Gå til innhold

For oss som har utfordringer med å bruke munnbind vil det ikke bli noen lettelser etter dagens pressekonferanse

Anbefalte innlegg

Selv om jeg forstår at munnbind kan være et lite inngripende tiltak for de fleste, har vi enkelte grupper som sliter med det. Jeg har legeerklæring på at jeg ikke kan bruke munnbind, og jeg blir da utestengt fra alle aktiviteter der dette er påbudt - gudstjenester, trening, de fleste butikker. Det varsles om at regjeringen vil beholde munnbindpåbud til tross for avsløringen om feil tall fra FHI og til tross for at flere land, som for eksempel Danmark og England, fjernet påbudet. For oss forblir samfunnet like stengt som tidligere. I tillegg vurderer ledelsen her å videreføre hjemmekontor selv om nasjonalt påbud ville være opphevet i kveld. Vi får håpe at de siste tiltakene forsvinner snart. Så lenge blir det netthandel, samtaler med presten i stedet for å gå til gudstjeneste, trening hjemme på stuegulvet (utrolig lite motiverende dog) og hjemmekos i stedet for kafe. Det går nok en stund, men begynner å bli irriterende.

Jeg har ei venninne som er døv og er avhengig av å lese på leppene. For henne vil videreføring av munnbindpåbud føre til at hun forblir like begrenset i kontakt med andre mennesker. 

Anonymkode: 5f283...5c5

Fortsetter under...

Det er jo bare munnbindpåbud hvis man ikke kan holde avstand, og det kan man jo fint ofte gjøre i butikker. Hvorfor er du utestengt fra trening? Man bryker jo ikke munnbind når man trener.

Anonymkode: 0e9b6...caa

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo bare munnbindpåbud hvis man ikke kan holde avstand, og det kan man jo fint ofte gjøre i butikker. Hvorfor er du utestengt fra trening? Man bryker jo ikke munnbind når man trener.

Fordi man må bruke det på veg inn og ut av trening, i garderoben og så videre. På kjøpesenteret hos oss er det forventet at vi bruker munnbind, fordi det er sannsynlig at avstanden ikke kan overholdes. I kirka er munnbind påbudt.

Fordi man må bruke det på veg inn og ut av trening, i garderoben og så videre. På kjøpesenteret hos oss er det forventet at vi bruker munnbind, fordi det er sannsynlig at avstanden ikke kan overholdes. I kirka er munnbind påbudt.

`Forventet ja, men det er ikke påbudt. Må du ha på munnbind på vei inn og ut av trening da, kan du ikke holde avstand. Jeg har aldri hatt på munnbind når jeg er inne på treningssenterert, ikke i garderoben heller, ser sjelden andre som har det heller.
Jeg bruker ofte ikke munnbind pga helseproblemer, hvis jeg kan la være så gjør jeg det, også på kjøpesenteret.

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Du handler på tider med lite folk. Du møter folk ute. Du trener andre steder enn på senter. Det er ikke så vanskelig om viljen er der.

Anonymkode: 9340f...143

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du handler på tider med lite folk. Du møter folk ute. Du trener andre steder enn på senter. Det er ikke så vanskelig om viljen er der.

Anonymkode: 9340f...143

Problemet er at jeg har gjort dette hele tiden. Møtt folk i bitende kulde og mørke ute (i skrivende stund er det 18 minusgrader, så ikke akkurat et veldig fint utgangspunkt for å møte noen, for å si det sånn), trent i stua mutters alene og uten tilgang til nødvendige apparater, prøvd å handle tidlig eller sent. Jeg er lei, og det må jeg vel få lov til å være? 

Jeg har også fritak, og bruker ikke munnbind, selv ikke på treningssenteret. Jeg er enig med deg om at påbudet om munnbind er meget inngripende. Og svært lite begrunnet.

Men i følge NRK så kan det se ut som påbudet går til å bli en anbefaling. Jeg håper virkelig det. 

Anonymkode: 4982e...c0d

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Problemet er at jeg har gjort dette hele tiden. Møtt folk i bitende kulde og mørke ute (i skrivende stund er det 18 minusgrader, så ikke akkurat et veldig fint utgangspunkt for å møte noen, for å si det sånn), trent i stua mutters alene og uten tilgang til nødvendige apparater, prøvd å handle tidlig eller sent. Jeg er lei, og det må jeg vel få lov til å være? 

