Anonym bruker Skrevet 6. februar 2022 #1 Skrevet 6. februar 2022 Neste år skal ene sønnen vår gå VG3 på en landslinje, den eneste som finnes i Norge innen det feltet han ønsker, og han må derfor flytte og bo borte dette skoleåret (avstand som i type Olso-Bodø). Siden avstanden blir veldig stor vil han få borteboerstipend på ca. 4700 kr og et reisestipend på rundt 4500 kr. Jeg vet at skolen kan formidle hybler, men jeg vet ikke hva disse ev. koster. Det jeg lurer på er omtrent hvor mye vi bør beregne av utgifter dette skoleåret? Jeg antar jo at stipendene ikke dekker alle utgifter, og har skjønt det sånn at jobb ved siden av skolen blir veldig vanskelig. Jeg skjønner også at spørsmålet blir litt vanskelig å svare på siden jeg ikke vet hva husleien blir, men jeg vil jo gjette at det fort er minst 3000 kr i mnd. Kanskje noen har erfaring med dette også? Jeg tar gjerne i mot andre tips og erfaringer også. Anonymkode: 747f8...0cd
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2022 #2 Skrevet 6. februar 2022 Her koster studenthybler ca 6000-8000kr. Veldig vanskelig å finne små hybler privat som koster mindre enn 7-8.000 kr i måneden. Anonymkode: f2fe7...954
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2022 #3 Skrevet 6. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Her koster studenthybler ca 6000-8000kr. Veldig vanskelig å finne små hybler privat som koster mindre enn 7-8.000 kr i måneden. Anonymkode: f2fe7...954 Hvor i landet er dette? Jeg synes det var dyrt for elever i VGS. Jeg er også usikker på om hyblene er private siden skolen formidler dem. HI Anonymkode: 747f8...0cd
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2022 #4 Skrevet 6. februar 2022 Ofte er hyblene på vgs billigere, fylkeskommunen skal være behjelpelig med å finne bolig og ofte er det internat på slike skoler. Du må sjekke opp hva som tilbys ved skolen han skal gå på. Han vil i tillegg til bortebostipendet får utstyrsstipend som skal dekke utgiftene ved linja. Anonymkode: a9109...c7f
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2022 #5 Skrevet 6. februar 2022 Har 2 borteboere. Ei bor i vertsfamilie som fylkeskommunen kan tilby. Den andre bor på elevheim. Betaler 1500,- til vertsfamilien (fylkeskommunen betaler vertsfamilien 2500 i mnd.) og hun på elevheimen betaler 3000,- Vi gir dem begge mellom 200 og 400 i uka i lommepenger. Hun på elevheimen får mest for hun må ordne mat selv. Hun i vertsfamilien får middag der. Anonymkode: b497b...ee1
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2022 #6 Skrevet 6. februar 2022 Takker for svar! Det er ikke internat der så vidt jeg har funnet ut, det står bare på skolens hjemmesider at de er behjelpelig med å formidle hybler og at oversikt over dette vil bli sendt etter søknadsfristen er ute. Vi er jo litt spent, det må sies. HI Anonymkode: 747f8...0cd
tussilagofarfara Skrevet 6. februar 2022 #7 Skrevet 6. februar 2022 Følger tråden... har og en tenåring som blir borteboer til høsten, enten på internat eller hybel. Det er ikke strengt nødvendig men det er nå den skolen tenåringen ønsker og det hjelper lite at mor syns dette var for tidlig (jeg gikk der selv, så mine tanker blir ikke hørt og jeg vet det er bra plass å være da).... også veldig spent på dette med hva man bør beregne av ukepenger utover dette med bokostnader og måltider... regne rmed at det blir mer enn om de bor hjemme for vi kan ikke guide dem på det liksom og da må det jo bli mer tullballmat innimellom? og den kamelen jeg svelger altså... men jeg ser jo at det vil bli positivt... men..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå