Anonym bruker Skrevet 6. februar 2022 #26 Skrevet 6. februar 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Vi er nok uenige om det meste. Ikke noe å diskutere i grunnen. Greit nok Anonymkode: 7cd6b...177 I alle ikke mulig å diskutere noe når du ikke forstår det jeg skriver. Anonymkode: e4877...4e1
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2022 #27 Skrevet 6. februar 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): I alle ikke mulig å diskutere noe når du ikke forstår det jeg skriver. Anonymkode: e4877...4e1 Vi kan se om jeg har forstått. 1.Du syns ikke at man skal snakke med hvem som helst om at man har blitt arrestert, for det kan mistolkes som skryt..og for å imponere. Du syns at hvis man har blitt arrestert, så er det et faresignal. 2.Du syns at man skal tenke over feil man har gjort og være flau over dem. 3. Hvis man sier at det er sant og flaut til sine nærmeste, og ikke til noen andre, så har man lært. Har jeg oppfattet riktig? Det er vel omtrent nøyaktig det du har skrevet. Anonymkode: 7cd6b...177
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #28 Skrevet 7. februar 2022 Vil ikke si at jeg var idiot, men jeg skulle ønske jeg hadde gjort mange ting annerledes. En av de tingene er nok at jeg skulle ha satt meg i respekt hos dem som faktisk VAR idiotene i livet mitt. Manipulerende kjærester og lignende. Anonymkode: bb45b...1f7
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #29 Skrevet 7. februar 2022 Anonym bruker skrev (På 6.2.2022 den 11.29): Man må jo ikke bli flau. Det er jo greit om man blir også, bare man ikke skammer seg, for det er bare destruktivt. Man bør helst tilgi seg selv. Eller så kan man velge å le av det også. Å gjøre feil kan jo fint medføre masse humor også Anonymkode: 7cd6b...177 Skam og flauhet er ikke fruktbart. Der har du i alle fall rett. Det man bør gjøre er å se om konsekvensene av handlingene ble OK eller ikke. Og deretter justere sin atferd i retning av noe bra; kanskje i betydningen slutte med å gjøre visse ting. Men "skam" har da ingen plass i den ligningen. Lærdom eksisterer fint uten skam. Anonymkode: bb45b...1f7
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #30 Skrevet 7. februar 2022 Anonym bruker skrev (På 6.2.2022 den 11.06): Tror du ikke intelligente mennesker gjør idiotiske ting? Anonymkode: 7cd6b...177 Selvfølgelig gjør vi ikke det. Hva trodde du at intelligens innebar? Anonymkode: 51f9f...e92
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #31 Skrevet 7. februar 2022 Anonym bruker skrev (På 6.2.2022 den 11.29): Det er jo greit om man blir også, bare man ikke skammer seg, for det er bare destruktivt. Anonymkode: 7cd6b...177 Det er det så visst ikke. Skam er en sosialt regulerende følelse og vi er avhengig av sosiale relasjoner for å overleve. Skam er sunt. Anonymkode: 51f9f...e92
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #32 Skrevet 7. februar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er det så visst ikke. Skam er en sosialt regulerende følelse og vi er avhengig av sosiale relasjoner for å overleve. Skam er sunt. Anonymkode: 51f9f...e92 Feil. Samvittighet er sunt. Men samvittighet og skam er to forskjellige ting. Anonymkode: bb45b...1f7
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #33 Skrevet 7. februar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Selvfølgelig gjør vi ikke det. Hva trodde du at intelligens innebar? Anonymkode: 51f9f...e92 Det innebærer ikke å alltid ta riktige beslutninger, i alle fall. Anonymkode: bb45b...1f7
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #34 Skrevet 7. februar 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Feil. Samvittighet er sunt. Men samvittighet og skam er to forskjellige ting. Anonymkode: bb45b...1f7 Nei. Anonymkode: 51f9f...e92
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #35 Skrevet 7. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei. Anonymkode: 51f9f...e92 Eh. Jo. Skam handler om deg selv og hvordan du vil bli sett og vurdert. Samvittighet handler om andre og hvordan du føler du bør være mot dem. To MEGET ulike ting. Jeg kjenner folk som er herjet av skamfølelse det meste av tida, men som likevel har liten eller ingen samvittighet overfor andre, og som bruker mennesker til sine egne formål. Skammen har ikke fungert «sosialt regulerende» på dem. Narsissister for eksempel - hele deres grandiose verdensbilde er et røykteppe for å kvele egen skam. Men de oppfører seg ikke samvittighetsfullt likevel. Anonymkode: bb45b...1f7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #36 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Eh. Jo. Skam handler om deg selv og hvordan du vil bli sett og vurdert. Samvittighet handler om andre og hvordan du føler du bør være mot dem. To MEGET ulike ting. Jeg kjenner folk som er herjet av skamfølelse det meste av tida, men som likevel har liten eller ingen samvittighet overfor andre, og som bruker mennesker til sine egne formål. Skammen har ikke fungert «sosialt regulerende» på dem. Narsissister for eksempel - hele deres grandiose verdensbilde er et røykteppe for å kvele egen skam. Men de oppfører seg ikke samvittighetsfullt likevel. Anonymkode: bb45b...1f7 Eh, nei. Skam er det som hindrer mennesker i å gå amok av sinne blant folk eller å slå og drepe mennesker før det eventuelt skjer. Skam har altså en nyttig funksjon. Dårlig samvittighet og skyldfølelse er noe som inntrer etter noe har skjedd. Det er altså dette som ikke har noen nytteverdi. Og nå kommer sikkert du til å sitte der og repetere det samme om igjen, slik du gjør med den over her, men det får du i så fall gjøre alene. Anonymkode: 51f9f...e92
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #37 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Eh, nei. Skam er det som hindrer mennesker i å gå amok av sinne blant folk eller å slå og drepe mennesker før det eventuelt skjer. Skam har altså en nyttig funksjon. Dårlig samvittighet og skyldfølelse er noe som inntrer etter noe har skjedd. Det er altså dette som ikke har noen nytteverdi. Og nå kommer sikkert du til å sitte der og repetere det samme om igjen, slik du gjør med den over her, men det får du i så fall gjøre alene. Anonymkode: 51f9f...e92 Jeg nevnte aldri dårlig samvittighet. Jeg nevnte samvittighet. Og den kan iverksettes på forhånd. Det du kaller dårlig samvittighet er vel heller det som i psykologien kalles skyldfølelse. Skam er heller ikke en «forebyggende» følelse. Da har du misforstått. Skammen kan komme både før, under og etter en handling, og trenger ikke på noen måte føre til atferdsendring. (Det som hindrer folk i å utøve vold er ellers tilknytning, ikke skam.) Anonymkode: bb45b...1f7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #38 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Skam er heller ikke en «forebyggende» følelse. Da har du misforstått. Skammen kan komme både før, under og etter en handling, og trenger ikke på noen måte føre til atferdsendring. Neivel, da er det jo gruelig rart at man bevisst (mis)bruker skam under oppdragelsen da, for å få mennesker til å gjøre ting de ellers ikke ville gjort. Siden skam ikke regulerer adferd i det hele tatt 🙄 Du får som sagt bare sitte der og repetere. Anonymkode: 51f9f...e92
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #39 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Neivel, da er det jo gruelig rart at man bevisst (mis)bruker skam under oppdragelsen da, for å få mennesker til å gjøre ting de ellers ikke ville gjort. Siden skam ikke regulerer adferd i det hele tatt 🙄 Du får som sagt bare sitte der og repetere. Anonymkode: 51f9f...e92 Jeg vet ikke hva du mener som blir bedre av at foreldre bruker skam som virkemiddel? Nevn én ting barna kun kan lære via skam? For det de faktisk lærer hvis foreldre påfører dem skam, er kun selvforakt og lavt selvbilde. Hvis argumentet ditt er «da er det rart at foreldre bruker det under oppdragelsen», kunne du like godt bytte ut ordet skam med ordet vold. Folk bruker det også, men det er ikke volden som gjør ungene veloppdragne. Eller, bytt ut ordet skam med bestikkelser, trusler eller straff. Alle disse, både skam, vold bestikkelser, trusler og straff er blitt brukt i oppdragelse, få av dem med særlig hell. Så hvis du ikke kan vise til noe konkret er det der bare en baby versjon av the bandwagon fallacy: «det må jo være noe bra hvis mange bruker det». Nei, det må det ikke. Anonymkode: bb45b...1f7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #40 Skrevet 8. februar 2022 *ny versjon av the bandwagon fallacy Anonymkode: bb45b...1f7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #41 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke hva du mener som blir bedre av at foreldre bruker skam som virkemiddel? Nevn én ting barna kun kan lære via skam? Nei, nå har jo du sagt at skam ikke endrer adferden til noen, så da blir det for tullete at du plutselig tror den gjør det likevel. Bestem deg! Har allerede kommet med eksempler jeg, f.eks. det å gå amok av sinne eller det å drepe. Anonymkode: 51f9f...e92
