Anonym bruker Skrevet 9. februar 2022 #26 Skrevet 9. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hun går på en rideskole med hester, ikke ponnier. Det er fysisk umulig for en liten kropp å legge på sal på en hest med mankehøyde opp mot 170. Jeg sliter med det selv. Det samme med hodelag. Okei? HI Anonymkode: 47248...2e2 Jeg driver med hest, og jeg reagerer på at barn på den alderen skal ri så store hester. En del av det å ri er å kunne håndtere hesten utenom ridningen også, og det er generelt hyggeligere for både hest og rytter at de matcher litt i størrelsen. Anonymkode: b64f6...a49
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2022 #27 Skrevet 9. februar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden): Enig i at hun kan gjøre flere av oppgavene selv. Hun må nok ganske enkelt bare øve på dette. Husk også på at dette er rideskolehester. De er gjerne vant til unge ryttere med lite erfaring . Det er hester som tåler at man prøver og feiler litt . Dere glemmer at ikke alle rideskoler drives likt. Der dattera mi går har de egne folk som saler opp og steller hestene. Elevene blir bare tildelt en ferdig oppsalt hest på banen. Stell osv starter de først med når de er litt eldre. Dette er helt bevisst fra rideskolens side - det handler om hestevelferd og sikkerhet. (Og jeg som har drevet med hest hele livet stiller meg fullt og helt bak den «politikken»). Unntaket er hvis en av disse stallhjelperene er syke, da hender det at noen må opp i stallen for å hjelpe til. Da må selvsagt foreldrene bidra - man lar ikke en uerfaren 10-åring ta ansvaret da. Så nei, alle rideskoleelever kan ikke nødvendigvis «øve mer på dette», da det ikke er opp til dem hvor mye de får øve. Anonymkode: ae8ed...71c
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2022 #28 Skrevet 9. februar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hun går på en rideskole med hester, ikke ponnier. Det er fysisk umulig for en liten kropp å legge på sal på en hest med mankehøyde opp mot 170. Jeg sliter med det selv. Det samme med hodelag. Okei? HI Anonymkode: 47248...2e2 Da begynte dere på feil rideskole. De burde ha en hest tilpasset str på barnet, ellers er det jo lite vits. Stell og oppsaling er da en del av det. Anonymkode: ec9f3...d94
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #29 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Da begynte dere på feil rideskole. De burde ha en hest tilpasset str på barnet, ellers er det jo lite vits. Stell og oppsaling er da en del av det. Anonymkode: ec9f3...d94 Men nå er det denne rideskolen barnet til hi går på. Og hi lurer på hva hun kan gjøre for å bli mer trygg på hester. Anonymkode: ae8ed...71c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #30 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Da begynte dere på feil rideskole. De burde ha en hest tilpasset str på barnet, ellers er det jo lite vits. Stell og oppsaling er da en del av det. Anonymkode: ec9f3...d94 Det er den eneste rideskolen her vi bor. Alternativet er å kjøre en time unna hver vei og det går ikke. Hestene er nydelige, snille og de som driver rideskolen gjør en super jobb. Men det er uansett ikke det som er saken her. Jeg lurte bare på om frykten min ville bli bedre… HI Anonymkode: 47248...2e2
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #31 Skrevet 10. februar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (18 timer siden): At det er dyrt kan jeg være med på, men farlig? Nei. Til hi; jeg ville snakket med de som er i stallen og forklart hva du føler. De kan kanskje hjelpe deg med frykten din. Hvor gammel er datteren din? Har hun ridd i tre år så blir hun nok snart så trygg på dette at hun klarer det meste selv? Eh jo, hest er farlig. Søsteren til venninna mi har hatt minst 10 alvorlige skader på hest, hvorav to livstruende. Selv jobber jeg på akuttmottak å har sett endel hesteulykker i mitt liv, også jobbet på skadelegevakten. Hest er en risikoidrett. Anonymkode: 368d4...97c
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. februar 2022 #32 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Eh jo, hest er farlig. Søsteren til venninna mi har hatt minst 10 alvorlige skader på hest, hvorav to livstruende. Selv jobber jeg på akuttmottak å har sett endel hesteulykker i mitt liv, også jobbet på skadelegevakten. Hest er en risikoidrett. Anonymkode: 368d4...97c Hest er ikke farlig . Det KAN skje ulykker men det er ikke sånn at hest er farlig som at det er = mellom hest og farlig. Det er mange hobbyer og idretter som er kjent for skader . Hest er ikke nødvendigvis farligere enn mye annet.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #33 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Det er den eneste rideskolen her vi bor. Alternativet er å kjøre en time unna hver vei og det går ikke. Hestene er nydelige, snille og de som driver rideskolen gjør en super jobb. Men det er uansett ikke det som er saken her. Jeg lurte bare på om frykten min ville bli bedre… HI Anonymkode: 47248...2e2 Hvis den ikke har endret seg på 3 år vil den jo neppe det, er ikke det logisk? 3 år er lenge. For å bli bedre må du jo aktivt gjøre noe for det, dvs snu tankemønsteret ditt. Anonymkode: ec9f3...d94
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #34 Skrevet 10. februar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Hest er ikke farlig . Det KAN skje ulykker men det er ikke sånn at hest er farlig som at det er = mellom hest og farlig. Det er mange hobbyer og idretter som er kjent for skader . Hest er ikke nødvendigvis farligere enn mye annet. Det er vel stor forskjell på skadeomfanget i forhold til å bli tuppet i leggen på en fotballkamp , kontra å bli sparket av en hest? En hest har potensiale til å etterlate større skader grunnet sin vekt og styrke. Nei ikke alle hester er farlige, men det er fortsatt en større risiko for alvorlige skader . Jeg vet jeg erter på meg alle gale hestejenter ved å si det, for dere er jo hest helt ufarlig. Anonymkode: 368d4...97c
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. februar 2022 #35 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er vel stor forskjell på skadeomfanget i forhold til å bli tuppet i leggen på en fotballkamp , kontra å bli sparket av en hest? En hest har potensiale til å etterlate større skader grunnet sin vekt og styrke. Nei ikke alle hester er farlige, men det er fortsatt en større risiko for alvorlige skader . Jeg vet jeg erter på meg alle gale hestejenter ved å si det, for dere er jo hest helt ufarlig. Anonymkode: 368d4...97c Nå finnes det jo andre idretter å sammenligne med da; snowboard , all type nedover ski, motorsport , skihopp, kampsport etc …
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #36 Skrevet 10. februar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (39 minutter siden): Hest er ikke farlig . Det KAN skje ulykker men det er ikke sånn at hest er farlig som at det er = mellom hest og farlig. Det er mange hobbyer og idretter som er kjent for skader . Hest er ikke nødvendigvis farligere enn mye annet. Riding er en risikosport, på linje med flere andre idretter. Ifølge forskning innebærer ikke riding nødvendigvis mer skader enn andre idretter, men skadene er gjerne mer alvorlig. Anonymkode: ae8ed...71c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #37 Skrevet 10. februar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (42 minutter siden): Nå finnes det jo andre idretter å sammenligne med da; snowboard , all type nedover ski, motorsport , skihopp, kampsport etc … Ja, i likhet med hest, risikosport. Anonymkode: 368d4...97c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #38 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Hun er 10 og har ridd i 3 år? Også greier hun ikke dette selv enda? Altså... kanskje hun burde begynne med noe annet hun mestrer? Anonymkode: ec9f3...d94 Eller kanskje hun får det til, men ikke er høy nok? Det er rimelig høye dyr, og det hjelper ikke alltid å stå på trapp. Og sadelen er ganske tung. Anonymkode: 8c022...329
