Gå til innhold

Ny kollega på jobb.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk i des en ny kollega som er nå under opplæring. Hun fortalte til en del av oss at det var ei (lang ansinitet) som påsto at hun hadde gjort en feil. Men, at det egentlig var henne andres feil. Hun sa videre at det var dårlig gjort mot henne, at en ikke er sånn ovenfor kollegaer. Nå har jeg jobbet der lenge og kjenner veldig godt hun andre. Dette er noe hun aldri ville ha gjort. Hva er det denne nye kollegaen prøver på? Hvorfor går hun ikke direkte? Hvordan løse dette?

Anonymkode: d3191...64a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må du løse dette? 
Er det egentlig noe du må blande deg opp i?

La det ligge, og vær der fir kollegaen din dersom dette viser seg å bli konfliktfylt og vanskelig for henne. De fleste kjenner vel den andre kollegaen best og tenker nok sitt om hun som prøver å lage drama som helt ny.

Anonymkode: b884d...239

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Fikk i des en ny kollega som er nå under opplæring. Hun fortalte til en del av oss at det var ei (lang ansinitet) som påsto at hun hadde gjort en feil. Men, at det egentlig var henne andres feil. Hun sa videre at det var dårlig gjort mot henne, at en ikke er sånn ovenfor kollegaer. Nå har jeg jobbet der lenge og kjenner veldig godt hun andre. Dette er noe hun aldri ville ha gjort. Hva er det denne nye kollegaen prøver på? Hvorfor går hun ikke direkte? Hvordan løse dette?

Hva med bare å drite i det? Du må ikke løse noenting. 

Anonymkode: 47d94...dbc

Skrevet

Du skal da ikke løse noe. Du er kollega og ikke leder. Du prater som du går på ungdomsskolen og noen sprer rykter om venninna di. La det ligge og vær voksen. 

Anonymkode: 06a44...10d

Skrevet

Jeg er fullstendig uenig med de andre her. Ta tak i dette så fort som mulig for å sette eksempelet. Når du som ny begynner å kritisere kollegaer så må man stoppes. Si strengt ifra at dere tar opp ting med den det gjelder hos dere, og at hun må også gjøre det. Du kan legge til at det skaper dårlig miljø om man heller snakker om de bak ryggen deres. Ikke la noen nye starte slik ukultur og konflikter på jobb! 

Anonymkode: a4854...ae1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du skal da ikke løse noe. Du er kollega og ikke leder. Du prater som du går på ungdomsskolen og noen sprer rykter om venninna di. La det ligge og vær voksen. 

Javel ja. Så du er den som kaster alt ansvar på leder og de over deg. Det er så utrolig tafatt, for du har definitivt ansvar som kollega også! Eller er du typen som er konfliktsøkende? 

Skrevet

Har opplevd før at en nyansatt prøver å sette folk opp mot hverandre. Det ødla mye av vårt arbeidsmiljø. Og la ting ligge og skure og gå tror jeg ikke er løsningen. Så hvordan det gikk sist.

HI

Skrevet

Spør hun nye direkte om hun har tatt det opp med hun som skal ha gjort feilen. Å om hun da sier nei, så kan du si det synes jeg du bør gjøre. Kan også poengtere at du synes det var rart at hun gamle hadde gjort en sånn feil, for det var veldig ulikt hun å gjøre.

Anonymkode: 4a880...f80

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Har opplevd før at en nyansatt prøver å sette folk opp mot hverandre. Det ødla mye av vårt arbeidsmiljø. Og la ting ligge og skure og gå tror jeg ikke er løsningen. Så hvordan det gikk sist.

HI

Nei du bør gjøre ditt for å stoppe dette. Det som kan skje nå er at ingen tør å si noe fordi de er redde for å bli den neste hun baksnakker og beskylder for ting. Håper du har mot nok til å si klart fra. 

Skrevet

Javel ja. Så du er den som kaster alt ansvar på leder og de over deg. Det er så utrolig tafatt, for du har definitivt ansvar som kollega også! Eller er du typen som er konfliktsøkende? 

Tafatt? Å ta tak i én enkelt kommentar som i verste fall bare er dum. Lage sak ut avenkelthendelse. Tenker det sier nok om hvilken dramaqueen som bor i deg. Du burde virkelig gå i deg selv og lære deg å la bagateller fare. Typisk småjente oppførsel. Dette må vi rydde opp i. Mest sannsynlig er du alle kollegaers skrekk. 

Skrevet

HI

Så denne dama skal straffes fordi det har vært idioter ansatt før henne? Det er én kommentar og du ser en tsunami komme og blåser umiddelbart i hornet? 
Ulv, ulv…. Kan du eventyret?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så denne dama skal straffes fordi det har vært idioter ansatt før henne? Det er én kommentar og du ser en tsunami komme og blåser umiddelbart i hornet? 
Ulv, ulv…. Kan du eventyret?

Sa jeg straffes? Overhodet ikke, ville bare ha innspill på hvordan en løser det før det tar av. Startet med en kommentar sist også så noen spørsmål og folk ble satt opp mot hverandre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Tafatt? Å ta tak i én enkelt kommentar som i verste fall bare er dum. Lage sak ut avenkelthendelse. Tenker det sier nok om hvilken dramaqueen som bor i deg. Du burde virkelig gå i deg selv og lære deg å la bagateller fare. Typisk småjente oppførsel. Dette må vi rydde opp i. Mest sannsynlig er du alle kollegaers skrekk. 

WoW 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg hadde latt det gå for denne gangen og skrevet det på konto for nervøs og usikker nyansatt som er redd for å tape ansikt. Hun er kanskje flau over å ha gjort en feil og/eller føler hun fikk dårlige instruksjoner og føler at det var den andres feil. Man kan si og gjøre ting som ikke er heldig om man er nervøs. Dere kan fort gjøre det vanskelig for denne nye å komme inn i gruppen om dere setter i gang et apparat på dette. La det gå for denne gangen, var rause nå under opplæring og ta det opp om det skjer igjen. Dere vil fort merke om dette var for å sette dere opp mot hverandre eller om det var en dum reaksjon i en sårbar situasjon. 

Anonymkode: 4ec0b...e4f

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor hun ikke går direkte på en norsk arbeidsplass? Har du din aller første uke i arbeidslivet? Vet du ikke hvordan folk som går direkte blir håndtert av "vepsebolet" i et kvinnelig kollektiv? Særlig hvis man er ny og det er forventet at man skal sitte der og holde kjeft? Jeg skjønner veldig godt hvorfor hun gjør det. Og du kan ikke si at noen "aldri ville ha gjort" et eller annet. Det er alltid slik at det er første gang for alt, og vi kjenner ikke andre enn oss selv 100  prosent. 

Anonymkode: 7784a...540

Skrevet

HI

Jeg skjønner hvorfor dere har dårlig arbeidsmiljø. 

Skrevet

Ville latt det passere for denne hang. Selv flinke folk med lang ansiennitet kan gjøre feil. 

Men hadde nok bedt nykollegaen snakke vedkommende det gjaldt eller med sjefen. 

Anonymkode: 0b6c9...687

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Det tror jeg neppe du gjør.

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Står det noe sted at de har dårlig arbeidsmiljø her?

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det tror jeg neppe du gjør.

Ikke? Det fremgår veldig klart ut fra innleggene. Nyansatte blir behandlet med fordommer basert på andre mennesker. Skikkelig sirompa og fiendtlig holdning, sånn som foreldre til mobberne holder på med. "Min unge gjør aldri noe galt" - "denne kollegaen ville aaaaldri ha gjort det og det". Dere tror automatisk på en dere kjenner og er kompis med, og mistror den nye. 

Skrevet

Selv om du kjenner kollegaen din, så kan du ikke se bort fra at den nye kan ha rett.

En enkelt gang utgjør uansett ikke noe problem, ta det opp hvis det gjentar seg.

Anonymkode: afaf9...513

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Selv om du kjenner kollegaen din, så kan du ikke se bort fra at den nye kan ha rett.

En enkelt gang utgjør uansett ikke noe problem, ta det opp hvis det gjentar seg.

Anonymkode: afaf9...513

Selvfølgelig kan hun ha rett, ikke det saken gjelder. Det er måten hun snakker om kollegaen på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig kan hun ha rett, ikke det saken gjelder. Det er måten hun snakker om kollegaen på.

Hvis kollegaen har gjort en feil og lagt skylden på den nye, og ser at alle andre gjør det samme, så kan det være at den nye er litt grinete for det? 

Anonymkode: 74a78...d67

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hun sier hun føler seg urettferdig behandlet. Hvordan er det å snakke ned en kollega. 
Jeg må si jeg er enig i at problemene på arbeidsplassen deres var der før den nye begynte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...