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #42 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei, nå har jo du sagt at skam ikke endrer adferden til noen, så da blir det for tullete at du plutselig tror den gjør det likevel. Bestem deg! Har allerede kommet med eksempler jeg, f.eks. det å gå amok av sinne eller det å drepe. Anonymkode: 51f9f...e92 Nei, jeg skal ikke bestemme meg, det er DU som skal overbevise meg. Stor forskjell. At skam hindrer folk i å drepe er jo bare din antagelse. Jeg har f eks aldri brukt skam i oppdragelsen. Ungene dreper likevel ikke så mye som en makk, om de kan unngå det. Empati funker bedre enn skam, tydeligvis? Moral funker også. Så kom nå. Gi oss én ting som BARE skam kan kurere! Anonymkode: bb45b...1f7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #43 Skrevet 8. februar 2022 (Å hjelpe barn til ikke å gå amok av sinne gjør man ved å øve på følelsesregulering, ikke ved å gjøre dem skamfulle over sitt sinne. Du trenger visst en del rettledning som forelder…) Anonymkode: bb45b...1f7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #44 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Nei, jeg skal ikke bestemme meg, det er DU som skal overbevise meg. Stor forskjell. Haha, keep dreaming! Du ser ikke poenget med skam? Neivel, skam er det som gjør at normale og veloppdragne mennesker bidrar selv i en debatt, fremfor å sitte på rompa og kreve at andre skal overbevise de. Lurer du på hvorfor du ikke har venner? Det at du ikke eier skam er årsaken. Anonymkode: 51f9f...e92
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #45 Skrevet 8. februar 2022 Og dette blir siste innspill fra meg. Anonymkode: 51f9f...e92
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #46 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Og dette blir siste innspill fra meg. Anonymkode: 51f9f...e92 Det var vel fjerde gang du sa det ... Anonym bruker skrev (9 timer siden): Haha, keep dreaming! Du ser ikke poenget med skam? Neivel, skam er det som gjør at normale og veloppdragne mennesker bidrar selv i en debatt, fremfor å sitte på rompa og kreve at andre skal overbevise de. Lurer du på hvorfor du ikke har venner? Det at du ikke eier skam er årsaken. Anonymkode: 51f9f...e92 Jeg bidrar i debatten ved å stille relevante og logiske spørsmål. Dersom du vil bli tatt på alvor i en debatt, må du jo komme med noe som motbeviser eller overtrumfer mine argumenter. Men jeg skjønner jo at du ikke har lyst til å snakke om "skam" kontra "skyld" og "samvittighet", du vil bare sjikanere fremmede på nettet. Det er jo en type atferd som ikke er særlig skambelagt, selv av dem som mener det er skamfølelse som hindrer dem i å gå amok av sinne... hvis det siste der stemmer, har du litt for lite skamfølelse selv, vel? Anonymkode: bb45b...1f7
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #47 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (På 6.2.2022 den 17.38): Vi kan se om jeg har forstått. 1.Du syns ikke at man skal snakke med hvem som helst om at man har blitt arrestert, for det kan mistolkes som skryt..og for å imponere. Du syns at hvis man har blitt arrestert, så er det et faresignal. 2.Du syns at man skal tenke over feil man har gjort og være flau over dem. 3. Hvis man sier at det er sant og flaut til sine nærmeste, og ikke til noen andre, så har man lært. Har jeg oppfattet riktig? Det er vel omtrent nøyaktig det du har skrevet. Anonymkode: 7cd6b...177 Nei. Du har oppfattet helt feil. 1. hvis man snakker med hvem som helst om det, kan det virke som at man har en skrudd mening om at det skal imponere, noe det ikke gjør. 2. jeg synes man skal unngå å gjøre samme feil om igjen, og om man har gjort samme feil om igjen, så er det tegn på at man ikke lærte noe første gangen. Og mulig ikke noe andre gangen. Og at det å børe flau og å skamme seg ikke er det samme. 3. Man kan selvsagt fortelle til sine nærmeste uten å være flau, men hvis man aldri gir uttrykk til noen utenfor om at man synes det er flaut, så gir man feil inntrykk til folk, og folk kan oppfatte det som faresignal Anonymkode: e4877...4e1