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #39 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Når barnet ikke selv greier dette etter 3 (!) år og mor er livredd hester, så høres jo ikke dette ut som den ideelle aktiviteten. På vår rideskole lærer alle barna å gjøre dette selv med en gang, foreldrene er ikke involvert. Det er jo dette de går for å lære da, i tillegg til ridning. Og det bør jo sitte etter 3 år... Anonymkode: ec9f3...d94 Da får barna dine hjelp av stalljentene. Det er ikke lett for en på åtte å legge sal på en stor fjording altså. Begge mine kan dette men hun på syv sliter å få sal på annet enn shettiser. I tillegg har de null sjans å stramme gjorden nok. På vår rideskole hjelper normalt stalljentene, men de siste to årene har vi foreldre måttet hjelpe pga korona. Anonymkode: 2824d...226
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #40 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Eh jo, hest er farlig. Søsteren til venninna mi har hatt minst 10 alvorlige skader på hest, hvorav to livstruende. Selv jobber jeg på akuttmottak å har sett endel hesteulykker i mitt liv, også jobbet på skadelegevakten. Hest er en risikoidrett. Anonymkode: 368d4...97c Siden dine personlige erfaringer er tellende. Jeg har drevet med hest siden jeg var åtte. Jobbet med løpshester og vært mye på trening i banen. Jeg har ALDRI skadet meg på noe som helst vis. Selvsagt er det endel ulykker med hest, men når man sammenligner med antallet som driver med hest hver dag så tror jeg prosentvis ikke det er en idrett som er mer utsatt enn andre. Anonymkode: 2824d...226
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #41 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Jeg driver med hest, og jeg reagerer på at barn på den alderen skal ri så store hester. En del av det å ri er å kunne håndtere hesten utenom ridningen også, og det er generelt hyggeligere for både hest og rytter at de matcher litt i størrelsen. Anonymkode: b64f6...a49 Mine liker ikke ponnier. De er for humpete i bevegelsene. Minste på syv elsker fjordingene på skolen. De er rolige, fine store bevegelser og trav og galopp er mye mer behagelig. Anonymkode: 2824d...226
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #42 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Mine liker ikke ponnier. De er for humpete i bevegelsene. Minste på syv elsker fjordingene på skolen. De er rolige, fine store bevegelser og trav og galopp er mye mer behagelig. Anonymkode: 2824d...226 Det mener datteren min og. De har varmblodshester, fjordinger og et par Friesere på skolen datteren min går på. Fantastisk gode å ri på i motsetning til mange ponnier. HI Anonymkode: 47248...2e2
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #43 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Mine liker ikke ponnier. De er for humpete i bevegelsene. Minste på syv elsker fjordingene på skolen. De er rolige, fine store bevegelser og trav og galopp er mye mer behagelig. Anonymkode: 2824d...226 Forstår dem godt. Humpeponnier er forferdelige å ri på. Anonymkode: ae8ed...71c
Mostly Harmless Skrevet 10. februar 2022 #44 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Når barnet ikke selv greier dette etter 3 (!) år og mor er livredd hester, så høres jo ikke dette ut som den ideelle aktiviteten. På vår rideskole lærer alle barna å gjøre dette selv med en gang, foreldrene er ikke involvert. Det er jo dette de går for å lære da, i tillegg til ridning. Og det bør jo sitte etter 3 år... Anonymkode: ec9f3...d94 Hvorfor er det noe galt med aktiviteten når barnet elsker den og mor står i frykten og hjelper henne? Hva så om jenta trenger hjelp et par år til? Må hun klare å løfte en sal over hodet før aktiviteten får verdi? Alt trenger ikke være minste motstands vei. Veldig mye fin læring i å streve litt.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2022 #45 Skrevet 11. februar 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Hvis den ikke har endret seg på 3 år vil den jo neppe det, er ikke det logisk? 3 år er lenge. For å bli bedre må du jo aktivt gjøre noe for det, dvs snu tankemønsteret ditt. Anonymkode: ec9f3...d94 Den blir det ikke spontant iallfall. Anonymkode: 00d8f...9b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå