Gå til innhold

Noen som har ungdommer som ikke taklet å være i militæret?

Anbefalte innlegg

Sønnen skal i militæret til sommeren.  Han ønsker dette selv og er klar. 

Fysisk går detnok greit.  Han er i god fysisk form og god atletisk.  

Men det psykiske tror jeg blir tøffere.  Jeg har ikke snakket med han om det.  Han skal få gjøre sine egne erfaringer. Men tenker for meg selv at dette blir for tøft. 

Noen her med erfaringer med egne unger som ikke taklet militæret.  Hvordan er det å slutte? Ble det et stort nederlag for dem? 

Jeg bare lurer. Og for alt jeg vet kan det være gutten stortrives. 👍

Anonymkode: a3b4f...966

Fortsetter under...

Hvorfor er du redd han ikke skal takle det?

Jeg har en sønn som er der nå, han kan prate med alle og drar med andre i samtaler. Gjør han det bra fysisk og liker å utfordre seg selv der så kan han finne likesinnede som han kan trene sammen med. 

Anonymkode: eb3a4...d07

De to første ukene kalles "helvetesukene". Fysisk krevende, ja, men psykisk er det bare de to første ukene som er krevende. Etter det er resten bare barnemat.

Hilsen ei som har vært i forsvaret (infanteriet).

Anonymkode: 9e446...f7b

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

De to første ukene kalles "helvetesukene". Fysisk krevende, ja, men psykisk er det bare de to første ukene som er krevende. Etter det er resten bare barnemat.

Hilsen ei som har vært i forsvaret (infanteriet).

Det er vel en sannhet med modifikasjoner.  Innrykkksreaksjoner ser vi lenger enn to uker. Men det er mye god kompetanse i troppsbefalet for å håndtere det.

Forøvrig er det vel gjerne en helt annen  og mye senere øvelse som omtales som helvetesuka...

Anonymkode: 92552...6d2

Har han noen psykiske utfordringer han sliter med, siden du er skeptisk? 
Etter rekrutten skal de jo tjenestegjøre, så det blir jo som en jobb. 
Om han sliter psykisk har han vel oppgitt dette før sesjon/opptak, og da kommer han neppe inn. 

Anonymkode: 9ec7a...31d

Annonse

Det er ingen opptaksprøve til førstegangstjeneste. Sesjon fungerer som seleksjon og de som blir kalt inn skal ikke gjennom videre opptalsprøver med mindre de har søkt spesiell tjeneste som musikktopp, fallskjermjeger, båtfører osv. 

Videre er helvetesuka noe helt annet enn de to første ukene på rekruttskolen. 

Og man kan ikke bare slutte. Man melder seg ikke ut av en lovpålagt plikt som man slutter på ballettskolen. Det gjøres vurderinger av lege, så vel som befal og andre det måtte være behov for før en soldat dimitteres. Og da er det som oftest etter Forsvarets ønske, ikke kun etter eget. De fleste som er umotivert en periode endrer innstilling og klarer seg meget godt. Det bor mer i ungdommene enn mange foreldre tror. 
Han får nok sitt livs beste år skal du se 👍🏼😊

Anonymkode: 5a29a...9a1

Så flott at gutten gleder seg! 

Vår familie hadde veddemål om hvor lenge lillebror holdt ut. Han var gamer 24/7 og hadde ikke sett dagslys på 2 år 😅 Jeg ga han 6 uker, det var vel lengst av alle. Han gjorde oss alle til skamme da han fullførte med bravur og kom tilbake som mann (superklisjé, men sant). Han er fortsatt gamer, men driver også en meget suksessfull restaurant i Oslo. Og det uten utdannelse, han har jobbet seg opp fra gulvet. Den ingen hadde trua på, har gjort det best 👏😁

Så ha litt mer trua på sønnen din, det er mitt tips 😊

Anonymkode: f07e4...911

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Vår familie hadde veddemål om hvor lenge lillebror holdt ut. Han var gamer 24/7 og hadde ikke sett dagslys på 2 år 😅 Jeg ga han 6 uker, det var vel lengst av alle.

Anonymkode: f07e4...911

Da vant du. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...