må jo være en av de verste jobbene som finnes? 

Anonymkode: e1c4b...760

Hvorfor må det være det? Den er kanskje det for deg, det er ikke en jobb for alle. Jeg hadde virkelig hatet å måtte sitte på kontor, det ville vært verdens verste jobb for meg tror jeg.

Jeg synes å jobbe i var en av de beste jobbene som fantes, perfekt for meg. Gledet meg til å gå på jobb, elsket å jobbe med de små, masse kos og klem. Likte godt å ha en jobb hvor jeg var ute, og på tur, en jobb hvor jeg var i aktivitet. Savner jobben min.

Anonymkode: 48d78...e03

For meg var det drømmejobben i 24 år før det ble for tøft og travelt, mest pga lav bemanning. Med dagens åpningstider, sammensatte barnegrupper og stadig flere og yngre småbarn kombinert med høye forventninger er bemanningsnormen en vits. Har noen herlige minner fra mine år i barnehage, men kommer aldri tilbake. 

Anonymkode: 42e66...9f7

Annonse

Trives godt i bhg jeg, men det er ikke for alle. 

Så koselig å komme på jobb og få mange klemmer og smil😊 lærer mye også pga de forskjellige tema vi jobber med.

Og det å få være ute halv dagen er godt for hodet og kropp😊

Anonymkode: 8056e...ee9

Det er en utrolig givende jobb, men helt ekstremt slitsomt. Støy og ungene er en del. Men en annen ting er noen foreldre. Enkelte klager og pirker på den minste lille ting. Det er utrolig demotiverende. Noen klager er på sin rett selvfølgelig. Men vi hadde en mor som ringte kommune å klagde på at det var ett område ute hvor det var glatt🙈🧐. Dette var midt på vinteren og ungene hadde laget seg «skøytebane» på en liten flekk ute.

Anonymkode: 10585...076

Jeg jobbet som ufaglært i barnehage fra jeg var 23-28 år. Fantastisk tid. Travelt, men givende. Men det er jo en fordel å like barn og ikke se på deres naturlige utfoldelse som bråk og støy. 

Jeg har venner som jobber i barnehage nå og den største forskjellen som har skjedd de siste 20 årene er kravene fra foreldrene. Da jeg jobbet i bhg var de fleste foreldrene engasjerte, men villige til å la barnehagen styre dagen. Nå er det ikke måte på hva slags krav pg forventninger de har til at alle skal prioritere deres lille skatt, uten tanke for at det er forholdsvis få voksne som skal gi samme omsorgen til alle barna. 

Anonymkode: f94df...a9e

Jeg jobbet 1 år bhg da jeg var mellom studier som ung . Trivdes godt med jobben og var evig takknemlig for den fine gruppa jeg jobbet på. Jeg var så heldig at jeg fikk ansvaret for samarbeidet  vi hadde for de eldste med turforeningen . Derfor var jeg på tur 3 dager i uken og jeg har kun gode minner fra det. Jeg husker heller ingen krevende foreldre. Bhg jeg jobbet i hadde en annen pedagogikk enn vanlige barnehager og jeg må si at det jeg lærte der virkelig har vært nyttig senere i livet. Hadde aldri orket en slik jobb nå, men da som ung var det perfekt .

Hvis det ligger for en, kan det sikkert være en veldig givende jobb, selv om de også sikkert kjenner på negative effekter av effektivisering og rapporteringer. 

Personlig ville jeg neppe orket, ikke liker jeg andres unger så godt og jeg er en introvert burugle som liker å jobbe i ro og fred. Men evig takknemlighet for de som synes det er helt topp med både tur, pedagogisk opplegg og omsorg for andres unger. 

Anonymkode: 5b9ea...502

Det må jo være innenfor interessefeltet, og man må trives veldig godt med små barn. Jeg forsøkte en gang som ringevikar. Litt over halvveis ut i dagen hadde jeg mest lyst å løpe derfra og vantrivdes enormt, og like etter trakk hun som ledet avdelingen meg unna og sa på en pen måte at dette kanskje ikke helt var min hylle. Jeg kunne ikke vært mer enig! Så jeg beundrer absolutt de som klarer å jobbe i bhg, men det er definitivt ikke meg!

Anonymkode: 170a9...e59

Annonse

Jeg har jobbet som pedagogisk leder i 13 år. Stortrives på småbarnsavdeling. Det jeg elsker med jobben min er de skjønne små. Heldig som får oppleve deres utvikling og masse kos! Har ikke et vondt ord å si om foreldrene. Man får er nært og godt samarbeid med foreldrene, spesielt på småbarn. 

Det som gjør barnehageyrket uholdbart er mye sykdom og alt for mange barn!! 

Permisjonstiden til foreldre og fjerning av kontantstøtten vil presse flere barn inn i bhg når de er 9-10 mnd. Hvis dette skjer, da takker jeg for meg. 

Anonymkode: d650e...954

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Når jeg rangerer de tre beste barnehageansatte mine barn har hatt, er alle tre menn! Lurer på om det er tilfeldig..

Anonymkode: 78f0d...135

Tilfeldig.. selv om de er menn vil de ikke automatisk være flinke;) Jeg har lang erfaring fra bhg. Halvparten supert flinke!! Halvparten burde aldri ha jobbet i barnehage.

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har jobbet som pedagogisk leder i 13 år. Stortrives på småbarnsavdeling. Det jeg elsker med jobben min er de skjønne små. Heldig som får oppleve deres utvikling og masse kos! Har ikke et vondt ord å si om foreldrene. Man får er nært og godt samarbeid med foreldrene, spesielt på småbarn. 

Det som gjør barnehageyrket uholdbart er mye sykdom og alt for mange barn!! 

Permisjonstiden til foreldre og fjerning av kontantstøtten vil presse flere barn inn i bhg når de er 9-10 mnd. Hvis dette skjer, da takker jeg for meg. 

Du høres ut som en helt super barnehageansatt! Positiv både til yrket, barna og foreldrene. 

Jeg kunne heller ikke ha jobbet i barnehage. Men heller ikke som sykepleier, eiendomsmegler, i bank, som programleder, yrkesoffiser, bussjåfør, bonde, osv osv.

Takk og lov er vi alle ulike, slik at ikke alle står i kø for min jobb, at noen vil jobbe i barnehage mens jeg gjør det jeg liker og at noen andre vil ta seg av meg når jeg blir gammel.

Anonymkode: 19041...98b

Jeg tror det kommer veldig an på hvor man jobber. I den fleste barnehagen til barna kunne jeg aldri jobbet. Dårlig personalpolitikk, høyt forbruk av vikarer, det forplantet seg i mye støy blant barns osv osv. Det barna er nå opplever jeg at sjefen er helt fantastisk både mot barn, ansatte og foreldre. Faste, trygge ansatte, godt samarbeid den i mellom og det pedagogiske opplegget deres skinner igjennom på en leken og lærerik måte. Der kunne jeg absolutt vært.

Selv er jeg sykepleier, ikke en jobb for alle. Min første avdeling var pyton, nå har jeg det helt strålende. 

Anonymkode: 29ecf...51b

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Når jeg rangerer de tre beste barnehageansatte mine barn har hatt, er alle tre menn! Lurer på om det er tilfeldig..

Det kan hende du syns de var flinke og sjarmerende. Ikke sikkert de var de beste, det bare ser så imponerende ut når en mann tar seg av barn. 
Om de er kollegaen som aldri rydder etter seg, som hauser opp unga og går når det blir konflikter vet du lite om. 

Anonymkode: d1711...993

Kunne fint jobbet i barnehage hadde det ikke vært for lønna. Jeg elsker småbarnsavdeling. De er så fine. Lærer derimot. Grøss. Nå jobber jeg i et yrke der jeg tjener dobbelt så mye som de i barnehage. Skammelig at det er så dårlig lønn. 

Anonymkode: 4043e...28d

Jeg elsker å jobbe i barnehage. Er pedagogisk leder og har jobbet som det i 20 år, men jeg er heldig….Jeg jobber i en treavdeligs barnehage med stabilt personal og utrolig lavt sykefravær. (Under 2%fravær  årlig i de siste 5 årene) barnehagen er privat, og veldrevet. Vi får alltid vikar om det trengs, vi har ekstra personal «på topp». 

Opplever sjeldent stress på jobb, jeg elsker å være med ungene. Dagene er varierte, jeg er litt på kontor og har en del møter men er for det meste på gulvet sammen med de små. 
Etter en dag på kontoret er jeg sliten og har ofte vondt i hodet, dette kjenner jeg ikke på når jeg er på avdelingen sammen med ungene. 

Anonymkode: ab9f2...674

Anonym bruker skrev (På 11.2.2022 den 8.31):

Sikkert ikke. Menns arbeid blir stort sett vurdert som bedre enn kvinners. Uavhengig av kvaliteten. I barnehage har jeg sett helt ekstreme varianter av det. Foreldre roser mennene opp i skyene for å gjøre helt nødvendige rutineoppgaver som kvinnene ellers gjør majoriteten av, men det er ikke måte på hvor synlig disse oppgavene blir med en gang en mann tar i kosteskaft. Om de spiller gitar i tillegg er de guds gave til oss alle. Ikke minst er de superflinke til å leke, det er visst ikke kvinnene. Realiteten er ofte at de ikke gjør det som kreves for at dagen skal gå rundt. Derfor blir det mindre tid med barna for de kvinnelige ansatte. 

Menn i barnehagen er kjempeviktig for mange barn. Min yngste er en av dem. Når de først er der blir de fort overvurdert fordi de gjør mer utav seg og kanskje også fordi de forholder seg til foreldre på en mer overfladisk måte og lar kvinnene ta de vanskelige samtalene.

Anonymkode: cab30...c72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...