Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #26 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Du sover aldri på hotell? Eller vasker sengetøyet ditt🤢 Anonymkode: 11040...3b6 Egen leilighet er jo ikke hotell. Jeg kan akseptere å sove i senger jeg innerst inne vet er møkkete og ekle de få gangene jeg sover på hotell, men ikke pokker i mitt eget hjem/sommerhus. Kunne ikke falt meg inn å la en gjeng fremmede sove i senga mi. Du vet at det ikke bare er sengetøyet som blir møkkete, ikke sant? Man kan vaske sengetøyet daglig - madrass osv. vil likevel bli møkkete. Anonymkode: 3c24f...15e
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #27 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Så fint at dere låner ut gratis til venner og familie. Flott at dere bidrar til at turistnæringen lider tap der på grunn av det. Not. Anonymkode: 90c8f...93e Mener du helt oppriktig at folk skal la være å låne ut ferieboligen sin av hensyn til turistnæringen?!? SÅ oppofrende er jeg ikke, altså! «Nei takk, jeg vil helst ikke låne leiligheten din i Spania, det er så synd på de som eier Wing-hotellet nedi gata det hvis de får en gjest mindre» 😆 Hvis turistnæringa går på dunken fordi folk låner ut ferieboligene sine, da er det ikke liv laga. Anonymkode: 3c24f...15e
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #28 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Så fint at dere låner ut gratis til venner og familie. Flott at dere bidrar til at turistnæringen lider tap der på grunn av det. Not. Anonymkode: 90c8f...93e All-inklusive hotell er mye verre for turistplasser enn de som leier ut leiligheten sin. De som bor der legger igjen svært lite utenfor hotellet og svært få hotelleiere er interessert i å investere i selve turistområdene så lenge det ikke gir mer penger til de. De som bor i leiligheter bruker mye mer penger på restauranter, butikker, taxi osv enn de på all-inklusive og er dermed med på å støtte lokalnæringen. Anonymkode: 072aa...2bc
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #29 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): All-inklusive hotell er mye verre for turistplasser enn de som leier ut leiligheten sin. De som bor der legger igjen svært lite utenfor hotellet og svært få hotelleiere er interessert i å investere i selve turistområdene så lenge det ikke gir mer penger til de. De som bor i leiligheter bruker mye mer penger på restauranter, butikker, taxi osv enn de på all-inklusive og er dermed med på å støtte lokalnæringen. Anonymkode: 072aa...2bc Hvor kommer denne påstanden fra? For noe vrøvl. Så kan dere stoppe å henge dere opp i eiere og tenke på hvem de ansatte er. Det er problemer flere steder pga turister fra Norge, men det står lite om det i norsk presse for å si det sånn. Du får Google og undersøke litt. Til de som spør om jeg sover på hotell. Ja, det gjør jeg iblant. Jeg bruker offentlig toalett iblant også, men jeg slipper i køer av ukjente inn på mitt eget private toalett. Anonymkode: 90c8f...93e
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #30 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvor kommer denne påstanden fra? For noe vrøvl. Så kan dere stoppe å henge dere opp i eiere og tenke på hvem de ansatte er. Det er problemer flere steder pga turister fra Norge, men det står lite om det i norsk presse for å si det sånn. Du får Google og undersøke litt. Til de som spør om jeg sover på hotell. Ja, det gjør jeg iblant. Jeg bruker offentlig toalett iblant også, men jeg slipper i køer av ukjente inn på mitt eget private toalett. Anonymkode: 90c8f...93e Jeg trenger ikke å Google det, jeg har selv bodd i et slikt område i 3 år og sett hva som skjedde. De store all-inklusive hotellene ligger gjerne litt utenfor sentrum, har sine egne butikker m.m. Mye av arbeidskraften er importert for å få den enda billigere. Stadig flere butikker og restauranter forsvinner fordi turstier ikke benytter de lenger for de har jo alt gratis. Mange av de som jobber på de hotellene tjener minimalt og får heller ikke lønn utenom turist sesongen, så da reiser de fleste hjem. Anonymkode: 072aa...2bc