Du har jo legeerklæring, er det noen som sier at du ikke får komme inn steder uten munnbind, eller er det du som føler på det selv?

Du har jo legeerklæring, er det noen som sier at du ikke får komme inn steder uten munnbind, eller er det du som føler på det selv?

Det blir ikke godtatt. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Munnbindpåbudet er kun for å vise handlekraft. For meg er det et tegn på ‘hold kjeft og gjør som vi sier.’

Anonymkode: 19c0e...3be

Og hva tjener noen på det? Hva skal de bruke det til? 

Anonymkode: b229d...1b9

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det blir ikke godtatt. 

Kommenterer folk det virkelig til deg, og stopper fra å gå inn uten munnbind? Hvis det skjer, så skjønner jeg at det er vanskelig.

Denne «gjenåpningen» må være noe av det mest tullete jeg har sett på en stund. Nå sitter eksperter/aviser og synser opp og ned i mente. Skal vi handle kontorklær igjen, blir det fortsatt munnbind? Skal vi teste? Hva skjer? Kan du gifte deg med gjester til stede? 

Ett par uker siden det her burde vært avblåst, allikevel sitter vi her som om det var Lotto-trekning og lurer på hva som skjer. Nå kan dere lure, tenker Støre, litt spenning i hverdagen. De skal vel sette ned ett utvalg og evaluere det som alt annet. 

Heia Danmark sier nå jeg. 

Anonymkode: 866ff...f70

Annonse

For meg er munnbind en bra ting. Har brukt det når jeg har vært i feks vinter-Oslo i mange år. Barna også. Vi har astma, og munnbind hjelper oss der det er høy forurensning om vinteren

Kommenterer folk det virkelig til deg, og stopper fra å gå inn uten munnbind? Hvis det skjer, så skjønner jeg at det er vanskelig.

I kirka kom jeg ikke inn uten munnbind. På treningssenteret ble jeg gjort oppmerksom på munnbindpåbud. 

I kirka kom jeg ikke inn uten munnbind. På treningssenteret ble jeg gjort oppmerksom på munnbindpåbud. 

Da leverer du vel bare legeerklæringen på treningssenter? 

Men kan du ikke bruke munnbind de minuttene det tar deg å skifte sko og begynne å trene da, du trenger jo ikke inn i garderoben engang.

Denne «gjenåpningen» må være noe av det mest tullete jeg har sett på en stund. Nå sitter eksperter/aviser og synser opp og ned i mente. Skal vi handle kontorklær igjen, blir det fortsatt munnbind? Skal vi teste? Hva skjer? Kan du gifte deg med gjester til stede? 

Ett par uker siden det her burde vært avblåst, allikevel sitter vi her som om det var Lotto-trekning og lurer på hva som skjer. Nå kan dere lure, tenker Støre, litt spenning i hverdagen. De skal vel sette ned ett utvalg og evaluere det som alt annet. 

Heia Danmark sier nå jeg. 

Han kan i hvert fall ta uttalelsen om "ikke en dag lenger enn nødvendig" og stappe den en viss plass. 

Da leverer du vel bare legeerklæringen på treningssenter? 

Tro meg, jeg har vist dem den. Det hjelper ikke. Får beskjed om å droppe treningen så lenge påbudet gjelder.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tro meg, jeg har vist dem den. Det hjelper ikke. Får beskjed om å droppe treningen så lenge påbudet gjelder.

Da forteller du dem at det har de ikke lov til. Du, som betalende medlem, skal i så fall få kreditert hele avgiften om de nekter deg inngang for noe du selv ikke er skyld i. 

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Han kan i hvert fall ta uttalelsen om "ikke en dag lenger enn nødvendig" og stappe den en viss plass. 

DET er jeg helt enig i 😅 Er som sjefen min sier, ikke akkurat noe å slå ræva i været for 😂 😂 Jeg har en snikende følelse at det kommer til å samsvare med pressemeldingen i kveld og alle «lettelsene» de skal komme med. 

Bortsett fra på fly og buss har jeg ikke brukt munnbind iløpet av pandemien. Verken i butikker, i kirka, i svømmehallen er noe 

Anonymkode: 98c87...b2b

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

DET er jeg helt enig i 😅 Er som sjefen min sier, ikke akkurat noe å slå ræva i været for 😂 😂 Jeg har en snikende følelse at det kommer til å samsvare med pressemeldingen i kveld og alle «lettelsene» de skal komme med. 

Vet du når pressemeldingen er varslet å komme?

• Opprett ny...