Gå til innhold

Magesår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har vært skikkelig plaget med magen i over en måned nå og blir bare verre. Det er ikke like ille hele tiden, det går i bølger, men han er aldri helt bra heller. Han er kvalm og har smerter og innimellom nærmest kramper øverst i magen. Det er såpass ille at ham knapt har vært på skolen på flere uker, og de dagene han er der må han kjøres bort litt ut på dagen og så hentes igjen. 

Legen har undersøkt ham og henvist videre opp til sykehuset, så vi venter på time der. Han har også skrevet ut kvalmestillende medisin som sønnen vår får hver morgen og som hjelper bitte litt.

I går gjorde jeg det vi ikke skal, googlet. Da kom det opp at symptomene hans, i hvert fall delvis, sammenfaller med magesår. Jeg ringte legen i dag og han var enig i at vi kunne ta en avføringsprøve og teste for helicobakter (det som lager magesår). Søsteren hadde dette for noen år siden, da måtte hele familien teste seg, og sønnen vår var negativ da, men kan vel eventuelt ha fått det siden(?). Nå skal vi levere inn prøven i morgen.

Jeg lurer på om noen har erfaring med dette? Hvilke symptomer hadde du? Eller har andre tips om hva det kan være eller hva vi kan gjøre? Jeg kan legge til at broren har cøliaki, men sønnen vår testet negativt på blodprøve på dette, og han har ikke covid-19 (er testet flere ganger).

Anonymkode: cda4b...c22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

HI

Skrevet

Ja, han kan få magesår uten å være smittet. Kroppen lager helicobakter pylori bakterien selv, og en opphoping i magesekken kan gi magesår. 

godt legen tar prøver og henviser videre. God bedring til gutten din! 

Anonymkode: 9173b...f67

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Ja, han kan få magesår uten å være smittet. Kroppen lager helicobakter pylori bakterien selv, og en opphoping i magesekken kan gi magesår. 

godt legen tar prøver og henviser videre. God bedring til gutten din! 

Anonymkode: 9173b...f67

Takk for det! Jeg vet jo ikke om det er magesår, men vi må i hvert fall sjekke. Jeg håper at vi får svar på prøven tidlig neste uke da hvis den sendes inn i dag.

HI

Skrevet

Er han testet for laktoseintoleranse?

Anonymkode: 22149...e0f

Skrevet

Cøliaki? 

Anonymkode: 21920...261

Skrevet

Jeg ble sendt til gastroskopi med mistanke om magesår eller magekatarr. Var mye kvalm, smerter - det kjentes ut som om det brant i brsytet og magen og følte meg ubehagelig stinn - sånn helt opp i halsen. Visste seg at jeg hadde syrerefluks.

Anonymkode: c0408...747

Skrevet

Ikke spis paprika. ❤️ Fikk jeg beskjed om etter gastroskopi, har spiserørsbrokk. 

Anonymkode: 46ee4...180

Skrevet

Takker for innspill!

Han har ikke løs mage eller vondt nede i magen, så melk/laktose virker usannsynlig. Det sa i hvert fall legen. 

Han har tatt blodprøver med ca. 1-1,5 års mellomrom pga. at han ofte mangler jern, b-vitaminer ol. og blir da også alltid sjekket for cøliaki, men får alltid negativ test. Han tok også gastroskopi for 3-4 år siden, men også denne var negativ. Likevel er det absolutt en av de tingene vi synes virker sannsynlig, og om det ikke er magesår, vil han nok måtte ta en ny gastroskopi siden vi vet at blodprøvene ikke alltid slår ut.

Han har ikke brennende følelse i magen og ingen sure oppstøt eller halsbrann. Det utelukker selvfølgelig ikke refluks, men det er i følge legen usannsynlig. 

Paprika spiser han sjeldent, kanskje en gang i uken og da bare litt (f.eks. på taco).

HI

Skrevet

Galleveissykdom? 

Anonymkode: 81758...3a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...