Gå til innhold

Hvordan takke nei til middagsinvitasjon?n

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en venninnegjeng som alle er glad i matlaging. Det er bare en av de andre som er veldig flink, og vi andre er helt middels gode på det. Det er likevel en av dem som jeg ikke klarer å like maten til, og hun vil nå invitere på middag igjen. Vi har møttes lite og kun utendørs siden våren 2020, men kommuniserer mye på meld.

Denne personen lager så utrolig mye merkelig mat, og hun blander alt mulig som ikke passer sammen. Det smaker virkelig ikke godt, og ikke forteller hun alltid hva alt består av heller. Ikke at jeg tror hun har noe farlig oppi, men hun er en som sanker masse greier ute i naturen og tørker og fryser ned og gud vet hva. Det hun alltid serverer som hovedrett er en stor ildfast form med masse ingredienser blandet sammen, og så er det alltid med masse smeltet ost på toppen. Hun bruker weed, så jeg tror hun er litt høy når hun lager mat. Jeg drikker ikke alkohol, så kan ikke døyve smaken på den måten heller. Nå skal hun invitere på treretters, og jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal komme unna! Hun er vegetarianer, så kan ikke skylde på at jeg ikke spiser kjøtt fks. Hun er også en nærtagende type som tror folk er misunnelige så fort hun får noe som minner om kritikk. Hun har også veldig høy selvtillit sånn at hun alltid vet best, så ikke lett å takke nei uten meget god grunn. Et det noen med god fantasi som kan komme med råd om hvordan takke nei? 

Anonymkode: 74559...23c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å foreslå at dere kan prøve noe nytt i år og heller ha "kurvfest" der alle tar med noe hver. Skyld på at da blir det mindre stress for den som skal ha besøket.

Anonymkode: 56876...4c0

Skrevet

Enten oppfører du deg som en voksen og spiser det som blir servert, eller så sier du fra i god tid om at det ikke passer.  For voksne folk er det ikke andre alternativ. 

Anonymkode: fde72...639

Skrevet

Finn på en unnskyldning, da. Du har ikke barnevakt, du er allerede invitert bort el.

Anonymkode: 3c839...156

Skrevet

Du sier det ikke passer? 

Anonymkode: d6580...a78

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Enten oppfører du deg som en voksen og spiser det som blir servert, eller så sier du fra i god tid om at det ikke passer.  For voksne folk er det ikke andre alternativ. 

Dette er jo bare tull. Voksne mennesker liker faktisk ikke alt som er spiselig hvis du tror det. Høres det godt ut at det i hovedsak smaker gress med tusen ulike krydder og urter? Og på toppen en kilo smeltet ost. Det ER ikke godt, og det tviler jeg hardt på at du ville synes også. Jeg fins ikke kresen ellers. 

Skrevet

Finn på en unnskyldning, da. Du har ikke barnevakt, du er allerede invitert bort el.

Du sier det ikke passer? 

Anonymkode: d6580...a78

Vi snakket sammen på søndag, og at ingen av oss har planer før uti mars. Hun vet at jeg er hjemme i helgene. Vi forteller hverandre alt sånt. Dessverre kan jeg jo legge til nå. Kjente det vred seg i meg når hun så gjerne ville invitere på treretters. Det er jo snilt og alt, men jeg har problemer nok med å få ned en stakkars porsjon, om det ikke blir tre! 

Skrevet

Middagsselskap med venner er jo mye med enn bare maten. Spis før du kommer. Ta en liten porsjon for syns skyld. Det går vel helt fint å spise litt av noe du ikke liker 

Anonymkode: 097cc...6d8

Skrevet

Dukk opp, vær blid og kos deg. Spis før du drar; så du er mett. Forsyn deg med små porsjoner, pirk litt i maten og flytt det litt rundt på asjettene så det ser ut som du har spist. Legg servietten din over, og hjelp til med å rydde av bordet og kast restene dine selv.

Anonymkode: 1c2d0...3a5

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hva med å foreslå at dere kan prøve noe nytt i år og heller ha "kurvfest" der alle tar med noe hver. Skyld på at da blir det mindre stress for den som skal ha besøket.

Hadde jeg foreslått det, så hadde hun tatt det ille opp at jeg ymtet frempå at hun kunne bli i nærheten av stresset :ler: hun er besserwisser og plages ikke av noe normale mennesker gjør. Hun driver med yoga og meditasjon og hele sulamitten, og hun koser seg veldig når hun inviterer folk. Hun er veldig flink til å skape god stemning osv, men å spise maten hennes derimot. Jeg syns ikke at det er snilt å si det, men det går knapt å svelge unna. Hun har også fem katter som går overalt, og det hjelper ikke på når det gjelder matlyst. 

Skrevet

Jeg hadde dratt for selskapets skyld og gjort som foreslått i tråden; spist før jeg kom. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hadde jeg foreslått det, så hadde hun tatt det ille opp at jeg ymtet frempå at hun kunne bli i nærheten av stresset :ler: hun er besserwisser og plages ikke av noe normale mennesker gjør. Hun driver med yoga og meditasjon og hele sulamitten, og hun koser seg veldig når hun inviterer folk. Hun er veldig flink til å skape god stemning osv, men å spise maten hennes derimot. Jeg syns ikke at det er snilt å si det, men det går knapt å svelge unna. Hun har også fem katter som går overalt, og det hjelper ikke på når det gjelder matlyst. 

Du får utnytte det da. Uff, det var et kattehår i maten, da mistet jeg litt apetitten...

Men gjør som flere foreslår her. Spis godt før du kommer, ta ørsmå porsjoner og spis minimalt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Middagsselskap med venner er jo mye med enn bare maten. Spis før du kommer. Ta en liten porsjon for syns skyld. Det går vel helt fint å spise litt av noe du ikke liker 

Anonymkode: 097cc...6d8

Nå er jeg ekstremt glad i mat, så hun hadde jo oppfattet at jeg ikke spiste noe særlig. Vi snakker mye mat og helse og slikt. 

Skrevet

Hadde sagt til henne at maten virkelig ikke er god. Da hadde jeg sluppet å bli invitert flere ganger. Problem løst👍🏻

Anonymkode: 32e08...480

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nå er jeg ekstremt glad i mat, så hun hadde jo oppfattet at jeg ikke spiste noe særlig. Vi snakker mye mat og helse og slikt. 

Da sier du at du er litt uggen i magen og ikke har matlyst i dag. 

Skrevet

Jeg syns forøvrig det er direkte ufint å bli invitert til tre retters og så dukke opp og si "nei jeg spiste før jeg kom så jeg skal ikke ha noe". Da har man egentlig sagt alt om maten som serveres. Da er det bedre å bli "syk" i siste øyeblikk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nå leter du etter problemer i stedet for løsninger. Vær ærlig da. Folk må jo tåle at man har ulike smaksløker. Si at dette rett og slett ikke helt er din favoritt, men at du setter stor pris på samværet og at hun inviterer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hadde sagt til henne at maten virkelig ikke er god. Da hadde jeg sluppet å bli invitert flere ganger. Problem løst👍🏻

Hjelpe meg. Jeg er den ene som kan si mot henne, og da renner det inn meld på meld om hvor feil jeg tar. Hun blir utrolig fort fornærmet, så å si at jeg ikke liker maten vil nok resultere i hundre meld om hvor sunne alle ingrediensene var og hvor lite kunnskap og smak jeg har :ler: vær sikker. Hun er et herlig menneske på mange måter, men hun scorer nok en del på narsissistiske trekk. Det kan jo være at det er at hun er høy på weed halve døgnet også da. Hun lar ikke ting ligge for å si det sånn. 

Skrevet

Liker du egentlig dama i det hele tatt..? Jeg tvinger i meg mat for nære venner og families del. 

Du får bli syk da, samme dag

Anonymkode: cccee...ba7

Skrevet

Hvis du ikke vil gå, og ikke vil takke nei, da er det vanskelig å løse situasjonen. Og tilsvarende hvis du ikke vil fornærme henne, men alt du sier vil bli tatt imot feil - da må du nesten velge. Slik du beskriver henne, høres det ikke ut som om du liker henne så godt, så jeg skjønner strengt tatt ikke dilemmaet. 

For egen del ville jeg nok gått, og ikke spist all verdens. "Jeg er sikkert barnslig altså, men jeg er ikke så glad i mat der ingen av enkeltelementene kan kjennes igjen, og jeg er jo strengt tatt ingen vegetarianer". 

Vennskap handler for meg om å kunne være relativt åpen med hverandre, så jeg ville nok vært meg selv, og hvis hun ikke tålte det, ville vennskapet etter hvert blitt svakere. 

Skrevet

Syns du har fått mange fine forslag, men du har et motsvar til hvert av dem 🙈

Meld deg syk! Er ikke så vanskelig :)

Anonymkode: 09035...5c8

Skrevet

Liker du egentlig dama i det hele tatt..? Jeg tvinger i meg mat for nære venner og families del. 

Du får bli syk da, samme dag

Anonymkode: cccee...ba7

Ja jeg liker henne veldig godt. Hun er søt og vil så gjerne bety noe for de rundt seg, og hun har mye kunnskap om ting jeg ikke vet noe om. Hun har også god humor, så har jeg sagt det gode ved henne. Hun har bare sine sider som de fleste av oss, og som gjør det vanskelig å unngå invitasjoner til middag. 

Skrevet

Syns du har fått mange fine forslag, men du har et motsvar til hvert av dem 🙈

Meld deg syk! Er ikke så vanskelig :)

Anonymkode: 09035...5c8

Jeg leser alle svarene her, og nå kom jeg også på hva jeg kan si. Når en nevner at jeg kan bruke kattene og noen av dere syk! Da fant jeg ut at jeg kan skylde på nylig oppstått allergi mot katter! Søsteren min har også katt, og den ser jeg ganske ofte, så ingen dum grunn å oppgi. Svarene deres var overhodet ikke bortkastet :ler:

Skrevet

Her ville jeg takket hjertelig for invitasjonen, men blitt "syk" i siste liten.

Anonymkode: 9eaf8...a9f

Skrevet

Jeg leser alle svarene her, og nå kom jeg også på hva jeg kan si. Når en nevner at jeg kan bruke kattene og noen av dere syk! Da fant jeg ut at jeg kan skylde på nylig oppstått allergi mot katter! Søsteren min har også katt, og den ser jeg ganske ofte, så ingen dum grunn å oppgi. Svarene deres var overhodet ikke bortkastet :ler:

Du vil lyve på deg allergi for å slippe å takke nei til invitasjon??

Er ikke bare venninna di som røyker jazztobakk, tenker jeg 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...