Gå til innhold

Blir noen sykere enn andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster blir bestandig veldig syk når hun er syk. Kan være forkjølelse eller influensa. Klarer ikke komme seg på butikken og ringer rundt å spørr om hjelp. Hun bor 400 meter unna butikken. Jeg har også vært syk, men må handle og ta meg av barn også. Spørr du om hjelp når du er syk?

Anonymkode: 7eb40...003

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra at hun faktisk spør om hjelp! Syns det er så bra når folk gjør det, og blir veldig lettet når noen rundt meg ber om hjelp til noe. Ellers blir så klart noen sykere enn andre! Høyere feber, mer vondt i hode og muskler. Du blir nok ikke så hardt angrepet. Jeg blir også veldig sjelden syk. 

Anonymkode: a4d58...298

Skrevet

Ja, det tror jeg. Selv blir jeg sykere enn vanlig ved omgangssyke. På den verste dagen klarer jeg som regel ikke å stå oppreist og må krype på gulvet. Jeg får alltid høy feber og er helt ute. Mannen min derimot klarer å ta seg av ungene, sette på en vask ol. mellom slagene når han er syk. På den andre siden så blir jeg knapt syk av influensa i forhold til folk flest, ofte er jeg feberfri og kan gå på jobb.

Anonymkode: 1bb93...c5d

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ja, det tror jeg. Selv blir jeg sykere enn vanlig ved omgangssyke. På den verste dagen klarer jeg som regel ikke å stå oppreist og må krype på gulvet. Jeg får alltid høy feber og er helt ute. Mannen min derimot klarer å ta seg av ungene, sette på en vask ol. mellom slagene når han er syk. På den andre siden så blir jeg knapt syk av influensa i forhold til folk flest, ofte er jeg feberfri og kan gå på jobb.

Du går på jobb med influensa...det er jo flotte greier

Anonymkode: de7f6...131

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du går på jobb med influensa...det er jo flotte greier

Ja, ikke nå, men til vanlig (før covid-19). Jeg får det veldig mildt, ikke verre enn en lett forkjølelse, bare litt andre symptomer. Jeg regner med at det ville blitt ramaskrik her inne om jeg skrev et innlegg om jeg burde holde meg hjemme med mine symptomer, da hadde jeg fått så ørene flagret om dårlig arbeidsmoral 😅

Skrevet

Jeg blir svært sjeldent syk. Når jeg er forkjølet så har jeg helt overflatiske symptomer som rennende nese, sår hals og kanskje litt tørrhoste. Men nå er jeg skikkelig forkjøla. Helt utslått, og med lav feber. Feber tåler jeg svært dårlig, og har skikkelig nedsatt allmenntilstand. 
Så ja, sykdom kan ramme forskjellig. Noen blir ikke nødvendigvis syke av en infeksjon, mens andre kan bli helt utslått.

Skrevet

Sjeldent nå når jeg har så stor unge. Men når jeg hadde omgangssyke å kastet opp hver gang jeg måtte bevege meg,å hadde en aktiv 2 åring så nærmest tryglet jeg om hjelp ja. Til barnepass altså. Har også spurt om hjelp til barnepass når jeg har hatt feber å vært helt utslått. 

Anonymkode: 8f15d...761

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Tror nok ikke det er influensa du har då, men en sterk forkjølelse, mange sier influensa til dette……

Anonymkode: 208a2...cd6

Skrevet

Du spør vel egentlig ikke om søsteren din blir sykere enn andre, det skinner gjennom at du mener hun ber for mye om hjelp og at du synes hun syter? 

Anonymkode: a5096...535

Skrevet

Jeg har astma, så ved bronkitt, lungebetennelse så må jeg oftest legges inn på sykehus. Har blitt lagt inn på sykehus med bihulebetennelse en gang og. Så jeg blir temmelig syk, og jeg blir langvarig syk. De verste symptomene forsvinner, men kan gå med tung pust, hes og tett nese i noen måneder etterpå.

Men eneste jeg ber om hjelp til, er barnepass hvis jeg må legges inn. Mat kan jeg få levert på døra. Og nå er barna mine så store, så nå kan de både være alene i noen dager, og klarer seg fint selv.

Anonymkode: 46050...c4b

Skrevet

Både mannen min og jeg hadde influensa samtidig for noen år siden, han var syk lenger enn meg, høyere feber og da snakker jeg ikke om Manflu som noen sier.  Så klart noen blir sykere enn andre. 

Anonymkode: a5096...535

Skrevet

Jeg tenker at noen er ekstra god på å kjenne etter. Å når man har unger så må man bite tenna sammen.

Anonymkode: d0e10...7f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Da har du ikke influensa . Da er du lett forkjølet. Stor forskjell på det. Noen kaller hver nys for influensa. 

Skrevet

Jeg tenker det er en styrke å be om hjelp. Altfor mange gruer seg for å be om hjelp og sliter seg helt ut. Det er en glede å kunne hjelpe noen og man er ikke bedre enn andre fordi man biter tennene sammen og klarer seg selv. Det er faktisk bare dumt. 

Anonymkode: 05b95...85d

Skrevet

Jeg blir veldig dårlig av omgangssyke. Har det heldigvis veldig sjeldent. Det er grusomt. Nå har vi hatt covid, og alle fire i familien fikk det veldig forskjellig. Så ja,klart vi blir ulikt syke.

Anonymkode: ca6be...c50

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg tenker at noen er ekstra god på å kjenne etter. Å når man har unger så må man bite tenna sammen.

Ja for foreldrene må jo være grusom om de trenger hjelp til barnepass når de er skikkelig dårlig..

Anonymkode: 8f15d...761

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tror nok ikke det er influensa du har då, men en sterk forkjølelse, mange sier influensa til dette……

Anonymkode: 208a2...cd6

Joda, det er influensa. Legen har forklart meg at det er en vanlig misforståelse blant folk at influensa må være så hard/voldsom, noen får veldig mildt forløp. Jeg kjenner forskjell på forkjølelse og influensa, det er ulike symptomer, pluss at resten av familien blir ganske mye sykere enn meg. 

Skrevet

Ja, ikke nå, men til vanlig (før covid-19). Jeg får det veldig mildt, ikke verre enn en lett forkjølelse, bare litt andre symptomer. Jeg regner med at det ville blitt ramaskrik her inne om jeg skrev et innlegg om jeg burde holde meg hjemme med mine symptomer, da hadde jeg fått så ørene flagret om dårlig arbeidsmoral 😅

Hvis du er så sikker på at det er influensa så er du jo smittsom, og det er skikkelig kjipt gjort mot de du smitter, veldig egoistisk.

Skrevet

Da har du ikke influensa . Da er du lett forkjølet. Stor forskjell på det. Noen kaller hver nys for influensa. 

Jo, det er influensa. Noen får det mildt. Se her selv: https://www.helsenorge.no/sykdom/lunger-og-luftveier/influensa/ Se det nederste som står under "Symptomer".

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du er så sikker på at det er influensa så er du jo smittsom, og det er skikkelig kjipt gjort mot de du smitter, veldig egoistisk.

Da blir det feil uansett hva jeg gjør. Jeg kan godt være hjemme, men du kan jo bare se på svarene jeg har fått her på at folk ikke tror på meg en gang når jeg sier at jeg får det mildt. Hva tror du arbeidsgiver og kollegaer ville sagt om jeg ikke kom på jobb bare fordi jeg har hodepine, litt vondt i kroppen og litt tørrhoste ol., men ellers god allmenntilstand? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da blir det feil uansett hva jeg gjør. Jeg kan godt være hjemme, men du kan jo bare se på svarene jeg har fått her på at folk ikke tror på meg en gang når jeg sier at jeg får det mildt. Hva tror du arbeidsgiver og kollegaer ville sagt om jeg ikke kom på jobb bare fordi jeg har hodepine, litt vondt i kroppen og litt tørrhoste ol., men ellers god allmenntilstand? 

Men hvorfor forteller du om symptomene dine, å si du har influensa burde være selvforklarende nok det.

Skrevet

Ja, det tror jeg. Har ei som blir veldig dårlig og gråter av febersmerter når hun har 37,5 eller høyere temperatur. Så har jeg en som spiser som vanlig ved streptokokker og er helt oppegående med god allmenntilstand ved 40 i feber.

Synes det er flott at folk holder seg unna butikken når de er syke og smittsomme. Klokt valg av søsteren din å be om hjelp. Koster ikke så mye å hjelpe familie

Anonymkode: 79ea8...6db

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor forteller du om symptomene dine, å si du har influensa burde være selvforklarende nok det.

Jeg gjør ikke det, men jeg vet at byrden blir stor for kollegaene mine når jeg er borte fra jobb. Da sitter det langt inne å bli hjemme. Jeg har imidlertid holdt avstand og sagt i fra om at jeg ikke er helt i form de gangene jeg har hatt influensa og det har så langt ikke vært noen som ble smittet av meg. Det er vel kanskje litt samme greien som med korona, at det smitter mindre ved få symptomer?

Skrevet

Ja, det er klart at folk blir syke på ulikt vis. Vi har jo ikke alle samme kropp eller samme immunforsvar. Leste seinest i dag en artikkel om hvorfor noen ble veldig syke av omikron mens andre knapt merket det. Legene nevnte virusmengden man er utsatt for, om du hadde et immunforsvar som var litt vel på hugget ol. Jeg har f. eks. vært innlagt på sykehus flere ganger med omgangssyke fordi kroppen min går helt bananas når jeg for det og kaster opp så ofte og lenge at jeg blir dehydrert og får hvilepuls på 160 og må inn og få intravenøs væske. Søstra mi, som jeg delte rom med hele oppveksten, så vi ble som regel syke rett etter hverandre, har aldri kasta opp mer enn to ganger og så har det vært over, mens jeg gjerne kasta opp hvert 15. minutt i 1-2 døgn.

Anonymkode: d5139...a1d

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg gjør ikke det, men jeg vet at byrden blir stor for kollegaene mine når jeg er borte fra jobb. Da sitter det langt inne å bli hjemme. Jeg har imidlertid holdt avstand og sagt i fra om at jeg ikke er helt i form de gangene jeg har hatt influensa og det har så langt ikke vært noen som ble smittet av meg. Det er vel kanskje litt samme greien som med korona, at det smitter mindre ved få symptomer?

Jeg har hatt influensa en gang i hele mitt liv. Påvist ved pcr test for noen år siden. Da fikk jeg beskjed om at man sjelden fikk influensa mer enn hvert 10 ende år. Så når du snakker om "alle de gangene" du har hatt influensa, så kan jo ikke immunforsvaret ditt være så veldig bra når du blir smittet så ofte uten at kroppen har dannet antistoffer. 

Anonymkode: 18824...a78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...