Gå til innhold

Noen som er flinke på kjøkkenet her? En "rundere" pasta bolognese...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes den blir litt "vassen", litt vannete liksom, i smaken.

Hva kan jeg tilføre da?

Jeg ønsker den runde litt fyldige smaken...

Fulgte denne oppskriften i dag

https://trinesmatblogg.no/recipe/ragu-alla-bolognese/

Men synes ikke den ble rund nok. Fant ut i ettertid at de Mutti knuste tomatene nok ikke er så runde i smaken, jeg valgte de fordi ungene ikke vil ha store tomatbiter i maten ;) Sikkert bedre å velge hele tomater, plommetomater eller noe, og heller knuse de selv.

Er det noe annet jeg kan gjøre for å få en litt fyldigere smak?

Anonymkode: 1e98a...3a6

Skrevet

Jeg synes litt sukker må til, for å få frem den runde tomatsmaken. Rart Trine ikke har med det. 

Skrevet
tante grusom master of law skrev (4 minutter siden):

Jeg synes litt sukker må til, for å få frem den runde tomatsmaken. Rart Trine ikke har med det. 

Dette! Sukker og litt fond i sausen. 

Anonymkode: 5d636...622

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dette! Sukker og litt fond i sausen. 

Anonymkode: 5d636...622

Okse eller grønnsaks?

Anonymkode: bcb20...30f

Skrevet

Jeg ville hatt i rødvin, en litt rund en, istedenfor hvitvin, sukker, som de andre sier, og oksekraft istedenfor kylling. Om det enda ikke er rund nok smak, så ville jeg slengt i litt soyasaus eller Worchestersaus for mer umami. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (1 minutt siden):

Jeg ville hatt i rødvin, en litt rund en, istedenfor hvitvin, sukker, som de andre sier, og oksekraft istedenfor kylling. Om det enda ikke er rund nok smak, så ville jeg slengt i litt soyasaus eller Worchestersaus for mer umami. 

Ja, jeg så ikke at det sto hvitvin i oppskriften. Jeg synes også det blir mye bedre med rødvin. 

Skrevet

Tusen takk dere, jeg er ikke så god på dette med å smake til (enda), og ihvertfall ikke ting som ikke står i oppskriften 

Men nå har jeg litt ting å prøve 

Hi

Skrevet

Har alltid litt sukker i når jeg bruker hermetiske tomater. Gjerne rørsukker.

Anonymkode: 64d57...102

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Har alltid litt sukker i når jeg bruker hermetiske tomater. Gjerne rørsukker.

Er ikke rørsukker vanlig sukker da?

Anonymkode: d50f1...ede

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke rørsukker vanlig sukker da?

Anonymkode: d50f1...ede

Demerara da. Vanlig sukker er fra sukkerbeter. 

Skrevet

Mutti tomater fungerer utmerket. For å runde av smaken bruker jeg ca. en spiseskje sukker + en god dæsj fløte. Det funker som bare det. 

Anonymkode: 1d0a9...3e3

Skrevet

Liten teskje sukker, og kok lenge. 3-4 timer. En tomatsaus blir bedre, jo lengre den får koke. Og ofte smaker den enda bedre når den blir varmet opp igjen.

Anonymkode: cd0f5...ee8

Skrevet
Himmel og hav skrev (2 timer siden):

Enig. I tillegg kan man kutte bort vannet som står i oppskriften og heller ta med en boks hermetiske tomater til (eller litt friske tomater) og litt ekstra tomatpurre.

Ser at det står krydderurter, men ikke spesifisert hvilke. Der kan du prøve deg frem, HI. Det kan gi ganske forskjellig smak om du blander f.eks. timian, oregano og basilikum, eller om du bare bruker en eller to av dem, mengdeforholdet mellom dem spiller også inn. Jeg synes det kan være godt å koke med et laurbærblad også en stund. Men varierer, alt etter humør og hvor lang tid jeg har til å la den stå og putre. Jo lengre tid den får putre, jo mer får smakene satt seg. I tillegg vil den da koke litt inn og dermed bli litt mer konsentrert i smaken.

Hvis noe likevel mangler til slutt, da er det som regel enten litt mer sukker eller litt mer salt som gjør susen. Bare å prøve deg frem, Hi :)

Anonymkode: aefa0...2b3

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg synes den blir litt "vassen", litt vannete liksom, i smaken.

Hva kan jeg tilføre da?

Jeg ønsker den runde litt fyldige smaken...

Fulgte denne oppskriften i dag

https://trinesmatblogg.no/recipe/ragu-alla-bolognese/

Men synes ikke den ble rund nok. Fant ut i ettertid at de Mutti knuste tomatene nok ikke er så runde i smaken, jeg valgte de fordi ungene ikke vil ha store tomatbiter i maten ;) Sikkert bedre å velge hele tomater, plommetomater eller noe, og heller knuse de selv.

Er det noe annet jeg kan gjøre for å få en litt fyldigere smak?

Hvis knuste tomater ikke tilsettes litt sukker, blir det surt og vassent.

Noe annet du kan gjøre er å bruke bittelitt av den revne parmesanen i sausen på slutten av koketida. Da blir sausen rikere.

Anonymkode: fb3c6...7e6

Skrevet
Himmel og hav skrev (9 timer siden):

I tillegg må den koke lenge nok, desto lengre den koker, desto mer smak. Vassen smak på mat betyr som regel at det mangler salt. Worshester gir en god piff til bolognese. Bytt ut hvitvin med rødvin. 
Jeg tar aldri i ekstra vann, men tar litt vann i boksen slik at jeg får med all tomat. 

Av friske urter vil basilikum "koke bort" om du tar det det for tidlig. 

For balanse tenk sukker, salt, syre, fett. 

Skrevet

hvis du tar litt fløte eller crème fraîche oppi blir den også rundere. 

Anonymkode: e73e5...60a

Skrevet

Mindre vann, mer knuste tomater, tomatpuré og sukker

Anonymkode: 5d370...bda

Skrevet

Takk igjen, for mange svar :)

For å presisere da, jeg brukte den oppskriften, men jeg droppet hvitvin og jeg hadde ikke i noe ekstra vann. Hadde i ca en teskje sukker.

Vi spiste med spagetti, som en bolognese i går, og i dag vil jeg bruke resten til en lasagne. Skal den opp først og tilføre litt mer tomat, har kjøpt mutti kirsebærtomater, litt fond og litt mer sukker og salt. Ser hvordan den blir da før jeg evt har i litt soyasaus for umami.

Har googlet litt, og ser at det også blir anbefalt en liten dæsj fiskesaus, for i Italia bruker de mye ansjos? Ikke så mye at det blir smakende fisk altså, men bare en liten dæsj som et krydder. At de bruker ansjos på den måten i Italia, en liten ansjosfilet for å runde av?

Jeg liker å lage mat, men jeg må visst trene opp ganen min litt når det gjelder å smake til, der er jeg ikke god altså. Blir noe helt annet å spise det fra asjetten enn å smake en liten teskje på kjøkkenet ;)

HI

Skrevet

Ei lita klunk rødvin, litt sukker og kraft 👍🏻

Anonymkode: ce828...650

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...