Anonym bruker Skrevet 5. februar 2022 #1 Skrevet 5. februar 2022 Jeg visste ikke at det jeg slet med hadde et navn engang. Men så kom jeg over noe som beskrev det jeg til tider sliter med «Er du ofte redd for å ha gjort noe feil? For å ha skadet noen eller gjort noe ulovlig uten å vite det? Eller for å være et dårlig menneske? Og grubler og dobbelsjekker du mye for å være helt sikker på at det ikke er sånn? Da kan det hende du sliter med det vi kaller moralsk OCD.» Du får en tvangstanke om at du kan ha: Kjørt på noen Smittet noen Skrevet noe fælt i en epost Sagt noe stygt Vært utro Brutt en regel Uten å vite det. Jeg er ikke helt der at jeg tror at jeg har vært utro uten å vite det. Men Jan henge meg opp i handlinger i fortiden eller nåtiden som jeg blåser opp til et enormt moralsk kompleks. Ser for meg hva konsekvensene vil bli, forbereder meg på å gå i forsvar.. Anonymkode: b9488...07b
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2022 #2 Skrevet 5. februar 2022 Er det bare i perioder du sliter med det? Det så uansett veldig slitsomt ut. Anonymkode: 6d6bf...f0d
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2022 #3 Skrevet 5. februar 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Er det bare i perioder du sliter med det? Det så uansett veldig slitsomt ut. Anonymkode: 6d6bf...f0d Det er ikke hele tiden nei - heldigvis 😁 Det kan utløses av at jeg for eksempel oppdager at jeg har gjort en feil på jobb - for eksempel glemt å kalle inn til et møte. Da kan jeg begynne å så tvil om hvorvidt jeg har glemt flere møter - jeg må dobbeltsjekke. Så kan jeg få helt irrasjonelle tanker om konsekvensen. At jeg mister jobben - eller enda verre, at jobben mister mange kunder pga meg.. Andre ting kan være frykt for at noen blir syke av det jeg serverer. Eller en gang jeg mistet en minnepinne - jeg begynte å tenke på hva som kunne være på den minnepinnen - kunne det være noe sensitive opplysninger? Og igjen samme leksa - miste jobben, komme i avisen, muste venner og kolllegaer. Det høres jo helt sjukt ut når man leser det på trykk. Men jeg preges egentlig ikke av der. Tror ingen kunne gjettet det. Bare slitsomt for meg selv. HI Anonymkode: b9488...07b
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2022 #4 Skrevet 5. februar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det er ikke hele tiden nei - heldigvis 😁 Det kan utløses av at jeg for eksempel oppdager at jeg har gjort en feil på jobb - for eksempel glemt å kalle inn til et møte. Da kan jeg begynne å så tvil om hvorvidt jeg har glemt flere møter - jeg må dobbeltsjekke. Så kan jeg få helt irrasjonelle tanker om konsekvensen. At jeg mister jobben - eller enda verre, at jobben mister mange kunder pga meg.. Andre ting kan være frykt for at noen blir syke av det jeg serverer. Eller en gang jeg mistet en minnepinne - jeg begynte å tenke på hva som kunne være på den minnepinnen - kunne det være noe sensitive opplysninger? Og igjen samme leksa - miste jobben, komme i avisen, muste venner og kolllegaer. Det høres jo helt sjukt ut når man leser det på trykk. Men jeg preges egentlig ikke av der. Tror ingen kunne gjettet det. Bare slitsomt for meg selv. HI Anonymkode: b9488...07b Mye man kan ha for seg, men er glad jeg slipper det dilemmaet. Så lenge en lever greit med det, så gjør det jo ikke noe. Annet enn de øyeblikkene en får litt noia Anonymkode: 6d6bf...f0d
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2022 #5 Skrevet 5. februar 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Mye man kan ha for seg, men er glad jeg slipper det dilemmaet. Så lenge en lever greit med det, så gjør det jo ikke noe. Annet enn de øyeblikkene en får litt noia Anonymkode: 6d6bf...f0d Jeg vil jo helst slippe det. Og nå når jeg skjønner at det har et navn, og at metakognitiv terapi kan fungere, da er det jo en mulighet til å bli kvitt det. Slike ting kan jo eskalere. Men jeg har nok hatt det hele livet. Husker episoder fra da jeg var barn også. Jeg vokste opp med mye alkohol rundt meg. Det kunne være uforutsigbart til tider. Tror det er en medvirkende årsak. Har selv veeeldig respekt for alkohol rundt barn. HI Anonymkode: b9488...07b
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2022 #6 Skrevet 6. februar 2022 Ikke rart du har et stort behov for kontroll, forutsigbarhet og at ting foregår etter trygge og sikre standarder! Dette er jo en form for angst og jeg tror og håper at du kan bli bra av dette! Be om hjelp - du er sterk og modig. ❤️ Anonymkode: 9c68a...ff3
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2022 #7 Skrevet 6. februar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ikke rart du har et stort behov for kontroll, forutsigbarhet og at ting foregår etter trygge og sikre standarder! Dette er jo en form for angst og jeg tror og håper at du kan bli bra av dette! Be om hjelp - du er sterk og modig. ❤️ Anonymkode: 9c68a...ff3 Tusen takk for gode ord ❤️ HI Anonymkode: b9488...07b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå