Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #1 Skrevet 7. februar 2022 Jeg opplevde en litt merkelig ting sist uke. Jeg fikk en fruktkasse fra mine arbeidskollega p.g.a. en spesiell anledning, noe som var koselig nok det altså. Det jeg stusser på er leverandøren. Halvparten av frukten jeg fikk så ikke bra ut og smakte også råtten, når jeg kontaktet leverandøren om dette så fikk jeg beskjed om at økologisk frukt ser gjerne litt mindre perfekt ut også tålte de kanskje ikke transporten (den ble jo fraktet i bil). Det var jo ikke bare det at frukten så rotten ut, men halvparten smakte også råtten så de gikk i søppelen (jada i matavfall). Så da tenker jeg at om økologisk frukt er så dårlig og tåler så lite så vil jeg unngå den for alt i verden, for snak om matsvinn da om jeg skal kaste over halvparten av all maten jeg kjøper. Anonymkode: 46a7d...b47
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #2 Skrevet 7. februar 2022 Kjenner at jeg er mer overraska over at du aldri før har prøvd økologisk frukt eller grønt slik at du vet at påstanden din ikke stemmer. Anonymkode: 5728f...a09
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #3 Skrevet 7. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Kjenner at jeg er mer overraska over at du aldri før har prøvd økologisk frukt eller grønt slik at du vet at påstanden din ikke stemmer. Anonymkode: 5728f...a09 Jeg er ikke hi, men jeg kjøper aldri økologisk på butikken fordi økologisk dyrking i stor stil ikke er bærekraftig. Anonymkode: fef3f...48c
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #4 Skrevet 7. februar 2022 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Jeg er ikke hi, men jeg kjøper aldri økologisk på butikken fordi økologisk dyrking i stor stil ikke er bærekraftig. Anonymkode: fef3f...48c Det er vel strengt tatt ikke konvensjonell dyrking heller? Men ja, noe økologisk frukt har kortere holdbarhet enn konsjonell. Dette gjelder i hvertfall appelsiner og sitroner som behandles med antimuggmidler på skallet. (Disse stoffene er ikke noe videre sunne, så det anbefales å kjøpe økologisk hvis du skal bruke skallet i mat. ) Anonymkode: a4501...66f
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #5 Skrevet 7. februar 2022 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Jeg er ikke hi, men jeg kjøper aldri økologisk på butikken fordi økologisk dyrking i stor stil ikke er bærekraftig. Anonymkode: fef3f...48c Ingen dyrking i stor stil er bærekraftig. Jeg personlig vil helst ikke ha for mye sprøytemidler. Jeg kjøper ikke alt økologisk, men en del og gjerne norsk. Anonymkode: 5728f...a09
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #6 Skrevet 7. februar 2022 Jeg leste økologisk fuck... Anonymkode: c942d...a99
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #7 Skrevet 7. februar 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Jeg leste økologisk fuck... Anonymkode: c942d...a99 Fuck for forest Anonymkode: 5dfa2...ba1
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #8 Skrevet 7. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kjenner at jeg er mer overraska over at du aldri før har prøvd økologisk frukt eller grønt slik at du vet at påstanden din ikke stemmer. Anonymkode: 5728f...a09 Men hvor økologisk blir det om det havner mer i søppelen enn annen mat? Jeg har helt sikkert prøvd økologisk mat, men tenker ikke bevist over slikt lenger når jeg er i butikken. For meg blir det litt rart å kjøpe økologisk bananer pakket inn i plast vs. andre bananer som ikke er det. Anonymkode: 46a7d...b47
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #9 Skrevet 7. februar 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Men hvor økologisk blir det om det havner mer i søppelen enn annen mat? Jeg har helt sikkert prøvd økologisk mat, men tenker ikke bevist over slikt lenger når jeg er i butikken. For meg blir det litt rart å kjøpe økologisk bananer pakket inn i plast vs. andre bananer som ikke er det. Anonymkode: 46a7d...b47 Det økologiske har jo ingenting med søpla å gjøre, sånn sett. De bananene jeg kjøper er økologiske, de er ikke pakket i plast. De smaker bedre, rett og slett. Anonymkode: 9af0e...22b
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #10 Skrevet 7. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det økologiske har jo ingenting med søpla å gjøre, sånn sett. De bananene jeg kjøper er økologiske, de er ikke pakket i plast. De smaker bedre, rett og slett. Anonymkode: 9af0e...22b Vel den frukten jeg fikk smakte ikke bedre, den smakte råtten. Anonymkode: 46a7d...b47
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #11 Skrevet 7. februar 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Vel den frukten jeg fikk smakte ikke bedre, den smakte råtten. Anonymkode: 46a7d...b47 Poenget er vel at det var dårlig levert, ikke at all økologisk frukt er sånn. Anonymkode: 5728f...a09
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #12 Skrevet 7. februar 2022 Fosfor, som brukes i gjødsel er ikke-fornybar, og snart er vi tomme for fosfor. Så en endring må frem. Videre kommer det stadig flere studier som viser uheldige virkninger av cocktailen av alle sprøytemiddel og tilsetningsstoffer og plast påfører kroppene oss. Det er liten tvil om at økologisk mat i utgangspunktet er det beste for oss, fordi det er eneste måten å unngå kjemikalier som ikke er bra for oss, og som er unødendige å få i seg. Om noen er interessert, google Monsanto og hva de har gjort med Round-up og frøsalg og gjødsel. De har mer eller mindre tvunget bønder til å bruke deres produkter. Og det ser jo veldig bra ut også, fordi bøndene får betydelig større avlinger de første 2-3 årene. Men så er jorden utarmet pga. den unormale produksjonen, og avlingene stuper. Monsanto er nå kjøpt opp av den tyske legemiddelprodusenten Bauer. Det er skremmende lesing, for de som tar seg tid. Ang. mat i fremtiden. Det som er med mer økologisk og mer bærekraftig matproduksjon, det er at det for fremtiden vil kreve langt mer av oss som forbrukere igjen. Jeg skriver igjen, for det var det våre bestemødre og oldemødre holdt på med. De respekterte årets gang, aksepterte at man måtte benytte mulighetene når tilgangen på råvarer var stor, og at det krevde en del ekstra arbeid mtp. å kunne lagre maten. Det krevde jordkjellere til poteter og andre rotgrønnsaker, det krevde at man plukket frukt og bær, tørket eller syltet eller hermetiserte bær og frukt, plukket sopp som ble tørket eller syltet, tørket fisk, at de brukte hele dyr som var slaktet, brukte innmat, kokte kraft osv. I dag kastes berg med mat, ikke bare pga. såkalt matsvinn i den enkelte husholdning, men fordi forbrukerne ikke lenger gidder eller har kunnskap om hvordan benytte seg av f.eks. hele dyret. Forbrukere i dag vil helst ha en ferdigkuttet biff/rent kjøtt eller ferdig deigprodukt. Istedenfor å lage f.eks. kjøttkaker o.l. (og får full kontroll på innholdet) så kjøper folk tonnevis av dyrere fabrikkproduserte kjøttkaker, pølser osv. med mye (unødvendige) tilsetningsstoffer. Om man f.eks. går i en bedre ferskvareavdeling og spør om å få kjøpe kraftbein, da har de ikke. Spør du om de kan bestille, så er det ofte enten vanskelig, umulig eller latterlig dyrt. Og, ja, noen få butikker selger frosne kraftbein, men som regel er disse også dyre. I dag hvor vi har alle moderne hjelpemidler, så er et mer bærekraftig kosthold langt enklere enn noensinne før i menneskets historie. Da bør vi også legge ned litt mer innsats. Om vi ikke gjør det, så vil vi møte langt vanskeligere tider, og helt andre matpriser også, når jorden går tom for fosfor og avlingene blir mindre. I Norge burde vi igjen benytte utmark som forområde til dyr, både sauer og kyr. På den måten kan vi også bevare kulturlandskapet. Og som en ekstra bonus vil vi da trolig få redusert flåttbestanden igjen, i hvert fall om vi tillater bønder å svi områder igjen, som man kunne gjøre før. Dette kan bli veldig viktig når vi nå ser at enda verre flåttvarianter har kommet til landet. (Hi, økologisk frukt ser ofte ikke like plettfrie ut som de som er sprøytet, men når man kjøper økologisk så skal man likevel få frukt som ikke er dårlig.) Anonymkode: fa326...df2
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #13 Skrevet 7. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): også tålte de kanskje ikke transporten (den ble jo fraktet i bil) For en ansvarsfraskrivelse. Det er dårlig reklame det. Anonymkode: 0668f...4b7
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #14 Skrevet 7. februar 2022 Folk forventer at frukt og grønt skal bære så billig at det ikke er mulig å produsere bærekraftig. Snart vil dere være glade for å få tak i noe i det heletatt, uavhengig av om det er økologisk eller ikke. Bøndene gidder snart ikke lenger. Anonymkode: 014a5...c45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå