Gå til innhold

Nattvakter og sykt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann jobber nattvakter, ca. 6 dager i strekk. Han tar det meste av legebesøk og sykt barn dager når han har turnusfri. Sjelden jeg er borte fra jobb. De dagene han jobber, trenger han å sove på dagtid, ellers fungerer han ikke på jobb. Min kollega kommer alltid kommentar om at pappa er jo hjemme, hvis jeg tar sykt barn dag, men jeg synes ikke det er riktig å legge all belastningen på ham. Han sier han sover dårligere når han vet at han kan bli vekket av barnet, som er 9 år og ganske selvgående når h*n er frisk, men trenger en voksenperson når det er sykdom.

Hvordan er det hos andre som er i lignende situasjon?

Anonymkode: 2e377...c73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er 9 åringen min syk så klarer han seg helt fint alene til jeg kommer hjem 16.00. Det er ikke snakk om en liten baby som ikke klarer å lage seg noen brødskiver selv! Du diller altfor mye med ungen din!

Anonymkode: 397e0...05e

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Er 9 åringen min syk så klarer han seg helt fint alene til jeg kommer hjem 16.00. Det er ikke snakk om en liten baby som ikke klarer å lage seg noen brødskiver selv! Du diller altfor mye med ungen din!

Du har krav på sykt barn dager frem til barnet fyller 12 år. Tenker hi kjenner barnet best og velger ut fra hva som er riktig for deres familie. 

Anonymkode: 4e260...68f

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Noen foreldre prioriterer barna over jobb, noe man kan gjøre med god samvittighet - det er faktisk nedfelt i loven. Men så finnes det gode foreldre og det finnes dårlige foreldre…

Hi, selvsagt tar du sykt barn dag når det er nødvendig. 

Anonymkode: 074e9...223

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Min mann jobber nattvakter, ca. 6 dager i strekk. Han tar det meste av legebesøk og sykt barn dager når han har turnusfri. Sjelden jeg er borte fra jobb. De dagene han jobber, trenger han å sove på dagtid, ellers fungerer han ikke på jobb. Min kollega kommer alltid kommentar om at pappa er jo hjemme, hvis jeg tar sykt barn dag, men jeg synes ikke det er riktig å legge all belastningen på ham. Han sier han sover dårligere når han vet at han kan bli vekket av barnet, som er 9 år og ganske selvgående når h*n er frisk, men trenger en voksenperson når det er sykdom.

Hvordan er det hos andre som er i lignende situasjon?

Anonymkode: 2e377...c73

Dersom barnet trenger en voksen og far ikke har mulighet til å gi barnet den omsorg det trenger, så bruker du selvfølgelig syke barn dager.

man skal bruke slike dager med god samvittighet når det er behov for det. Men ma. Skal ikke bruke de bare fordi man kan. Spørsmålet blir da hvor sykt barnet er, hvor mye omsorg han trenger og hvor mye far faktisk kan gjøre.

De fleste skjønner at man må sove før man skal på jobb der gjelder uansett om man jobber natt eller dag. De fleste hår på jobb etter en natt med nattevåk eller sykt barn. Innimellom kan kanskje far gå på nattevakt selv om han ikke har sovet optimalt på dagtid.

Anonymkode: b8da8...153

Skrevet

Når ungen er så stor som 9 år må man se an situasjonen tenker jeg. En unge med feber, som kaster opp, som trenger en voksen hele tiden er du selvfølgelig hjemme med.

En 9 åring med restsymptomer, som er hjemme den ekstra dagen etter omgangssyke eller feber klarer seg fint alene mens pappa sover. Da kan tv, filmer, tegning o.l. aktivisere barnet mens det kan være oppkuttet frukt o.l. i kjøleskapet å "snackse" av.

Anonymkode: 1e96e...215

Skrevet

Du tar sykt barn dag når du trenger👍🏻 Barnet er stort og blir stadig eldre og enda mer selvstendig. Vurder hvert enkelt tilfelle mht almenntilstand, alder på barnet osv. Far kan også ta ut sykt barn dag, men jeg forstår deg som at han allerede tar mesteparten av de andre tingene som legetimer og slikt.

Skrevet

Her må dere jo se an barnet. Jeg har to barn som kunne klart seg selv alene hjemme hele dagen fra de var 6-7 år gamle, men de var selvfølgelig ikke det. Så har jeg en 12-åring som ikke kan bli etterlatt alene i mer enn noen timer. Hun har diverse diagnoser som gjør dette både vanskelig og potensielt farlig, så med henne må det være en voksen til stede hvis hun er hjemme fra skolen. 

Anonymkode: 1b83c...278

Skrevet

Hadde det slik før med en mann som jobbet natt, men vi hadde barn på hver vår kant og ingen felles. Jeg jobbet også turnus, så den som var hjemme hadde ungen som var syk, uavhengi hvem sitt barn. Men var barnet mitt sykt, han hadde og skulle på nattevakt og jeg dagvakt så var jeg hjemme. Var det siste vakta han, så tok han det. Skulle jeg på kveldsvakt og han nattevakt og hans barn var sykt som trengte pleie på natta tok jeg det, skulle jeg på dagvakt var han hjemme med sykt barn. 

Vi klarte oss med ekstemt få sykebarn dager på denne måten, så ingen dårlig samvittighet for å ta en syktbarn dag når mannen lå hjemme og sov. 

Anonymkode: 365ac...d67

Skrevet

Hadde det slik før med en mann som jobbet natt, men vi hadde barn på hver vår kant og ingen felles. Jeg jobbet også turnus, så den som var hjemme hadde ungen som var syk, uavhengi hvem sitt barn. Men var barnet mitt sykt, han hadde og skulle på nattevakt og jeg dagvakt så var jeg hjemme. Var det siste vakta han, så tok han det. Skulle jeg på kveldsvakt og han nattevakt og hans barn var sykt som trengte pleie på natta tok jeg det, skulle jeg på dagvakt var han hjemme med sykt barn. 

Vi klarte oss med ekstemt få sykebarn dager på denne måten, så ingen dårlig samvittighet for å ta en syktbarn dag når mannen lå hjemme og sov. 

Anonymkode: 365ac...d67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...