Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #1 Skrevet 8. februar 2022 Jobber tett med en kollega hvorledes jeg mistenker _sterkt_ har en høyt fungerende autismediagnose - udiagnostisert. Jeg tenker ikke å gå inn i en rolle hvor jeg skal komme å proklamere at "vær så snill å søk om hjelp" opplegg. Råd og erfaringer søkes som følge av mine egne følelser og hvordan jeg kan håndtere det hele. Kollegaen min og jeg jobber ofte tett sammen hvor både kollegaen og jeg er avhengige av hverandre for å gjøre hver vår jobb. Adferden til kollegaen er til tider så avvikende fra normen og bort fra hvordan man kan forvente at profesjonen skal oppføre seg, at det skaper store problemer. Adferden fører iblant til faktiske konflikter mellom "teamet" og klienten. Jeg havner ofte derfor oppi som en slags megler, hvorledes jeg ikke bare må roe ned en klient - jeg må også roe ned min kollega. Særdeles uprofesjonelt er den presise beskrivelsen. Kollegaen kan også krangle på enkle bagateller. "Huset er gult" - "NEI, DET ER OKERGULT!". Kverulerer og krankler høylytt hvis det møtes litt motstand. Det som er ille er at kollegaen ikke ser engang at det utarter seg en konflikt. Kollegaen bare durer i vei og må å ha _rett_. Særdeles detaljestyrt. Den tror også ofte at alt handler om den. F.eks. i lunsj kan noen kommentere min matpakke "Så deilig lunsj du har med i dag, pastasalat?" Hvorpå kollegaen svarer "Nei, jeg har brødskive". Det høres smått ut, men slike ting skjer hele tiden - særdeles slitsomt når man er 5 dager i uken sammen. Diagnostisk så fyller kollegaen alle vilkår for diagnosen slik jeg ser det. Eksemplene er mange, men jeg skal unngå mer for eventuell gjenkjenning. Jeg vet ikke lengre hva jeg skal gjøre. Jeg forsøker så godt jeg kan å behandle kollegaen som en "pasient" (i mitt hode). Dvs. forsøke å fremlegge mine budskap på en enkel og grei måte, hvorledes det skal være lite rom for misforståelser. Begynner det å utarte seg en greie med "jeg har rett opplegg", svarer jeg rolig at "nå er vi ferdige"/ eller at jeg bare lar kollegaen få rett. Blid som ei sol som regel etterpå merkelig nok. Det hele kjenner jeg nå er blitt så vanskelig at jeg vurderer å: - A: Ta det opp med min leder - aner dog ikke hva jeg skal ta opp. - B: Ta det opp med kollegaens leder - aner heller ikke her hva jeg skal ta opp.. - C: Forsøke å holde ut til jeg en dag eksploderer. - D: Si opp. Anonymkode: cd715...512
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #2 Skrevet 8. februar 2022 E: ikke gå i diskusjon på om er hus er okergult eller om hvem sim matpakke dere snakket om. Det er jo tydelig at om det blir konflikter av at denne påpeker detaljer, så er det ikke bare denne som diskuterer det, men også andre Anonymkode: 5d34f...f84
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #3 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): E: ikke gå i diskusjon på om er hus er okergult eller om hvem sim matpakke dere snakket om. Det er jo tydelig at om det blir konflikter av at denne påpeker detaljer, så er det ikke bare denne som diskuterer det, men også andre Anonymkode: 5d34f...f84 Takk for svar. Jeg går aldri inn i diskusjoner om bagateller slik som eksemplene vedørende matpakke og farge på hus. Men noen ganger må man kunne diskutere faktum i sak (det som betyr noe i jobbsammenheng MÅ jeg få ta min vurdering på uten en kveruralt som rett og slett ødelegger arbeid..). TS Anonymkode: cd715...512
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #4 Skrevet 8. februar 2022 Oi du må slå opp definisjonen av ordet «hvorledes»! Anonymkode: 97595...701
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #5 Skrevet 8. februar 2022 Søk deg til en annen jobb? Det er veldig vanlig å bytte jobb når man ikke trives. Anonymkode: 9fb3c...ae1
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #6 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Søk deg til en annen jobb? Det er veldig vanlig å bytte jobb når man ikke trives. Anonymkode: 9fb3c...ae1 Takk for svar. Jo, jeg er veldig inne på tanken. Synes bare det er trist, å måtte si opp som følge av en kollega. Jeg stortrives med de andre kollegaen og arbeidsoppgavene. Drømmejobben.. egentlig. TS Anonymkode: cd715...512
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #7 Skrevet 8. februar 2022 Ikke prøv å diagnotisere folk, for det er virkelig en uting. Når du faktisk tenker på vedkommende som en "pasient", og opptrer som om h*n er, så sier det seg nesten selv at samspillet blir helt feil. Dessuten, og jeg prøver ikke å være hverken morsom eller ironisk, -så passer det du beskriver i andre avsnitt 90% av brukerne her. Så det er jo folk som får alt til å dreie seg om dem og motsi og kverulere, og ville ha rett, uten at de er autister. Det er jo uansett et stort problem, og hvorfor kan du ikke fortelle lederen om samarbeidsproblemene og at du må megle i konflikter? Du legger jo bare frem din versjon, det har du da lov til og også grunn til. Ikke nevn mistanken om autisme bare, men det regner jeg jo ikke med at du gjør heller. Anonymkode: 54816...607
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #8 Skrevet 8. februar 2022 Selvfølgelig skal du si fra til leder. Å unnlate det er skjødesløst. Anonymkode: 8d63f...245
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #9 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Dessuten, og jeg prøver ikke å være hverken morsom eller ironisk, -så passer det du beskriver i andre avsnitt 90% av brukerne her. Så det er jo folk som får alt til å dreie seg om dem og motsi og kverulere, og ville ha rett, uten at de er autister. Vel, for å informere deg om det jeg trodde de fleste hadde fått med seg; de fleste her inne er nok faktisk autister, selv om de ikke presenterer seg som det. Og det HI beskriver er autisme. Så vanskelig er det ikke å beskrive autisme. Anonymkode: 8d63f...245
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #10 Skrevet 8. februar 2022 Jeg kan gi diagnoser til pasienter, men ville aldri tenkt i de baner med kolleger.. Legg fra deg alle ideer om diagnoser og snakk med din leder om at du ikke klarer å samarbeide med din kollega. Dårlig kjemi, tidkrevende diskusjoner som ikke fører frem etc er stikkord her. Så klarer dere kanskje å finne en løsning som gjør at dere ikke trenger å samarbeide så tett Anonymkode: 17786...fc7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #11 Skrevet 8. februar 2022 Jeg jobber med en lignende person (heldigvis ikke veldig nært) og forstår deg godt. Hos oss har denne personen heldigvis fått oppgaver som passer for ham, uten kundekontakt. Jeg tror du bør snakke med din leder først. Begynn gjerne med å si noe i retning av at "Du har sikkert lagt merke til at Lars har en litt spesiell væremåte? Det fører ofte til problemer i samarbeidet (nevn eksempel) og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal takle det." Anonymkode: 980f7...c37
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #12 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg jobber med en lignende person (heldigvis ikke veldig nært) og forstår deg godt. Hos oss har denne personen heldigvis fått oppgaver som passer for ham, uten kundekontakt. Har litt den samme erfaringen. Anonymkode: 8d63f...245
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #13 Skrevet 8. februar 2022 Skjønner det godt dersom kollegaen krangler på din bruk av ordet "hvorledes"! 😉 Anonymkode: 20c2e...6e9
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #14 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Skjønner det godt dersom kollegaen krangler på din bruk av ordet "hvorledes"! 😉 Anonymkode: 20c2e...6e9 Å kjære tid, holder det snart nå? Det er en klassisk ordlistefeil, og helt åpenbart (for de av oss uten autisme) at det var det som skjedde her. Anonymkode: 8d63f...245
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #15 Skrevet 8. februar 2022 å sånne 'jeg har rett' folk er så slitsom. De har jo aldri rett. Jeg sjekker fakta senere. Anonymkode: db7de...88f
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #16 Skrevet 8. februar 2022 Snakk med lederen din. Ikke kom med forslag til diagnoser. Bare si at du ikke har kjemi og spør om å bytte team? Aldri diskuter sånne små ting med din kollega. Det er nytteløst. Anonymkode: 3f367...aa7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #17 Skrevet 8. februar 2022 Vær så snill og slitt med dette diagnosetullet! Dere har samarbeidsproblemer - og det kan du fint ta opp med din leder. Anonymkode: f3c34...5d2
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #18 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Kollegaen min og jeg jobber ofte tett sammen hvor både kollegaen og jeg er avhengige av hverandre for å gjøre hver vår jobb. Adferden til kollegaen er til tider så avvikende fra normen og bort fra hvordan man kan forvente at profesjonen skal oppføre seg, at det skaper store problemer. Adferden fører iblant til faktiske konflikter mellom "teamet" og klienten. Jeg havner ofte derfor oppi som en slags megler, hvorledes jeg ikke bare må roe ned en klient - jeg må også roe ned min kollega. Særdeles uprofesjonelt er den presise beskrivelsen. ... Dvs. forsøke å fremlegge mine budskap på en enkel og grei måte, hvorledes det skal være lite rom for misforståelser. Begynner det å utarte seg en greie med "jeg har rett opplegg", svarer jeg rolig at "nå er vi ferdige"/ eller at jeg bare lar kollegaen få rett. Anonymkode: cd715...512 Det uthevede, det er det du bør ta opp med din leder først, HI. Det du forteller der er noe du har ansvar for å ta videre, fordi din kollegas avvikende adferd skaper unødvendige konflikter med klienten, og at du må bruke tid på å roe ned klienten - og din kollega i tillegg, og at dette blir svært uprofesjonelt, og at du mener det er helt uakseptabelt at klientene utsettes for dette! Det er det som er hovedsaken her. Det må jo være bare et tidsspørsmål før dere får større klager på dere, for slik din kollega oppfører seg høres ekstremt uprofesjonelt ut, faktisk så ille at man bør lure på om kollegaen i det hele tatt bør ha med klienter å gjøre. Ang. det siste, som ikke er uthevet. I setningen før skrev du at du behandler kollegaen som en pasient. Det tror jeg du ikke bør si videre, i hvert fall ikke før ledere ev. har innsett og innrømmet problemene og har tatt tak i saken. Men resten kan du si etterhvert, det at dette også er utfordrende for deg, at du må fungere som en megler mellom kollega og klienter, at du alltid må tilpasse budskap, ikke bare mtp. hva som er til klientenes beste, men også ut fra hva kollegaen din kan forstå slik at hun ikke skaper unødvendige misforståelser som igjen går utover klientene. Det siste, at hvis noe utarter seg, så svarer du enten at dere er ferdige, eller at du lar henne få rett - dette ville jeg også tatt opp. For det kan ikke være slik at du gir deg i saker som er viktige for jobben og klientene, bare for å unngå konflikt med kollegaen. Ta det med din leder først. Hold deg saklig og argumenter hele tiden ut fra det at måten hun oppfører seg i jobben, stadig skaper konflikter og misforståelser, at det går utover - ikke bare deg - men viktigst, at det går utover klientene på en svært uprofesjonell måte. Og i tillegg, at dette nå er såpass belastende for både klienter og deg, at det er uholdbart, da det gir klientene unødvendige ekstrabelastninger pga. kollegas uprofesjonelle adferd. Anonymkode: 2acb8...396
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #19 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Ikke prøv å diagnotisere folk, for det er virkelig en uting. Når du faktisk tenker på vedkommende som en "pasient", og opptrer som om h*n er, så sier det seg nesten selv at samspillet blir helt feil. Dessuten, og jeg prøver ikke å være hverken morsom eller ironisk, -så passer det du beskriver i andre avsnitt 90% av brukerne her. Så det er jo folk som får alt til å dreie seg om dem og motsi og kverulere, og ville ha rett, uten at de er autister. Det er jo uansett et stort problem, og hvorfor kan du ikke fortelle lederen om samarbeidsproblemene og at du må megle i konflikter? Du legger jo bare frem din versjon, det har du da lov til og også grunn til. Ikke nevn mistanken om autisme bare, men det regner jeg jo ikke med at du gjør heller. Anonymkode: 54816...607 Støtter dette. Anonymkode: a1472...a7a
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #20 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det uthevede, det er det du bør ta opp med din leder først, HI. Det du forteller der er noe du har ansvar for å ta videre, fordi din kollegas avvikende adferd skaper unødvendige konflikter med klienten, og at du må bruke tid på å roe ned klienten - og din kollega i tillegg, og at dette blir svært uprofesjonelt, og at du mener det er helt uakseptabelt at klientene utsettes for dette! Det er det som er hovedsaken her. Det må jo være bare et tidsspørsmål før dere får større klager på dere, for slik din kollega oppfører seg høres ekstremt uprofesjonelt ut, faktisk så ille at man bør lure på om kollegaen i det hele tatt bør ha med klienter å gjøre. Ang. det siste, som ikke er uthevet. I setningen før skrev du at du behandler kollegaen som en pasient. Det tror jeg du ikke bør si videre, i hvert fall ikke før ledere ev. har innsett og innrømmet problemene og har tatt tak i saken. Men resten kan du si etterhvert, det at dette også er utfordrende for deg, at du må fungere som en megler mellom kollega og klienter, at du alltid må tilpasse budskap, ikke bare mtp. hva som er til klientenes beste, men også ut fra hva kollegaen din kan forstå slik at hun ikke skaper unødvendige misforståelser som igjen går utover klientene. Det siste, at hvis noe utarter seg, så svarer du enten at dere er ferdige, eller at du lar henne få rett - dette ville jeg også tatt opp. For det kan ikke være slik at du gir deg i saker som er viktige for jobben og klientene, bare for å unngå konflikt med kollegaen. Ta det med din leder først. Hold deg saklig og argumenter hele tiden ut fra det at måten hun oppfører seg i jobben, stadig skaper konflikter og misforståelser, at det går utover - ikke bare deg - men viktigst, at det går utover klientene på en svært uprofesjonell måte. Og i tillegg, at dette nå er såpass belastende for både klienter og deg, at det er uholdbart, da det gir klientene unødvendige ekstrabelastninger pga. kollegas uprofesjonelle adferd. Anonymkode: 2acb8...396 Og dette. Anonymkode: a1472...a7a
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2022 #21 Skrevet 12. februar 2022 Jeg hadde blitt gæren. Ta det oppover i systemet! Anonymkode: 534a6...c82
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2022 #22 Skrevet 14. februar 2022 Anonym bruker skrev (På 8.2.2022 den 17.35): Vel, for å informere deg om det jeg trodde de fleste hadde fått med seg; de fleste her inne er nok faktisk autister, selv om de ikke presenterer seg som det. Og det HI beskriver er autisme. Så vanskelig er det ikke å beskrive autisme. Anonymkode: 8d63f...245 De fleste her inne er autister? Virkelig? Forklar gjerne. Anonymkode: 7f503...5e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå