Gå til innhold

Har dere mange i livet dere er glad i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og som er glad i dere? 

Anonymkode: cc25b...735

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når i helvete skal du slutte med destruktive tråder?!? 

Anonymkode: 4aec2...fda

Skrevet

Barna, mannen, barnebarna, mine foreldre, søsken, tantebarn, bestevenninna mi, svigersøsken, svigerbarn, tanter, onkler, søskenbarn med familier, fadderbarn og noen venner. Jeg er glad i disse, og det virker som det er gjensidig. 

Anonymkode: b0a61...7a4

Skrevet

Nei, ikke mange. Slipper ikke folk innpå meg, og bruker to evigheter på å bli glad i noen

Anonymkode: 6e04d...9ff

Skrevet

Rundt tolv personer. Mann, barn, foreldre og et par venner. 

Anonymkode: a6c47...db4

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Når i helvete skal du slutte med destruktive tråder?!? 

Anonymkode: 4aec2...fda

Jeg vet ikke hvorfor du sier dette? Hvorfor er dette en destruktiv tråd? 

Skrevet

Ja, jeg har en del som jeg er glad i.

Er flere som er glade i meg også.

Men jeg har få som egentlig er en del av livet mitt. Men jeg jobber med saken, har et langtidsperspektiv på det, tenker at jeg må ha en bevisst holdning til det hver eneste dag - og det gir sakte, men sikkert resultater.

Hi - disse trådene dine får deg til å sammenligne deg selv med andre, og derfor legger du opp til din egen skuffelse eller følelse av nederlag, hvis du selv ikke har like mange i ditt liv. Legg deg heller planer for hva du skal gjennomføre i ukene og helgene, helt konkrete og realistisk gjennomførbare ting, ta initiativ til å bli kjent med andre. Sett pris på det du har, det er så mye mer givende for deg selv, enn det inntrykket du selv skaper av ditt eget liv for deg selv når du stadig oppretter tråder hvor du sammenligner deg selv med hva andre har. (Selv om tråden i utgangspunktet godt kan være positiv så blir den negativ for deg selv, hvis du selv sammenligner deg med andre og føler du har mindre enn andre. Jeg håper du ser dette selv.)

Anonymkode: 2c115...4a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Og som er glad i dere? 

Ja, har ikke du? 

Anonymkode: 4e18c...95c

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor du sier dette? Hvorfor er dette en destruktiv tråd? 

Fordi du driver og klynker og sammenligner og bruker den informasjonen du får av andre her, til å fokusere på ditt eget begredelige liv og hvor synd det er på deg som har så få. 

Den sutringen hjelper deg ikke å få flere å være glad i. Disse trådene hjelper deg bare med å bli mer misunnelig og selvmedlidende.

Anonymkode: 82d95...3db

Skrevet
20 hours ago, Anonym bruker said:

Og som er glad i dere? 

veldig mange ❤️

Anonymkode: a18b4...49c

Skrevet

Dere er heldige! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Fordi du driver og klynker og sammenligner og bruker den informasjonen du får av andre her, til å fokusere på ditt eget begredelige liv og hvor synd det er på deg som har så få. 

Den sutringen hjelper deg ikke å få flere å være glad i. Disse trådene hjelper deg bare med å bli mer misunnelig og selvmedlidende.

Her flommer empatien over ser jeg. 

Anonymkode: 35a0a...dba

Skrevet

Mange, blitt mer bevisst det dess eldre jeg blir. Både fordi det har gitt meg sorg å bære på, valg å ta og mye glede i livet. Føler meg heldig og dypt takknemlig❤️ Forsøker å reflektere litt over hvorfor det har blitt sånn, og mye ligger nok i at jeg, og vi i familien er utpregende ja-mennesker som stiller opp og bidrar, enten det er familie, venner eller andre i nærmiljøet som trenger en håndstrekning.  What goes around comes around- jeg forventer lite eller ingenting fra andre, men igjen og igjen har nære og kjære vært der når vi har trengt en hånd❤️Det er en god følelse❤️ 

Anonymkode: 51ad3...8dd

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mange, blitt mer bevisst det dess eldre jeg blir. Både fordi det har gitt meg sorg å bære på, valg å ta og mye glede i livet. Føler meg heldig og dypt takknemlig❤️ Forsøker å reflektere litt over hvorfor det har blitt sånn, og mye ligger nok i at jeg, og vi i familien er utpregende ja-mennesker som stiller opp og bidrar, enten det er familie, venner eller andre i nærmiljøet som trenger en håndstrekning.  What goes around comes around- jeg forventer lite eller ingenting fra andre, men igjen og igjen har nære og kjære vært der når vi har trengt en hånd❤️Det er en god følelse❤️ 

Et du ironisk? 

Skrevet

Her flommer empatien over ser jeg. 

Vel, som du ser fikk jeg rett.

Dere er heldige! 

HI bruker enhver tråd hun lager her, til å pille på sårskorpene sine. De gror IKKE med den taktikken der, men du kan jo se på meg som problemet hvis du vil. Shoot the messenger...

Skrevet

Et du ironisk? 

Tenker du det er ironi når en person forteller at det å være snill har gitt henne flere venner?
Hvilken metode ville DU velge for å få flere venner...? 

Skrevet

Jeg har alltid levd etter samme prinsipper som du forteller du lever etter, stille opp, bidra, både til familie, venner og andre. Til tross for dette har jeg opplevd av mange at det går én vei, at selv etter å ha stilt opp i årevis for andre, så har det plutselig ikke vært snakk om å stille opp for meg den dagen jeg trengte det, selv ikke på mindre, praktiske ting. Så selv om jeg fremdeles har troen på at man kommer lengst med den holdningen, så er det ikke bestandig så enkelt som du tror det er.

Men synes det er flott at du er så bevisst dette og takknemlig for at du har så mange og gode personer i din nærhet :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Vel, som du ser fikk jeg rett.

HI bruker enhver tråd hun lager her, til å pille på sårskorpene sine. De gror IKKE med den taktikken der, men du kan jo se på meg som problemet hvis du vil. Shoot the messenger...

Ingenting gror vel pga dine kommentarer her heller. Hvorfor du blir så provosert over hva hun skriver, bør du egentlig tenke litt over. Kanskje du er typen som nekter deg selv den minste medfølelse eller å klage på noe, og så ser du rødt fordi trådstarter gjør akkurat det? Bare en tanke. Det pleier å være sånn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ingenting gror vel pga dine kommentarer her heller. Hvorfor du blir så provosert over hva hun skriver, bør du egentlig tenke litt over. Kanskje du er typen som nekter deg selv den minste medfølelse eller å klage på noe, og så ser du rødt fordi trådstarter gjør akkurat det? Bare en tanke. Det pleier å være sånn. 

Du er i støtet i natt? 

Anonymkode: f7bae...916

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Du er i støtet i natt? 

Anonymkode: f7bae...916

Jeg må jo prøve å dele av min innsikt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Kanskje jeg er typen som leste HIs tråder allerede i juni, og prøvde å muntre henne opp, hjelpe henne å finne mestringsstrategier og vise henne mulige utveier fra gjørma. 

Nå, i februar, har jeg for lenge siden innsett at dette er oddetallsdepresjonen hennes - den kommer hver oddetallsuker fordi ungen er hos faren da, og HI skjønner ikke at hennes venninner og bekjente ikke kan fylle alle de timene om dagen som hun trenger selskap. Så blir hun furten og klengete og anklagende, og så skal hun «teste» om de bryr seg, og når de svarer på en snap med å vise festen de er på, blir hun grinete over ikke å være bedt.

Ikke akkurat noen bombe. Så, det eneste nye elementet i denne faste liturgien er du, som er ny på forumet og ikke har rukket å få kløe av klynketrådene ennå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 4.2.2022 den 0.15):

Jeg har alltid levd etter samme prinsipper som du forteller du lever etter, stille opp, bidra, både til familie, venner og andre. Til tross for dette har jeg opplevd av mange at det går én vei, at selv etter å ha stilt opp i årevis for andre, så har det plutselig ikke vært snakk om å stille opp for meg den dagen jeg trengte det, selv ikke på mindre, praktiske ting. Så selv om jeg fremdeles har troen på at man kommer lengst med den holdningen, så er det ikke bestandig så enkelt som du tror det er.

Men synes det er flott at du er så bevisst dette og takknemlig for at du har så mange og gode personer i din nærhet :)

Men du…… det skjer jo her og, jeg tror at grunnen til at jeg kjenner på takknemlighet og ydmykhet rundt dette er at min/vår innstilling til livet ikke handler om et regnestykke med forventning om å få noe tilbake. Så forstå meg rett, jeg har svelget noen kameler og skuffelser gjennom årene- men også kjent på takknemlighet når jeg ikke har forventet hjelp, blomster eller en invitasjon. Jeg velger hva jeg fokusere på- vi fokusere på å hjelpe, bistå, spre glede og være på tilbudssiden der vi kan. Og ikke minst være takknemlig og ydmyk når vi får hjelp når vi trenger det. Så opplever jeg litt skuffelse, eller at noe ikke ble som jeg trodde- så surmuler jeg litt( for meg selv), går en tur, leser en bok eller lignede også er jeg ferdig med det. Hva tjener det å dvele lenge med det? Livet er jo både opp- og nedturer, men man må velge hva og hvem man fokusere på❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Men du…… det skjer jo her og, jeg tror at grunnen til at jeg kjenner på takknemlighet og ydmykhet rundt dette er at min/vår innstilling til livet ikke handler om et regnestykke med forventning om å få noe tilbake. Så forstå meg rett, jeg har svelget noen kameler og skuffelser gjennom årene- men også kjent på takknemlighet når jeg ikke har forventet hjelp, blomster eller en invitasjon. Jeg velger hva jeg fokusere på- vi fokusere på å hjelpe, bistå, spre glede og være på tilbudssiden der vi kan. Og ikke minst være takknemlig og ydmyk når vi får hjelp når vi trenger det. Så opplever jeg litt skuffelse, eller at noe ikke ble som jeg trodde- så surmuler jeg litt( for meg selv), går en tur, leser en bok eller lignede også er jeg ferdig med det. Hva tjener det å dvele lenge med det? Livet er jo både opp- og nedturer, men man må velge hva og hvem man fokusere på❤️

Problemet er ikke hvis det skjer en gang eller to eller tre. Problemet er når dette er et gjentakende mønster hos disse, at de tar imot all hjelp, ofte ber om hjelp (selv om de har langt flere å be), men aldri noensinne er villige til å stille opp for sine "nære" selv.

Poenget mitt er at selv om man ikke holder regnskap over tjenester, så må det være en viss gjensidighet i relasjoner over tid. Vennskap kan godt gå i ulike perioder, hvor en har mange utfordringer over lang tid, også år, og den andre er den som stiller opp. Så kan situasjonen snus. Men det er gjerne en form for gjensidig positivitet ved relasjonen likevel. Er det ikke det, da er relasjonen ganske skjev, tenker jeg. Jeg har valgt å kutte ut noen som var slik, fordi de aldri noensinne stilte opp selv uansett hvor lite energi eller tid det tok dem, men stadig ba om hjelp fra meg. Da blir det på grensen til utnytting, eller faktisk utnytting.

Men mulig vi bare har ulike oppfatninger på akkurat dette. Poenget mitt er at det ikke alltid er såpass enkelt som du ville ha det til i det første du skrev og jeg svarte på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Problemet er ikke hvis det skjer en gang eller to eller tre. Problemet er når dette er et gjentakende mønster hos disse, at de tar imot all hjelp, ofte ber om hjelp (selv om de har langt flere å be), men aldri noensinne er villige til å stille opp for sine "nære" selv.

Poenget mitt er at selv om man ikke holder regnskap over tjenester, så må det være en viss gjensidighet i relasjoner over tid. Vennskap kan godt gå i ulike perioder, hvor en har mange utfordringer over lang tid, også år, og den andre er den som stiller opp. Så kan situasjonen snus. Men det er gjerne en form for gjensidig positivitet ved relasjonen likevel. Er det ikke det, da er relasjonen ganske skjev, tenker jeg. Jeg har valgt å kutte ut noen som var slik, fordi de aldri noensinne stilte opp selv uansett hvor lite energi eller tid det tok dem, men stadig ba om hjelp fra meg. Da blir det på grensen til utnytting, eller faktisk utnytting.

Men mulig vi bare har ulike oppfatninger på akkurat dette. Poenget mitt er at det ikke alltid er såpass enkelt som du ville ha det til i det første du skrev og jeg svarte på.

Snyltete og uttærende mennesker kutter man jo ut. Det er dessuten lov å være voksen og si nei til å hjelpe når man kjenner man har mer enn nok med seg selv. Å være voksen innebærer å ivareta seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...