Gå til innhold

Tilrettelagt undervisning.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren skal nå få tilrettelagt undervisning i engelsk og matte. Det er jo selvsagt fint at hun får dette. Samtidig lurer jeg på, foregår tilrettelagt undervisning utenfor klasserommet? Jeg kjenner at jeg synes det er ugreit at en andreklassing tas ut av undervisningen og inn i en liten gruppe. Hun har masse gode venner i klassen og har blomstret i klassen, når det er nye barn så blir hun fort utrygg og usikker. Selvsagt tar lærer denne avgjørelsen men jeg bare lurer. Er dette noe som fungerer fint?

Anonymkode: c02c2...09a

Skrevet

Jeg vet ikke, men de kan neppe være to lærere inne i klassen og undervise samtidig…?

Anonymkode: f8688...838

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke, men de kan neppe være to lærere inne i klassen og undervise samtidig…?

Var det jeg lurte på. Om hun følger ordinær undervisning og får bistand ved pult, og kanskje noe undervisning utenfor klasserommet. De har jo assistent i klassen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Var det jeg lurte på. Om hun følger ordinær undervisning og får bistand ved pult, og kanskje noe undervisning utenfor klasserommet. De har jo assistent i klassen. 

Dette kan sikkert skolen svare på. De gjør nok det beste de kan ut fra ressursene de har tilgjengelig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Assistenten kan ikke undervise, det må lærer gjøre. Her ble det tatt ut det barnet som trengte tilrettelagt og i tillegg et par andre som var nær samme nivå.  

Anonymkode: 1c118...11b

Skrevet

Mitt barn har tilrettelegging og det foregår både i klasserommet og i eget rom. Det er mange som blir tatt ut i grupper av flere forskjellige grunner, så det blir ikke et stigma i å få ekstra hjelp. 

Anonymkode: 7e989...0c3

Skrevet

Det kan organiseres på mange måter. Alle elever skal jo ha tilrettelagt undervisning. Mener du spesialundervisning? 
Tilrettelegging kan jo være andre typer oppgaver, tettere oppfølging i klasserom, kortere kurs i mindre grupper, arbeid utenfor klasserommet etc. Det er jo viktig at dere som foresatte har dialog med skolen mtp. hva slags tilrettelegging de/dere tenker hun har behov for og hvordan denne skal organiseres, og ikke minst det som oftest glemmes- hvordan skal det evalueres. Hvordan ska man måle effekt av tilretteleggingen, er målet at hun skal ta igjen andre, forbedre lesehastighet, kunne flere engelske ord, forstå sentrale begrep i matematikk etc. 

Anonymkode: e5527...8b3

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Tolærer er helt vanlig, og faktisk ofte det man foretrekker. Da bytter de litt på selve undervisningen, men det meste av en skoletime går jo til elevaktivitet og da skal den ekstra læreren være ekstra mye med det ene/de to-tre barna denne har ekstra ansvar for. Ved gjennomgang av nytt stoff som oppleves som vanskelig, tar man gjerne med seg et par-tre elever ut på grupperom hele eller deler av timen. 

Anonymkode: a0a06...dbe

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Det kan organiseres på mange måter. Alle elever skal jo ha tilrettelagt undervisning. Mener du spesialundervisning? 
Tilrettelegging kan jo være andre typer oppgaver, tettere oppfølging i klasserom, kortere kurs i mindre grupper, arbeid utenfor klasserommet etc. Det er jo viktig at dere som foresatte har dialog med skolen mtp. hva slags tilrettelegging de/dere tenker hun har behov for og hvordan denne skal organiseres, og ikke minst det som oftest glemmes- hvordan skal det evalueres. Hvordan ska man måle effekt av tilretteleggingen, er målet at hun skal ta igjen andre, forbedre lesehastighet, kunne flere engelske ord, forstå sentrale begrep i matematikk etc. 

Ja. Er ganske mer spesial. Hun er på nivå med fjerdeklassinger i disse to fagene så hun må få mer utfordringer. 

Skrevet

Min erfaring med tilrettelagt er vel at de kun tas ut i mindre gruppe hvis de ikke skal følge ordinær fart på pensum. Har en med lærevansker og der var det egen gruppe som fulgte eget tempo, her fikk de tid til å lære det grunnleggende i eget fart. I klasserommet kan en ikke ta like mye hensyn.

Hvis en henger med på ordinært pensum, kan tilpasning like gjerne være i klasserom med noe mer utfordrende oppgaver. Jeg har også ett barn som ligger over snittet og her har det alltid vært undervisning i klasserommet med mer tilpasning på selve oppgavene de skal jobbe med. 

Anonymkode: 4eb8c...3fa

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Tolærer er helt vanlig, og faktisk ofte det man foretrekker. Da bytter de litt på selve undervisningen, men det meste av en skoletime går jo til elevaktivitet og da skal den ekstra læreren være ekstra mye med det ene/de to-tre barna denne har ekstra ansvar for. Ved gjennomgang av nytt stoff som oppleves som vanskelig, tar man gjerne med seg et par-tre elever ut på grupperom hele eller deler av timen. 