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #31 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Jeg trenger ikke å Google det, jeg har selv bodd i et slikt område i 3 år og sett hva som skjedde. De store all-inklusive hotellene ligger gjerne litt utenfor sentrum, har sine egne butikker m.m. Mye av arbeidskraften er importert for å få den enda billigere. Stadig flere butikker og restauranter forsvinner fordi turstier ikke benytter de lenger for de har jo alt gratis. Mange av de som jobber på de hotellene tjener minimalt og får heller ikke lønn utenom turist sesongen, så da reiser de fleste hjem. Anonymkode: 072aa...2bc Dette er helt riktig. I er område vi kjenner godt til har de fleste lokale restauranter gått til grunne etter at et all-inclusive hotell åpnet. To dager i uka serverer ikke dette hoteller middag, og da valser gjestene ut i gatene og klager over hvor elendig spisetilbud stedet har å by på. Altfor dumme til å forstå sammenhengen. Anonymkode: 3c24f...15e
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #32 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Jeg trenger ikke å Google det, jeg har selv bodd i et slikt område i 3 år og sett hva som skjedde. De store all-inklusive hotellene ligger gjerne litt utenfor sentrum, har sine egne butikker m.m. Mye av arbeidskraften er importert for å få den enda billigere. Stadig flere butikker og restauranter forsvinner fordi turstier ikke benytter de lenger for de har jo alt gratis. Mange av de som jobber på de hotellene tjener minimalt og får heller ikke lønn utenom turist sesongen, så da reiser de fleste hjem. Anonymkode: 072aa...2bc Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Dette er helt riktig. I er område vi kjenner godt til har de fleste lokale restauranter gått til grunne etter at et all-inclusive hotell åpnet. To dager i uka serverer ikke dette hoteller middag, og da valser gjestene ut i gatene og klager over hvor elendig spisetilbud stedet har å by på. Altfor dumme til å forstå sammenhengen. Anonymkode: 3c24f...15e Dette er noe jeg oppfatter som rene unnskyldninger for at dere skal slippe å ta ansvar. Det er så typisk. Akkurat som at man kan drite i å være miljøbevisste her i Norge, for det har så lite å si for resten av verden. Mangel på nytte i den store sammenhengen blir unnskyldningen for å ikke ta ansvar. At folk ikke kan se at det er holdninger det går på. Det forteller hva dere prioriterer, ikke hva som er moralsk riktig å gjøre. Anonymkode: 90c8f...93e
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #33 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Dette er noe jeg oppfatter som rene unnskyldninger for at dere skal slippe å ta ansvar. Det er så typisk. Akkurat som at man kan drite i å være miljøbevisste her i Norge, for det har så lite å si for resten av verden. Mangel på nytte i den store sammenhengen blir unnskyldningen for å ikke ta ansvar. At folk ikke kan se at det er holdninger det går på. Det forteller hva dere prioriterer, ikke hva som er moralsk riktig å gjøre. Anonymkode: 90c8f...93e Ta ansvar for hva egentlig? Jeg sliter med å forstå hva du er så forarget over. På hvilken måte bør ferierende ta ansvar når de drar på ferie i et annet land? Anonymkode: 3c24f...15e
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #34 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ta ansvar for hva egentlig? Jeg sliter med å forstå hva du er så forarget over. På hvilken måte bør ferierende ta ansvar når de drar på ferie i et annet land? Anonymkode: 3c24f...15e Dette lurer jeg på også, synes ...93e bare kommer med mye svada. Anonymkode: 072aa...2bc
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #35 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ta ansvar for hva egentlig? Jeg sliter med å forstå hva du er så forarget over. På hvilken måte bør ferierende ta ansvar når de drar på ferie i et annet land? Anonymkode: 3c24f...15e Jeg er ikke akkurat forarget. Mer sånn at jaja, typisk. Nå har jeg jo forklart det da. Anonymkode: 90c8f...93e
