Anonym bruker Skrevet 6. februar 2022 #1 Skrevet 6. februar 2022 Mellomste har alltid vært krevende, men en fantastisk, unge. Hun har vært sta, og visst hva hun vil. Hun har vært sjarmerende til tusen. Hun begynte å prate sent, men når hun begynte var det perfekt. Hun har aldri likt skolen, det har vært mye styr for å få henne gjennom. Da hun begynte på vgs, skole liksom alt ut. Hun ble henvist til bup, og fikk diagnosen adhd (tidl add). Rett etter stengte verden ned. Korona har nok ført til manglende oppfølging. I dag har hun nesten droppet ut av vgs. Hun er 19 år. Hun føler seg mislykket, hun sier selv at hun ikke mestrer noe. Hun vil egentlig gå på skolen, men hun orker ikke. Hun har strøket i endel fag, så hun kan ikke studere til høsten. Hun må ta minst et år ekstra, og det orker hun bare ikke. Hun jobber en gang i uken, jobben mestrer hun godt. Videre er hun sosial med venner noen ganger i løpet av uka, så hun kommer seg ut. Hun sier at hun ikke er deprimert, men at hun skulle ønske at hun ikke ble født. Hun har vært hos fastlegen, men legen virker ikke til å forstå henne?? Vi foreldre begynner å bli fortvilte, hva skal vi gjøre for jenta vår? Er det noen som har tips og råd? Hva kan vi gjøre for å hjelpe henne på veien? Vi har snakket om folkehøyskole, men det koster jo ganske mye. Jeg vet hun kan få støtte fra Lånekassen, men er det lurt av en person med diagnose og uten ambisjoner å ta opp lån?? Hvordan hjelpe henne?? Anonymkode: a43b3...a93
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #2 Skrevet 7. februar 2022 Jeg har ikke så mange råd, men er i mye samme situasjon her med en 19-åring med ADHD og Tourettes som nå går påbygg over to år og er på siste året nå. Han får sannsynligvis vitnemål, men det er rett og slett fordi vi foreldre, og spesielt jeg, har hengt over ham og gått igjennom alt lærestoff, oppgaver ol. sammen med ham her hjemme. Det er fullstendig utmattende, men han får jo ikke nok med seg de få dagene vi faktisk får ham på skolen. I går, f.eks. satt pappaen med ham i 2,5 time og gikk igjennom matte til en prøve han skulle ha i dag, for han skjønte ingenting på skolen. Han ligger på 4-5 i de fleste fag, men utelukkende pga. vår privatundervisning. Hvordan en eventuell eksamen skal gå tør jeg knapt å tenke på. I dag kom han seg ikke opp, så prøven må tas en annen dag. Sukk. Vår skal på folkehøgskole neste år. Vi har sammen funnet en skole og linje som han selv er engasjert for å gå på og som vil gi ham mulighet til å gå ut i jobb etterpå. Likevel er jeg veldig nervøs for om han vil takle dette og er forberedt på å få ham hjem igjen i løpet av høsten. Jeg må bare krysse fingrene, annet kan jeg jo ikke. Anonymkode: c2325...b2d
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #3 Skrevet 7. februar 2022 Dere må få ppt inn på banen og lage en utdannelse vei som er realistisk. Har en som har hatt diagnosen siden han var 6 år. Skole løpet har hele tiden vært tilpasset hva han greier og mesteren. Kan ikke få rost skolen og lærer nok for den jobben de har gjort. Nå går han på vgs, så spent på fortsettelsen Anonymkode: 3cced...378
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #4 Skrevet 7. februar 2022 Er hun fortsatt hos BUP? Har hun fått tilbud om utprøving av medisiner? Mange med add har god effekt av det. Dette skal prøves ut hos spesialisthelsetjenesten. PPT må kobles inn i saken. Hun trenger tilrettelegginger og tilpasninger. Det at hun holder på å droppe ut sier noe om at ordinært løp er for krevende. De bør gjøre en sakkyndig vurdering. Man kan feks kan vgs over flere år for å få mindre belastning pr år. samt at hun bør på tilrettelegging på skole. Har dere søkt om grunnstønad? Adhd utløser grunnstønad (ikke alltid add- så sjekk diagnosekode). Er dere medlem i ADHD Norge? De har ungdomsgrupper mange steder i landet. Veldig fint å få kontakt med andre barn som har det mye på samme måte. Fint for dere foresatte også, man kan feks, ringe å snakke med en likeperson og få råd. Om det har gått litt skeis nå er det kanskje ikke så rart. Hun har jo hatt en funkskjonsnedsettelse over år som ingen har skjønt og hun heller ikke har fått god nok tilrettelegging for feks i skole. Det å overkompensere og maskere blir man sliten av. Det har vært covid osv. Mange sårbarhetsfaktorer. Hjelp henne med normalisering. Livet er noen ganger dritt. Nå er det en liten grøft her, men det skal vi hjelpe deg å finne ut av. Det kommer til å gå bra. FHS er kanskje en veldig god ide for å oppleve mestring, bygge relasjoner, holde på med noe med liker og få til. De med adhd er jo litt forsinket feks sosialt og trenger ofte litt mer støtte i overgangen til voksenlivet. Tenker derfor at fhs kan være en god investering og at man også kan bruke det året til å falle til ro, men planlegge for videre skolegang. Få koblet på nødvendige instanser. Kanskje prøve ut medisiner etc. Det er en gruppe på facebook som heter for foreldre til barn med adhd- den tenker jeg også kan være fin for dere foresatte. Lykke til Anonymkode: a7f4f...785
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #5 Skrevet 7. februar 2022 Tusen takk for gode svar! Vi har prøvd å sitte med skolearbeidet med henne. Det er svært sjeldent det er vellykket. Hun er rett og slett ikke interessert. På barneskolen hun mye lekser, type puggelekser. Jeg tror hun på sett og vis har endel traumer etter dette. Vi gav beskjed til skolen, men til ingen nytte. Hun misliker skole så sterkt, hun blir nesten deprimert og fysisk dårlig av å gå på skolen. Samtidig VIL hun. BUP gav henne Ritalin. Hun tok daglig i rundt 6 mnd. Denne perioden satt hun bare i senga og gråt. Hun ville bare dø. Det var helt forferdelig! Da hun sluttet på Ritalin, er hun blitt bedre til sinns igjen. Dette har gjort at hun nekter å prøve annen medisin, da hun rett og slett ikke tør. Hun er nok litt sta, samtidig som hun er veldig sårbar. Hun vil være som alle andre, men får det rett og slett ikke til. Anonymkode: a43b3...a93
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #6 Skrevet 7. februar 2022 Men igjen er PPT koblet inn? Anonymkode: 3cced...378
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #7 Skrevet 7. februar 2022 Bup hjelper til med diagnosen , mens PPT står for skole hverdagen. Anonymkode: 3cced...378
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #8 Skrevet 7. februar 2022 PPT er ikke koblet inn. De var med på et møte, men sa at BUP måtte ta over. De hadde ikke noe å bidra med. Hele situasjonen har eskalert helt, mye grunnet korona og mye hjemmeskole. Det skal sies at hun har en helgejobb. Denne mestrer hun veldig godt, og hun får veldig mestringsfølelse. Anonymkode: a43b3...a93
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #9 Skrevet 7. februar 2022 Da må dere kontakte ppt igjen å få de på banen nå når det stopper seg med skolen. Anonymkode: 3cced...378
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #10 Skrevet 7. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Da må dere kontakte ppt igjen å få de på banen nå når det stopper seg med skolen. Anonymkode: 3cced...378 Problemet er at hun er myndig. Hun orker ikke mer, dermed hjelper det ikke om vi tar kontakt med ppt… Anonymkode: a43b3...a93
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #11 Skrevet 7. februar 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Problemet er at hun er myndig. Hun orker ikke mer, dermed hjelper det ikke om vi tar kontakt med ppt… Anonymkode: a43b3...a93 Ring dem. Be om et møte sammen med din datter for å drøfte hvilke muligheter som finnes. Hun må ikke ta vgs nå men det er fint å vite hva som evt.kreves. Rådgiver på vgs og pp-rådgiver er de du trenger til et slikt møte. Anonymkode: a7f4f...785
Østerdølen Skrevet 7. februar 2022 #12 Skrevet 7. februar 2022 Mitt tips: Legg skolen på is til hun er mer voksen og klar for det. Slik det er nå tolker jeg det som at dette bare blir stress og enda en ting hun føler hun ikke makter. La henne jobbe, la henne føle at hun klarer noe. Kanskje hun kan jobbe seg oppover og ende opp med noe hun trives med.Eller så venter hun til hun er 25, og ta de fagene hun trenger da. Hun har hele livet foran seg, ikke stress så mye med at hun må ta videregående nå, når hun ikke er motivert for det i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå