Gå til innhold

Kan konfirmanten holde velkomsttale?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Javel. Jeg har virkelig aldri hørt om det, men jeg tror ingen har hatt hjemmelaget mat heller. Bortsett fra en som hadde tapas, og mye mulig at vedkommende hadde lagt div i ulike skåler og fat, og det er kanskje det du mener med å delta i matlaging?? 

Anonymkode: 18b5e...a3f

Tenk å bli pinlig berørt av en flott konfirmant som holder tale og også informerer om det praktiske. Jeg hadde vært super stolt!

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Vi stod å stekte karbonader og kylling i god tid før konfirmasjonen og la det i fryseren. Vi hadde hjemmelaget koldtbord. Alt av kjøtt ble laget på forhånd og lagt i fryser. Egg laget vi dagen før. Jeg hadde ikke råd til å bestille mat, så vi laget litt hver måned i forkant. Billigere og mye bedre. Vi bakte til og med kakene selv! Konfirmanten valgte bilde, og jeg bestilte spiselig bilde som jeg la på marsipankaken.

Du må leve i en underlig verden

Anonymkode: 3f77f...8fe

Hvorfor skriver du at jeg må leve i en underlig verden? Hvis du mener det fordi jeg ikke er vant til hjemmelaget mat i konfirmasjon, så er det litt tynt grunnlag. Det er ikke noe underlig at folk har god økonomi heller, hvis det er det du tror. Da lager de selvfølgelig ikke mat i etapper lenge før, men bestiller. Ikke noe underlig med det. 

TinaK 1990 skrev (23 minutter siden):

Tenk å bli pinlig berørt av en flott konfirmant som holder tale og også informerer om det praktiske. Jeg hadde vært super stolt!

Jeg ville ikke blitt pinlig berørt av at han holdt tale. Jeg ville blitt det muligens fordi han presenterte menyen. Jeg tror ærlig talt at mange av dere her ikke vet hva etikette går ut på ved ulike anledninger, og hvem som skal si hva. Det er nok det store problemet her. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville ikke blitt pinlig berørt av at han holdt tale. Jeg ville blitt det muligens fordi han presenterte menyen. Jeg tror ærlig talt at mange av dere her ikke vet hva etikette går ut på ved ulike anledninger, og hvem som skal si hva. Det er nok det store problemet her. 

Kjære vene. Konfirmanten ønsker selv å holde velkomsttale. I den er det også naturlig å informere litt om det praktiske. Tenker det kommer til å sitte besteforeldre, tanter og onkler som er både stolte og koser seg med en slik ungdom.

Tenk å være så sneversynt som deg og det er null troverdighet at du har jobbet med kommunikasjon i 20 år😅

TinaK 1990 skrev (2 minutter siden):

Kjære vene. Konfirmanten ønsker selv å holde velkomsttale. I den er det også naturlig å informere litt om det praktiske. Tenker det kommer til å sitte besteforeldre, tanter og onkler som er både stolte og koser seg med en slik ungdom.

Tenk å være så sneversynt som deg og det er null troverdighet at du har jobbet med kommunikasjon i 20 år😅

Hvorfor påstår du at det er naturlig å informere om det praktiske i en velkomsttalen fra en konfirmant? 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Etikette? Er det Dronning Sonja som har rotet seg inn på DIb?

Anonymkode: 8e749...f59

Nei men det er jo jeg som får høre at er sneversynt, er fra en underlig verden, som ikke blir trodd og som får høre at jeg er kverulant. Det blir jo veldig veldig rart all den tid det handler om hva som er passende og riktig i en sosial setting, og folk her ikke har minste greie på det. 

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor skriver du at jeg må leve i en underlig verden? Hvis du mener det fordi jeg ikke er vant til hjemmelaget mat i konfirmasjon, så er det litt tynt grunnlag. Det er ikke noe underlig at folk har god økonomi heller, hvis det er det du tror. Da lager de selvfølgelig ikke mat i etapper lenge før, men bestiller. Ikke noe underlig med det. 

Det er underlig å tro at alle bestiller mat og at konfirmanten ikke har noe med maten å gjøre. Det er også inderlig at du mener det virker konstruert om en konfirmant forteller om maten i velkomsttale. Det finnes de med god økonomi som lager maten selv i etapper også. 

Nei men det er jo jeg som får høre at er sneversynt, er fra en underlig verden, som ikke blir trodd og som får høre at jeg er kverulant. Det blir jo veldig veldig rart all den tid det handler om hva som er passende og riktig i en sosial setting, og folk her ikke har minste greie på det. 

Ja, du har skikkelig peiling!

Anonymkode: 8e749...f59

Det er underlig å tro at alle bestiller mat og at konfirmanten ikke har noe med maten å gjøre. Det er også inderlig at du mener det virker konstruert om en konfirmant forteller om maten i velkomsttale. Det finnes de med god økonomi som lager maten selv i etapper også. 

Jeg har ikke trodd at alle bestiller mat, jeg skrev at jeg ikke er VANT til det. To forskjellige ting der altså. Nei, det er ikke underlig å mene at det er konstruert! Det er ikke vanlig etikette i det hele tatt. Får de mat de ikke skjønner hva er, eller hva er greia her sånn egentlig? Kanskje noen kan forklare hensikten her? 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

De fleste er vel ikke så opptatt av etikette i en konfirmasjon med familie og venner. Om du hadde blitt pinlig berørt om 15 åringen hadde ønsket velkommen, takk for at dere kom, håper at vi får en fin stund sammen og til mat er det koldtbord så jeg håper at dere spiser lenge og vel, så er det faktisk du som bærer problemet. 

Og jo, du kverulerer veldig. At du kverulerer på at du ikke kverulerer, vel det er heller ikke overraskende. 

Anonymkode: aab5c...3fd

Jeg har ikke trodd at alle bestiller mat, jeg skrev at jeg ikke er VANT til det. To forskjellige ting der altså. Nei, det er ikke underlig å mene at det er konstruert! Det er ikke vanlig etikette i det hele tatt. Får de mat de ikke skjønner hva er, eller hva er greia her sånn egentlig? Kanskje noen kan forklare hensikten her? 

«Vi serverer koldtbord, og etter det serveres kaker» eller «det serveres 3-retters, jeg har satt sammen menyen selv. Vi serverer xxx til forrett, yyy til hovedrett og aaa til dessert». Hvorfor er det problematisk for deg? Hvilken etikette skal man, i følge deg, ha i et familieselskap? Hensikten er selvsagt at konfirmanten selv vil det.

Du antok jo også at å legge bestilt mat på fat var å delta i matlagingen. Altså det var ikke en mulighet for at det kunne lages selv. 

«Vi serverer koldtbord, og etter det serveres kaker» eller «det serveres 3-retters, jeg har satt sammen menyen selv. Vi serverer xxx til forrett, yyy til hovedrett og aaa til dessert». Hvorfor er det problematisk for deg? Hvilken etikette skal man, i følge deg, ha i et familieselskap? Hensikten er selvsagt at konfirmanten selv vil det.

Du antok jo også at å legge bestilt mat på fat var å delta i matlagingen. Altså det var ikke en mulighet for at det kunne lages selv. 

" Det blir koldtbord og kaker å spise, og det er overskyet ute og jeg har på meg en grå dress med slips i rosa silke" Sånn. Da kan han like gjerne informere om alt annet opplagt, eller late som at gjestene er blinde. 

Har han derimot fisket laksen, bestefaren skutt hvalen eller de fem nye hønene lagt eggene, så er det morsomme poeng. Det er også helt greit å si at han har satt sammen menyen. Ingenting av det er det samme som å komme med helt overflødige opplysninger. 

Annonse

" Det blir koldtbord og kaker å spise, og det er overskyet ute og jeg har på meg en grå dress med slips i rosa silke" Sånn. Da kan han like gjerne informere om alt annet opplagt, eller late som at gjestene er blinde. 

Har han derimot fisket laksen, bestefaren skutt hvalen eller de fem nye hønene lagt eggene, så er det morsomme poeng. Det er også helt greit å si at han har satt sammen menyen. Ingenting av det er det samme som å komme med helt overflødige opplysninger. 

Hvorfor kan man ikke legge på litt ekstra? Vi snakker om en ungdom på 14-15 år. Denne må da få lov å volde en liten tale uten at en eller annen etikette-opphengt person skal komme og fortelle dem at det ikke er korrekt å si- i deres verden. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ja, og så? Hva om konfirmanten vil påpeke sin fine dress? Du vil føle deg pinlig berørt av det? Det er faktisk ikke helt normalt.  Det er snakk om en konfirmasjon, han er sammen med sine nærmeste som elsker han. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, og så? Hva om konfirmanten vil påpeke sin fine dress? Du vil føle deg pinlig berørt av det? Det er faktisk ikke helt normalt.  Det er snakk om en konfirmasjon, han er sammen med sine nærmeste som elsker han. 

:ler: :ler: :ler: påpeke sin fine dress? Er han 4 år eller 14 år? Gi deg nå da. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

:ler: :ler: :ler: påpeke sin fine dress? Er han 4 år eller 14 år? Gi deg nå da. 

Det var du som trakk frem det å kommentere dressen. Jeg fortsatte bare på samme tankerekke, og spør om det hadde vært så ille? Til å jobbe med kommunikasjon har du virkelig tungt for det. 

Jeg var i en konfirmasjon hvor konfirmanten reiste seg og takket sin mormor for den flotte bunaden hun hadde laget til henne. Hun snudde seg rundt så vi fikk se, og alle klappet for både konfirmant, mormor og bunad. Jeg tør ikke tenke på hvor mange brudd på etikett det var😂

Så flott at konfirmanten vil holde velkomsttale. De fleste konfirmasjoner jeg har vært i har startet sånn. Godt for hovedpersonen å få talebiten litt ut av veien tidlig. Det er jo en liten bøyg å gjøre det for første gang, selv om de har lyst. Om han vil si noe om maten, så gjør han selvfølgelig det. Det gjorde alle mine.

Jeg er jo av dem som blir rørt til tårer om konfirmanten reiser seg. Man ser hvor ‘voksen’ hn er blitt, og selv den mest frimodige ungdom blir litt preget av alvoret når hn, kanskje for første gang, skal reise seg og si noen ord til sine gjester. Hva som blir sagt er ikke viktig i det hele tatt, og jeg har aldri kjent på å være pinlig berørt. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Deltatt i matlagingen? Er det vanlig altså? Tror aldri jeg har hørt om en konfirmant som har deltatt i matlaging, men jeg får sikkert høre om utallige her  etter å ha skrevet akkurat det :ler: åjoda, det er heeelt vanlig at de både planlegger meny, deltar i matlagingen og presenterer menyen i velkomsttalen. Som alt selvfølgelig er på 14-åringens intiativ må vite! 

Eh... det er da vanlig at hedersgjesten har innspill til sitt eget selskap, vil jeg mene. Og for oss som også lagde all maten til selskapet selv var det også helt naturlig at konfirmantene deltok - det er vel ikke akkurat grensesprengende radikalt at konfirmanten er brukbar til både det ene og det andre, de er i en alder der man før var regnet som voksen og sendt ut i arbeidslivet, hvilket forøvrig var ett av poengene i min konfirmants tale, at han nå var like gammel som bestemor var da hun begynte å jobbe full tid, mens han hadde uendelig mange år igjen på skole og var glad for det. Jeg skjønner ikke helt hva du forsøker å oppnå her.

sug lut skrev (7 minutter siden):

Eh... det er da vanlig at hedersgjesten har innspill til sitt eget selskap, vil jeg mene. Og for oss som også lagde all maten til selskapet selv var det også helt naturlig at konfirmantene deltok - det er vel ikke akkurat grensesprengende radikalt at konfirmanten er brukbar til både det ene og det andre, de er i en alder der man før var regnet som voksen og sendt ut i arbeidslivet, hvilket forøvrig var ett av poengene i min konfirmants tale, at han nå var like gammel som bestemor var da hun begynte å jobbe full tid, mens han hadde uendelig mange år igjen på skole og var glad for det. Jeg skjønner ikke helt hva du forsøker å oppnå her.

Det er heller snakk om at den som er midtpunktet i selskapet ikke deltar i matlagingen iført finstas. Jeg har ikke vært med på å lage mat til mitt eget bryllup, og har ikke hørt om noen andre som deltok. Så hvorfor skal konfirmant lage mat i bunaden?

Anonymkode: b7045...cc5

sug lut skrev (3 minutter siden):

Nå tror jeg at du har misforstått noe jeg har skrevet, eller så har du ikke skjønt det. Min undring gikk på at konfirmanter deltok i matlaging til selskapet. Dette fordi jeg er vant til at slikt blir bestilt, og at voksne normalt liker å ha styringen til selskap. Det gikk overhodet ikke ut på at ungdom ikke er "brukbare" til noe. Jeg har jobbet med ungdom som er både politisk aktive og som driver med div på fritiden. 

Jeg prøvde virkelig ikke å oppnå annet enn å si hva jeg mente. Jeg skjønner at jeg bør man mene det samme som flertallet, og det fikk jeg jo nærmest bekreftet av en her. Jeg tenker at jeg får mene akkurat hva jeg vil. At andre reagerer så voldsomt er jo deres problem. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er heller snakk om at den som er midtpunktet i selskapet ikke deltar i matlagingen iført finstas. Jeg har ikke vært med på å lage mat til mitt eget bryllup, og har ikke hørt om noen andre som deltok. Så hvorfor skal konfirmant lage mat i bunaden?

Man lager da ikke maten i pentøy?

sug lut skrev (1 minutt siden):

Man lager da ikke maten i pentøy?

Nettopp. Og konfirmanten er jo opptatt i kirka/seremoni, forberedelse, påkledning osv fra morgenen av. Skal man lage all mat dagen før da? Hvor delikat blir maten da? 

Nettopp. Og konfirmanten er jo opptatt i kirka/seremoni, forberedelse, påkledning osv fra morgenen av. Skal man lage all mat dagen før da? Hvor delikat blir maten da? 

Jøss!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...