Gå til innhold

Selge en bunad billig om den er ca 40 år gammel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den er helt fin og kunne likeså godt vært ny, spiller alderen noen rolle da? 

Skrevet
smurfis skrev (Akkurat nå):

Den er helt fin og kunne likeså godt vært ny, spiller alderen noen rolle da? 

Nei, det skal ikke spille så mye rolle.

"Ulempen" med å kjøpe en brukt bunad er jo at den ikke blir skreddersydd til kjøperens kropp, og dermed kanskje må tilpasses etterpå. Det kan koste litt.

Anonymkode: 44889...2b7

Skrevet

Jeg mener det ikke spiller en rolle. Nesten så det heller går i positiv retning når den begynner å bli såpass gammel, tenker jeg.

Anonymkode: 5914e...be7

Skrevet

Nei, bunaden og sølvet går ikke ut på dato. Så lenge den er pent brodert, oppbevart riktig og er like fin (ikke flekker o.l.) har ikke noen tiår noe å si på prisen.

Men litt billigere enn ny selvfølgelig, fordi den som kjøper den må ha den til tilpasning.

Skjorta derimot kan gå litt ut på dato. Min linskjorte er litt over 30 år gammel og den har gulnet litt. Like fin, ikke slitt, og oppbevart riktig, men lin gulner litt. Ser det godt når den er ved siden av min datters nye skjorte...

Anonymkode: f6cad...d85

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, bunaden og sølvet går ikke ut på dato. Så lenge den er pent brodert, oppbevart riktig og er like fin (ikke flekker o.l.) har ikke noen tiår noe å si på prisen.

Men litt billigere enn ny selvfølgelig, fordi den som kjøper den må ha den til tilpasning.

Skjorta derimot kan gå litt ut på dato. Min linskjorte er litt over 30 år gammel og den har gulnet litt. Like fin, ikke slitt, og oppbevart riktig, men lin gulner litt. Ser det godt når den er ved siden av min datters nye skjorte...

Har du peiling på bunad og vet sånn ca hva en romeriksbunad kan gå for? Ikke noe sølv, bortsett fra hemper(?) og heller ingen bunadskjorte. Det er kun selve bunaden uten noe som helst tilbehør. 

Skrevet

Nei nei, bunad taper ikke verdi med tiden. Er den hel og pen og ordentlig er den full pris.

Skrevet
smurfis skrev (Akkurat nå):

Har du peiling på bunad og vet sånn ca hva en romeriksbunad kan gå for? Ikke noe sølv, bortsett fra hemper(?) og heller ingen bunadskjorte. Det er kun selve bunaden uten noe som helst tilbehør. 

Og er det noen triks for å få en bunadskjorte hvit igjen? Jeg har en som er ca tretti år og som jeg indbiller meg at er i god kvalitet bortsett fra at den er gul

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg mener det ikke spiller en rolle. Nesten så det heller går i positiv retning når den begynner å bli såpass gammel, tenker jeg.

Anonymkode: 5914e...be7

Ja, jeg tenkte at det var en mulighet jeg også, takk for svar 🙂

Skrevet
sug lut skrev (1 minutt siden):

Nei nei, bunad taper ikke verdi med tiden. Er den hel og pen og ordentlig er den full pris.

Da prøver jeg meg 🙂 Takk for svar

Skrevet

Datteren min skal få sin mormors bunad neste år, den er nesten 50 år gammel. De er omtrent like høye og med samme fasong, men den må nok sys inn en del. Det eneste vi ønsker å kjøpe nytt er en del av søljene. Jeg synes det er supert med gamle bunader, jeg 😊 Det er bare til å selge!

Anonymkode: 98f99...9e4

Skrevet

Min ene bunad er snart 100 år. Like fin som ny. Jeg ville trodd at gammel bunad skulle lukte «loft» men den gjør ikke det altså. 

Anonymkode: 9d39e...bd9

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Datteren min skal få sin mormors bunad neste år, den er nesten 50 år gammel. De er omtrent like høye og med samme fasong, men den må nok sys inn en del. Det eneste vi ønsker å kjøpe nytt er en del av søljene. Jeg synes det er supert med gamle bunader, jeg 😊 Det er bare til å selge!

Anonymkode: 98f99...9e4

Da skal jeg prøve meg på å selge den 🙂 

Skrevet
smurfis skrev (4 minutter siden):

Og er det noen triks for å få en bunadskjorte hvit igjen? Jeg har en som er ca tretti år og som jeg indbiller meg at er i god kvalitet bortsett fra at den er gul

Den tåler en maskinvask av og til om den ikke er eldre.

Veldig gamle og skjøre plagg skal selvfølgelig vaskes for hånd, men en skjorte som bare er 30 år gammel tåler en maskinvask.

Både lin og bomull tåler 60 grader, men maskinvask kan slite på plagget så ikke gjør det hvert år.

Vask på 60 grader, helst uten sentrifugering, for da blir den så vanskelig å stryke.... 60 grader, og tørk på en henger.

Husfliden anbefaler sitronsåpe, men er den gul så bruk biotex for hvitt tøy.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Min ene bunad er snart 100 år. Like fin som ny. Jeg ville trodd at gammel bunad skulle lukte «loft» men den gjør ikke det altså. 

Nei, det lukter ikke loft av min heller, men kanskje jeg bør henge den ut til lufting noen timer en mørk kveld likevel 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Den tåler en maskinvask av og til om den ikke er eldre.

Veldig gamle og skjøre plagg skal selvfølgelig vaskes for hånd, men en skjorte som bare er 30 år gammel tåler en maskinvask.

Både lin og bomull tåler 60 grader, men maskinvask kan slite på plagget så ikke gjør det hvert år.

Vask på 60 grader, helst uten sentrifugering, for da blir den så vanskelig å stryke.... 60 grader, og tørk på en henger.

Husfliden anbefaler sitronsåpe, men er den gul så bruk biotex for hvitt tøy.

Tusen takk 🙂

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Bleik den i sola. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Søsteren min bruker en som er 115 år. Den ser smashing ut og lukter ikke loft i alle fall! Noen av ulltrådene i broderiene er slitt, men de er pent reparert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...