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #36 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Dette er noe jeg oppfatter som rene unnskyldninger for at dere skal slippe å ta ansvar. Det er så typisk. Akkurat som at man kan drite i å være miljøbevisste her i Norge, for det har så lite å si for resten av verden. Mangel på nytte i den store sammenhengen blir unnskyldningen for å ikke ta ansvar. At folk ikke kan se at det er holdninger det går på. Det forteller hva dere prioriterer, ikke hva som er moralsk riktig å gjøre. Anonymkode: 90c8f...93e Så det du sier er at man ikke kan låne bort noe til noen for da ødelegger man for en næring? Du kan da ikke låne bilen din til noen eller kjøre dem et sted fordi du da ødelegger for Taxi-næringen? Om hva med arv av f.eks. klær eller andre gjenstander? Gjenbruk er veldig viktig for miljøet, men samtidig tar det bort inntekter fra handelsnæringen. Når det gjelder det å låne bort leilighet i utlandet til noen så vil dette i mange tilfeller bidra til å økte inntektene for turistnæringen. De ferierende bruker penger på reisen dit, de bruker penger i nærområdet på mat, attraksjoner etc. Det er dessuten ekstremt få som har mulighet til å låne leilighet så dette velter ingen lass. Det vi har opplevd som et problem for steder som lever av turismen er AirBnB. Steder som lever av turisme er avhengig av å økt arbeidskraft i sesong som kan jobbe på restauranter, barer og attraksjoner. Mange av disse er tilreisende. Turisthoteller er ofte fylt og alt for dyre for langtidsopphold. Det vanlige er at de har leid seg en leilighet som de bor i fra og med april/mai til og med september. De tar gjerne med familien. Nå er det mange som i stedet leier ut til AirBnB fordi de får mer igjen for korttidsleie. Tilreisende arbeidskraft sliter dermed veldig med å få seg plasser å bo. Anonymkode: daa5c...bdc
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #37 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg er ikke akkurat forarget. Mer sånn at jaja, typisk. Nå har jeg jo forklart det da. Anonymkode: 90c8f...93e Dette er det du skrev: «Så kan dere stoppe å henge dere opp i eiere og tenke på hvem de ansatte er. Det er problemer flere steder pga turister fra Norge, men det står lite om det i norsk presse for å si det sånn.» Det er veldig vanskelig å forstå hva du mener er «synden» her. At folk låner ut ferieboligen sin i utlandet? At folk ikke bruker all-inclusive? Fint om du kan utdype. Anonymkode: 3c24f...15e
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #38 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Så det du sier er at man ikke kan låne bort noe til noen for da ødelegger man for en næring? Du kan da ikke låne bilen din til noen eller kjøre dem et sted fordi du da ødelegger for Taxi-næringen? Om hva med arv av f.eks. klær eller andre gjenstander? Gjenbruk er veldig viktig for miljøet, men samtidig tar det bort inntekter fra handelsnæringen. Når det gjelder det å låne bort leilighet i utlandet til noen så vil dette i mange tilfeller bidra til å økte inntektene for turistnæringen. De ferierende bruker penger på reisen dit, de bruker penger i nærområdet på mat, attraksjoner etc. Det er dessuten ekstremt få som har mulighet til å låne leilighet så dette velter ingen lass. Det vi har opplevd som et problem for steder som lever av turismen er AirBnB. Steder som lever av turisme er avhengig av å økt arbeidskraft i sesong som kan jobbe på restauranter, barer og attraksjoner. Mange av disse er tilreisende. Turisthoteller er ofte fylt og alt for dyre for langtidsopphold. Det vanlige er at de har leid seg en leilighet som de bor i fra og med april/mai til og med september. De tar gjerne med familien. Nå er det mange som i stedet leier ut til AirBnB fordi de får mer igjen for korttidsleie. Tilreisende arbeidskraft sliter dermed veldig med å få seg plasser å bo. Anonymkode: daa5c...bdc Ekstremt få? Det kan det umulig være når det er såpass mange i en liten tråd her. Hvis man tenker statistisk, så bør det tvert i mot være veldig mange som både eier hus og leier dem ut. Ellers er det svært påfallende med såpass mange i denne tråden. Virkelig oppsiktsvekkende faktisk. Taxi-næringen klarer seg utmerket, og jeg tenker at gjenbruk ikke blir det store for så mange. Jeg vil ikke kjøpe brukt tøy eller særlig annet om det ikke er noe helt spesielt. Jeg kjøper i sesonger, og driver ikke med overforbruk heller. Du peker jo på problemer selv. Anonymkode: 90c8f...93e
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. februar 2022 Forfatter #39 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Ekstremt få? Det kan det umulig være når det er såpass mange i en liten tråd her. Hvis man tenker statistisk, så bør det tvert i mot være veldig mange som både eier hus og leier dem ut. Ellers er det svært påfallende med såpass mange i denne tråden. Virkelig oppsiktsvekkende faktisk. Taxi-næringen klarer seg utmerket, og jeg tenker at gjenbruk ikke blir det store for så mange. Jeg vil ikke kjøpe brukt tøy eller særlig annet om det ikke er noe helt spesielt. Jeg kjøper i sesonger, og driver ikke med overforbruk heller. Du peker jo på problemer selv. Anonymkode: 90c8f...93e Jeg forstår fortsatt ikke hva problemet skulle være jeg altså. Når noen låner bort så vil jo de som låner legge igjen lokale penger som eier ikke hadde gjort fordi de ikke hadde brukt boligen ?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #40 Skrevet 10. februar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Jeg forstår fortsatt ikke hva problemet skulle være jeg altså. Når noen låner bort så vil jo de som låner legge igjen lokale penger som eier ikke hadde gjort fordi de ikke hadde brukt boligen ? De hadde nok lagt igjen ganske mye mer om de ikke hadde fått gratis bosted de ukene. Du planlegger jo å la både familie og venner bo gratis. Mest sannsynlig vil de også lage mat selv for en billigere penge for å spare penger også. Anonymkode: 90c8f...93e
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #41 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): De hadde nok lagt igjen ganske mye mer om de ikke hadde fått gratis bosted de ukene. Du planlegger jo å la både familie og venner bo gratis. Mest sannsynlig vil de også lage mat selv for en billigere penge for å spare penger også. Anonymkode: 90c8f...93e Eventuelt hadde de ikke reist i det hele tatt. Hvorfor er du så forarget? Anonymkode: fbf59...88f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. februar 2022 Forfatter #42 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): De hadde nok lagt igjen ganske mye mer om de ikke hadde fått gratis bosted de ukene. Du planlegger jo å la både familie og venner bo gratis. Mest sannsynlig vil de også lage mat selv for en billigere penge for å spare penger også. Anonymkode: 90c8f...93e De jeg hadde lånt til hadde lagt igjen penger på lokale restauranter, lokale butikker og generelt i lokalmiljøet . De som låner får nemlig mer penger til slikt når de ikke betaler for å bo
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #43 Skrevet 10. februar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden): De jeg hadde lånt til hadde lagt igjen penger på lokale restauranter, lokale butikker og generelt i lokalmiljøet . De som låner får nemlig mer penger til slikt når de ikke betaler for å bo En annen ting er at de fleste trives bedre med å bo i et hus enn på et hotellrom. De blir der gjerne lengre og kommer gjerne tilbake. Lokalt næringsliv er veldig glad i kunder som kommer tilbake, spesielt i nedgangstider er slike kunder viktige Anonymkode: daa5c...bdc
