Gå til innhold

Engelsk preteritum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan gjøre denne teksten om til engelsk preteritum?: 

John gets up at 7 o'clock. He goes to the bathroom and takes a shower. He puts on his clothes and walks to the kitchen. He always drinks a glass of water in the morning before he eats breakfast. 

Anonymkode: 9dc89...ed4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, preteritum er fortid. Som i, "John got up at 7 o'clock".

Hvorfor skal du ha dette i fortid og hvorfor klarer du ikke å gjøre det selv?

Anonymkode: 4018a...282

Skrevet
35 minutes ago, Anonym bruker said:

Noen som kan gjøre denne teksten om til engelsk preteritum?: 

John got up at 7 o'clock. He went to the bathroom and took a shower. He Put on his clothes and walked to the kitchen. He always drinks a glass of water in the morning before he eats breakfast. 

Sånn? Litt rare ordvalg der. Walks to the kitchen.. Tja.. 

Anonymkode: be4be...1e4

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Sånn? Litt rare ordvalg der. Walks to the kitchen.. Tja.. 

Nei, ikke sånn. Drank, ikke drinks. Tenk på det som om John er gått bort og du prøver å fortelle om hvordan han var. He always drank a glass of water in the morning he ate breakfast.

Skrevet
7 minutes ago, Anonym bruker said:

Nei, ikke sånn. Drank, ikke drinks. Tenk på det som om John er gått bort og du prøver å fortelle om hvordan han var. He always drank a glass of water in the morning he ate breakfast.

Jeg er uenig i den. Siste setning er en beskrivelse av John, ikke noe han gjorde. Endrer man den er han plutselig dau 😅

Skrevet

Dette var faktisk en del av en skoletekst som skulle skrives over til preterium. Jeg syntes det var en merkelig tekst men...

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Ja, preteritum er fortid. Som i, "John got up at 7 o'clock".

Hvorfor skal du ha dette i fortid og hvorfor klarer du ikke å gjøre det selv?

Fordi jeg ikke har hatt engelsk på 30 år🙄 jada jeg er dum...

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

John gets up at 7 o'clock. He goes to the bathroom and takes a shower. He puts on his clothes and walks to the kitchen. He always drinks a glass of water in the morning before he eats breakfast. 

John got up at 7 o'clock. He went to the bathroom and took a shower. He put on his clothes and walked to the kitchen. He always drinks a glass of water in the morning before he eats breakfast.

Cluet er at den siste setningen ikke endres. Den sier noe om hvordan det alltid er, og kan dermed ikke gjøres om til preteritum.

Anonymkode: 65aa2...461

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er uenig i den. Siste setning er en beskrivelse av John, ikke noe han gjorde. Endrer man den er han plutselig dau 😅

Enig.

Anonymkode: 65aa2...461

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Fordi jeg ikke har hatt engelsk på 30 år🙄 jada jeg er dum...

Nei, det er ikke slik vi måler om noen er dum eller ei. Når en ikke bruker språk så forsvinner den der kunnskapen om hvordan språket brukes. Det gjelder selv det språk en har "inni" seg, det en taler "til seg selv". Det vet vi fordi de som sitter på "death row" og venter på å få gjennomført sin dødsdom sitter der helt isolerte i mange år. De få ganger noen av de intervjues, etter å ha sittet isolert i mange år, så sliter de med å kommunisere, prate, forklare hva de tenker, mener, føler, gjorde, sa, tenkte.

Selv folk som prater flere språk "glemmer" språk de ikke bruker mye. Slik er det med språk.

Og du? Det er ikke dumt å be om hjelp.

Jeg ble skeptisk for jeg tenkte det kanskje var ei tenåring som ikke ville gjøre leksene sine. I etterkant angret jeg på å ha spurt, for det kunne like gjerne være ei tenåring som ikke forsto leksene sine, som trengte hjelp med å få de forklart.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Han kan like godt ha forsvunnet og være savnet, eller av andre grunner være noen som en fortalte i fortid om.

Uansett så blir det ikke preteritum ved å beskrive i nåtid. Det må beskrives i fortid.

Skrevet

Jeg mener også at den siste setningen må gjøres om, i alle fall så lenge dette er en skoletekst. Da er antageligvis formålet å lære preteritum.

Anonymkode: bd28f...16a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Tja, den kan eventuelt skrives litt om, som "He drank a glass of water before breakfast, like he always does.", men jeg ville nok også beholdt den slik den var.

Anonymkode: 68b0b...d62

Skrevet

Hvordan blir dette da? Regner med at det er mange feil men...

20220207_202337.jpg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan blir dette da? Regner med at det er mange feil men...

20220207_202337.jpg

Det er en del feil i denne testen. Du kan f.eks. ikke blande presens og preteritum i samme setning på den måten du gjør her.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er en del feil i denne testen. Du kan f.eks. ikke blande presens og preteritum i samme setning på den måten du gjør her.

Hvor er feilene da?  Jeg ser de dessverre ikke😢

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

16442695594666892681192333094250.thumb.jpg.0768981e2845e1cac3b787f80ca22d02.jpg

Anonymkode: 49a89...6ea

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

16442695594666892681192333094250.thumb.jpg.0768981e2845e1cac3b787f80ca22d02.jpg

Anonymkode: 49a89...6ea

Nå ble det bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...