Gå til innhold

Datteren min har ridd i tre år. Jeg er redd for hester

Anbefalte innlegg

Skrevet

På rideskolen hennes er det slik at barna må få hjelp av foreldre eller foresatt før hver ridetime hvis de ikke karer det selv. Det er oppsaling, på med hodelag, rense høver, leie hesten ut i ridehuset osv. Datteren min er liten og hestene er store, så det er jeg som må gjøre alt dette. Jeg er redd hester og har alltid vært det. Selv nå etter ukentlig kontakt med disse dyrene er jeg redd. Vil det noen gang gå over?

Anonymkode: 47248...2e2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

På rideskolen hennes er det slik at barna må få hjelp av foreldre eller foresatt før hver ridetime hvis de ikke karer det selv. Det er oppsaling, på med hodelag, rense høver, leie hesten ut i ridehuset osv. Datteren min er liten og hestene er store, så det er jeg som må gjøre alt dette. Jeg er redd hester og har alltid vært det. Selv nå etter ukentlig kontakt med disse dyrene er jeg redd. Vil det noen gang gå over?

Søk hjelp.

Anonymkode: 00d8f...9b3

Skrevet

Nei. Få ungen til å begynne på noe annet. Hest er farlig og dyrt.

Anonymkode: 49532...3e1

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Få ungen til å begynne på noe annet. Hest er farlig og dyrt.

Anonymkode: 49532...3e1

At det er dyrt kan jeg være med på, men farlig? Nei.  

Til hi; jeg ville snakket med de som er i stallen og forklart hva du føler. De kan kanskje hjelpe deg med frykten din. Hvor gammel er datteren din? Har hun ridd i tre år så blir hun nok snart så trygg på dette at hun klarer det meste selv? 

Skrevet

Du venner deg. Er du redd altså eller mener du skeptisk og på vakt? Stor forskjell. Hester er store dyr og skjønner at man kan føle seg utrygg. 
Du vil aldri bli en «hestejente» men med erfaring vil du lære deg at det ikke er farlig. 

Anonymkode: 2824d...226

Skrevet

Om du har klart å gjennomføre hver uke i 3 år regner jeg med du er litt engstelig og skeptisk, og ikke har "helt hetta".

Det blir nok ikke borte, men du klarer å leve med den engstelsen og sånn kommer det til å fortsette å være.

Det er nok ikke så lenge til datteren din selv kan gjøre disse tingene, og da kan du holde deg litt lenger unna hesten.

Jeg synes de er digre og skumle selv jeg, har skikkelig respekt for de tunge og store dyrene der altså. Men samspillet mellom menneske og dyr er fantastisk å se. Datteren min på 12 rir, og gjør alt selv forresten, og hennes 35-40 kg styrer det store "beistet" så fantastisk. At det store dyret, som egentlig kunne gjort hva det ville og kastet datteren min av, vil gjerne gjøre som datteren min ber om. Det er nesten litt rørende.

Men jeg ser på fra andre siden av gjerdet da ;)

Anonymkode: da65e...a3d

Skrevet

Så tøff du er som har stått i det så lenge når du er så redd! 

Jeg har ingen erfaring med hest, men uansett så er vel datteren din snart så stor at hun klarer klargjøringen selv? Har du snakket med treneren om dette? Kanskje han/hun har noen tips til deg. 

Men ellers, superbra jobba! 

Anonymkode: 20334...a21

Skrevet

Takk dere! 
Neida, jeg har ikke hetta for hester, men jeg er redd og vil helst unngå dem. Likevel, dette er det datteren min brenner for, så da står jeg i det. Hun er 10 år, så det er vel ikke så lenge til hun klarer å sale opp og ta på hodelag selv. Kanskje om et par år. 😅

HI

Skrevet

Jeg var også redd for hester da barna begynte å ri, men etter å ha deltatt med stell, oppsaling og leiing en stund ble jeg tryggere og nå koser jeg meg masse i stallen. Jeg er mest trygg på de hestene jeg kjenner godt, men det går greit med nye hester også. Gi deg selv litt mer tid, delta så mye du kan med å stelle, kose og håndtere hestene og les litt om hesters kroppsspråk og adferd, så blir du nok en trygg og sikker horse mom etterhvert. 

Anonymkode: 80939...f8f

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Takk dere! 
Neida, jeg har ikke hetta for hester, men jeg er redd og vil helst unngå dem. Likevel, dette er det datteren min brenner for, så da står jeg i det. Hun er 10 år, så det er vel ikke så lenge til hun klarer å sale opp og ta på hodelag selv. Kanskje om et par år. 😅

HI

Det går nok veldig fint og jeg tror ikke at det tar 2 år hvis hun er 10 nå. I min ungdom var vi hestejenter i den alderen og ordnet alt selv. Jeg tror du bare må pushe henne litt angående å selv gjøre mye av jobben 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Takk dere! 

HI

Hun er 10 og har ridd i 3 år? Også greier hun ikke dette selv enda? Altså... kanskje hun burde begynne med noe annet hun mestrer? 

Anonymkode: ec9f3...d94

Skrevet
9 minutes ago, Anonym bruker said:

Hun er 10 og har ridd i 3 år? Også greier hun ikke dette selv enda? Altså... kanskje hun burde begynne med noe annet hun mestrer? 

Du må ha et stusselig liv.. Så jævlig trist å måtte rakke ned på et ukjent barn. 

Anonymkode: 203b5...999

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Du må ha et stusselig liv.. Så jævlig trist å måtte rakke ned på et ukjent barn. 

Takk 💙 Til min datters forsvar er hun 136 cm høy og veier 30 kilo, så det er ikke så rart at hun ikke klarer å sale opp hestene som er 150-170 i mankehøyde. 
HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Det er ikke alltid sååå lett å sale opp store hester eller få på hodelag hvis hesten er urolig eller uvillig og slett ikke uvanlig å kunne trenge litt hjelp til dette når man er 10 år.

Anonymkode: 80939...f8f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Takk dere! 

HI

Er hun med og øver på det da? Datteren min på ni år klarer dette selv nå. 

Anonymkode: be465...9bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er hun med og øver på det da? Datteren min på ni år klarer dette selv nå. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk 💙 Til min datters forsvar er hun 136 cm høy og veier 30 kilo, så det er ikke så rart at hun ikke klarer å sale opp hestene som er 150-170 i mankehøyde. 
HI

Eller kan hun ri en mindre hest/ponny?

Skrevet

Når barnet ikke selv greier dette etter 3 (!) år og mor er livredd hester, så høres jo ikke dette ut som den ideelle aktiviteten. På vår rideskole lærer alle barna å gjøre dette selv med en gang, foreldrene er ikke involvert. Det er jo dette de går for å lære da, i tillegg til ridning. Og det bør jo sitte etter 3 år... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Når barnet ikke selv greier dette etter 3 (!) år og mor er livredd hester, så høres jo ikke dette ut som den ideelle aktiviteten. På vår rideskole lærer alle barna å gjøre dette selv med en gang, foreldrene er ikke involvert. Det er jo dette de går for å lære da, i tillegg til ridning. Og det bør jo sitte etter 3 år... 

Hun går på en rideskole med hester, ikke ponnier. Det er fysisk umulig for en liten kropp å legge på sal på en hest med mankehøyde opp mot 170. Jeg sliter med det selv. Det samme med hodelag. Okei?

HI

Skrevet

Etter tre år og ti år gammel kan hun gjøre mye av dette selv. Jeg var stalljente og at hestene er store gjør ingenting. Børsting, hover og hodelag gjør hun jo enkelt selv. Det eneste jeg trengte hjelp til var å løfte salen over ryggen på de store hestene. Husker ikke hvor gammel jeg var da jeg klarte det selv, men man blir sterkere jo mer man gjør det, så hun kan jo begynne å prøve. 

Tror nok det er du som mener hun ikke klarer pga din egen redsel, eller så har hun blitt litt lat og forventer at du skal gjøre det for henne. På tide å slippe henne til. 

Skrevet
Pobie skrev (6 minutter siden):

Etter tre år og ti år gammel kan hun gjøre mye av dette selv. Jeg var stalljente og at hestene er store gjør ingenting. Børsting, hover og hodelag gjør hun jo enkelt selv. Det eneste jeg trengte hjelp til var å løfte salen over ryggen på de store hestene. Husker ikke hvor gammel jeg var da jeg klarte det selv, men man blir sterkere jo mer man gjør det, så hun kan jo begynne å prøve. 

Tror nok det er du som mener hun ikke klarer pga din egen redsel, eller så har hun blitt litt lat og forventer at du skal gjøre det for henne. På tide å slippe henne til. 

Enig i at hun kan gjøre flere av oppgavene selv. Hun må nok ganske enkelt bare øve på dette. Husk også på at dette er rideskolehester. De er gjerne vant til unge ryttere med lite erfaring . Det er hester som tåler at man prøver og feiler litt . 

Skrevet

Kjenner meg igjen! Datter på sju har begynt å ri, jeg er «assistent» og har null erfaring med hest.

Liker dem, beundrer dem og synes de er nydelige dyr - men jeg aner ikke hvordan man håndterer dem eller leser kroppsspråket deres. Redd for at de skal bite, sparke, velte meg over ende. 

Satser på at en rask læringskurve gir økt trygghet 😄

Anonymkode: a01fa...bb2

Skrevet

Men det er et stort problem her og det er at datteren er 135 cm, og hesten er 150-170 cm i mankehøyde. Rent praktisk så er ikke dette mulig. Jeg har holdt på med hester i snart førti år, og har hatt mange veldig flinke unger i stallen som fint ville klart å sale på en ponni men store hester er ikke mulig.

Anonymkode: b1b3e...efe

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Men det er et stort problem her og det er at datteren er 135 cm, og hesten er 150-170 cm i mankehøyde. Rent praktisk så er ikke dette mulig. Jeg har holdt på med hester i snart førti år, og har hatt mange veldig flinke unger i stallen som fint ville klart å sale på en ponni men store hester er ikke mulig.

Anonymkode: b1b3e...efe

Nettopp. Det er ikke fysisk mulig, hvorfor er det noe å krangle på? Hun gjør masse selv. Børster, renser høver på de hestene som gidder å løfte beina, møkker og ordner alt av utstyr. Men akkurat å sale på en hest på 160 cm mankehøyde - for ei jente på 134 cm - går ikke.
Uansett var det ikke det som var spørsmålet mitt, men alltid må noen benytte sjansen til å være stygg. 
HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sørgelige unnskyldning av et menneske 

Anonymkode: 20334...a21

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

HI

Jeg har selv vært hestejente i mange år. Kan du ikke høre med ridelærer om en av stalljentene kan hjelpe til? Forklar situasjonen så ordner det seg nok.

Anonymkode: 85ad8...f7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...