Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #1 Skrevet 8. februar 2022 Er det noe mat som generelt ikke er barnevennlig? Eller er det sånn at man forventer at barn skal spise fiskeboller og pølser for å sette det litt på spissen? Mat som bare er krydret forsiktig med salt og pepper eller som ikke smaker noe som helst? Eller pølser og hamburger når man er på restaurant og velger fra barnemenyen. For all det, det er ikke noe galt i å like den type mat best, enten man er barn eller voksen, Men hvorfor er sånn mat sett på som ekstra barnevennlig? Anonymkode: 0a3d4...7c4
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #2 Skrevet 8. februar 2022 Fordi barn har mange ganger flere smaksløker enn voksne, og derfor for det meste foretrekke mat med mildere smaker. Anonymkode: 4cfb3...275
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #3 Skrevet 8. februar 2022 Mat er barnevennlig. Anonymkode: 1ba3e...4ff
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #4 Skrevet 8. februar 2022 Det er noe som heter at man har "gane som en 5 åring". Barn sine smaksløker er annerledes enn voksne, og oftest foretrekker de mildere mat, mer karbohydrater osv enn voksne. Ingen regel uten unntak selvfølgelig, og barn fra forskjellige verdensdeler liker forskjellig mat. Barn sine smaksløker er i stadig endring, og mange endrer hva de liker i perioder, noe de likte i fjor liker de plutselig ikke i år. En altetende 2-åring blir en skikkelig pirkespiser som 6-åring osv. Men de fleste blir normale som voksne altså Anonymkode: 317b0...d4d
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #5 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Er det noe mat som generelt ikke er barnevennlig? Eller er det sånn at man forventer at barn skal spise fiskeboller og pølser for å sette det litt på spissen? Mat som bare er krydret forsiktig med salt og pepper eller som ikke smaker noe som helst? Eller pølser og hamburger når man er på restaurant og velger fra barnemenyen. For all det, det er ikke noe galt i å like den type mat best, enten man er barn eller voksen, Men hvorfor er sånn mat sett på som ekstra barnevennlig? Anonymkode: 0a3d4...7c4 Ja, dette lurer jeg også på. Her på forum virker det som om "barnevennlig mat" er bare junk food. Sånt som pølser, pasta, pizza. For meg er disse matrettene "kosemat" til en og annen lettvintanledning, men ikke som daglig mat. Ungene mine var alle sammen glade i rå grønnsaker, for eksempel, som oppskårne agurker, paprika, gulrøtter og tomater. De likte også alle slags fiskeretter og kjøttretter, brødskiver, grøt... det er da ikke noen fasit på at barnevennlig skal være fett og smakløst. Anonymkode: 4864b...28e
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #6 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Fordi barn har mange ganger flere smaksløker enn voksne, og derfor for det meste foretrekke mat med mildere smaker. Anonymkode: 4cfb3...275 Man kan jo redusere salt, chili, sennep, wasabi, pepper osv i barnas matretter. (Men av en eller annen grunn reduserer man ikke på sukker....) Anonymkode: 4864b...28e
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #7 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Man kan jo redusere salt, chili, sennep, wasabi, pepper osv i barnas matretter. (Men av en eller annen grunn reduserer man ikke på sukker....) Anonymkode: 4864b...28e Jeg bruker lite salt på maten, og det handler ikke så mye om krydder. Salt, surt og søtt går jo likevel ned hos mange barn. Det er bitre smaker de har mer problemer med sånn vanligvis. Som blant annet mange grønnsaker. Barn flest liker rå gulrøtter fordi de er søte, men ulik kål og rotgrønnsaker er bitre på smak. Anonymkode: 4cfb3...275
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #8 Skrevet 8. februar 2022 Det er mat som ikke inneholder for mye sterkt krydder eller bitre smaker. Anonymkode: c14e0...532
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #9 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Det er mat som ikke inneholder for mye sterkt krydder eller bitre smaker. Anonymkode: c14e0...532 Ja, og i tillegg liker mange barn ikke mat som er vanskelig å tygge (som biff og annet stekt kjøtt) og mat der ting er blandet sammen. Det er mange unntak, men dette er typiske ting mange barn ikke liker. Anonymkode: d9a04...255
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #10 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Er det noe mat som generelt ikke er barnevennlig? Eller er det sånn at man forventer at barn skal spise fiskeboller og pølser for å sette det litt på spissen? Mat som bare er krydret forsiktig med salt og pepper eller som ikke smaker noe som helst? Eller pølser og hamburger når man er på restaurant og velger fra barnemenyen. For all det, det er ikke noe galt i å like den type mat best, enten man er barn eller voksen, Men hvorfor er sånn mat sett på som ekstra barnevennlig? Anonymkode: 0a3d4...7c4 Jeg har barn som spiser det aller meste, til og med alt av sjømat som blåskjell, skalldyr og fisk. Jeg er ikke så glad i uttrykket barnevennlig mat da det ofte betyr noe ikke så sunt og næringsrikt og jeg hae alltid prøvd å introdusere barna mine for forskjellige smaker fra ung alder. Likevel så er det jo noe mat som er mer og mindre barnevennlig da, f.eks. sterkt krydret mat, kjøtt som er vanskelig å tygge er ikke det beste for de minste. Med litt tilpasning så kan det meste bli barnevennlig tenker jeg. Anonymkode: 6b38c...a0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå