mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. februar 2022 #1 Skrevet 9. februar 2022 Leier dere ut når dere ikke bruker det selv? Og har dere i så fall gode eller dårlige erfaringer med utleie? Vi ønsker oss feriehus , men usikker på om vi skal kjøpe noe vi kun bruker selv eller noe vi kan tjene penger på via utleie . Vi vil gjerne høre erfaringer.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2022 #2 Skrevet 9. februar 2022 Leier ikke ut. Det ville kun vært aktuelt dersom det hadde vært eneste løsning. Anonymkode: fbf59...88f
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2022 #3 Skrevet 9. februar 2022 Nei. Vi hadde planlagt å gjøre det, men huset trenger en del oppussing før det er egnet for det åpne markedet. I tillegg har vi jo en masse personlige ting der (klær, leker og så videre), så det må vi få en ordning på. Vi har derimot leid/lånt det ut til mannens familie, de bor mye nærmere enn oss. Det har vi bare positive erfaringer med, særlig nå når det har gått så lang tid mellom hver gang vi har kunnet reise dit. Anonymkode: e1b29...6de
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. februar 2022 Forfatter #4 Skrevet 9. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nei. Vi hadde planlagt å gjøre det, men huset trenger en del oppussing før det er egnet for det åpne markedet. I tillegg har vi jo en masse personlige ting der (klær, leker og så videre), så det må vi få en ordning på. Vi har derimot leid/lånt det ut til mannens familie, de bor mye nærmere enn oss. Det har vi bare positive erfaringer med, særlig nå når det har gått så lang tid mellom hver gang vi har kunnet reise dit. Anonymkode: e1b29...6de Skjønner. Ja, planen er å låne det ut til våre nærmeste. Det er planen uavhengig av utleie.
Kira Skrevet 9. februar 2022 #5 Skrevet 9. februar 2022 Vi hadde planlagt å leie ut, men ble så glade i stedet at vi ombestemte oss. Jeg vil ha mine egne ting der, reise når jeg selv måtte ønske og ikke ha fremmede i min seng 😁 Venner og familie kan selvsagt få benytte seg av det, men setter da pris på at de betaler litt for bruk av strøm og vann. Pluss rengjøring.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. februar 2022 Forfatter #6 Skrevet 9. februar 2022 Kira skrev (1 minutt siden): Vi hadde planlagt å leie ut, men ble så glade i stedet at vi ombestemte oss. Jeg vil ha mine egne ting der, reise når jeg selv måtte ønske og ikke ha fremmede i min seng 😁 Venner og familie kan selvsagt få benytte seg av det, men setter da pris på at de betaler litt for bruk av strøm og vann. Pluss rengjøring. Skjønner deg veldig godt, de tingene tenker jeg også på. Jeg tror jeg lander på å kjøpe noe kun for oss ( og våre nærmeste) . Vi tenker at vi kan kjøpe uten lån hvis vi kjøper til oss selv , men med lån så kunne vi kjøpt noe for utleie ( større/ bedre standard ) og ikke ha låneutgifter fordi vi leier ut.
Kira Skrevet 9. februar 2022 #7 Skrevet 9. februar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Skjønner deg veldig godt, de tingene tenker jeg også på. Jeg tror jeg lander på å kjøpe noe kun for oss ( og våre nærmeste) . Vi tenker at vi kan kjøpe uten lån hvis vi kjøper til oss selv , men med lån så kunne vi kjøpt noe for utleie ( større/ bedre standard ) og ikke ha låneutgifter fordi vi leier ut. Samtidig er det viktig å kjøpe noe hvor man har mulighet til å betjene et eventuelt lån uten å leie ut. Det er dessverre mange som har kjøpt litt over evne med tanken om å betale det ned ved å leie ut, men så skjer det uforutsette ting som pandemi.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. februar 2022 Forfatter #8 Skrevet 9. februar 2022 Kira skrev (1 minutt siden): Samtidig er det viktig å kjøpe noe hvor man har mulighet til å betjene et eventuelt lån uten å leie ut. Det er dessverre mange som har kjøpt litt over evne med tanken om å betale det ned ved å leie ut, men så skjer det uforutsette ting som pandemi. Ja, det er veldig sant . Her har vi råd til å betjene lån uten utleie , jeg vil helst bare unngå det. Hadde aldri kjøpt noe vi ikke hadde hatt mulighet til å betjene selv 😊
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2022 #9 Skrevet 9. februar 2022 Vi har heller ikke lån på det, så det er ikke noe krise om det ikke blir noen utleie. Det er en frihet i å kunne innrede akkurat slik man vil uten å tenke annonsevennlighet også. Anonymkode: e1b29...6de