Ja, og det høres jo fint ut. Jeg tenkte mer på at to lærere ikke kan stå og undervise samtidig.

Skrevet

Mitt barn fikk tilpasset rett og slett ved å få en mattebok for høyere trinn. Så når de andre i klassen satt og regnet brøk, satt mitt barn også og regnet brøk men med mye vanskeligere oppgaver. Så tilrettelegging kan være så mangt, men det trenger ikke alltid å være så voldsomt mye som skal til.

Jeg synes imidlertid at dere bør få en prat med skolen og høre hvordan de tenker å gjøre dette, og også ha en dialog om hvordan det fungerer. 

Skrevet
Superdolly skrev (4 minutter siden):

Mitt barn fikk tilpasset rett og slett ved å få en mattebok for høyere trinn. Så når de andre i klassen satt og regnet brøk, satt mitt barn også og regnet brøk men med mye vanskeligere oppgaver. Så tilrettelegging kan være så mangt, men det trenger ikke alltid å være så voldsomt mye som skal til.

Jeg synes imidlertid at dere bør få en prat med skolen og høre hvordan de tenker å gjøre dette, og også ha en dialog om hvordan det fungerer. 

Ja selvsagt. Vi fikk beskjed på samtale nå at de mente hun trengte mer utfordringer. Så vi skal ha nytt møte om dette etter vinterferien. Jeg begynte bare å tenke over dette og hvordan vanlig praksis er. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja. Er ganske mer spesial. Hun er på nivå med fjerdeklassinger i disse to fagene så hun må få mer utfordringer. 

Ahh! Nei, da blir det nok neppe satt inn en ekstra lærer. Det er forbeholdt de med lærevansker. 

Jeg har selv et barn som både er evnerik og har utfordringer (TS og ADHD), men likevel ikke får ekstra ressurser, kun litt tilrettelegging. Hun går i 6.klasse nå er er på VGS-nivå i engelsk og er ferdig med matteboken for 8.klasse og kjeder seg veldig på skolen, men hun får ikke mer tilrettelegging likevel. 

Skrevet

Tilrettelagt undervisning er som sagt noe alle elever skal ha. Behov, innhold og form avtales gjerne mellom foresatte og kontaktlærer. Barn med store behov kan få spesialundervisning. De har da egne individuelle opplæringsplaner i de fagene som det skal rapporteres på blant annet. Ingen barn får spesialundervisning uten at det er anbefalt i en sakkyndig vurdering fra PPT og rektor/skoleeier har fattet et vedtak. 

Skrevet

Tilrettelagt undervisning kan gjøres på flere måter, i eller utenfor klasserom og gjerne både og. Og det kan brukes både lærer, miljøarbeider/assistent (eller hva det nå kalles rundtomkring) og spesialpedagog. Alt etter hvem som er i klassen. Hos oss drives det veldig lite en-til-en-undervisning. Det har det blitt knappet skikkelig ned på de siste årene, heldigvis. Grupperommene har nå blitt et tilbud til alle elevene som har lyst til eller trenger å jobbe litt alene, i en liten gruppe, eller med en voksen som kan hjelpe.  Men det varier nok veldig fra skole til skole, tror jeg. Ta kontakt med skolen / kontaktlærer og hør hvordan det legges opp / tilrettelegges.

Anonymkode: 52894...3da

Skrevet

Min har en ekstra mattebok 

Anonymkode: 5fbdd...cde

Skrevet

Slik praktisers ulikt fra skole til skole. På vår barneskole ble barna tatt ut av klassen og noen fra A og B klassen satt sammen på ett grupperom med en lærer. Begge klassene hadde mye med hverandre å gjøre, så de var ikke ukjente for hverandre. 

Anonymkode: 272d9...272

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ahh! Nei, da blir det nok neppe satt inn en ekstra lærer. Det er forbeholdt de med lærevansker. 

Jeg har selv et barn som både er evnerik og har utfordringer (TS og ADHD), men likevel ikke får ekstra ressurser, kun litt tilrettelegging. Hun går i 6.klasse nå er er på VGS-nivå i engelsk og er ferdig med matteboken for 8.klasse og kjeder seg veldig på skolen, men hun får ikke mer tilrettelegging likevel. 

Får hun ikke hospitering i høyere klassetrinn? Det får min datter. Hun går også i 6.klasse og følger i noen fag undervisningen både i ungdomsskolen og på videregående. 
Du bør etterspørre hospitering. 

Anonymkode: 78795...326

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Får hun ikke hospitering i høyere klassetrinn? Det får min datter. Hun går også i 6.klasse og følger i noen fag undervisningen både i ungdomsskolen og på videregående. 
Du bør etterspørre hospitering. 

Anonymkode: 78795...326

Nei, det gjør hun ikke. Pga. de andre vanskene hennes er det vanskelig å få til. Hun er veldig avhengig av å være trygg og ha faste rutiner og folk rundt seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...