Gå til innhold

Hva er å være syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før gikk man glatt på skole og på jobb om man var forkjølet. Hadde man ikke redusert almentilstand gikk man på jobb selv om man hadde vondt i halsen, var tett i nesen eller hostet. Man gikk på jobb gjennom hele forkjølelsen og ikke bare ved restsymptomer. 

Hvordan er dette nå? Man skal jo ikke gå på jobb om man er syk, men er dette å være syk?

Anonymkode: 966cc...b98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreløbig er der vel det, men etterhvert som omikron får rast fra seg kan vi igjen ta en paracet og gå på jobb med en liten forkjølelse eller litt hodepine.

Anonymkode: 9e76e...157

Skrevet

Du skjønner vel at dette er en unntakstilstand? Om noen uker, maks måneder, vil også isolasjon oppheves og man går igjen på jobb så lenge allmenntilstanden er noenlunde grei, men holder seg selvfølgelig hjemme om man har oppkast, feber el. Akkurat som før.

Anonymkode: c2a3b...a66

Skrevet

Med tett nese er man ikke syk. Da går man på jobb. Også «i disse tider». Har man feber er man hjemme. Og så «før koronaen». Har man sår hals og god almenntilstand tar man test for å se om den indikerer korona. Gjør den ikke det, kontakter man arbeidsgiver og snakker med denne om hva denne ønsker å ha på arbeidsplassen. Vi har laget klare retningslinjer for når man skal bli hjemme og når man kan gå på jobb

Anonymkode: 96413...ecc

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Med tett nese er man ikke syk. Da går man på jobb. Også «i disse tider». Har man feber er man hjemme. Og så «før koronaen». Har man sår hals og god almenntilstand tar man test for å se om den indikerer korona. Gjør den ikke det, kontakter man arbeidsgiver og snakker med denne om hva denne ønsker å ha på arbeidsplassen. Vi har laget klare retningslinjer for når man skal bli hjemme og når man kan gå på jobb

Er man trippelvaksinert og smittet med omikron, kan faktisk tett eller rennende nese være et symptom, så da bør man også teste seg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Er man trippelvaksinert og smittet med omikron, kan faktisk tett eller rennende nese være et symptom, så da bør man også teste seg.

Vi har ikke innført den regelen. Men vi har ikke hatt smitte på kontoret heller. Et par karantener, men ellers ingen korona

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du skjønner vel at dette er en unntakstilstand? Om noen uker, maks måneder, vil også isolasjon oppheves og man går igjen på jobb så lenge allmenntilstanden er noenlunde grei, men holder seg selvfølgelig hjemme om man har oppkast, feber el. Akkurat som før.

Nå har de opphevet det meste av restriksjoner der en av årsakene var høyt sykefravær. Isolasjonen for de med korona og som har god almentilstand og uten feber siste 24 timer er redusert fra 6 dager til 4. Hurtigtestene er ikke 100% sikre og man kan ha korona uten at det slår ut på hurtigtestene. Det er vinter så det er flere andre forkjølelsesvirus der ute enn korona. 

Ja, det er andre tider enn det det var før korona, samtidig har man åpnet opp samfunnet og mange av påbudene har forsvunnet. Så hva er syk? Jeg tror ikke intensjonen er at man skal holde seg hjemme med en lett forkjølelse om man tester negativ for korona (selv om det er tidlig i forløpet og ikke restsymptomer), men kanskje det er det? Utfordringen nå er jo at alle selv må finne ut hva som er å være syk. Før styrte man etter almentilstanden, men dette har jo endret seg. Nå er det mange som mener at man er syk om man har en lett forkjølelse. Vi kommer til å ha store forskjeller i hvor folk legger listen for hva som er syk. Jeg er ikke sikker selv hvor FHI har tenkt at den skal legges. 

Jeg for min del har mulighet for hjemmekontor så om jeg blir forkjølet vil jeg safe og ta hjemmekontor i hele sykdomsperioden. Andre må fysisk være på arbeidsplassen eller sykemelde seg/bruke egenmeldinger. Noen arbeidsplasser har klare retningslinjer, mens andre legger opp til at den ansatte skal finne ut av dette selv  og det er nok ikke alle som synes det er like lett.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Før gikk man glatt på skole og på jobb om man var forkjølet. Hadde man ikke redusert almentilstand gikk man på jobb selv om man hadde vondt i halsen, var tett i nesen eller hostet. Man gikk på jobb gjennom hele forkjølelsen og ikke bare ved restsymptomer. 

Hvordan er dette nå? Man skal jo ikke gå på jobb om man er syk, men er dette å være syk?

Jeg synes ofte at det har vært en uting at folk har gått syke på jobb og at flere i større grad burde holdt seg hjemme når de er syke. Det som er en kraftig forkjølelse for deg kan være alvorlig for andre og mange har underliggende sykdommer eller er pårørende til noen som ikke tåler infeksjoner så godt. Og dessuten øker det totale sykefraværet hvis alle skal gå rundt og spre smitten istedenfor å være hjemme noen få dager. Men det er jo selvfølgelig en vurderingssak, man kan ikke bli hjemme så fort man snufser litt. Jeg tenker at man burde tenke både på seg selv og på andre. Har man tett kontakt med andre i jobben? Med sårbare grupper, pasientkontakt f eks. eller sitter man på eget kontor og kan lukke døra og jobbe uten å spre smitte i særlig grad. 

Vi må helt klart løse opp litt fra hvordan det har vært under pandemien, men samtidig synes jeg ikke noe om den tankegangen at man skal kreke seg på jobb med blanke øyne, snørr og hoste. 

Anonymkode: 9e1d5...373

Skrevet

Den eneste regelen nå er at syke folk er hjemme ! Det må da søren meg folk tåle ! Andre må få slippe å ha koronasyke folk rundt seg på jobb, skole og barnehage 

Anonymkode: 27a01...1fa

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Den eneste regelen nå er at syke folk er hjemme ! Det må da søren meg folk tåle ! Andre må få slippe å ha koronasyke folk rundt seg på jobb, skole og barnehage 

Anonymkode: 27a01...1fa

Utfordringen ligger jo i hva folk tenker på som sykdom. Er man syk om man er lettere forkjølet? De som har barn i barnehage kan risikere å være lettere forkjølet mange ganger i året. Er det akseptabelt for arbeidsgiver og samfunn at disse er hjemme pga. egen lettere forkjølelse? De fleste som er smittet med korona er smittsom to dager før positiv test og fem dager etter. Når man nå har satt grensen på fire dager i isolasjon vil noen være smittsom når de kommer tilbake. Når man har lagt listen såpass lavt her er det vanskelig å vite hva andre med lett forkjølelse bør gjøre. 

I tiden før korona var det veldig mange som gikk på jobb med dårlig almentilstand og enda vanligere sendte syke barn i barnehagen. Det er nok flere som er mer forsiktig nå, men gapet i definisjon på hva som er sykdom og når man kan gå på jobb har nok bare blitt større mellom de som er forsiktige og de som ikke er det. Jeg har fortsatt ikke fått taket på hvor FHI og helsedirektoratet mener at listen skal legges. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...