Gå til innhold

Kan konfirmanten holde velkomsttale?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Og konfirmanten er jo opptatt i kirka/seremoni, forberedelse, påkledning osv fra morgenen av. Skal man lage all mat dagen før da? Hvor delikat blir maten da? 

Anonymkode: b7045...cc5

Du er problemfokusert, altså. Hvis du ikke klarer å tenke deg til hvordan man forbereder, lager og serverer mat til gjester så gidder faktisk ikke jeg hjelpe deg.

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Og konfirmanten er jo opptatt i kirka/seremoni, forberedelse, påkledning osv fra morgenen av. Skal man lage all mat dagen før da? Hvor delikat blir maten da? 

Er det generelt vanskelig å fungere i hverdagen når man problematiserer enkle ting på dette nivået? 

Anonymkode: aab5c...3fd

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Vi hadde veldig god og delikat mat mat. Vi laget den i februar. Selskapet var i april

Anonymkode: 3f77f...8fe

sug lut skrev (8 minutter siden):

Du er problemfokusert, altså. Hvis du ikke klarer å tenke deg til hvordan man forbereder, lager og serverer mat til gjester så gidder faktisk ikke jeg hjelpe deg.

Vedkommende hadde faktisk et poeng. Du hadde ikke noe godt svar. Det er bedre å innrømme det enn å si at du ikke "gidder" å hjelpe fordi brukeren "ikke skjønner". 

Anonymkode: 18b5e...a3f

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Sønnen min har lyst å reise seg og holde kort tale, dvs ønske velkommen, takke for at alle har kommet og litt om meny. 

Er det vanlig at foreldre holder en velkomsttale hvor de ønsker velkommen og gir praktiske opplysninger?

Sønnen min vil gjerne si bitte litt, men ikke vente til slutten av selskapet liksom…

Er det noen «regler» her?

Anonymkode: 8e749...f59

Eh.. Man gjør akkuart slik man vil. 😊❤️

Kjempeflott at ungdommen tør dette! Bare å oppmuntre og la han gjøre det. Flott sønn du har. 

Jeg har vært i konfirmasjon der konfirmanten ble tvunget til å ønske velkommen. Og i andre har bare far snakket og holdt tale. Man gjør det som er best for dere. 😊

Jeg tenker at bryllup har flere regler. 

Anonymkode: 8a793...b42

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vedkommende hadde faktisk et poeng. Du hadde ikke noe godt svar. Det er bedre å innrømme det enn å si at du ikke "gidder" å hjelpe fordi brukeren "ikke skjønner". 

Har du aldri hatt gjester? Og om du har, står du da tre timer på kjøkkenet for å lage i stand mens gjestene er der?

Annonse

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Er det generelt vanskelig å fungere i hverdagen når man problematiserer enkle ting på dette nivået? 

Anonymkode: aab5c...3fd

Å nei så tøff. Gratulerer med dagens teiteste innlegg. 

sug lut skrev (Akkurat nå):

Har du aldri hatt gjester? Og om du har, står du da tre timer på kjøkkenet for å lage i stand mens gjestene er der?

Det er ikke snakk om vanlig middag hjemme. Det er snakk om stort selskap. Har du laget mat i din egen konfirmasjon og bryllup? 

Det er ikke snakk om vanlig middag hjemme. Det er snakk om stort selskap. Har du laget mat i din egen konfirmasjon og bryllup? 

Ja (ikke i MIN konfirmasjon, men i mine barns) og ja.

Endret av sug lut
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er jo veldig uvanlig at gutter på den alderen vil reise seg og holde tale, og du må jo bare la han gjøre det. Hadde derimot droppet å si noe om menyen for det vil bare virke konstruert, for hvilke 14-åring tenker på å si noe om det? Med mindre der serveres slangekjøtt, apehjerner eller en helsikes laks han har fisket selv. Jeg håper ikke at det er vegansk og at han skal holde foredrag om hvor feil det er å drepe dyr? 

Slapp helt av. Hvis ungdommen vil si:" I dag får dere Taco servert, fordi det er det beste jeg vet." så er vel det bare koselig og fint. 

I alle konfirmasjoner jeg har vært i, har velkomsttalern alltid sagt hva menyen er. Hver eneste gang. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Javel? Nå har jeg jobbet med kommunikasjon i mer enn 20 år, men du vet sikkert best. Det handler om hvilket inntrykk en vil gi, og da må man være innforstått med hvordan mottagere vil oppleve det du sier. Rarere enn det er det ikke. 

Det her ble bare rart. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hi her. Min konfirmant ønsker å si velkommen, takke for gaver og at folk har kommet. Han ønsker også å si litt om hva menyen er. Det må han da få lov til.

Anonymkode: 8e749...f59

Det er helt fantastisk og flott synes jeg. 🤩🥰👏👏

Jeg sier bare at det vil virke konstruert hvis det ikke er noe spesielt med maten. Det er jo fint at han som selv vil dette, gjør ting på en troverdig måte som ungdom, enn å gjøre ting "korrekt" i en sånn anledning. Jeg gir bare min mening om dette, og det er vel derfor du ber om råd? For at vi skal si hva vi tenker? Da bør du jo takke for meninger og råd istedenfor å kverulere på dem. 

Neeeeei, det virker IKKE konstruert. Hva er det med deg? Samme hva han sier om maten, så er det jo korrekt? Du gir dårlige råd om dette synes jeg. 

Annonse

sug lut skrev (6 minutter siden):

Nei. Det er også derfor jeg stusset når de sier det er vanlig at konfirmanten hjelper til med matlaging. 

Jeg har hatt gjester ja. Jeg har også vært i mange selskaper som både taler, gjest og også toastmaster ved et par anledninger. 

De har "vel" også? Enten har de det eller ikke. Jeg tipper ikke mange 14-åringer føler at de har behov for å fortelle om noen meny uten at det er noe spesielt. 

Hva? Helt vanlig å si hva maten er uten at det er noe spesielt på menyen. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Neeeeei, det virker IKKE konstruert. Hva er det med deg? Samme hva han sier om maten, så er det jo korrekt? Du gir dårlige råd om dette synes jeg. 

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til her. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ikke meg du spør, men jeg laget mat til min egen konfirmasjon sammen med mamma, og jeg bakte kake og laget deler av maten til bryllupet mitt. Det er ikke helt uvanlig det

Nei. Det er også derfor jeg stusset når de sier det er vanlig at konfirmanten hjelper til med matlaging. 

Jeg har hatt gjester ja. Jeg har også vært i mange selskaper som både taler, gjest og også toastmaster ved et par anledninger. 

Man kan jo ikke sammenligne vanlig familiemiddag med rundt 10 personer hjemme hos seg selv, der man kan gå på et annet rom og skifte til pent, med en hel dags begivenhet der man tar på seg bunad/dress for å gå i kirka på formiddagen og har selskap etterpå. Da må man enten lage mat klokka seks på morgenen eller dagen før, for man rekker jo ikke å gjøre det mellom kirka og selskapet, og hvis man gjorde det, måtte man jo av og på med bunaden. Tungvint.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ikke meg du spør, men jeg laget mat til min egen konfirmasjon sammen med mamma, og jeg bakte kake og laget deler av maten til bryllupet mitt. Det er ikke helt uvanlig det

Hvordan rekker man det opp i alt det andre, og hvorfor ikke outsource det til familie og venner? Vi ble ikke en gang spurt om å lage vår egen mat, det var nok med forberedelser fra morgenen av, for å si det sånn. 

Hvordan rekker man det opp i alt det andre, og hvorfor ikke outsource det til familie og venner? Vi ble ikke en gang spurt om å lage vår egen mat, det var nok med forberedelser fra morgenen av, for å si det sånn. 

Fordi man ikke nødvendigvis lager maten samme dag. Det er mulig å lage den i lang tid i forveien eller dagen før. Jeg liker å lage mat, og jeg er god på det, så hvorfor skal jeg be andre om å gjøre ting jeg fint kan gjøre selv?

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Man kan jo ikke sammenligne vanlig familiemiddag med rundt 10 personer hjemme hos seg selv, der man kan gå på et annet rom og skifte til pent, med en hel dags begivenhet der man tar på seg bunad/dress for å gå i kirka på formiddagen og har selskap etterpå. Da må man enten lage mat klokka seks på morgenen eller dagen før, for man rekker jo ikke å gjøre det mellom kirka og selskapet, og hvis man gjorde det, måtte man jo av og på med bunaden. Tungvint.

Nei, man har ansatt folk som hjelper til. Både med servering og anretning. Jeg skjønner 

Jeg tror alt dette som diskuteres i tråden er miljøavhengig. Flere som lager mat selv her, og derfor mest sannsynlig har mindre god økonomi. At det også blir flåser med etikette osv tyder på at vi tilhører veldig ulike miljøer. Syns egentlig at det går frem av språkbruken her også. Argumentene er også mer preget av trassighet enn å være gjennomtenkt.

Man må ikke ha dårlig økonomi for å lage maten selv. Har vært i selskap hos flere som har mer enn nok penger, men likevel lager maten selv. Hva har forøvrig lite penger med språkbruk å gjøre? Er vi da inne på det der med smart og ikke smart igjen?

Man må ikke ha dårlig økonomi for å lage maten selv. Har vært i selskap hos flere som har mer enn nok penger, men likevel lager maten selv. Hva har forøvrig lite penger med språkbruk å gjøre? Er vi da inne på det der med smart og ikke smart igjen?

Hvem er så gjerrige eller upraktiske at de lager mat selv når de har penger nok til å bestille ved så store selskap? I vanlige hjemmeselskaper blir det noe annet om man er glad i matlaging. Dårlig språkbruk har absolutt med miljø å gjøre. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror alt dette som diskuteres i tråden er miljøavhengig. Flere som lager mat selv her, og derfor mest sannsynlig har mindre god økonomi. At det også blir flåser med etikette osv tyder på at vi tilhører veldig ulike miljøer. Syns egentlig at det går frem av språkbruken her også. Argumentene er også mer preget av trassighet enn å være gjennomtenkt.

Hm… for min del så lager vi maten selv fordi vi synes det er hyggelig å lage mat og kaker til selskap. Vi skal til og med ha neste konfirmasjon i hagen til mamma. Det blir koldtbord , hageselskap og hjemmelagde kaker.   På ingen måte av økonomiske årsaker, kun fordi at hagen til mamma er det hyggeligste stedet jeg kan tenke meg til å samle slekt og venner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...