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2022 #10 Skrevet 9. februar 2022 Har selv aldri tenkt på å leie ut, har mine ting der som jeg ikke ønsker at andre skal tukle med. Vurderer man å leie ut så bør man også sette seg inn de lovene som gjelder i det landet og husk de kan endre seg. Der vi har leilighet så har myndighetene gjort det vanskeligere å leie ut og man kan risikere 10000 kr i bot om man blir tatt for å leie ut "ulovlig". Denne loven kom nok som en reaksjon på at hotellene tapte gjester, for ser at i de store byene blir ikke loven håndhevet på samme måte. Anonymkode: 072aa...2bc
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2022 #11 Skrevet 9. februar 2022 Vi leier/låner ikke ut til andre enn familie og venner. Årsaken er at vi gjerne bruker det selv om sommeren og feriehuset er lite slik at vi ikke har noen plass til å pakke ned private eiendeler (som f.eks. klær). I tillegg er vi jo glad i huset og hadde blitt lei oss om noen behandlet det dårlig slik at huset eller innbo fikk skader. Vurdere man leie ut bør man sette seg inn i skattereglene på forhånd og på hvordan man tenker å administrere det med synliggjøring/markedsføring, booking, overlevering, kontroll, eventuell forpleining som vask underveis og mellom leieforhold etc. Skal man bruke huset mye selv kan vinningen fort gå opp i spinningen. Særlig om man er litt uheldig med leieboere. Man må også være forsiktig med å ha ting der med affeksjonsverdi da mye kan bli ødelagt om man er uheldig. Man bør gjerne også være litt kritisk til leieboere med tanke på naboer. Om nabolaget ellers er rolig er det jo litt kjedelig om man leier ut til festende gjester som ødelegger nabofreden. Hadde jeg kjøpt hus i utlandet som jeg skulle leie ut hadde jeg vært mer komfortabel med det om det var kjøpt og møbler for det formålet med en plan B om å selge innbo og/eller hus senere når utleieperioden skulle avsluttes. Anonymkode: daa5c...bdc
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2022 #12 Skrevet 9. februar 2022 Vi leier ut. Har to egne walk-in closets hvor vi har egne ting. Disse er låst for leietakere. vi tjener lite penger på utleie. Altså, vi får godt betalt men det koster også mye å drive utleie. Dyrere forsikring, renholder skal ha betalt, vaktmester skal ha betalt, bassenget skal varmes og det koster endel i varme/aircondition. Og så kommer slitasje på hus og interiør For oss dekker inntektene det vi har av faste utgifter. Blant annet er eiendomsskatten nesten 90 000 kr i året. Anonymkode: d45cf...65c
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2022 #13 Skrevet 9. februar 2022 Vi leier ikke ut av flere årsaker. En av de er at om vi bruker utleieselskap så må huset være tilgjengelig i mange uker om sommeren og det er da vi selv bruker det -er det typisk 5-6 uker i skolenes sommerferie. Å leie privat blir vanskelig med hensyn til å sjekke om huset etterlates i god stand og ikke minste at om noe blir ødelagt så må vi bruke tid på å bringe dette i orden og evt selv dra ditt og bruke ferien på oppgradering. Vi låner ut (gratis) til venner og familie om de ønsker benytte det uten om sommerferien. Anonymkode: c3370...857
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2022 #14 Skrevet 9. februar 2022 Så fint at dere låner ut gratis til venner og familie. Flott at dere bidrar til at turistnæringen lider tap der på grunn av det. Not. Anonymkode: 90c8f...93e
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. februar 2022 Forfatter #15 Skrevet 9. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Så fint at dere låner ut gratis til venner og familie. Flott at dere bidrar til at turistnæringen lider tap der på grunn av det. Not. Anonymkode: 90c8f...93e Det er rimelig normalt å ikke tjene penger på sine venner og sin familie altså.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2022 #16 Skrevet 9. februar 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Så fint at dere låner ut gratis til venner og familie. Flott at dere bidrar til at turistnæringen lider tap der på grunn av det. Not. Anonymkode: 90c8f...93e De betaler for strøm og lignende når de er der, og besøker severdigheter og spiser på restauranter som de ikke ville hatt råd til om de måtte betale full pris for innkvartering. Om de hadde dratt i det hele tatt. Jeg tror turistnæringen takler dette helt fint. Anonymkode: e1b29...6de
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2022 #17 Skrevet 9. februar 2022 Leier ut kun til kjente. Var så mye mas om å få låne hele tiden. Så oss lei på dette og laget en egen side for familie og venner på FB. Vi tar kun så vi dekker utgifter da samt renhold når de er reist. Oppvarming av basseng er dyrt så det får folk betale for synes jeg. Renhold kjøper vi, jeg gidder ikke å komme til skittent sengetøy og dårlig renhold. Kjipt å måtte klage til familien om at de vasker for dårlig. Anonymkode: f3b5d...6e4
Pobie Skrevet 9. februar 2022 #18 Skrevet 9. februar 2022 Leier ut til venner, nærmeste familie får bruke gratis. Ville ikke leid ut til fremmede.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2022 #19 Skrevet 9. februar 2022 Drit i turistnæringen. Håper dere koser dere i senga flere andre har ligget i og siklet,hatt sex og mistet masse hår og hudpartikler. Deilig. Anonymkode: 90c8f...93e
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 9. februar 2022 Forfatter #20 Skrevet 9. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Drit i turistnæringen. Håper dere koser dere i senga flere andre har ligget i og siklet,hatt sex og mistet masse hår og hudpartikler. Deilig. Anonymkode: 90c8f...93e Akkurat det man gjør på hotell også da eller?
Pobie Skrevet 9. februar 2022 #21 Skrevet 9. februar 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Drit i turistnæringen. Håper dere koser dere i senga flere andre har ligget i og siklet,hatt sex og mistet masse hår og hudpartikler. Deilig. Anonymkode: 90c8f...93e De vi kjenner som leier ut feriebolig (og det vi gjør selv) er at vi har eget soverom som er låst når vi ikke er der. Men som nevnt over, dette er jo ikke noe annerledes enn hotell, bortsett fra at det er snakk om færre folk og folk man kjenner, ikke tusenvis av vilt fremmede mennesker.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2022 #22 Skrevet 9. februar 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Drit i turistnæringen. Håper dere koser dere i senga flere andre har ligget i og siklet,hatt sex og mistet masse hår og hudpartikler. Deilig. Anonymkode: 90c8f...93e Nye høyder. Du bor aldri på hotell, selv? Anonymkode: 435dd...5d6
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #23 Skrevet 10. februar 2022 Vi kjøpte det primært for å bruke det selv. Jeg (vi) er tredje generasjon som eier det, så flere i min familie har tilknytning til stedet. Dette innebærer at stedet har stor affeksjonsverdi for andre en meg og min primærfamilie. Dersom noen av mine slektninger vil låne det, får de det. De må da betale type strøm og utvask, for tiden de er der. Jeg tenker at når en kjøper en fritidsbolig, bør en først og fremst tenke på eget bruk. Ikke kjøp om dere er avhengige av utleie, da kan dere gå på en smell økonomisk. Anonymkode: 9ffae...183
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. februar 2022 Forfatter #24 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Vi kjøpte det primært for å bruke det selv. Jeg (vi) er tredje generasjon som eier det, så flere i min familie har tilknytning til stedet. Dette innebærer at stedet har stor affeksjonsverdi for andre en meg og min primærfamilie. Dersom noen av mine slektninger vil låne det, får de det. De må da betale type strøm og utvask, for tiden de er der. Jeg tenker at når en kjøper en fritidsbolig, bør en først og fremst tenke på eget bruk. Ikke kjøp om dere er avhengige av utleie, da kan dere gå på en smell økonomisk. Anonymkode: 9ffae...183 Ja , gode råd her. Det er primært jeg som ikke vil ta høyere lån her og derfor har jeg lyst til å kjøpe kun for sparepenger vi har. Vi kan ta høyere lån og kan fint betjene det uten å leie ut. Jeg tror vi heller mot å kjøpe noe til eget bruk😊
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2022 #25 Skrevet 10. februar 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Drit i turistnæringen. Håper dere koser dere i senga flere andre har ligget i og siklet,hatt sex og mistet masse hår og hudpartikler. Deilig. Anonymkode: 90c8f...93e Du sover aldri på hotell? Eller vasker sengetøyet ditt🤢 Anonymkode: 11040...3b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå