Gå til innhold

Jeg har bakteriefobi og det er slitsomt for alle

Anbefalte innlegg

Slitsomt for meg fordi andre ikke klarer å leve opp til min standard og måte å gjøre ting på. Slitsomt for andre fordi jeg forventer at andre skal klare å tenke og oppføre seg like forebyggende og forsiktig og hygienisk som meg. 

Hjelp med psykisk helse kan man se langt etter her. Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan endre meg? 

Anonymkode: e3971...6c1

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Lese deg opp om nytten av bakterier og om immunforsvarets behov for bakterier.

Anonymkode: aa2db...605

Samme tenkte jeg.

Hva er fobien din basert på, Hi? At bakterier er farlig?

I så fall, det er langt flere bakterier vi er helt avhengige av for å leve og overleve, enn hva som er farlig for oss. I hvert fall i våre normale liv. Når du desinfiserer mer enn nødvendig hjemme, da fjerner du ikke bare de eventuelt få mindre heldige bakteriene som er der, men også alle de snille og gode bakteriene som du og vi alle er avhengige av, fordi de gode bakteriene holder de andre i kontroll og beskytter oss.

Så hvis du stadig desinfiserer og vasker for mye, da vil du ironisk nok faktisk kunne skape et miljø som er "farligere" for deg og dine, enn om du greier å holde på det som er rasjonelt og normalt renhold.

Det er også gjort undersøkelser i barnehager. Forskerne undersøkte barnas immunsystem. Så innførte de at jord/naturområde i barnehagen, hvor ungene kunne rote i jorden, plukke bær, gress og blomster. Og så testet de barna igjen. Og ved at barna hadde fått omgås og fått i seg mer varierte og naturlige bakterier, så hadde de fått tydelig sterkere immunforsvar.

Jeg tror du kan snu tankene dine om du minner deg selv på dette. Og da er det lurt, som anonym 605 skriver, å skaffe deg mer kunnskap om nytten vi har av bakterier og hvor viktige de er for immunforsvaret vårt.

Ser du at de som ikke er overdrevent redd for bakterier, at de faktisk (bevisst eller helt uten å vite om det) forebygger mer sykdom og problemer, at de faktisk gjør det rette for å holde seg friske... enn hva du gjør som fjerner også alle de gode bakteriene som vi er helt avhengige av for å holde oss friske og kunne stå imot de bakteriene som er mindre heldige for oss?

Anonymkode: 69459...d98

Det påstås at dette kan kureres lett med eksponeringsterapi. Men da bør du sikkert ha veiledning. Bare feks ta på steder du synes er ekle uten å vaske deg etterpå. Og bare stå i angsten for å se at det skjer jo faktisk ikke noe  det går bra. Greier du lage den en liten eskponeringsplan? 

Anonymkode: 85933...ce1

Les deg opp, bruk intellektet ditt på å forstå at angst er irrasjonell engstelse.

Angst er panikk for ting som egentlig ikke er farlig. Kroppen/psyken reagerer som om du er utsatt for noe livsfarlig, en person med angst for edderkopper vil reagere på samme måte i møte med en edderkopp som du ville gjort i møte med en sinna bjørn.  Helt irrasjonellt, for edderkoppene vi har i Norge er ikke farlig, men psyken klarer ikke forstå det.

Så da må man lære seg det.

Samme med deg, bakterier er ikke farlig. De aller fleste av dem er vi helt avhengig av for å leve på jorden. De vi har i magen må vi ha der for å bryte ned maten vi spiser osv osv.

Les deg opp på bakterienes nytteverdi.

Anonymkode: e5308...ab1

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Les deg opp, bruk intellektet ditt på å forstå at angst er irrasjonell engstelse.

Angst er panikk for ting som egentlig ikke er farlig. Kroppen/psyken reagerer som om du er utsatt for noe livsfarlig, en person med angst for edderkopper vil reagere på samme måte i møte med en edderkopp som du ville gjort i møte med en sinna bjørn.  Helt irrasjonellt, for edderkoppene vi har i Norge er ikke farlig, men psyken klarer ikke forstå det.

Så da må man lære seg det.

Samme med deg, bakterier er ikke farlig. De aller fleste av dem er vi helt avhengig av for å leve på jorden. De vi har i magen må vi ha der for å bryte ned maten vi spiser osv osv.

Les deg opp på bakterienes nytteverdi.

Anonymkode: e5308...ab1

Folk som har angst vet at den er irrasjonell altså! Det er interessant å se hvordan du og flere tror at å realitetsorientere personer med angst er løsningen. Sånn er det jo selvfølgelig ikke. 

Anonymkode: 715b8...e2d

Annonse

Jeg har også bakteriefobi. Det er ingenting jeg gjør med det annet enn at jeg er strukturert og har rutiner på å vaske og også desinfisere ting. Sånn blir det en del av hverdagen og jeg slipper stresset med å ha denne angsten. Ihverfall mer eller mindre. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har også bakteriefobi. Det er ingenting jeg gjør med det annet enn at jeg er strukturert og har rutiner på å vaske og også desinfisere ting. Sånn blir det en del av hverdagen og jeg slipper stresset med å ha denne angsten. Ihverfall mer eller mindre. 

Men det hadde jo vært bedre å bli kvitt både angst og vaskeregime? Hva hvis du blir forhindret fra å utføre disse rutinene? 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Men det hadde jo vært bedre å bli kvitt både angst og vaskeregime? Hva hvis du blir forhindret fra å utføre disse rutinene? 

Jeg tenker at dette er utløp for angst jeg har, og om jeg skulle bli kvitt angsten for bakterier, så ville angsten forflyttet seg til å handle om andre ting. At jeg da plutselig fikk angst for mennesker for mennesker for eksempel. Eller hunder for den del. Det ville medført flere problemer enn å ha rutine på denne angsten. Denne er jo mer nyttig også, om en skal tenke rasjonelt på det :) 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at dette er utløp for angst jeg har, og om jeg skulle bli kvitt angsten for bakterier, så ville angsten forflyttet seg til å handle om andre ting. At jeg da plutselig fikk angst for mennesker for mennesker for eksempel. Eller hunder for den del. Det ville medført flere problemer enn å ha rutine på denne angsten. Denne er jo mer nyttig også, om en skal tenke rasjonelt på det :) 

Jeg vet ikke hvordan jeg skulle blitt forhindret. Det er såpe, vann overalt, og håndsprit i lomma. 

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan jeg skulle blitt forhindret. Det er såpe, vann overalt, og håndsprit i lomma. 

Du kunne blitt syk eller skadet som gjorde at du ikke orket eller fikk det til. Er det hendene du må vaske? Ikke overalt der du bor?

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du kunne blitt syk eller skadet som gjorde at du ikke orket eller fikk det til. Er det hendene du må vaske? Ikke overalt der du bor?

Ja, men jeg tenker ikke på sånt. Jeg liker ikke uorden og skrukkete sengetøy heller, og får helt fnatt av smuler osv, så en utfordring ville det blitt. Jeg lå på sykehus og ryddet og vasket over og ristet sengetøy :ler: men ikke da jeg var som sykest. Så da tenkte jeg ikke over det rett og slett. Det virker jo litt som galskap å holde på sånn på sykehus, men det går altså automatikk i det. 

Det er i hovedsak hender, men takler ikke skitt noe sted. Har rutine på alt, og det eneste som kan stresse meg er sluk i dusjen. Det er dusqusting, men må rengjøres. 

Annonse

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Slitsomt for meg fordi andre ikke klarer å leve opp til min standard og måte å gjøre ting på. Slitsomt for andre fordi jeg forventer at andre skal klare å tenke og oppføre seg like forebyggende og forsiktig og hygienisk som meg. 

Hjelp med psykisk helse kan man se langt etter her. Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan endre meg? 

Hvor ofte skifter du sengetøy? Hva gjør du når du tørker deg etter du har vært på do? 

Anonymkode: 90acc...3b4

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Hvor ofte skifter du sengetøy? Hva gjør du når du tørker deg etter du har vært på do? 

Anonymkode: 90acc...3b4

Skifter vanligvis annenhver uke. Faen til personlige spørsmål :ler: har toalett med spyling. 

Hi her.

Takk for gode råd. Jeg vil prøve å ta til meg dette og se om det kan gjøre en forskjell. Det høres fornuftig ut.

Til deg som spurte hva det dreier seg om: det er vanskelig å oppsummere i ett ord eller én setning. Det er sånn at hver gang jeg tar på noe som andre har tatt i, tenker jeg på alt jeg får på hendene. Snørr fra han som tok i den for et kvarter siden som har pillet seg i nesen, at hun før der igjen hadde fiklet med penger som igjen var fulle av ulumskheter fra en mann som ikke hadde vasket hender etter dobesøk, at personen før der igjen har klødd på kviser eller greasy hodebunn, at han før der har smattet på fingrene etter å ha spist - and the list goes on. Jeg får ikke fred i hodet før hendene er vasket. Har prøvd å utsette det eller la være, men da klarer jeg ikke å tenke på noe annet.

Jeg klarer heller ikke å tenke rasjonelt når feks barna får besøk, og de går rett inn og begynner å leke uten å vaske hender. Så det var en regel hos oss før korona. Jeg har faktisk stått og vasket leker bare fordi noen uskyldige barn har tatt på dem uten å ha vasket hender (så klart ikke sånn at andre har sett det). 

Når noen er syke går jeg 100% i beredskapsmodus. Jeg blir sint (inni meg) når vi får besøk av noen som har syke familiemedlemmer hjemme, det er så unødvendig når man vet at ting smitter. Da kan jeg nesten «se» bakteriene entre vårt hjem, og jeg kan nesten kjenne at jeg puster dem inn. Er noen hos oss syke, synes jeg det er vanskelig å løsrive meg fra mønsteret der jeg hele tiden legger merke til hva de tar borti, hvor nære de er andre familiemedlemmer osv. 

Det blir for mye for alle, tror jeg. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

OCD ! Det har du

Anonymkode: 52712...973

Nja, jeg liker ryddige tall og at ting ligger/henger pent, men lenger enn det går nok ikke min OCD ☺️ 
Eller mente du kanskje hun andre som har skrevet her? 

Hilsen HI

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Nja, jeg liker ryddige tall og at ting ligger/henger pent, men lenger enn det går nok ikke min OCD ☺️ 
Eller mente du kanskje hun andre som har skrevet her? 

Hilsen HI

Ocd er ikke bare at man vil ha det ryddig og systematisk. Det er tvangsgandlinger du utfører. Tvang (Ocd) er en ofte måte å redusere stress (angst) men som pga stadig mer unngåelse/ritualer paradoksalt øker engselsen (enda mer å passe på). Dette får du hjelp for på dps. Fastlege kan henvise. Firedagers angst behandling (B4DT) fungerer ofre veldig godt. Lurt å søke hjelp når det plager deg og de rundt deg. Ofte en ganske grei ting å behandle og bli kvitt.

Anonymkode: deb0f...901

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Ocd er ikke bare at man vil ha det ryddig og systematisk. Det er tvangsgandlinger du utfører. Tvang (Ocd) er en ofte måte å redusere stress (angst) men som pga stadig mer unngåelse/ritualer paradoksalt øker engselsen (enda mer å passe på). Dette får du hjelp for på dps. Fastlege kan henvise. Firedagers angst behandling (B4DT) fungerer ofre veldig godt. Lurt å søke hjelp når det plager deg og de rundt deg. Ofte en ganske grei ting å behandle og bli kvitt.

Anonymkode: deb0f...901

Skal lese litt om dette og se om det kan være ocd istedenfor bakteriefobi. Vi har dessverre så lang ventetid på hjelp med mental helse her jeg bor, at man er nødt til å være suicidal for å få hjelp. Men jeg er heldigvis veldig sterk psykisk, så jeg skal nok klare å ordne opp i det selv bare jeg finner de rette verktøyene. 

Hi

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Skal lese litt om dette og se om det kan være ocd istedenfor bakteriefobi. Vi har dessverre så lang ventetid på hjelp med mental helse her jeg bor, at man er nødt til å være suicidal for å få hjelp. Men jeg er heldigvis veldig sterk psykisk, så jeg skal nok klare å ordne opp i det selv bare jeg finner de rette verktøyene. 

Hi

Denne fobien din og måten du lever på høres virkelig ut som ocd ja. Som jeg skreiv over. 

Ocd er tvangstanker.. ikke om du liker å ha ting beint. Men det kan være det og 

Anonymkode: 52712...973

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...