Gå til innhold

Samme skade, men hevdes det er tilfeldig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er 4 jenter i familien, og 3 har nå samme skade. Skaden hevdes å ikke være arvelig, men kommer av helt andre ting. Vi går (snart) alle i fysioterapi for behandling.

Jeg: håndballspiller i 4 år, danser i 10 år. Har kjent på smerter i flere år, men til slutt var de så intense at jeg gikk til lege. Var på MR, og de fant en type skade, men fysioterapauten mente denne ikke utgjorde slike smerter, og ble derfor sjekket med ultralyd, og det ble funnet en skade til. Relativt stor og langtkommet. Dette var i 2020, og jeg er fortsatt i behandling en gang i mnd.

barn 1: drevet litt med dans, men for det meste ikke drevet med idrett. Ble med i røde kors da hun var 13, og var det til hun var 18. da begynte smertene på henne også. Hun tok MR et halvt år etter meg, og fikk samme diagnose.

Barn 2: drevet med håndball i 8 år. Er nå 13, og fikk i dag samme diagnose.

Ringte fysio for å få time til siste barnet også, og sa at dette må jo være arvelig, men nei, diagnosen er ikke arvelig, så dette var bare helt tilfeldig.

Leser om denne diagnosen, og der står det at det ikke er noen som helt vet hvorfor det oppstår hos enkelte og ikke hos andre. Da kan det vel være arvelig?

Ikke at det med arvelighet er sååå viktig, men jeg har yngre barn også, og tenker at jeg kanskje må forberede meg på å sette i gang med fysio der også om et par år…

Anonymkode: bd70e...df7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo flere ting som ikke er direkte arvelig, de finner det ikke i arvestoffene våre, men vi har en arvelig svakhet for det, om du skjønner.

Det kan være en arvelig svakhet som dere har vært uheldige å trigge alle tre?

Anonymkode: 19539...672

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er jo flere ting som ikke er direkte arvelig, de finner det ikke i arvestoffene våre, men vi har en arvelig svakhet for det, om du skjønner.

Det kan være en arvelig svakhet som dere har vært uheldige å trigge alle tre?

Anonymkode: 19539...672

Etter hva jeg leser er det belastningsskade som kommer av overtrening. Men eldste barnet har jo aldri overtrent. Det sier at det er helt tilfeldig hvem som får det og at genetikk ikke har noe med det å gjøre.

Det kan være en arvelig svakhet, men det skal visst ikke være det heller. Samtidig står det at man ikke vet så mye om årsaken til at det oppstår

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Etter hva jeg leser er det belastningsskade som kommer av overtrening. Men eldste barnet har jo aldri overtrent. Det sier at det er helt tilfeldig hvem som får det og at genetikk ikke har noe med det å gjøre.

Det kan være en arvelig svakhet, men det skal visst ikke være det heller. Samtidig står det at man ikke vet så mye om årsaken til at det oppstår

Dårlige blodlinjer.

Anonymkode: 8d443...c24

Skrevet

Tenker det er mer arvelig svakhet enn arvelig skade. 

Anonymkode: 0fce7...64f

Skrevet

Det kan ligge noe i genene som gjør at man er predisponert for noe. Jeg har en diagnose som er kjent kun blant eldre mennesker, og mange allmennmedisinere så på meg som en gal når jeg nevnte den allerede som ungdom. Diagnosen forekommer også som medfødt tilstand, men bare veldig veldig sjelden 🙄 jeg tror at vitenskapen ikke har avkodet alle mulige svakheter som ligger lantent og slår ut på ulike vis hos mennesker…

Anonymkode: 32ac1...cc0

Skrevet

Mange tilstander kan ha en viss grad av arvelighet uten at det er ett bestemt gen som er utslagsgivende. «Slitasjegikt»/artrose er et slikt tilfelle. Der spiller flere faktorer inn, som skader, kjønn, alder, bmi, yrke og genetikk. 

Anonymkode: ed9e9...9b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...