Gå til innhold

Dei som irriterer seg på skatteflyktningene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og leser kommentarer under nyhetsartikler om Dæhlie og han andre som vil flytte. 

Folk er fullstendig i harnisk over at de ikke vil betale skatt og bidra til velferdssamfunnet siden de har så mye penger. 

Tror dei som kritiserer at dei rike har 400 millioner i kontanter eller på konto, så derfor er det ingen sak å betale f eks. 10 millioner i skatt? Er folk så teite? 

Anonymkode: 51e80...16f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slike har fått privilegier som de aldri ville fått hvis ikke andre tidligere har betalt den skatten de skal, også de rike. At de så velger egoismen og vende landet ryggen, for å spare det som for dem tross alt er mindre beløp, det mener jeg er forkastelig.

BD ville aldri fått de mulighetene han fikk uten at andre har gjort det han selv nå forsøker å snike seg unna. Ikke mye til storkar lenger.

Anonymkode: 2dd56...a80

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Sitter og leser kommentarer under nyhetsartikler om Dæhlie og han andre som vil flytte. 

Folk er fullstendig i harnisk over at de ikke vil betale skatt og bidra til velferdssamfunnet siden de har så mye penger. 

Tror dei som kritiserer at dei rike har 400 millioner i kontanter eller på konto, så derfor er det ingen sak å betale f eks. 10 millioner i skatt? Er folk så teite? 

Så hvorfor skal ikke folk med 400 millioner betale skatt??

Anonymkode: c1cbd...7bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Ja, det burde virkelig ikke være noe problem.

Anonymkode: 2838d...062

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva er det verste som kan skje en som er rik? Det gjentas ofte av de som mener at de rike bidrar med så mye, at de rikeste også tar store sjanser, derfor fortjener de å være priviligerte. Hvilke sjanser er det de rike tar? Hva er det som kan skje en rik som er så stor risiko?

Jo, den rike kan tape pengene sine. Da må den rike ta en vanlig jobb, som en vanlig arbeider i samfunnet vårt.

Hvor ille det er avhenger jo av hva slags samfunn vi har. Har vi et samfunn der vanlige arbeidere har så få muligheter at det er en skrekkelig skjebne å være en vanlig arbeider så er det det en forferdelig skjebne å bli en vanlig arbeider. Har vi et samfunn der vanlige arbeidere har en del muligheter og rettigheter, i form av sosiale velferdsgoder, så er det ikke en forferdelig skjebne å være en vanlig arbeider.

Så hva er den forferdelige skrekkelige skjebne som kan ramme personer som Bjørn Dæhlie i et samfunn som vårt?

Anonymkode: 7aa08...c05

Skrevet

Så hvorfor skal ikke folk med 400 millioner betale skatt??

Anonymkode: c1cbd...7bd

Dersom han eier 50% av aksjene til et selskap som er verdsatt til 800 millioner, så eiger han aksjer for 400 millioner. Skal han da hvert år selge aksjer for å ha råd til formuesskatt. Da vil han jo stadig eie mindre og mindre av eget selskap. Eller skal selskapet utbetale aksjeutbytte til eier slik at han får penger til å betale flere millioner i formueskatt? Da tapper de selskapet for penger. Tenk om selskapet har gått i minus det året, likevel må eier ta ut mye i utbytte. 

At en eier mange bygg, anleggsmaskiner, eller tilsvarende betyr ikke at han har millioner av kroner på konto. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Thnåååå... 🤭

Du tror det er urimelig, altså? At noen klarer å spa opp 2,5% i skatt er for mye forlangt?

Vet ikke hva du jobber som, men jeg antar du betaler 36% inntektsskatt.

Anonymkode: a7c8a...6bb

Skrevet

Dersom han eier 50% av aksjene til et selskap som er verdsatt til 800 millioner, så eiger han aksjer for 400 millioner. Skal han da hvert år selge aksjer for å ha råd til formuesskatt. Da vil han jo stadig eie mindre og mindre av eget selskap. Eller skal selskapet utbetale aksjeutbytte til eier slik at han får penger til å betale flere millioner i formueskatt? Da tapper de selskapet for penger. Tenk om selskapet har gått i minus det året, likevel må eier ta ut mye i utbytte. 

At en eier mange bygg, anleggsmaskiner, eller tilsvarende betyr ikke at han har millioner av kroner på konto. 

Dersom det selskapet er så insolvent at han ikke klarer å betale skatt uten å selge aksjer, så har det vel ikke livets rett. Da bør ikke fellesskapets penger gå til å gi det kunstig åndedrett.

Anonymkode: a7c8a...6bb

Skrevet

Mens jeg betaler 36% skatt på min 500 000 lønn som sykepleier. Jeg kan love deg at jeg også kunne brukt pengene annerledes om jeg ikke betalte så mye i skatt. Likevel er jeg faktisk takknemlig ( slå den!!) for at jeg bor i et samfunn hvor vi alle ( stort sett) betaler skatt og bidrar til fellesskapet. Å flytte til Sveits fordi man "alltid har ønsket seg det" er umusikalsk. Samme var det da tanken var å flytte til Bø. Tror han at noen som helst kjøper den? Vi er jo ikke dumme. Eller, de fleste er ikke det hvertfall.

Anonymkode: 06bec...b12

Skrevet

Jeg synes det er umoralsk å ikke bidra til landet du har nytt godene av i alle år. Helsetjenester. Utdannelse. Trygghet. Og generelt en veldig bra land. Nå er det slik skattesystemet er. Dæhlie er en ekstremt pengegrisk og kynisk forretningsmann. Spør hvem som helst som har krysset hans vei i forretningslivet. Det går gjetord om han og hans kynisme. Ikke minst hvor høy han er på seg selv. Vet du ikke hvem jeg er-stil. Han hugger ned fredet skog fordi han vil bygge. Boten han får er kalkulert. Han vil lilevel tjene inn bota på å hugge skogen og bygge. Han tenker kun penger, penger, penger. Det er mange rike mennesker i Norge, Dæhlie er den eneste som surver i media over hvor urettferdig det er. 
La han flytte, han er en skam for Norge. 

Anonymkode: 69269...ef6

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hva er det verste som kan skje en som er rik? Det gjentas ofte av de som mener at de rike bidrar med så mye, at de rikeste også tar store sjanser, derfor fortjener de å være priviligerte. Hvilke sjanser er det de rike tar? Hva er det som kan skje en rik som er så stor risiko?

Jo, den rike kan tape pengene sine. Da må den rike ta en vanlig jobb, som en vanlig arbeider i samfunnet vårt.

Hvor ille det er avhenger jo av hva slags samfunn vi har. Har vi et samfunn der vanlige arbeidere har så få muligheter at det er en skrekkelig skjebne å være en vanlig arbeider så er det det en forferdelig skjebne å bli en vanlig arbeider. Har vi et samfunn der vanlige arbeidere har en del muligheter og rettigheter, i form av sosiale velferdsgoder, så er det ikke en forferdelig skjebne å være en vanlig arbeider.

Så hva er den forferdelige skrekkelige skjebne som kan ramme personer som Bjørn Dæhlie i et samfunn som vårt?

Jeg har store problemer med å skjønne at det jeg leser virkelig står skrevet her. "...da må den rike ta en vanlig jobb, som en vanlig arbeider i samfunnet vårt. Hvor ille det er avhenger jo av hva slags samfunn vi har..."  + + + hvordan er det MULIG å skrive så mye vås??? Blir mørkredd av mindre. 

Anonymkode: 7f05a...f2c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har store problemer med å skjønne at det jeg leser virkelig står skrevet her.

Det er som regel slik det er, at det du leser er det som står skrevet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er umoralsk å ikke bidra til landet du har nytt godene av i alle år. Helsetjenester. Utdannelse. Trygghet. Og generelt en veldig bra land. Nå er det slik skattesystemet er. Dæhlie er en ekstremt pengegrisk og kynisk forretningsmann. Spør hvem som helst som har krysset hans vei i forretningslivet. Det går gjetord om han og hans kynisme. Ikke minst hvor høy han er på seg selv. Vet du ikke hvem jeg er-stil. Han hugger ned fredet skog fordi han vil bygge. Boten han får er kalkulert. Han vil lilevel tjene inn bota på å hugge skogen og bygge. Han tenker kun penger, penger, penger. Det er mange rike mennesker i Norge, Dæhlie er den eneste som surver i media over hvor urettferdig det er. 
La han flytte, han er en skam for Norge. 

Jeg syns du og de med dine meninger er en skam. Så smålige mennesker gjør utrolig mye mer skade enn en som vil tjene store penger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er som regel slik det er, at det du leser er det som står skrevet.

Kan ha store problemer med å fatte det uansett. Tipper du også har måtte lese noe et par ganger for å skjønne at det faktisk stemmer. 

Skrevet

Mannen sendte faktura for å snakke om OL på Senkveld. Det sier egentlig alt. 

Anonymkode: 2b8e1...30c

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Mannen sendte faktura for å snakke om OL på Senkveld. Det sier egentlig alt. 

Han kan flytte hvor han vil uansett. 

Skrevet

Han kan flytte hvor han vil uansett. 

Selvsagt. Og jeg kan mene hva jeg vil om det uansett. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Jeg syns du og de med dine meninger er en skam. Så smålige mennesker gjør utrolig mye mer skade enn en som vil tjene store penger. 

Deg om det. Å ikke ville bidra sier mest om deg. Slik er reglene i Norge. Selvsagt kan han flytte. Han står fritt til det. Men å sutre i media når han 400 mill i formue sier litt om hvordan han er skrudd sammen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Mens jeg betaler 36% skatt på min 500 000 lønn som sykepleier. Jeg kan love deg at jeg også kunne brukt pengene annerledes om jeg ikke betalte så mye i skatt. Likevel er jeg faktisk takknemlig ( slå den!!) for at jeg bor i et samfunn hvor vi alle ( stort sett) betaler skatt og bidrar til fellesskapet. Å flytte til Sveits fordi man "alltid har ønsket seg det" er umusikalsk. Samme var det da tanken var å flytte til Bø. Tror han at noen som helst kjøper den? Vi er jo ikke dumme. Eller, de fleste er ikke det hvertfall.

Anonymkode: 06bec...b12

Betaler du egentlig 36% av lønnen når du tjener 500 000? Normalt sett vil det gi en skatt på 26% før en i det hele tatt tar med gjeldsrenter og andre fradrag i regnestykket. 

Enten sitter du på store formuer, eller så tror jeg du bør sjekke skattemeldingen din og regne på nytt. 

Anonymkode: c14fe...f9e

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Deg om det. Å ikke ville bidra sier mest om deg. Slik er reglene i Norge. Selvsagt kan han flytte. Han står fritt til det. Men å sutre i media når han 400 mill i formue sier litt om hvordan han er skrudd sammen. 

Bidra. Fellesskap. Dugnad. :kvalm:

De mest misbrukte ordene i landet. De største hersketeknikkene også. Er det rart folk flykter fra dette ormehiet? 

Skrevet

Selvsagt. Og jeg kan mene hva jeg vil om det uansett. 

Du sprer sladder for å fordømme mer. Kall det å mene noe du. 

Skrevet

Jeg noterer meg at kunnskapen om økonomi er omtrentlig like stor som kunnskapen om ernæring her inne.

Alle dere som hyler høyt om å bidra - ta dere et grunnkurs i hvordan økonomi virker. Det er jo ikke som om ikke mannen allerede betaler skatt, både godt og grundig, av det han har i inntekt. Meg bekjent klager han vel heller ikke på det.

Å måtte si opp folk man har i arbeid for å betale formuesskatt ( igjen - ikke inntektsskatt eller selskapsskatt) er absurd.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Er det rart folk flykter fra dette ormehiet? 

«Folk» flykter ikke fra dette «ormehiet». Tvert i mot finnes det et helt drøss med mennesker som gjerne skulle flyttet hit. 

Anonymkode: f778a...4ec

Skrevet

Jeg tror mange ikke ser forskjell på arbeidende kapital og inntekt. Skatt er skatt virker det som. 

Undrer meg jo over hvor mange som har regnet helt konkret på disse tallene, som kjenner til hvordan eiendeler verdsettes i ett selskap og hvordan dette videre blir en persons grunnlag for formuesskatt. 

Anonymkode: c14fe...f9e

Skrevet

«Folk» flykter ikke fra dette «ormehiet». Tvert i mot finnes det et helt drøss med mennesker som gjerne skulle flyttet hit. 

Anonymkode: f778a...4ec

Ja, og gud skal vite at det er feil det også :ler: :ler:

Ville du at jeg skulle nevne de som har flyttet ved navn? Såvidt jeg vet går de under betegnelsen "folk". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...