Gå til innhold

Jobbsøker/lang intervjuprosess... Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder snart på å gå på veggen så langdryg en intervjuprosess er og trenger hjelp for å roe meg litt her. Håper noen kan hjelpe! 

1. runde, førstegangsintervju. Dette gikk veldig fint, helt enkel prat om firmaet og om meg og hva jeg kan bidra med til dem. Tilbakemelding i etterkant at de fikk et veldig godt inntrykk av meg. 
2. runde, profileringstester - tre stk. Har jo ikke fått tilsendt "resultater" av disse, men fikk tilbakemelding i etterkant at jeg gjorde det svært godt på alle. 
3. runde, casehåndtering. Dette var på tlf. Gikk veldig fint, fikk også tilbakemelding på at jeg løste ting på en god måte. 
4. runde, to dager prøvejobbing. Dette gikk også nærmest knirkefritt til at jeg ikke har opplæring der. 

Jeg var ferdig på siste dagen på prøvejobbing i går og fikk da beskjed om at jeg ville få en telefonsamtale I DAG fra sjefen høyere opp igjen. Det ble aldri noen telefonsamtale, men en Teams-samtale med 3 mennesker involvert. Alle rundt meg (og jeg) trodde derfor at dette var en avklaringssamtale/at jeg skulle få tilbud om jobb. Men nei da! De skulle komme tilbake til meg etter prosessen med de to andre kandidatene var ferdig. 

Jeg fikk svar (etter jeg selv spurte) på at det var to eller tre til de skulle ha inn på prøvejobbing. Men jeg fikk også beskjed om at jeg var "in the lead", og fikk tilbakemeldinger etter prøvejobbixgen på at jeg var effektiv, satt meg inn i systemene deres raskt og at jeg var veldig hyggelig å jobbe rundt. 

Har de egentlig bestemt seg for meg eller er det like fritt vilt som alltid? 
Er dette vanlig måte å føre en intervjuprosess? 

Blir gal! Hjelp! 

Anonymkode: 60eab...135

Skrevet

Hvilken jobb er dette? Jeg har selv mye erfaring, fra begge sider. Har aldri opplevd mer enn Max 4 runder, og det er uvanlig. De fleste er på 2 eller 3. synes dette høres veldig merkelig ut! Ville vurdert om jeg faktisk ville jobbe der. 

Anonymkode: 27931...0a7

Skrevet

Dette høres ikke vanlig ut. Jeg har i alle fall ikke vært med på maken. Har vært testet av arbeidspsykolog og hatt casestudier,  men de har alltid hatt max to runder før beskjed. Lykke til!  (Merker jeg blir veldig nysgjerrig på hvor dette er.. Kan du nevne hvilket type fagmiljø det gjelder?)

Anonymkode: 2a9c3...54a

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvilken jobb er dette? Jeg har selv mye erfaring, fra begge sider. Har aldri opplevd mer enn Max 4 runder, og det er uvanlig. De fleste er på 2 eller 3. synes dette høres veldig merkelig ut! Ville vurdert om jeg faktisk ville jobbe der. 

Anonymkode: 27931...0a7

Litt godt å få bekreftet at det er en merkelig prosess. Når det er sagt så har jeg fått et så godt intrykk av bedriften ellers og jeg trivdes i arbeidsmiljøet da jeg var på kontoret. 

Det verste er at utifra prosessen høres det ut som jeg har søkt jobb som sjef i Norges bank. Det har jeg ikke! 😂 Jobben er innen nettvarehandel/logistikk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Dette høres ikke vanlig ut. Jeg har i alle fall ikke vært med på maken. Har vært testet av arbeidspsykolog og hatt casestudier,  men de har alltid hatt max to runder før beskjed. Lykke til!  (Merker jeg blir veldig nysgjerrig på hvor dette er.. Kan du nevne hvilket type fagmiljø det gjelder?)

Veldig godt å få bekreftet. 

Tusen takk! Det verste er at det høres ut som jeg har søkt jobb som sjef i Norges bank - det har jeg IKKE😅 Jobben er innen nettvarehandel/logistikk. 

Skrevet

Uff, det høres ut som en arbeidsgiver jeg ikke ville hatt. Har aldri hørt om en sån prosess.

Anonymkode: 1960f...5ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Uff, det høres ut som en arbeidsgiver jeg ikke ville hatt. Har aldri hørt om en sån prosess.

"Problemet" er at jeg har fått så god følelse av bedriften og alle menneskene involvert sånn ellers. 

Vil bare påpeke at prøvejobbingen selvfølgelig var betalt. Men jeg er skuffa! 

Samtidig må de kanskje forholde seg til avtalene de har gjort med de andre, siden dette er "lønnet arbeid"? Jeg hadde vært rimelig irritert hadde jeg tatt meg fri fra nåværende jobb for å prøvejobbe en plass for så å få beskjed om at de ikke trenger meg allikevel. 

Skrevet

Tenker de holder deg på vent til en av de andre har takket ja eller nei. Idiotisk opplegg.

Anonymkode: 692c1...864

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tenker de holder deg på vent til en av de andre har takket ja eller nei. Idiotisk opplegg.

Anonymkode: 692c1...864

Ja, du tenker det og ikke omvendt? At jeg er en plan B? 

De hadde nesten 200 søkere, så det virker ikke som at de "må" holde noen som ikke egentlig er bra nok på vent.

Skrevet

Oi, en slik prosess høres helt svett ut. 🙈 Jeg er selv i en arbeidssøkerprosess, og venter på svar i løpet av neste uke. Vi hadde kort telefonintervju, deretter 3 arbeidspsykologiske tester, før til slutt dybdeintervju på teams med 3 fra bedriften. Er en spennende prosess, men jammen er det godt å få det avklart også. Ønsker deg lykke til, og håper det går den veien du ønsker! 🤞

Anonymkode: 80e86...806

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Oi, en slik prosess høres helt svett ut. 🙈 Jeg er selv i en arbeidssøkerprosess, og venter på svar i løpet av neste uke. Vi hadde kort telefonintervju, deretter 3 arbeidspsykologiske tester, før til slutt dybdeintervju på teams med 3 fra bedriften. Er en spennende prosess, men jammen er det godt å få det avklart også. Ønsker deg lykke til, og håper det går den veien du ønsker! 🤞

Anonymkode: 80e86...806

Tusen takk for svar! Og takk! Masse lykke til til deg også 🙏🏼 

Skrevet

Dette var da usedvanlig plundrete? 
Har aldri hørt om noen som har SÅ mange runder, er det statsministerens kontor, liksom? Eller noe annet livsnødvendig?

Anonymkode: ce7b9...5c3

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dette var da usedvanlig plundrete? 
Har aldri hørt om noen som har SÅ mange runder, er det statsministerens kontor, liksom? Eller noe annet livsnødvendig?

Anonymkode: ce7b9...5c3

Absolutt ikke! 

Hadde IHVERTFALL håpet på et ja/nei i dag… 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg holder snart på å gå på veggen så langdryg en intervjuprosess er og trenger hjelp for å roe meg litt her. Håper noen kan hjelpe! 

1. runde, førstegangsintervju. Dette gikk veldig fint, helt enkel prat om firmaet og om meg og hva jeg kan bidra med til dem. Tilbakemelding i etterkant at de fikk et veldig godt inntrykk av meg. 
2. runde, profileringstester - tre stk. Har jo ikke fått tilsendt "resultater" av disse, men fikk tilbakemelding i etterkant at jeg gjorde det svært godt på alle. 
3. runde, casehåndtering. Dette var på tlf. Gikk veldig fint, fikk også tilbakemelding på at jeg løste ting på en god måte. 
4. runde, to dager prøvejobbing. Dette gikk også nærmest knirkefritt til at jeg ikke har opplæring der. 

Jeg var ferdig på siste dagen på prøvejobbing i går og fikk da beskjed om at jeg ville få en telefonsamtale I DAG fra sjefen høyere opp igjen. Det ble aldri noen telefonsamtale, men en Teams-samtale med 3 mennesker involvert. Alle rundt meg (og jeg) trodde derfor at dette var en avklaringssamtale/at jeg skulle få tilbud om jobb. Men nei da! De skulle komme tilbake til meg etter prosessen med de to andre kandidatene var ferdig. 

Jeg fikk svar (etter jeg selv spurte) på at det var to eller tre til de skulle ha inn på prøvejobbing. Men jeg fikk også beskjed om at jeg var "in the lead", og fikk tilbakemeldinger etter prøvejobbixgen på at jeg var effektiv, satt meg inn i systemene deres raskt og at jeg var veldig hyggelig å jobbe rundt. 

Har de egentlig bestemt seg for meg eller er det like fritt vilt som alltid? 
Er dette vanlig måte å føre en intervjuprosess? 

Blir gal! Hjelp! 

Anonymkode: 60eab...135

Her hadde jeg virkelig stilt meg selv spørsmål om det er et sted jeg ønsker å jobbe… 

Det høres ut som de har en toppleder som plutselig finner ut at han vil blande seg i rekrutteringsprosessen. 

Anonymkode: 65bf3...a2f

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Her hadde jeg virkelig stilt meg selv spørsmål om det er et sted jeg ønsker å jobbe… 

Det høres ut som de har en toppleder som plutselig finner ut at han vil blande seg i rekrutteringsprosessen. 

Anonymkode: 65bf3...a2f

Hvorfor tenker du det? 

Lederen til lederen har sånnsett vært i prosessen «hele tiden», han var f. Eks med på førstegangsintervjuet. Men jeg informerte faktisk nå at jeg er i andre prosesser også, og da virket det som at det dukket opp litt «småpanikk» med info om at de holder meg i loopen og hører fra seg de kommende dagene. 

Men hører fra seg om… hva? 😅 Nå har de jo informert om at de skal ha prøvejobb med to til, og det har jo ikke endret seg(?). Blir ikke klok på om de egentlig vil ha meg. 

Skrevet

Følger denne i spenning ☺ Håper du får jobben!

Skrevet

Høres ut som du har søkt på en veldig viktig toppleder-jobb. Om dette er en jobb på medarbeidernivå eller uten noe særlig lederansvar, så høres dette ut som en veldig uprofesjonell bedrift. Her har de rett og slett ikke respekt for kandidatenes tid. Hvem har egentlig tid/mulighet til å ta seg så mye fri fra nåværende jobb for å gjennomføre så mange runder med intervju og flere dager med prøvejobbing? Kan begynne å lure på om de tar inn flere kandidater på prøvejobbing kun for å få litt ekstra hjelp noen dager. 

Anonymkode: a3b61...76b

Skrevet
køkøarbeidssøker skrev (2 timer siden):

Hvorfor tenker du det? 

Lederen til lederen har sånnsett vært i prosessen «hele tiden», han var f. Eks med på førstegangsintervjuet. Men jeg informerte faktisk nå at jeg er i andre prosesser også, og da virket det som at det dukket opp litt «småpanikk» med info om at de holder meg i loopen og hører fra seg de kommende dagene. 

Men hører fra seg om… hva? 😅 Nå har de jo informert om at de skal ha prøvejobb med to til, og det har jo ikke endret seg(?). Blir ikke klok på om de egentlig vil ha meg. 

Er det en lederjobb du har søkt på?

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Høres ut som du har søkt på en veldig viktig toppleder-jobb. Om dette er en jobb på medarbeidernivå eller uten noe særlig lederansvar, så høres dette ut som en veldig uprofesjonell bedrift. Her har de rett og slett ikke respekt for kandidatenes tid. Hvem har egentlig tid/mulighet til å ta seg så mye fri fra nåværende jobb for å gjennomføre så mange runder med intervju og flere dager med prøvejobbing? Kan begynne å lure på om de tar inn flere kandidater på prøvejobbing kun for å få litt ekstra hjelp noen dager. 

Anonymkode: a3b61...76b

Hører fra hva du sier og er enig i at prosessen er «hissig» for en helt vanlig jobb. Når det er sagt er alt av profileringstester/casehåndtering osv. tatt på telefon eller teams, men det tar jo allikevel tid, energi og krever litt forbereding. 

At de tar inn for prøvejobbing for ekstra hjelp ser jeg ikke på som spesielt sannsynlig da det krever både masse tid, opplæring og ikke minst penger fra deres side… Om de trenger ekstra arbeidskapasitet hadde det vært mye rimeligere å ansette en før prøvejobbing i det hele tatt fantes sted. 

De sier at erfaringsmessig foretrekker de betalt prøvejobbing fremfor andregangsintervju fordi de da får en bedre følelse av hva kandidaten er god for, hvor mye de «tør» å kaste seg ut i, i tillegg til om kjemien er der. 

Men begynner å stille spørsmål selv. Hadde det ikke vært en stilling og en bedrift jeg følte jeg hadde trivdes ordentlig godt i hadde jeg nok meldt meg litt ut. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Er det en lederjobb du har søkt på?

Stillingen har ikke noe lederansvar- eller oppgaver på papir, men jeg blir nok en person folk henvender seg til allikevel. 

Men ikke en stilling som krever en så omfattende prosess i det hele tatt. 

Skrevet

Har du hørt noe nå, hi?

Anonymkode: b9d93...26b

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Har du hørt noe nå, hi?

Anonymkode: b9d93...26b

Ikke fått verken tilbud eller avslag! Men det var jo 2 stk til som skulle prøvejobbe, så om de var ekstremt effektive så var de tidligst ferdig med det fredag som var. 

De ringte meg på fredag med beskjed om at jeg vil høre noe fra de innen midten av denne uken. 

Klarer omtrent ikke sove…. Har SÅ lyst på denne jobben. Takk som spør! 

Skrevet
køkøarbeidssøker skrev (1 minutt siden):

Ikke fått verken tilbud eller avslag! Men det var jo 2 stk til som skulle prøvejobbe, så om de var ekstremt effektive så var de tidligst ferdig med det fredag som var. 

De ringte meg på fredag med beskjed om at jeg vil høre noe fra de innen midten av denne uken. 

Klarer omtrent ikke sove…. Har SÅ lyst på denne jobben. Takk som spør! 

Blir du ikke litt skeptisk engang når de har en sånn voldsom søkeprosess?

Skrevet

Hold oss oppdatert! Er så nysgjerrig ☺

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Blir du ikke litt skeptisk engang når de har en sånn voldsom søkeprosess?

Hva skal jeg bli skeptisk til? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...