Gå til innhold

Ukesmeny for barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har "kresne" barn som kan dele sin ukesmeny?

Anonymkode: 11de3...4c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mandag - Betasuppe

Tirsdag - kylling, ris og grønnsaksblanding.

Onsdag - fiskekaker, poteter, brun saus og grønnsaker. 

Torsdag - litt usikkert enda. Muligens laks

Fredag - pizza

Lørdag - indrefile og stekte poteter

Søndag - antagelig noe langtids kokt- eller stekt kjøtt. 

Anonymkode: 5c19e...983

Skrevet

Jeg har fire barn, et av de er veldig kresent.

Aner ikke hva som feiler hennes smaksløker, unge nr tre. Hun er veldig sensitiv på lukter, på smaker, konsistenser, alt egentlig. Håper hun vokser det av seg...

Vi andre kan jo ikke styres av hennes gane, så hun får bare mat hun spiser mens vi andre spiser vanlig middag.

I dag er jeg hjemme og har god tid til å langtidskoke kjøtt, så da blir det hjemmelaget suppelapskaus og flatbrød. Hun får speilegg, noen stekte poteter som er igjen fra i går og cherrytomater. Ikke så stor jobb for meg å slenge på stekepannen rett før vi skal spise.

Hun får velge middag en dag i uken, da spiser vi ting hun liker. Forrige uke valgte hun kokte poteter, fiskepinner og raspet gulrot (uten noe på, bare rå gulrot). Jeg lagde i tillegg en fiskegrateng, persillesmør og en råkostsalat. Alle fornøyd :)

Anonymkode: efda7...91c

Skrevet

Kresen er jo et relativt begrep, men jeg har en unge som i liten grad spiser rent kjøtt eller fisk. 

Mandag : fiskepinner, woka grønnsaker og potetbåter 

Tirsdag: Tomatsuppe og brød

Onsdag: ovnsbakte grønnsaker med laks (fiskepinner til henne) 

Torsdag: pasta og kjøttboller med salat

Fredag: taco

Lørdag: wok med nudler og mye grønt, scampi til meg, pølser til barna 

Søndag: koteletter, poteter, kålstuing og gulrøtter, hun får en karbonade i stede 

Skrevet

Jeg har to (av tre) kresne barn som også har helt forskjellige preferanser. Hos oss er regelen at det alltid skal være noe på bordet som alle liker, og så spiser man det man liker og lar være å spise resten. 

Feks kan vi ta ut kylling før vi blander sammen i gryte og et barn spiser dermed «ren kylling» og ris. Vi koker gjerne ris eller pasta i tillegg tin poteter, så kan den kresne spise det til kjøttet eller fisken. Osv, du skjønner tegningen. 

Vi passer på å lage deres favoritter innimellom, og da pimper vi gjerne opp med litt ekstra tilbehør eller noe. 

Anonymkode: e6b7f...bd5

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har fire barn, et av de er veldig kresent.

Aner ikke hva som feiler hennes smaksløker, unge nr tre. Hun er veldig sensitiv på lukter, på smaker, konsistenser, alt egentlig. Håper hun vokser det av seg...

Vi andre kan jo ikke styres av hennes gane, så hun får bare mat hun spiser mens vi andre spiser vanlig middag.

I dag er jeg hjemme og har god tid til å langtidskoke kjøtt, så da blir det hjemmelaget suppelapskaus og flatbrød. Hun får speilegg, noen stekte poteter som er igjen fra i går og cherrytomater. Ikke så stor jobb for meg å slenge på stekepannen rett før vi skal spise.

Hun får velge middag en dag i uken, da spiser vi ting hun liker. Forrige uke valgte hun kokte poteter, fiskepinner og raspet gulrot (uten noe på, bare rå gulrot). Jeg lagde i tillegg en fiskegrateng, persillesmør og en råkostsalat. Alle fornøyd :)

Anonymkode: efda7...91c

https://forskning.no/mat-og-helse-barn-og-ungdom-mat/barn-som-er-kresne-pa-mat-kan-ha-en-spiseforstyrrelse/332344

Anonymkode: 4f1b5...9f7

Skrevet

Skal ha potetvafler i dag, men vet ikke helt for resten av uka. Uansett så har potetvafler med ulik topping reddet mye her. Blander gjerne litt most gulrot og spinat i røra, og topping kan være egg, kyllingskiver og stekt fisk av noe slag. Tomatsuppe er også noe han spiser. Fiskegrateng, fiskeboller i hvit saus og gulrot pluss ulike paier har reddet mange middager her, og hvor han får i seg næring også. 

Anonymkode: 9f406...0a7

Skrevet

Takk for mange gode tips! 😊 Har to kresne, men de er heldigvis samstemte. Jeg og yngste spiser alt. 

Skrevet

Vår ukesmeny denne uken ble akkurat gjort klart i "familieråd", og den ble sånn

Tirsdag: Stekt fisk (alt etter hva de har i fiskedisken i morgen) med salat, en eller annen form for poteter og smørsaus.

Onsdag: Panko-kylling med karridressing, hamburgerbrød, salat, tomat, agurk og mango

Torsdag: Vår variant av Sheppards pai - stekt og godt krydret kjøttdeig i form, men grønnsaker (alt etter hva vi har) og potetstappe-lokk.

Fredag: Pizza

Lørdag: Pulled beef med aioli, tomatsalat, limemarinert rødløk, salat, agurk, paprika og mango og/eller avokado, alt etter hva som er å få tak i

Søndag: Rester. Om vi ikke har det, blir det rett og slett take-away fra byen Thai-restaurant, tror jeg. 

Anonymkode: 51814...892

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Takk for mange gode tips! 😊 Har to kresne, men de er heldigvis samstemte. Jeg og yngste spiser alt. 

Så lenge det varer, da… den yngste begynner nok snart på samme galeien, hen ser jo hvilke fordeler søsknene har av det. 

Anonymkode: a12a2...270

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Så lenge det varer, da… den yngste begynner nok snart på samme galeien, hen ser jo hvilke fordeler søsknene har av det. 

Og hvilke fordeler er det?

Anonymkode: 5c19e...983

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

🤣🤣 du er god du 😊

Men for å ødelegge gleden din, vi spiser det samme alle sammen. Derfor jeg spør om meny, for å få mer inspirasjon til mer normale barnevennlige middager. Jeg lager ikke 2 middager. Men jeg og minste koser oss med ting vi liker ellers, ikke nødvendig å ha de mest spesielle rettene på felles middagsbord. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...