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #44 Skrevet 10. februar 2022 Mine foreldre har stort sommerhus i min fars hjemland med basseng i hagen, de har eid huset i 10 år og leide det ut et pr ganger i begynnelsen, men det ble bare rot så nå er det kun mine foreldre og mine søsken og jeg som bruker det. Og siden vi bor gratis så bruker vi mye mer penger på restauranter og lokale butikker enn vi hadde gjort om vi bodde på hotell. Vi spiser middag ute hver dag, billig i det landet de har sommerhus, så lunsj og middag blir spist ute hver dag omtrent. Anonymkode: e1542...0b8
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #45 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Så fint at dere låner ut gratis til venner og familie. Flott at dere bidrar til at turistnæringen lider tap der på grunn av det. Not. Anonymkode: 90c8f...93e Så om de som låner ut gratis i stedet tar penger for det så lider ikke turistnæringen tap? Anonymkode: daa5c...bdc
Twintipp Skrevet 10. februar 2022 #46 Skrevet 10. februar 2022 Vi har ikke i utlandet, men eier leilighet i Oslo. Vi kjøpte den jo til eget forbruk, men pga pandemi etc har vi ikke vært der mye. Så vi leier ut! Vi har vel tjent over 200.000kr på litt over ett år på å gjøre slik. Setter det inn på konto til ungene til de skal ha egen bolig. Leiligheten er minimalistisk, det er vannbeskyttende trekk på senga. Og vi har et skap som er låst med våre ting. Har vært helt uproblematisk👍🏼
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #47 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): De hadde nok lagt igjen ganske mye mer om de ikke hadde fått gratis bosted de ukene. Du planlegger jo å la både familie og venner bo gratis. Mest sannsynlig vil de også lage mat selv for en billigere penge for å spare penger også. Anonymkode: 90c8f...93e Du tenker nok helt feil. De fleste har et feriebudsjett å forholde seg til, om det er 15000 eller 50000 så er det nok det som blir brukt. Bor man gratis så spiser man gjerne frokost hjemme, men unner seg en god lunsj og middag ute, deltar på utflukter osv. Viste du at når du kjøper en reise/utflukt via et reisebyrå så går 70%-80% av det til reisebyrået? De er også med på å presse ned prisene hos de som driver det slik at de kan sitte igjen med størst mulig fortjeneste inkludert norske reisebyrå. Anonymkode: 072aa...2bc
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #48 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ekstremt få? Det kan det umulig være når det er såpass mange i en liten tråd her. Hvis man tenker statistisk, så bør det tvert i mot være veldig mange som både eier hus og leier dem ut. Ellers er det svært påfallende med såpass mange i denne tråden. Virkelig oppsiktsvekkende faktisk. Taxi-næringen klarer seg utmerket, og jeg tenker at gjenbruk ikke blir det store for så mange. Jeg vil ikke kjøpe brukt tøy eller særlig annet om det ikke er noe helt spesielt. Jeg kjøper i sesonger, og driver ikke med overforbruk heller. Du peker jo på problemer selv. Anonymkode: 90c8f...93e Men mener du helt oppriktig at hvis man får tilbud om å låne en leilighet initlandet gratis, så bør man av moralske grunner takke nei, og heller betale for hotell…? Skal man ta mer hensyn til andres økonomi enn sin egen? Anonymkode: 3c24f...15e
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. februar 2022 Forfatter #49 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Men mener du helt oppriktig at hvis man får tilbud om å låne en leilighet initlandet gratis, så bør man av moralske grunner takke nei, og heller betale for hotell…? Skal man ta mer hensyn til andres økonomi enn sin egen? Anonymkode: 3c24f...15e Det her lurer jeg på også ..
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #50 Skrevet 10. februar 2022 On 2/9/2022 at 8:58 AM, mamma til adhd gutt<3 said: Leier dere ut når dere ikke bruker det selv? Og har dere i så fall gode eller dårlige erfaringer med utleie? Vi ønsker oss feriehus , men usikker på om vi skal kjøpe noe vi kun bruker selv eller noe vi kan tjene penger på via utleie . Vi vil gjerne høre erfaringer. vi har det i italia, nå de siste 2 årene har familien der brukt det, håper virkelig vi får anleding i år Anonymkode: fea24...bea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå