Gå til innhold

Blir noen sykere enn andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplysende artikkel for de som har «influensa» flere ganger i året;

https://forskning.no/virus-forebyggende-helse/influensa-sannsynligvis-er-du-bare-forkjolet/507671

Barn kan ha det ca hvert andre år, men som voksen skjer det mye sjeldnere. 

Skjønner heller ikke helt hvordan man kan kjenne forskjell på en veldig svak influensa og en helt vanlig forkjølelse, som noen her påstår de gjør. 

Selv er jeg 39 år og har hatt influensa en gang som jeg vet om i mitt voksne liv. Kan nok sikkert ha hatt den svakt også, men det har iallfall aldri jeg kunnet skilt fra en forkjølelse… 

Anonymkode: cc8c2...29a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Skjønner heller ikke helt hvordan man kan kjenne forskjell på en veldig svak influensa og en helt vanlig forkjølelse, som noen her påstår de gjør

Fordi influensa har andre symptomer.

Anonymkode: 5549d...516

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.2.2022 den 20.54):

Ja, ikke nå, men til vanlig (før covid-19). Jeg får det veldig mildt, ikke verre enn en lett forkjølelse, bare litt andre symptomer. Jeg regner med at det ville blitt ramaskrik her inne om jeg skrev et innlegg om jeg burde holde meg hjemme med mine symptomer, da hadde jeg fått så ørene flagret om dårlig arbeidsmoral 😅

Anonymkode: 1bb93...c5d

Da har du forkjølelse, og ikke influensa. 

Anonymkode: c712c...07f

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.2.2022 den 22.44):

Da blir det feil uansett hva jeg gjør. Jeg kan godt være hjemme, men du kan jo bare se på svarene jeg har fått her på at folk ikke tror på meg en gang når jeg sier at jeg får det mildt. Hva tror du arbeidsgiver og kollegaer ville sagt om jeg ikke kom på jobb bare fordi jeg har hodepine, litt vondt i kroppen og litt tørrhoste ol., men ellers god allmenntilstand? 

Jeg er helt sikker på at de ønsker at du skal holde deg hjemme når du er smittsom. 

Anonymkode: 6b7f3...dde

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.2.2022 den 22.38):

Jo, det er influensa. Noen får det mildt. Se her selv: https://www.helsenorge.no/sykdom/lunger-og-luftveier/influensa/ Se det nederste som står under "Symptomer".

Stort sett samme symptomene som på en forkjølelse…

https://www.boots.no/forkjolelse?gclid=Cj0KCQiA3fiPBhCCARIsAFQ8QzU_wv1KwgFqv9ugA5WeO9kC4l7q8wv9E3RkS66Jhyn1pQjAxpuV-foaAgGxEALw_wcB

Anonymkode: 47e37...619

Skrevet

Ja, min søster blir alltid skikkelig dårlig når det går influensa eller harde forkjølelser. Alltid vært slik, selv får jeg knapt litt snørr i nesa og tette bihuler en sjelden gang. Det er stor forskjell på hvor hardt vi rammes av samme virus. Anser meg selv som heldig som slipper å hangle hele vinteren. Så bra at hun spør når hun trenger hjelp, altfor mange gjør ikke det. 

Anonymkode: 8257c...662

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Opplysende artikkel for de som har «influensa» flere ganger i året;

https://forskning.no/virus-forebyggende-helse/influensa-sannsynligvis-er-du-bare-forkjolet/507671

Barn kan ha det ca hvert andre år, men som voksen skjer det mye sjeldnere. 

Skjønner heller ikke helt hvordan man kan kjenne forskjell på en veldig svak influensa og en helt vanlig forkjølelse, som noen her påstår de gjør. 

Selv er jeg 39 år og har hatt influensa en gang som jeg vet om i mitt voksne liv. Kan nok sikkert ha hatt den svakt også, men det har iallfall aldri jeg kunnet skilt fra en forkjølelse… 

Anonymkode: cc8c2...29a

Nemlig! I mitt voksne liv (er 47) har jeg ikke hatt influensa så mange ganger, men vært forkjøla minst en gang i året.

Når jeg har hatt influensa, har jeg vært skikkelig dårlig. Sånn at jeg knapt har kommet meg ut av senga. Og når jeg da er en sånn som kjenner det om temperaturen øker til 37,4 (faktisk!!), så sier det seg selv at når feberen nærmer seg 40, da er det ille!

Anonymkode: 45975...04d

Skrevet

Ja, ikke nå, men til vanlig (før covid-19). Jeg får det veldig mildt, ikke verre enn en lett forkjølelse, bare litt andre symptomer. Jeg regner med at det ville blitt ramaskrik her inne om jeg skrev et innlegg om jeg burde holde meg hjemme med mine symptomer, da hadde jeg fått så ørene flagret om dårlig arbeidsmoral 😅

Hvis du vet du har influensa går du selvsagt ikke på jobb. 

Anonymkode: a76f5...157

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Nemlig! I mitt voksne liv (er 47) har jeg ikke hatt influensa så mange ganger, men vært forkjøla minst en gang i året.

Når jeg har hatt influensa, har jeg vært skikkelig dårlig. Sånn at jeg knapt har kommet meg ut av senga. Og når jeg da er en sånn som kjenner det om temperaturen øker til 37,4 (faktisk!!), så sier det seg selv at når feberen nærmer seg 40, da er det ille!

Anonymkode: 45975...04d

Og så går det vel 8-9 år til neste gang. Man er nemlig immun mot de neste 7-8 sesongmutasjoner.

Anonymkode: 5549d...516

Skrevet

Da er det jo ikke influensa du har hatt.

Anonymkode: 115a1...908

Skrevet

Her blir mannen ca en gang i året veldig dårlig av forkjølelse; feber, kortpustet, verker i ledd, oppe om natten pga hoste og er i det hele tatt ganske medtatt.
Ungene hoster og snørrer, men er stort sett i fin form, mens jeg får vondt i halsen en kveld og dett var dett.

Anonymkode: bd381...947

Skrevet

Noen blir sykere.  Noen syter høyere og kjenner bedre etter.

Skrevet
On 2/3/2022 at 8:19 PM, Anonym bruker said:

Min søster blir bestandig veldig syk når hun er syk. Kan være forkjølelse eller influensa. Klarer ikke komme seg på butikken og ringer rundt å spørr om hjelp. Hun bor 400 meter unna butikken. Jeg har også vært syk, men må handle og ta meg av barn også. Spørr du om hjelp når du er syk?

Anonymkode: 7eb40...003

Kommer litt ann på hvordan syk,men har jeg mye feber eller omgangsyke orker jeg sjelden og dra ut og ber da om hjelp,men har jeg ikke feber eller omgangsyke, så går det bra

Anonymkode: 27b28...840

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...