Gå til innhold

Hvor mange ord bør et eventyr skrevet av en åttendeklassing være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppgaven sier ingenting om dette…

Anonymkode: 0f736...fa2

Skrevet

Da er det vel valgfritt? 100 bra ord kan være bedre enn 500 ord med svada.

Så mange ord hn trenger for å få fortalt historien sin.

Anonymkode: 1bece...dd8

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da er det vel valgfritt? 100 bra ord kan være bedre enn 500 ord med svada.

Så mange ord hn trenger for å få fortalt historien sin.

Manglet en null på eksemplene, men poenget kommer vel frem.

Skrevet

Så lenge alle kriteriene for oppbygging av et eventyr er det, så betyr nok ikke antall ord noe. Siden det ikke står i oppgaven. 

Anonymkode: fc952...48e

Skrevet

Kommer helt an på nivået til barnet. 

Min 8 åring sliter litt med å skrive, det går fryktelig tregt for han må stave seg igjennom ordene. Så lange eventyr er bare å glemme. 

Så lenge han starter med "Det var en gang", har med et par sjangerkriterier og avslutter med "så levde de..." eller "snipp, snapp, snute..." så er lengden uvesentlig. (ifølge læreren) 

Anonymkode: 34e3d...1ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kommer helt an på nivået til barnet. 

Min 8 åring sliter litt med å skrive, det går fryktelig tregt for han må stave seg igjennom ordene. Så lange eventyr er bare å glemme. 

Så lenge han starter med "Det var en gang", har med et par sjangerkriterier og avslutter med "så levde de..." eller "snipp, snapp, snute..." så er lengden uvesentlig. (ifølge læreren) 

Herre fred! Nå leste jeg helt feil å overskriften. En 8.klassing har nok litt høyere krav enn en 8 åring 😅

Skrevet

Det er lurt å øve seg på å følge sjangerkrav framfor å skrive veldig mye. Eventyr har som regel statiske personer og få aktive hovedpersoner. Det er normalt lite skildring utover det som er høyst nødvendig for handlingen, og helten må ha en konkret utfordring som skal løses. I tillegg har de fleste eventyr en underliggende moral. Man kan altså finne gode eventyr som bare er et avsnitt, som f.eks. eventyret om hvorfor bjørnen er stumprumpet, men de fleste er for fort 1-2 sider. Jeg tenker at rundt 1-1,5 side er passelig for en 8.klassing, og at språk og sjangertrekk bør vektlegges mer enn lengde.

Anonymkode: 67541...741

Skrevet

Datteren min skal skrive novelle nå, og da er kravet max 800 ord. 8. klasse. 

Anonymkode: c3856...2be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...