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #48 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (På 2/6/2022 den 11.20): Det er selvsagt lov å gjøre feil og lære av dem. Og så må man kunne se tilbake og flau på egne vegne. Anonymkode: e4877...4e1 Anonym bruker skrev (På 2/6/2022 den 11.33): Ikke skamme seg, ikke skryte av det. Hvis man skammer seg, påfører man seg selv smerte, hvis man skryter av det eller legger det frem som noe morsomt og ler av det, så indikerer man at man ikke har lært. Sier man at det er flaut, men sant til sine nærmeste og ellers ikke sier noe om der, så har man lært Anonymkode: e4877...4e1 Anonym bruker skrev (På 2/6/2022 den 15.27): Å ikke snakke om det og være åpen om det er ikke skam. Det betyr bare at man er flau og derfor ikke forteller det til andre enn de nærmeste. Når man forteller og ler til folk man knapt kjenner, så kan man fremstå som en som forsøker å imponere med det. Og det er sjelden sjarmerende å ha vært arrestert. Det er faresignal for meg. Anonymkode: e4877...4e1 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Nei. Du har oppfattet helt feil. 1. hvis man snakker med hvem som helst om det, kan det virke som at man har en skrudd mening om at det skal imponere, noe det ikke gjør. 2. jeg synes man skal unngå å gjøre samme feil om igjen, og om man har gjort samme feil om igjen, så er det tegn på at man ikke lærte noe første gangen. Og mulig ikke noe andre gangen. Og at det å børe flau og å skamme seg ikke er det samme. 3. Man kan selvsagt fortelle til sine nærmeste uten å være flau, men hvis man aldri gir uttrykk til noen utenfor om at man synes det er flaut, så gir man feil inntrykk til folk, og folk kan oppfatte det som faresignal Anonymkode: e4877...4e1 Her er det din har skrevet, og jeg oppfattet vel ikke akkurat heelt feil. Jeg skjønner bare ikke hvorfor du nevner å imponere, for det å fortelle om det kan da ha helt andre formål. Jeg syns heller altså ikke at en skal se tilbake å være flau. Livet består av feil etter feil. Vi kan virkelig ikke gå rundt å være flaue for alt mulig.Det ligger en historie bak de fleste handlinger, men det virker som om du tenker at de er separate hendelser uten foranledning. Eller at det var en dårlig intensjon bak å gjøre noe. Det er jo langt fra alltid sånn. Humor har heller ikke med å ikke ha lært. Anonymkode: 7cd6b...177
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #49 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er jo en type atferd som ikke er særlig skambelagt, selv av dem som mener det er skamfølelse som hindrer dem i å gå amok av sinne... hvis det siste der stemmer, har du litt for lite skamfølelse selv, vel? Anonymkode: bb45b...1f7 Yes! Endelig begynner du å forstå hva skam handler om. Nei, jeg er ikke spesielt skamfull av meg. Tar ikke to kroner for å si fra høyt og tydelig. På den andre side så er jeg ikke i nærheten av så skamløs som deg, som krever at andre skal lære deg opp. Kjenner ingen voksne som holder på slik. Kjenner ikke en gang noen barn som holder på slik. Minner om ungdommen oppi Holmenkollåsen som måker til eldre mennesker på t-banen og slenger beina på setet, samt deres foreldre som sniker i køen på Meny. Kanskje du er derfra? Anonymkode: 51f9f...e92
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2022 #50 Skrevet 8. februar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Her er det din har skrevet, og jeg oppfattet vel ikke akkurat heelt feil. Jeg skjønner bare ikke hvorfor du nevner å imponere, for det å fortelle om det kan da ha helt andre formål. Jeg syns heller altså ikke at en skal se tilbake å være flau. Livet består av feil etter feil. Vi kan virkelig ikke gå rundt å være flaue for alt mulig.Det ligger en historie bak de fleste handlinger, men det virker som om du tenker at de er separate hendelser uten foranledning. Eller at det var en dårlig intensjon bak å gjøre noe. Det er jo langt fra alltid sånn. Humor har heller ikke med å ikke ha lært. Anonymkode: 7cd6b...177 Jeg har en gang vært på fest med en som satt og fortalte alle, både kjente og ukjente, om foranledning, handling og konsekvens. Og satt og lo av det. Og han virket som om han forsøkte å imponere med det. Og det var rett og slett kleint. Jeg var ikke fristet til å bli bedre kjent for å si det sånn. Og jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor han fortalte det til alle. Han fremtid som like idiot nå som da. Derfor skriver jeg det jeg skriver. Ikke fortell til alle. Du fremstår ikke som ærlig, men uten å ha tatt noe lærdom av det. Hva du er og om du har lært kommer ikke frem når du forteller alle og en hver om idiotiske handlinger. Ikke dumme eller småfeil som alle kan gjøre og le av, men tema her var idiot, ikke feil. Anonymkode: e4877...4e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå